Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1303
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1300

Følg bodybuilding.dk på

Solarium

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Goddag BB.dk.

Jeg har søgt lidt rundt på google og også her på siden, men synes ikke jeg har kunnet finde noget info omkring hvor farlige solarier egentlig er.

Er der nogen der kan fortælle mig hvor farlige solarier er, og om det er noget man skal være forsigtig med? Skal siges at jeg er af anden etnisk herkomst så jeg skulle gerne kunne tåle OK meget sol, er heller aldrig blevet skoldet eller noget i den dur.

Et andet spørgsmål er om det egentlig kunne være til gavn for en med anden etnisk herkomst at tage sol i et solarium hvis man f.eks. ikke får nok D-vitamin gennem solen? Så vidt jeg har forstået får man D-vitamin gennem solens UVB stråler, og det kunne da være interesasnt at vide om solarier også udsender dette :)

MVH Gunni :)
Profit before people!
Brugeravatar

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

ja - at tage sol er farligt, og der er klart en risiko forbundet med hyppigt forbrug af solarium ! Der er en grund til samtlige læger og eksperter år efter år fraråder alle, at tage sol :wink:

Google emnet hvis du ønsker mere information...
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2008 Månedens skribent: Februar 2009 Månedens skribent: September 2009
Admin

Reputation point: 75

Geografisk sted: Copenhagen

Træner her: The Gym

Kostplan: Vis kostplan

Har prøvet at google emnet men synes kun jeg kunne finde information fra kræftens bekæmpelse som måske ikke er den mest pålidelige kilde da de er en anelse biased =)
Profit before people!
Brugeravatar

Forresten, hvor meget sol skal man gennemsnitligt tage om måneden for at det bliver farligt? Og hvad med det med D-Vitamin? =)
Profit before people!
Brugeravatar

Gunni skrev:Har prøvet at google emnet men synes kun jeg kunne finde information fra kræftens bekæmpelse som måske ikke er den mest pålidelige kilde da de er en anelse biased =)

:laugh: For faen knægt... det er nok en grund til det er nævnt af kræftens bekæmpelse - det har intet at gøre med de er biased! Som jeg skrev før - der er en grund til at samtlige eksperter og læger fraråder det; fordi det er farligt! At kræftens bekæmpelse også nævner det på deres side, burde blot få endnu en advarselslampe til at blinke :wink:

Der er lidt om emnet her:

http://www.netdoktor.dk/sundhed/fakta/sol_hvor_meget.htm

Kode: Vælg alt
Er det skadeligt at tage solarium?

Spørgsmål:

Jeg er en mand på 25, og jeg overvejer i øjeblikket at vedligeholde min opnåede sommerkulør i et solarium, vinteren igennem. Men er et solarium sikkert, også selvom man ikke bruger det overdrevet? Jeg tænker sevfølgelig på de langvarige skader på huden.

Svar:

Sollyset består af ultraviolet lys med forskellige bølgelængder. Solarier indeholder rør som udsender ultraviolet lys med én bestemt bølgelængde. De forskellige bølgelænger har lidt forskellig indvirkning på huden.

Det lys som udsendes i solarier er, udover at gøre huden "solbrændt" også medvirkende til at fremme hudens aldringsprocesser. Dvs. huden mister en del af sin elasticitet og den bliver rynket. Endvidere er der en øget risiko for at der opstår hudkræft.

Solariebrug kan have sin berettigelse som supplement i behandlingen af visse hudlidelser, men bortset herfra kan det ikke anbefales.

Med venlig hilsen

Ulla Søderberg, speciallæge i Dermatologi.

Kode: Vælg alt
Unge, solarier og hudkræft

Hver fjerde dansker går i solarium. Forbruget er størst hos de unge fra 15 til 17 år, hvor ca. hver anden har brugt solarium inden for det seneste år.

29 pct. har haft deres solariedebut som 13-årig eller tidligere.

Risikoen for at få den dødelige form for hudkræft – modermærkekræft – stiger markant, hvis man jævnligt bruger solarium. Og jo yngre man er jo mere. F.eks. fordobler kvinder generelt deres risiko for modermærkekræft, hvis de går i solarium en eller flere gange om måneden. Hvis kvinderne er mellem 20 og 29 år, så øger de deres risiko hele tre gange.

80.300 danskere har kræft i huden i dag, og der registreres ca. 8.000 nye tilfælde om året, hvor ca. 1.100 tilfælde er modermærkekræft.

I modsætning til andre typer kræft rammer modermærkekræft også unge. Forskning har vist, at børn og unge er særligt følsomme overfor UV-stråling, og at skoldninger tidligt i livet øger risikoen for at udvikle modermærkekræft.

Kræftens Bekæmpelse mener, at Danmark – som USA og Frankrig – bør indføre et forbud mod at gå i solarium for unge under 18 år.
Kilder: Kræftens Bekæmpelses undersøgelse af danskernes solvaner, forår 2007.

----------------------------------------------

Hvis det ikke kan få dig overbevist om det er en dårlig ide, ved jeg ikke helt hvad jeg skal gøre.

D-vitamin kan du købe som tilskud i diverse supermarkeder.
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2008 Månedens skribent: Februar 2009 Månedens skribent: September 2009
Admin

Geografisk sted: Copenhagen

Træner her: The Gym

Tak for det. Tror bare jeg holder mig fra det :)
Profit before people!
Brugeravatar

Gunni skrev:Tak for det. Tror bare jeg holder mig fra det :)

hihi, skulle også have været i sol i morgen, men tror ligeledes jeg holder mig fra det et stykke tid endnu :8

Nu har jeg læst nogle af jeres indlæg her, og synes lige jeg ville gøre nogle ting klart her og modargumentere de forskellige myter om solarie brug og disinformation fra kræftens bekæmpelse, WHO, FDA og solarie ejerne selv.

For det første, solarie FÅR huden til at producere D-vitamin. Faktisk er enten den naturlige sol eller en gang solarie badning den bedste måde at producere D-vitamin på. Kost tilskud giver i mange tilfælde desværre ikke den nødvendige dosis du har behov for (Og en denne periode med svineinfluenza, har du brug massere af d-vitamin, sammen med en god nats søvn, afholdelse fra sukker og light produkter og massere af frisk hvidløg) Og for lige hurtigt at snakke om H1N1 vaccinen. Den er hverken testet og medicinal firmaerne kan desuden heller ikke holdes til ansvar for diverse bivirkninger. Det vil i vide hvis i bare har fulgt en lille smule med i Nyhederne eller Tvavisen. Desuden døde der flere af svineinfluenza vaccinen i 1976 end der gjorde af selve sygdommen, hvorfor skulle det være anderledes idag når den danske regering har været nødsaget til at skrive under på en kontrakt hvor medicinal firmaerne som har lavet vaccinen, ikke kan holdes til ansvar for noget som helst.

Nåh, on topic, I Danmark er der desværre ikke den store information om solbadning andet end disinformation og propaganda fra medierne. Det er fuldstændig korrekt at overdrevet brug af solarie forhøjer risikoen for hudkræft og modermærkekræft, men ikke pga af diverse UV stråler. Mange solarier bruger elektromagnetiske felter som skaber stråling og derved forhøjer risikoen for kræft.

Hvis i vil mindske risikoen for kræft så spørg jeres lokale solcenter om de bruger magnetisk ballast(Den farlige) eller elektrisk ballast (Den sikre) Kender desværre ingen i Danmark som bruger elektrisk ballast, så der kan jeg ingen råd give. Men hvis jeres solcenter bruger magnetisk ballast så bed dem pænt om at skifte til elektrisk ballast.

Det er rigtigt nok at diverse UV stråler også kan øge risikoen for hudkræft, men det er KUN i tilfælde af extrem lys hud med mange fregner ,hvis du har arvet sygdommen fra et andet familie medlem, hvis du er haft extrem mange solskoldninger eller har været extrem meget ude i solen igennem dit liv.

Desuden er det ikke smtlige læger som siger hold jer væk fra solarie. Lige for tiden kører en extrem skræmmekampagne i medierne og for folk som ikke ved hvad propaganda er, så søg lidt på Nazi tyskland, sovjet unionen eller nutidens Kina. Eller i kan jo også bare kigge lidt på de amerikanske medier lige for tiden. Hvis det ikke er propaganda, så ved jeg ikke hvad er.

Mere information:
http://blogs.mercola.com/sites/vitalvot ... ancer.aspx
http://articles.mercola.com/sites/artic ... t-one.aspx
http://articles.mercola.com/sites/artic ... althy.aspx
http://www.naturalnews.com/tanning.html
http://www.biokemi.org/biozoom/issues/526/articles/2406

Læs mine link's før i begynder på en diskussion.

P.S: Forresten er bruncreme og bruncreme spray vist heller ikke særlig sundt:
http://articles.mercola.com/sites/artic ... anger.aspx

Logbog: Ingen logbog

Interresant at læse meningerne om solarie.
Var selv småbegyndt her for et par måneders tid siden, hvor jeg bare tog lidt solarie en 10 min. tid én eller 2 gange om ugen, som sagt ikk rigtig prøvet det før. Tar det nu roligt med den slags og overdriver ikke, var bare for at få en smule kulør, nu når man også træner, ser det vel lidt bedre ud end at være helt hvid.

Kommer nu aldrig til at ta meget af det, har set en del hvor deres hud bare ser gammel ud og rynket og aldersmæssigt er de vel i 20erne.
God debat det her emne, men hvad kan man snart ikk få kræft af i vores dage?
Læste også på et tidspunkt man skulle holde sig fra diverse madvarer, da der var risiko for at få kræft af det(kan ikk lige huske hvad slags mad det var).

Selvfølgelig skal man ikk overdrive med det, men tror bare ikke jeg er den type der gider at tænke over alle de ting vi kan få kræft af. :)

Lyder de seneste meldinger ikke på, at solarieforbrug er i samme risikofaktor som rygning? Alternativet er vel diverse "tan-spray-kabiner" (hvis det er navnet :-k ).

Har aldrig selv prøvet, men det kunne da være fint, hvis ideen blev mere udbredt og accepteret - så bruncremer ikke kun er for prettyboys?

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 150.00

Mht. bruncreme eller selvbruner, så sørg for at i anvender et godt produkt, (man får hvad man betaler for). Jeg havde nogle gæster i weekenden, ved ikke hvilket produkt de anvendte eller om de lige havde smurt det på inden de kom, men nu har min sofa altså mærker efter det :evil: not cool!!!
Diversitet er IKKE vores styrke! Repræsentation er IKKE vigtigt!
Brugeravatar

Reputation point: 30

Kukuken skrev:Mht. bruncreme eller selvbruner, så sørg for at i anvender et godt produkt, (man får hvad man betaler for). Jeg havde nogle gæster i weekenden, ved ikke hvilket produkt de anvendte eller om de lige havde smurt det på inden de kom, men nu har min sofa altså mærker efter det :evil: not cool!!!

LOL det synes jeg nu faktisk er rimelig cool, efterlade et kæmpe aftryk af sin røv alle steder

Geografisk sted: København Ø

RookieBalboa skrev:
Kukuken skrev:Mht. bruncreme eller selvbruner, så sørg for at i anvender et godt produkt, (man får hvad man betaler for). Jeg havde nogle gæster i weekenden, ved ikke hvilket produkt de anvendte eller om de lige havde smurt det på inden de kom, men nu har min sofa altså mærker efter det :evil: not cool!!!

LOL det synes jeg nu faktisk er rimelig cool, efterlade et kæmpe aftryk af sin røv alle steder

RookieBalboa!! :fighting1: :rocketwhore: Det var nu på sofaens armlæn...men alligevel :evil:
Diversitet er IKKE vores styrke! Repræsentation er IKKE vigtigt!
Brugeravatar

Reputation point: 30

JokerzReality skrev:solarie FÅR huden til at producere D-vitamin.

Det er ikke blevet videnskabeligt bevist endnu.
Brugeravatar

Reputation point: 160

Niels1 skrev:

WHAT? Det burde da ellers være utroligt nemt at bevise eller modbevise.

Styrkeliste
- Bænkpres: 27.50
- Squat: 40.00
- Dødløft: 235.00

Er det sandt at hvis man er lys i huden med fregner, så er der større chance for at udvikle sygdomme i forbindelse med solarie?

Og hvad fanden gør folk så for ikke at rende rundt og ligne lig? :-k
Personligt går jeg i sol 1 - 2 gange om ugen, bare lige for at holde blegheden for døren.
Nogen gange går der et par måneder hvor at jeg ikke går i sol, og så tager jeg gerne sol 2 - 3 gange om ugen for lige at bringe farven tilbage efter pausen.
Brugeravatar
Månedens skribent: August 2009

Reputation point: 302

slavers skrev:
Niels1 skrev:

WHAT? Det burde da ellers være utroligt nemt at bevise eller modbevise.

Det er skam også blevet videnskabeligt bevist - igen tjek mine links, der blevet lavet talrige af undersøgelser verden over hvor resultatet har været det samme hver gang - solarie brugere har et højere og sundere d-vitatmin indhold end folk som aldrig bruger solarie. De eneste som påstår at det ikke er blevet videnskabeligt bevist er WHO (Som sjovt nok også er dem som har lavet alle de der hudkræft undersøgelser verden over) Kræftens bekæmpelse og sundhedsstyrelsen får deres tal og påstande fra WHO(World Health Orginasation). Men desværre er WHO extremt biased, bland andet fordi at over halvdelen af dem der arbejder for WHO, enten repræsenterer diverse medicinal firmaer eller er på et eller andet medicinal firma's løningsliste (Tjek det selv)

Hvad tænker sådan firma på mere end noget andet? Tja, gæt engang.... Hvis du ikke tror på mig, kan du jo tjekke hvor mange som er blevet syge eller er døde idag pga af "godkendt" medicin fra nogle af disse kæmpe firmaer.

Så hvad har WHO imod solariebrug? Det får kroppen til at producere d-vitamin og d-vitamin giver folk et godt immun forsvar og solarie ejerne lyver ikke når de påstår at et sundt indhold af d-vitamin forhindrer nogle kræftsygdomme i at udvikle sig. Men hvis folk har et godt immun forsvar osv. hvordan skal medicinal firmaerne så tjene penge på deres såkaldte "vidunder medicin". De har selvfølgelig været heldige og kurere nogle få sygdomme, men for det meste lindrer det kun symptomerne.

Det lyder langt ude, jeg ved det. Men der er utallige dokumenterede tilfælde af dette, research det lidt og i vil hurtigt finde svaret.

On topic. Solarie ER sundt, men hvis solariet bruger magnetisk ballast så har man dog stadig en høj risiko for at udvikle hudkræft. Elektrisk ballast er for det første meget mere sikkert og meget billigere i drift. Måske i skulle fortælle dette til jeres fortrukne solcenter. Mange solarie ejere bruger ikke dette pga ren og skær uvidenhed, men jeg tør næsten godt at gætte at WHO udemærket godt ved dette. Og hvis man kender lidt til videnskab, kan man jo næsten sige sig selv at EMF skaber stråling som både øger din risiko for kræft og forælder din hud.

On topic. Solarie ER sundt, men hvis solariet bruger magnetisk ballast så har man dog stadig en høj risiko for at udvikle hudkræft. Elektrisk ballast er for det første meget mere sikkert og meget billigere i drift. Måske i skulle fortælle dette til jeres fortrukne solcenter. Mange solarie ejere bruger ikke dette pga ren og skær uvidenhed, men jeg tør næsten godt at gætte at WHO udemærket godt ved dette. Og hvis man kender lidt til videnskab, kan man jo næsten sige sig selv at EMF skaber stråling som både øger din risiko for kræft og forælder din hud.

Men er det ikke hvis man har et overdrevent forbrug af sol?

Personligt går jeg selv i sol én gang om ugen i 9-12 min - og det mener jeg selv, er fint for mig og jeg mener heller ikke, at én gang om ugen er for meget.

Reputation point: 10

MO skrev:Men er det ikke hvis man har et overdrevent forbrug af sol?

Personligt går jeg selv i sol én gang om ugen i 9-12 min - og det mener jeg selv, er fint for mig og jeg mener heller ikke, at én gang om ugen er for meget.

Du skal nok prøve og høre dit solcenter om de bruger magnetisk ballast eller elektrisk ballast. Hvis de bruger magnetisk, så forklar dem fordellene ved at skifte til elektrisk. Du tager sol en gang om ugen, hvilket vil sige at du udsætter dig selv for stråling en gang om ugen(Hvis det altså er magnetisk ballast de bruger), og det øger nok dine chancer for at få sygdommen. Så for en sikkerheds skyld, ring til ejerne af det solcenter du bruger og hør dem ad.

Moqensen skrev:Er det sandt at hvis man er lys i huden med fregner, så er der større chance for at udvikle sygdomme i forbindelse med solarie?

Personligt går jeg i sol 1 - 2 gange om ugen, bare lige for at holde blegheden for døren.
Nogen gange går der et par måneder hvor at jeg ikke går i sol, og så tager jeg gerne sol 2 - 3 gange om ugen for lige at bringe farven tilbage efter pausen.

:king:
Brugeravatar

HUDKRÆFT... Den hyppigeste kræftform. Hyg jer med den :lol:

Al den snak om d-vitamin mangel. jeg har efterhånden analyseret manges kost, og mange mangler d-vitamin. Det er dog let at rette på. lidt Fed fisk. Jeg spiser makrel på mine rugbrødsmadder, så er den klaret. Sild kan også hjælpe. Ikke at jeg er fan af nogen af delene.

Folk skal sgu bare tage sig sammen.
Mentor for personlige trænere.
Brugeravatar
Månedens skribent: Juli 2009 Månedens skribent: December 2009

Reputation point: 175

Moqensen skrev:
Moqensen skrev:Er det sandt at hvis man er lys i huden med fregner, så er der større chance for at udvikle sygdomme i forbindelse med solarie?

Ja, lys hud med fregner har større sandssynlighed for at udvikle hudsygdomme forbundet med soleksponering.

----------------------------

M h t diskussionen om hvorvidt man kommer til at mangle D-vitamin med mindre man tager sol, så skulle 1 times eksponering udenfor hver dag, hvor kun hænder og ansigt er afdækket, være nok til at få dagsbehovet dækket.
"Life is a tragedy for those who feel, but a comedy for those who think" - Horace Walpole

"Censorship reflects a society's lack of confidence in itself" - Potter Stewart
Brugeravatar

Geografisk sted: 2200

Styrkeliste
- Bænkpres: 62.50
- Squat: 85.00
- Dødløft: 110.00

Linealba skrev:
Moqensen skrev:

Ja, lys hud med fregner har større sandssynlighed for at udvikle hudsygdomme forbundet med soleksponering.

----------------------------

M h t diskussionen om hvorvidt man kommer til at mangle D-vitamin med mindre man tager sol, så skulle 1 times eksponering udenfor hver dag, hvor kun hænder og ansigt er afdækket, være nok til at få dagsbehovet dækket.

Godt damn it. Troede bare at strålingen var den samme, uanset hudtype. Dropper solbadningen.
Må købe noget af det der dove hudcream med mild bruningseffekt i stedet :-k
Brugeravatar

Selvfølgelig er sol farligt hvis man går i sol 3 gange om ugen og bliver forbrændt hver gang.

Det positive ved at gå i sol er:

D-Vitamin
Faktisk lever folk med hudkræft længere end normalt, fordi de som en "bivirkning" får en masse d-vitamin :wink:
Vi er født under solen og mennesket er skabt til at tåle lys, men selvfølgelig går det galt hvis man bliver forbrændt. Det er jo en direkte skade på huden.
Jeg fandt en masse mere, men kan ikke huske dem præcis.

Der er virkelig mange penge i kampen mod solarier, hvilket er derfor kræftens bekæmpelse osv. bruger så mange ressourcer på det.

Alt i alt synes jeg det er gået over gevind med alle de kampagner! Det er dybt overvurderet.
Brugeravatar

Geografisk sted: Sydney, Australien

lassah skrev:Faktisk lever folk med hudkræft længere end normalt, fordi de som en "bivirkning" får en masse d-vitamin :wink:

Det tror jeg ikke er meget hold i, men lad os sige at det er. Så får du et liv som er længere end normalt, men med en masse efterkontroller og hele tiden en uvished om hvorvidt den spredet sig.

Skulle du være så uheldig at den når at metastasere før du opdager den, eller at den ikke blev fjernet med fri resektionsrand, så lever du i hvert fald ikke længere end normalt.
"Life is a tragedy for those who feel, but a comedy for those who think" - Horace Walpole

Brugeravatar

Styrkeliste

lassah skrev:Faktisk lever folk med hudkræft længere end normalt, fordi de som en "bivirkning" får en masse d-vitamin :wink:

Dvs. at hudkræft er godt? :dance: :lol:

Træner her: Klub Herkules Nordborg

Mig og en ven har diskuteret om man skal tage sol med en sok omkring pikken, beholde underbukserne på eller bare ligge nøgen.. Når jeg tager sol er jeg altid bare nøgen, men min ven siger "forstil dig at du får kræft i nosserne af det, så de nød til at fjerne dem og så har du ikk længere testestoron i kroppen!!" :lol: Jeg fik mig en god griner over det, det går vel ikke direkte i bollerne bare fordi de er blottede? :-s
To be the best, you gotta take out the best! ;)

GrovNok skrev:Mig og en ven har diskuteret om man skal tage sol med en sok omkring pikken, beholde underbukserne på eller bare ligge nøgen.. Når jeg tager sol er jeg altid bare nøgen, men min ven siger "forstil dig at du får kræft i nosserne af det, så de nød til at fjerne dem og så har du ikk længere testestoron i kroppen!!" :lol: Jeg fik mig en god griner over det, det går vel ikke direkte i bollerne bare fordi de er blottede? :-s

Dine boller indholder ikke de celler hvor man udvikler hudkræft - men selve huden på pungen kunne godt blive ramt af det :wink:

Hudkraft på toppen af pikken er noget man ser i ny og næ - det er jo et område som normalt ikke er så eksponeret for sol, så kan ikke tåle så meget når folk pludselig hopper nøgne ind i et solarium. Jeg ville foreslå at du skaffer en forbrændingsskala, som du nemt kan have med i lommen. På denne kan du se en skala fra ikke brændt hud til kraftigt forbrændt hud. Så kan du efter hver omgang i solen sammenligne farven på din pik med denne og se om du taget for meget eller tilpas sol. Så længe du holder dig indenfor tilpas mængede, kan du øge tiden stille og rolig for hver gang. :8

Brugeravatar

Styrkeliste

Linealba skrev:
GrovNok skrev:Mig og en ven har diskuteret om man skal tage sol med en sok omkring pikken, beholde underbukserne på eller bare ligge nøgen.. Når jeg tager sol er jeg altid bare nøgen, men min ven siger "forstil dig at du får kræft i nosserne af det, så de nød til at fjerne dem og så har du ikk længere testestoron i kroppen!!" :lol: Jeg fik mig en god griner over det, det går vel ikke direkte i bollerne bare fordi de er blottede? :-s

Dine boller indholder ikke de celler hvor man udvikler hudkræft - men selve huden på pungen kunne godt blive ramt af det :wink:

Hudkraft på toppen af pikken er noget man ser i ny og næ - det er jo et område som normalt ikke er så eksponeret for sol, så kan ikke tåle så meget når folk pludselig hopper nøgne ind i et solarium. Jeg ville foreslå at du skaffer en forbrændingsskala, som du nemt kan have med i lommen. På denne kan du se en skala fra ikke brændt hud til kraftigt forbrændt hud. Så kan du efter hver omgang i solen sammenligne farven på din pik med denne og se om du taget for meget eller tilpas sol. Så længe du holder dig indenfor tilpas mængede, kan du øge tiden stille og rolig for hver gang. :8

For satan Linnéa, du har da lige reddet dagen med det indlæg... helt smadret af grin!!! :lol: :lol:
Brugeravatar

Geografisk sted: Valby

Galleri: Vis galleri (5)

Linealba skrev:

:lol: :lol:
Brugeravatar

Næste

Tilbage til Off topic

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 60 gæster