Thomas Jagd skrev:Tricep ekstender underarmen fra hummerus, men hæfter også i skulderleddet og har derfor et medspil i at stabilisere hummurus når strækket går om bag hovedet. Extension og adduktion i skulderleddet er den sekundære opgave, for triceps lange hovede. Dette involverer selvfølgelig en aktivering af triceps lange hovede ved DB-pullovers, men har ikke noget nær det samme hypertrofi-potentiale for triceps lange hovede som eks. DB-extensions ell. french-press.
Det er ikke helt rigtigt. At en muskel har mere end en funktion betyder ikke at den ene funktion er mere hypertrofi stimulerende end den anden. Det ville være det samme som at sige at stiff-legged dødløft ikke er ligeså hypertrofi stimulerende som leg curls fordi man udfører hofte-ekstension i den ene, og knæ-fleksion i den anden. Pullovers er ganske glimrende til at stimulere hypertrofi i det lange hoved af triceps. Jeg bliver aldrig øm i bryst eller lats af pullovers, men mit lange hoved af triceps er ofte bombet totalt. Ikke at det kan stå alene som argument

.. nu bliver jeg flabet, men eftersom extension og abduktion i skulderleddet er den sekundære opgave, for caput longum, og du påstår at dumbell-pullovers qua dens vandring har godt hypertrofipotentiale, netop for caput longum, så medgiver du altså at en carry-over-effekt er mere givende end du først gav udtryk for, i vores seneste lille disputs?
*hint-hint*
*notch-notch*
.. men jo, jeg mærker skam også i høj grad et godt stræk i triceps ved pullovers, og sammenligningen med stiv-benet dødløft er udmærket, omend det kan argumenteres at prime-mover i stiff-legged trods alt ER erector spinae, og biceps femoris (blot) er en stærk synergist, selvom mange bruger stiff-legged som en decideret øvelse for hams.
Selv bruger jeg dumbbell pullovers i slutningen af et rygpas, for at squeeze det sidste juice udaf lats by way of the tits, når også biceps er godt brændt af. Jeg er også stor tilhænger af pullovers i forlængelse af 20 rep breathing squats, og
firm believer af teorien om at pullovers strækker thorax og kan give mere bredde i teh ripcage samt bedre lungecapacitet.. - dette skal dog siges udelukkende at stå for min egen regning (og tidels Mike Katz's) da det er ren bingo-broscience og intet videnskabeligt fundament har.
Yet..
I believe.