Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1064
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1062

Følg bodybuilding.dk på

Squat problemer.. ?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Måske er det helt normalt, eller også gør jeg noget forkert, here goes:

Jeg squatter med benene bredere end skulderbredde, tæer udad med 20-30 grader, kommer nok ned omkring 80-90 grader inden jeg "bouncer" op igen. Problemet ligger dér. De første 10-20 % fra skov-skider stilling til oprejst igen er sindssygt hårde, det hårdeste ved hele udførelsen. Jeg koncentrerer mig meget om at vægten ligger på hælene, og det gør løftet væsentlig tungere end hvis jeg giver efter for tendensen til at lade vægten ligge mod tæerne. Jeg føler ikke mine Quads bliver ramt ordentligt, da jeg ikke kan køre tungere pga. de første 10-20% af løftet.

Jeg har altid haft en tendens til at gå på tæer. Det er umuligt for mig at squatte ned med benene samlet ved skulderbredde og holde hælene i jorden uden at bøje helt forover så min ryg nærmest ligger vandret, plus det strammer helt vildt i skridtet/inder lår.

Hvis jeg skulle gøre som vist på http://www.exrx.net/WeightExercises/Qua ... Squat.html ville jeg blive tvunget op på tæerne halvvejs i løftet.

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Du skal nok arbejde med din smidighed i både lægge, quads, haser, glutes og hofter. Evt. kan du elevere dine hæle med en vægtskive under hver af dem.

Reputation point: 5

Galleri: Vis galleri (1)

Jeg har det på samme måde som dig. Og har fået en skade i lænden da den blev overbelastet.
Jeg er slet ik smidig nok. Prøver en masse udstrækning, men syntes ikke det hjælper. Men ting tager jo tid.
Imellem tiden kører jeg front squat da du så lægger vægten foran dig og man ikke behøver at være lige så smidig.
Jeg aner ikke hvorfor jeg er så stiv i det. Er rimelig aktiv. :shock:
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederiksberg

Umiddelbart har du overaktive hoftebøjere og som følge af det stramme og infleksible hams. Desuden har du formentlig også dårlig fleksiblitet i dit ankeltled. Manglende kontakt til din vmo og glutes samt svag core. Det lyder også til at du divebomber lige rigeligt. Dine problemer er ekstremt almindelige, til at starte med skal du stikke den backsquat et vist sted op. Få lært at goblet squatte, front squatte og OH squatte. Kør med konservativ belastning, store quads for du alligevel ikke at disse øvelser. Derudover statisk udstrækning af hoftebøjerne, dynamisk udstrækning ved forcering af fremadrettet knævandring for dine ankelled, piriformis udstrækning.

Når du kan front squatte med rimelig teknik, gå tilbage til back squatten, fokus på glutes aktivering og kør med langsom excentrisk. Du bør kunne køre med 3-4 sek excentrisk uden tekniksammenbrud.
Brugeravatar

Reputation point: 245

Kostplan: Ingen kostplan

Tak for svarene! Laver lidt research og prøver at kaste mig ud i de andre squats næste tur i gym og ser hvad der sker. Ved sq heller ik hvorfor jeg er så stiv, løber og strækker altid godt ud bagefter, og har da også spillet fodbold, svømmet og haft Taekwondo da jeg var bette knejt.

Udstrækning umiddelbart efter træning er også ineffektivt
Sidst rettet af dornerd 20. sep 2012, 09:49, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 145.00
- Dødløft: 200.00

Logbog: Ingen logbog

Efter at have kigget lidt på det er jeg kommet frem til:

1. Goblet Squat hvor man kommer ned og vippe lidt frem og tilbage og får varmet op og strukket ud
2. Udstrækning af hoftebøjere, piriformis udstrækning, og så er jeg ik sikker på "dynamisk udstrækning ved forcering af fremadrettet knævandring for dine ankelled". Er det at lade knæene bøje ud over tæerne, og så stå og vippe op og ned så dybt muligt med hælene i jorden? Jeg kommer nok ik meget mere end 10-20 cm ned før mine hæle slipper jorden.
3. Front Squat - er at krydse armene eller "weightlifting style" at foretrække, eller er det en smagssag?

4. Måske køre Benpres, front squat kommer nok ikke til at blive kørt tungt det første stykke tid
Sidst rettet af FullHorizon 19. sep 2012, 21:58, rettet i alt 1 gang.

FullHorizon skrev:Efter at have kigget lidt på det er jeg kommet frem til:

1. Goblet Squat hvor man kommer ned og vippe lidt frem og tilbage og får varmet op og strukket ud
2. Udstrækning af hoftebøjere, piriformis udstrækning, og så er jeg ik sikker på "dynamisk udstrækning ved forcering af fremadrettet knævandring for dine ankelled". Er det at lade knæene bøje ud over tæerne, og så stå og vippe op og ned så dybt muligt med hælene i jorden? Jeg kommer nok ik meget mere end 10-20 cm ned før mine hæle slipper jorden.
3. Front Squat - er at krydse armene eller "weightlifting style" at foretrække, eller er det en smagssag?

jeg fandt denne inspirerende video selvom jeg ikke kører front squat tror jeg også jeg ville prøve med de straps for mere stabilitet.
Brugeravatar

Reputation point: 189

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 175.00

dornerd skrev:Udstrækning umiddelbart efter træning er også ineffektivt, og så er især fodbold slem til at begrænse ens smidighed (intervaltræning).

Forklar.
Jeg bruger håndvægte, som hverken du eller jeg kan løfte.
Brugeravatar

Reputation point: 35

Styrkeliste
- Squat: 160.00
- Dødløft: 205.00

flot at jeg så ikke linker..

Brugeravatar

Reputation point: 189

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 175.00

Jeg kører med krydsede arme, da man ligner en mofo.
Ja det er en god ide at køre benpres også.
Jeg kører 4-5 øvelser efter front squat til ben.
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederiksberg

Carsten2002 skrev:
dornerd skrev:Udstrækning umiddelbart efter træning er også ineffektivt, og så er især fodbold slem til at begrænse ens smidighed (intervaltræning).

Forklar.

Når man udstrækker varme muskler opnår man kun okklusion i et begrænset omfang, og dette har ingen relevans for smidighed og eller længde af sener og muskelfibre.
Brugeravatar

Styrkeliste

dornerd skrev:
Carsten2002 skrev:

Forklar.

Når man udstrækker varme muskler opnår man kun okklusion i et begrænset omfang, og dette har ingen relevans for smidighed og eller længde af sener og muskelfibre.

Venligst uddyb at intervaltræning er "slem til at begrænse ens smidighed" :)
Billede
Brugeravatar

Reputation point: 30

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 181.00

Bomberton skrev:Venligst uddyb at intervaltræning er "slem til at begrænse ens smidighed" :)

Det er en empirisk observation jeg har gjort blandt de folk jeg kender, som spiller eller har spillet fodbold. Og intervaltræning er ofte en stor del af den gængse måde at træne til fodbold, på.
Brugeravatar

Styrkeliste

dornerd skrev:
Bomberton skrev:Venligst uddyb at intervaltræning er "slem til at begrænse ens smidighed" :)

Det er en empirisk observation jeg har gjort blandt de folk jeg kender, som spiller eller har spillet fodbold. Og intervaltræning er ofte en stor del af den gængse måde at træne til fodbold, på.

Hold kæft, hvor er jeg bare vild med dig :)
You can't really be strong until you can see a funny side to things

Personlig træning og fysioterapi
Følg bloggen på http://www.MoosFit.dk, Facebook eller Instagram #MoosFit
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2009 Månedens skribent: Februar 2010

Reputation point: 902

Geografisk sted: www.moosfit.dk

dornerd skrev:

...der er simpelthen for mange ting at påpege i det der.

OP: hvis du bekymrede dig omkring din smidighed på baggrund af ovenstående, så stop med det, da det er dybt ubegrundet.
Billede
Brugeravatar

Reputation point: 30

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 181.00

Tilbage til Fitness & bodybuilding