Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69651 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1474
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1472

Følg bodybuilding.dk på

Råt oksekød

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej

Hvis man skal lave tartar - råt hakkekød med æg, skal man så købe noget specielt hakkekød, eller kan man bruge helt almindeligt hakkekød?

/Stine
Next count is ONE!

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Hej Stine, jeg er selv slagter, og jeg vil sige du skal købe det specielle hakkekød i supermarkedet som er mærket som tatar, Dels har det den laveste fedtprocent der er muligt i hakket kød, og mere vigtigt gennemgår det en meget mere nøje hygiejnisk kontrol end det oksekød der er beregnet til varmebehandling.

Hvis du køber det i en privat slagter, så har de for det meste en ren lille bordhakker kun beregnet til tatar :)

P.S Jeg ville ikke købe mit tatar i super best !! :D
Brugeravatar

Vil personligt ikke sætte tænderne i det som man kan få i supermarket, da du ikke ved hvor længe det har liget der. Desuden skal det være helt frisk, så jeg vil gå til min lokale slagter som man selfølgelig er godt bekendt med, og få skåret sig fint stykke, og får ham/hende til at enten hakke eller skrabe det.
Også ellers på med nolge rå blommer (øko) kappers, rå løg og pickels, og rådbeder.

mumssss

Logbog: Ingen logbog

Det skal være kød, der er hakket specielt til tatar - helst fra den lokale velkendte slagter, hvis man har sådan en.

Alm. hakket kød er groft sagt 'rester' af det kød, der ikke bliver solgt, som så bliver hakket og får en ekstra (dags) datofrist på. Det er derfor, der står, at hakket kød altid skal gennemsteges helt.

Magicbox skrev: Det er derfor, der står, at hakket kød altid skal gennemsteges helt.

Hva så hvis man går til slagteren og får hakket noget kød af helt frisk godt kød?
Du skal gennemstege det grundet det meget større overfladeareal der giver bakterierne ekstremt stor plads at være og vokse på.
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Dingo skrev:
Magicbox skrev: Det er derfor, der står, at hakket kød altid skal gennemsteges helt.

Hva så hvis man går til slagteren og får hakket noget kød af helt frisk godt kød?
Du skal gennemstege det grundet det meget større overfladeareal der giver bakterierne ekstremt stor plads at være og vokse på.

Det skulle være underforstået at jeg snakkede om hakket kød fra supermarkedet. Der står sq ikke noget om stegetider på de ting man køber hos slagteren. Men jeg kan godt se, det ikke er helt tydeligt. My bad.

Og ja, det er pga. overfladearealet, at det skal gennemsteges. Jeg gad bare ikke kaste mig ud i en længere forklaring.

Hakket oksekød skal steges helt igennem, da man hænger kød op på kroge, som så begynder at mugne.
De hele stykker kød der er i butikkerne, har kun mug på overfladen, hvor hakket oksekød har det over det hele, da det bliver hakket i smadder..

Så køb hos en god slagter og få evt. ham til at hakke det, hvis du ikk selv har en hakkemaskine :wink:

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 175.00
- Dødløft: 230.00

Dingo skrev:

Det skal gennemsteges af den grund, at det "yderste" af kødet kan have bakterier, i modsætning til inde i midten. dvs. Et helt stykke kød, må gerne være rødt, hvor imod fars skal gennemsteges. Det har absolut intet med overfladearealet at gøre.
Brugeravatar

Reputation point: 134

Træner her: FitnessDK Vallensbæk
Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.50
- Squat: 132.50
- Dødløft: 167.50

toto_G4M3R skrev:
Dingo skrev:

Det skal gennemsteges af den grund, at det "yderste" af kødet kan have bakterier, i modsætning til inde i midten. dvs. Et helt stykke kød, må gerne være rødt, hvor imod fars skal gennemsteges. Det har absolut intet med overfladearealet at gøre.

Har du prøvet at læse det du selv skriver ?

at det "yderste" af kødet kan have bakterier

mod
Det har absolut intet med overfladearealet at gøre

Har hakket kød en større overflade end ikke hakket, det tror jeg nok. Derfor er der større overflade til de bakterier der sidder yderst. Jeg har ikke en pik forstand på det med bakterier, men det du skriver er nøjagtigt det samme som dingo, bortset fra den sidste sætning brainfart i din post.
Brugeravatar

Jeg synes godt man kan med ro i sindet kunne købe fra et supermarked. Har arbejdet i slagterafdelingen i Føtex i en årrække nu og har aldrig set så meget kød gå til spilde på grund af interne regler om holdbarhedsdatoen som er skrappere end hos fødevareministeriet :)

Styrkeliste
- Bænkpres: 70.00
- Squat: 80.00
- Dødløft: 80.00

I fraråder altså at købe det fra en dårlig slagter?
Alt der er sjovt i livet, er enten umoralsk, forbudt eller fedende.
- W. C. Fields
Brugeravatar

Kostplan: Ingen kostplan

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 36 gæster