til gengæld er det jo svært at vide om det er højden på insulin spiken eller den akkumulerede mængde ("area under curve") der gør en forskel.
Aha, så måske er man slet ikke så godt tjent med druesukker som med en banan? Jeg kan bare kun forestille mig at insulinens anabole effekt må være mest tydelig ved et spike, siden der jo er et baseline niveau hele tiden?
For the record så er de forsøg der er lavet med dette med ret lave doseringer af protein og kulhydrat. "Magic window" studiet herude fra bispebjerg var kun med 10-20 g kulhydrat og protein... Det var godt med ældre mennesker, men jeg har svært ved at tro på at der skulle være en særlig fordel ved at indtage de superhøje mængder som man ser mange gøre. Under ale omstændigheder er det ihvertfald ikke noget man kan argumentere for udfra den faglige litteratur
Men er noget af litteraturen lavet på store bodybuildere, der træner 2 timers fullbody? Jo mere muskelmasse og glykogen, der er brændt af, jo mere sukker kan man vel med fordel hælde i dem.