samt andre vigtige sundhedsmæssige parametre så mener jeg ikke at man kan neglicere aerob træning.
Som nævnt tidligere, så har aerob træning visse fordele i forhold til vægttræning, når det drejer sig om gavnlige tilpasninger i hjertet. Hjertets uddrivningsfraktion øges i langt højere grad, når man træner hyppigt aerob træning. Men folk synes at glemme at vægttræning har mindst ligeså mange sundhedsmæssige fordele, og mange overlapper med aerob træning. Forbedret insulin-sensitivitet, forbedret LDL/HDL ration, vægtkontrol, forbedret immunsystem, større knogledensitet osv. Det er jo på ingen måde fordi vægttræning ikke har sundhedsgevinster.
Jeg synes du har virkeligt mange gode indlæg TJ, men hvad er din holdning til at øge de de fedtforbrændende processer rent perifert i musklen udelukkende med styrketræning?
Jeg synes ikke det er så relevant, når man ser det i et helhedsbillede. Hvad der foregår under den fysiske aktivitet, om det er anaerob for brænding eller aerob forbrænding, er i princippet underordnet. Det som spiller en rolle er nettoresultatet. Og ser man eksempelvis på efterforbrændingen, så er den ofte meget højere efter et hårdt og tungt vægttræningspas. Så ser man hen over en periode på eksempelvis 24 timer, så vil kalorieforbruget ved vægttræning, sagtens kunne konkurrere med aerob træning. At den relative fedtforbrænding er større under selve aktiviteten ved aerob træning er i princippet irrelevant.
Jeg vil dog endnu engang slå fast, at aerob træning ikke er djævlen selv, for en bodybuilder. Jeg siger bare, at det er et værktøj, og ikke en uundværlig del af er træningsprogram. Så det er ikke en diskussion som går på om aerob træning som træningsform, er godt eller dårligt. Det er en diskussion om hvorvidt man det er strengt nødvendigt for en bodybuilder. Og det er det efter min mening ikke, når man vejer de negative og de positive elementer op imod hinanden. Der hvor kardio træning som nævnt virkelig sejre, er når man når det punkt hvor det fedtprocenten begynder at stå stille, og det ikke længere er hensigtsmæssigt at skære mere i kalorierne. Her vil aerob træning være et stærkt værktøj til at cutte helt i bund.