Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 904
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 902

Følg bodybuilding.dk på

Opdeling af ben ?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej alle sammen, jeg læst en artikel inde på Gymtalk i dag. Der var en personlig træner som så sagde at, det ville være en god idé at, dele forlår og baglår op, da man ikke får ramt hams ordenligt. Hvad er jeres mening om det ?

Reputation point: 35

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 107.50
- Squat: 145.00
- Dødløft: 190.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Med en kniv eller?

Det afhænger jo af set og reps, så det er umuligt at sige, hvorvidt man ikke "rammer hams". Jeg kører 10x10 i både hams og quads, og rammer fint mine hams. Hvis jeg kun kørte 1x10 til hams, gjorde jeg nok ikke.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

Garik skrev:Med en kniv eller?

Det afhænger jo af set og reps, så det er umuligt at sige, hvorvidt man ikke "rammer hams". Jeg kører 10x10 i både hams og quads, og rammer fint mine hams. Hvis jeg kun kørte 1x10 til hams, gjorde jeg nok ikke.

Jeg referere bare til hvad der stod skrevet.

Citat "Som personlig træner anbefaler jeg ofte fitness entusiaster, at splitte deres ben-dag op over to separate dage sådan så quadriceps, altså låret, og haser bliver trænet på hver sin dag. Dette skyldes at når vi endelig får trænet benene ordentlig, er det ofte primært vores quadriceps vi får udmattet efter et typisk ben program bestående af squat, benpres og leg extension. Derfor bliver haserne ofte ikke trænet lige så grundigt, hvilket er derfor jeg anbefaler, at dele disse to muskelgrupper op (hase træning vil blive beskrevet i en separat muskel i fokus artikel), hvilket ofte er det man også gør ved de to store overkrops antagonist muskelgrupper, bryst og ryg."

Peter bendtsen

Styrkeliste

Det kan man sagtens gøre.

Fx. som i følgende split:

Lår
Bryst
Læg
Triceps

Ryg
Baglår
Skulder
Biceps
Chayen Daniel Kashi
Fysioterapeut.
Brugeravatar

Reputation point: 90

Geografisk sted: Lørenskog, Norge

Træner her: Fitness World - Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 240.00

Assault skrev:

Citat "Som personlig træner anbefaler jeg ofte fitness entusiaster, at splitte deres ben-dag op over to separate dage sådan så quadriceps, altså låret, og haser bliver trænet på hver sin dag. Dette skyldes at når vi endelig får trænet benene ordentlig, er det ofte primært vores quadriceps vi får udmattet efter et typisk ben program bestående af squat, benpres og leg extension. Derfor bliver haserne ofte ikke trænet lige så grundigt, hvilket er derfor jeg anbefaler, at dele disse to muskelgrupper op (hase træning vil blive beskrevet i en separat muskel i fokus artikel), hvilket ofte er det man også gør ved de to store overkrops antagonist muskelgrupper, bryst og ryg."

Peter bendtsen

Så gælder mit svar stadig: Hvis du sylter hams, bliver de syltet. Hvis du ikke sylter dem, bliver de ikke syltet. Det afhængeraf sæt og reps.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

Chayen skrev:Det kan man sagtens gøre.

Lår
Bryst
Læg
Triceps

Ryg
Baglår
Skulder
Biceps

ville ikke squatte dagen før jeg køre dødløft, begge øvelser rammer lænden godt og grundigt IMO.
MAKE
PEDRO
GREAT AGAIN
Brugeravatar

Reputation point: 285

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 180.00

du kan sagtens ramme hams på en ben dag.

squat
rumænsk dødløft
A1) leg extension
A2) Leg curl

Så er der ramt hele vejen igennem :)
Brugeravatar

Reputation point: 134

Træner her: FitnessDK Vallensbæk
Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.50
- Squat: 132.50
- Dødløft: 167.50

Garik skrev:
Assault skrev:

Peter bendtsen

Så gælder mit svar stadig: Hvis du sylter hams, bliver de syltet. Hvis du ikke sylter dem, bliver de ikke syltet. Det afhængeraf sæt og reps.

Ja, det er jo rigtigt det du siger.

Styrkeliste

Har det en hypertrofi effekt, at spiltte benene op ?

Styrkeliste

Der er ikke noget magisk ved at splitte benene op.

Den eneste reelle grund til at splitte ben op i quads og hams er, at din træning af quads er så hård og intensiv, at du ikke er i stand til at træne hams ordenligt. At nogle måske bedre kan li' at træne dem hver for sig er noget helt andet.

Men splitter man dem op, kommer der efterhånden så langt mellem at hver muskelgruppe trænes, at det kun kan anbefales at gøre, hvis man ikke er clean, grundet den højere proteinsyntese aktivitet krudt vil medføre.

Som Thomas Jagd tidligere har skrevet:

... En meget vigtig effekt ved anabolske steroider er netop at det øger protein syntese aktiviteten. Så proffesionelle bodybuildere kan netop drage god gavn af at træne mindre frekvent, men med større volumen. Den større volumen i sæt og øvelser giver en større muskelprotein degradation, hvilket giver en længere restitions-/superkompensationsperiode. De proffesionelle bodybuildere er ikke afhængige af den naturlige forøgede proteinsyntese aktivitet, da deres er kunstigt forøget konstant og hele tiden. Derfor er splitprogrammer ekstremt effektive for bodybuildere som anvender medikamenter.

Problemet med 3-split og 4-split programmer er, at hver gang du træner en given muskelgruppe, så man kan registrere en stigning i proteinsyntese aktiviteten. Proteinsyntese aktivitetens intensitet kan kædes direkte sammen med væksprocesserne. Efter 36-48 timer begynder proteinsyntesen at finde tilbage til sit oprindelige niveau. Dette er blandt andet et tegn på at vækstprocessernes intensitet er størst i 36-48 timer efter endt træning. Jo længere tid der går udover disse 36-48 timer før en given muskelgruppe trænes igen, jo mere tid spildes der, og jo større bliver risikoen for dekompensation.

Jeg vil derfor anbefale at man enten træner efter 2-split eller full-body programmer, hvis man er seriøs med sin træning, og vil have optimale resultater.
Brugeravatar

Reputation point: 5

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00

Det er ofte ikke en fordel at træne tung dødløft og tung squat samme dag. Derfor splitter mange fx mellem at træne tung squat første dag og tung dødløft næste træningspas. At dele bentræningen op i kæder kan have visse fordele.
Brugeravatar

Reputation point: 105

Træner her: VK49

Styrkeliste
- Bænkpres: 25.00
- Squat: 50.00
- Dødløft: 75.00

Moose skrev:
Chayen skrev:Det kan man sagtens gøre.

Lår
Bryst
Læg
Triceps

Ryg
Baglår
Skulder
Biceps

ville ikke squatte dagen før jeg køre dødløft, begge øvelser rammer lænden godt og grundigt IMO.

Træner du da dødløft på bryst dagen?
Der går vel 3-4 dage før du kører dødløft (enten ryg eller baglår dagen) :wink:
Brugeravatar

Reputation point: 5

Geografisk sted: Kolding

Træner her: Fitness World Kolding

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 170.00

Kostplan: Ingen kostplan

Ignoratios skrev:Der er ikke noget magisk ved at splitte benene op.

Den eneste reelle grund til at splitte ben op i quads og hams er, at din træning af quads er så hård og intensiv, at du ikke er i stand til at træne hams ordenligt. At nogle måske bedre kan li' at træne dem hver for sig er noget helt andet.

Men splitter man dem op, kommer der efterhånden så langt mellem at hver muskelgruppe trænes, at det kun kan anbefales at gøre, hvis man ikke er clean, grundet den højere proteinsyntese aktivitet krudt vil medføre.

Som Thomas Jagd tidligere har skrevet:

... En meget vigtig effekt ved anabolske steroider er netop at det øger protein syntese aktiviteten. Så proffesionelle bodybuildere kan netop drage god gavn af at træne mindre frekvent, men med større volumen. Den større volumen i sæt og øvelser giver en større muskelprotein degradation, hvilket giver en længere restitions-/superkompensationsperiode. De proffesionelle bodybuildere er ikke afhængige af den naturlige forøgede proteinsyntese aktivitet, da deres er kunstigt forøget konstant og hele tiden. Derfor er splitprogrammer ekstremt effektive for bodybuildere som anvender medikamenter.

Problemet med 3-split og 4-split programmer er, at hver gang du træner en given muskelgruppe, så man kan registrere en stigning i proteinsyntese aktiviteten. Proteinsyntese aktivitetens intensitet kan kædes direkte sammen med væksprocesserne. Efter 36-48 timer begynder proteinsyntesen at finde tilbage til sit oprindelige niveau. Dette er blandt andet et tegn på at vækstprocessernes intensitet er størst i 36-48 timer efter endt træning. Jo længere tid der går udover disse 36-48 timer før en given muskelgruppe trænes igen, jo mere tid spildes der, og jo større bliver risikoen for dekompensation.

Jeg vil derfor anbefale at man enten træner efter 2-split eller full-body programmer, hvis man er seriøs med sin træning, og vil have optimale resultater.

Super indlæg, mange tak

Styrkeliste

alllstar skrev:Det er ofte ikke en fordel at træne tung dødløft og tung squat samme dag. Derfor splitter mange fx mellem at træne tung squat første dag og tung dødløft næste træningspas. At dele bentræningen op i kæder kan have visse fordele.

Kan du forklare hvorfor der køres både tungt dødløft og squat i Bill starrs 5x5 program ?

Køre det nemlig selv lige pt. :)

Styrkeliste

Assault skrev:
alllstar skrev:Det er ofte ikke en fordel at træne tung dødløft og tung squat samme dag. Derfor splitter mange fx mellem at træne tung squat første dag og tung dødløft næste træningspas. At dele bentræningen op i kæder kan have visse fordele.

Kan du forklare hvorfor der køres både tungt dødløft og squat i Bill starrs 5x5 program ?

Køre det nemlig selv lige pt. :)

Det er der heller ikke noget i vejen for. Der kan dog spekuleres i, om man ikke ville kunne få mere ud af, at dele tung squat og tung dødløft op i to dage. Tror andre på siden ville kunne uddybe nærmere. Men man kan sige, at man tilgængelig får en uge, inden man igen skal træne all out i det program. Hvis man delte de to op, kunne man f.eks. Træne tungt både mandag og torsdag - henholdsvis squat og dødløft. Personligt inddeler jeg mine ben i pres og træk træningspas. Squat er pres og dødløft er træk.
Brugeravatar

Reputation point: 105

Træner her: VK49

Styrkeliste
- Bænkpres: 25.00
- Squat: 50.00
- Dødløft: 75.00

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online