Ville bare lige oplyse det, for havde nu ikke regnet med så stort et tab

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

Gozo skrev:Det eneste, der ændre sig ved stegning er indholdet af væske. Du skal derfor regne kalorieindhold ud inden stegning, så du taber ikke noget af "værdi".

Anders E skrev:Det afhænger jo af typen af produkt og tilberedning. 200 gram mørbrad på panden bør veje tæt på 200 gram efter tilberedning.
hvis du koger et stykke oksebryst til pålæg vejer det betydeligt mindre efter tilberedning. En del af fedtet smelter helt sikkert af kødet. Men hvad kraften/suppen/skyen angår er jeg ikke sikker på hvad den består af. Jeg tror den udover diverse smagsstoffer, vitaminer og mineraler indeholder noget kulhydrat i form af stivelse. hvis man koger suppen lidt ind og stiller den på køl stivner suppen jo og får konsistens som gelé. Om der også er protein i skyen ved jeg ikke.

Anders E skrev: Jeg tror den udover diverse smagsstoffer, vitaminer og mineraler indeholder noget kulhydrat i form af stivelse.

Hvis der ikke er kulhydrat i kød før stegning, skal du nok heller ikke regne med at der kommer det efter stegning.

hot_fifty skrev:Hey jeg ville lige måle lidt kcal i dag og fandt ud af der går godt nok mange gram tabt ved stegning. Så selvom jeg har en pakke med 450g 3-7% oksekød så bliver det vel reelt kun de ca. 280g målt efter stegning. Det nitte da.![]()
Ville bare lige oplyse det, for havde nu ikke regnet med så stort et tab

Lithium skrev:Vejning og kalkulering af mad skal altid forgå INDEN tilberedning
den har været oppe at vende flere gange herinde

Karl Æg skrev:Lithium skrev:Vejning og kalkulering af mad skal altid forgå INDEN tilberedning
den har været oppe at vende flere gange herinde
Er det ikke noget du har lyst til at finde et par links frem om?

Smeden skrev:Tilgengæld har jeg undret mig over hvad der mon sker hvis man koger kødet. Er der tale om en fordampning, eller bliver vandet presset ud fordi kødet stivner?
Hoosier: er det Jørgen Risum der har lært dig alt det?![]()

Hoosier skrev:Smeden skrev:Tilgengæld har jeg undret mig over hvad der mon sker hvis man koger kødet. Er der tale om en fordampning, eller bliver vandet presset ud fordi kødet stivner?
Nej, dog ikke.Jeg skrev speciale oppe på kød og har også taget en hel del kødkurser på min overbygning.
Vand holdes hovedsagligt i kødet i myofibrillerne vha. kapillærkræfter. Når kødet opvarmes, vil de myofibrillære proteiner trække sig sammen, hvilket vil presse vand ud af kødet (ligesom når man trykker på en svamp). En del af det frigivne vand vil dog blive bundet af en myosingel, som dannes under opvarmning.

Nick_91 skrev:Hoosier skrev:Smeden skrev:Tilgengæld har jeg undret mig over hvad der mon sker hvis man koger kødet. Er der tale om en fordampning, eller bliver vandet presset ud fordi kødet stivner?
Nej, dog ikke.Jeg skrev speciale oppe på kød og har også taget en hel del kødkurser på min overbygning.
Vand holdes hovedsagligt i kødet i myofibrillerne vha. kapillærkræfter. Når kødet opvarmes, vil de myofibrillære proteiner trække sig sammen, hvilket vil presse vand ud af kødet (ligesom når man trykker på en svamp). En del af det frigivne vand vil dog blive bundet af en myosingel, som dannes under opvarmning.
Spørger af ren nysgerrighed: Hvilken uddannelse har du?

Hoosier skrev:Cand.tech.al = levnedsmiddelkandidat (med speciale i kød).

Hoosier skrev:Nick_91 skrev:Hoosier skrev:Smeden skrev:Tilgengæld har jeg undret mig over hvad der mon sker hvis man koger kødet. Er der tale om en fordampning, eller bliver vandet presset ud fordi kødet stivner?
Cand.tech.al = levnedsmiddelkandidat (med speciale i kød).

Hoosier skrev:Nick_91 skrev:Hoosier skrev:Smeden skrev:Tilgengæld har jeg undret mig over hvad der mon sker hvis man koger kødet. Er der tale om en fordampning, eller bliver vandet presset ud fordi kødet stivner?
Cand.tech.al = levnedsmiddelkandidat (med speciale i kød).

hot_fifty skrev:fars? Oksekød?

X skrev:hot_fifty skrev:fars? Oksekød?
jep, oksekød.

Malke skrev:X skrev:hot_fifty skrev:fars? Oksekød?
jep, oksekød.
http://www.kalorietabel.dk/koed.htm
- kig under oksekød, hakket
- så er spørgsmålet bare om det er magert det du spiser

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 38 gæster