Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1268
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1266

Følg bodybuilding.dk på

Tendens til en rund ryg i dødløft

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Er lige begyndt at dødløfte igen efter en længere pause på ca. et halvt år udløst af en skade i lænden.

Jeg har nu og stortset altid haft en tendens til at mine skuldre falder meget forover i dødløft uanset, hvad jeg gør, hvilket resulterer i at min øvre ryg runder meget. Hvad kan dette skyldes? Det er et problem, som jeg oplever gang på gang.

Dertil har jeg også lidt et problem med at holde min lænd ret uanset hvilke kg, jeg roder rundt med. Det skyldes nok, at jeg ikke har trænet dødløft i meget lang tid. Men hvad skal jeg gøre for at afhjælpe dette problem? Jeg føler absolut ikke, at jeg kan holde min lænd mere ret end det, jeg gør. Vil en øget smidighed afhjælpe problemet? Det er noget, at jeg har tænkt meget over.

Reputation point: 35

Geografisk sted: Svendborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 160.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Hvis det skyldes smidigheden så må du satme være stiv. Hvor langt kommer du ned i squat, og hvordan er din ryg ellers i den øvelse? Laver du pelvic-tilt i bunden af squatten?

Mht. at skuldrene falder, husker du så at spænde i lats og holde brystet oppe?

Det ville være en god idé lige at skyde en video hvor man kan se hvordan indledningen af dit løst er, og så poste den her.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

Udstrækning af bagkæden. Lette rumænske dødløft (35 kg er fint).
5-6 sekunders excentrisk, og et par SEK pause i bunden!
4 sæt med 8 reps af det 2-3 gange om ugen. Hold fokus på at skyde røven tilbage og mærke det strække kraftigt i baglåret. Stå med næsten strakte ben. Derudover, fokus på at scene ludt i lænden, skuldre tilbage, og brystet holdes højt. 2-4 uger, så skulle det gerne være pænt i følge mine erfaringer.
Brugeravatar

Reputation point: 134

Træner her: FitnessDK Vallensbæk
Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.50
- Squat: 132.50
- Dødløft: 167.50

Pind skrev:Hvis det skyldes smidigheden så må du satme være stiv. Hvor langt kommer du ned i squat, og hvordan er din ryg ellers i den øvelse? Laver du pelvic-tilt i bunden af squatten?

Det ville være en god idé lige at skyde en video hvor man kan se hvordan indledningen af dit løst er, og så poste den her.

Du dødløfter forkert, hvis du spænder din øvre ryg under dødløft.

toto_G4M3R skrev:Udstrækning af bagkæden. Lette rumænske dødløft (35 kg er fint).
5-6 sekunders excentrisk, og et par SEK pause i bunden!
4 sæt med 8 reps af det 2-3 gange om ugen. Hold fokus på at skyde røven tilbage og mærke det strække kraftigt i baglåret. Stå med næsten strakte ben. Derudover, fokus på at scene ludt i lænden, skuldre tilbage, og brystet holdes højt. 2-4 uger, så skulle det gerne være pænt i følge mine erfaringer.

Hvorfor skulle det hjælpe på hans øvre ryg?

Min øvre ryg runder altid, når jeg dødløfter. Jeg har et max. på 220 kg, men jeg kan ikke holde min øvre ryg ret på over +140 kg. Desuden er der en runding i øvre ryg generelt ikke et problem. Det er udelukkende din nedre ryg, du skal være bekymret om.

Hvordan er din generelle mobilitet i underkroppen?

Og kan du ikke optage dig selv dødløfte? Ikke lette kilo, men halv tunge +80% af 1RM.
Brugeravatar

Reputation point: 5

Geografisk sted: Jyllinge

Træner her: Roskilde Atlet Klub - RAK
Gundsø Vægttrænings Klub

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 230.00
- Dødløft: 280.00

holstc skrev:
Pind skrev:Hvis det skyldes smidigheden så må du satme være stiv. Hvor langt kommer du ned i squat, og hvordan er din ryg ellers i den øvelse? Laver du pelvic-tilt i bunden af squatten?

Hvor nævner jeg noget der bare ligner øvre ryg? Jeg snakker lats og jeg snakker brystet op? Ved ikke hvor du vil hen med din kommentar.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

Pind skrev:
holstc skrev:

Hvor nævner jeg noget der bare ligner øvre ryg? Jeg snakker lats og jeg snakker brystet op? Ved ikke hvor du vil hen med din kommentar.

Latissimus dorsi er en del af øvre ryg. Hvis du derimod spænder i lænden og holder brystet oppe er jeg til dels enig med dig :)
Brugeravatar

Reputation point: 5

Geografisk sted: Jyllinge

Træner her: Roskilde Atlet Klub - RAK
Gundsø Vægttrænings Klub

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 230.00
- Dødløft: 280.00

holstc skrev:
Pind skrev:
holstc skrev:

Latissimus dorsi er en del af øvre ryg. Hvis du derimod spænder i lænden og holder brystet oppe er jeg til dels enig med dig :)

Latissimus dorsi udspringer nede fra hoften.. Vil i den grad mene den ikke skak betegnes som en øvre ryg muskel!
Øvre ryg er rhomboideus og trapezius..
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Gentofte

Styrkeliste
- Bænkpres: 122.50

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Min mobilitet er generelt ikke så god i underkroppen.

Jeg kan godt prøve at skyde en video eller to.

Styrkeliste

Sjovt du spørger. Har nemlig haft et problem med at min ryg begynder at runde under 90grader i squattet.

Styrkeliste

holstc skrev:
Pind skrev:
holstc skrev:

Hvordan vil du holde brystet oppe, hvis ikke du må spænde i øvre ryg?
Imellem 'klog' og 'smart' skal der betales bompenge i form af tæsk!

Reputation point: 30

Styrkeliste
- Bænkpres: 3.00
- Squat: 1.00
- Dødløft: 2.00

Rumænsk dødløft er fin til at træne øvre ryg.
Holder man fokus på at holde brystet oppe vil man træne at holde øvre ryg i extension (undgå at runde). Derudover skal stangen i romanian deadlifts holdes tæt på lårene. Musklerne der trækker armen ind mod kroppen er latissimus. Lats har også en funktion sammen med ballerne og erectoren til at stabilisere torsoen.
Jeg forestrækker personligt en øvelse om RDL, for at styrke evnen til at holde spændet frem for barbell rows og lignende. Det træner en funktion og øger ens statiske/excentriske styrke i bevægelsen. Frem for at træne øvelser der rammer de rigtige muskler, men i funktioner der ikke er specifikke for målet.
Det lyder som OP primært har et problem med teknikken måske sekundært med styrke/stabilitet. Start med at arbejde med teknikken. Når den er på plads med lette vægte kan du vurdere om styrke også halter.
Mentor for personlige trænere.
Brugeravatar
Månedens skribent: Juli 2009 Månedens skribent: December 2009

Reputation point: 175

Jeg er - i øvrigt også efter råd fra Poul - begyndt at implementere RDL i min træning. Jeg har haft fokus på at squeeze skulderblade i toppen sammen med glutes, selvom SL'erne hater. Desuden har jeg kørt en kort pause i toppen af alle rows.
jeg har oplevet mærkbar massefremgang på øvre ryg og raps + forbedret evne til at holde et godt bb-opspænd i mine presseøvelser.

Så det er gode råd.
"Lærling er fårking ripped. Han er meget Zaneonian og burde faktisk bruge sin tid på at rende rundt på Roskilde i et par små 80'er shorts med slids. Aesthetics!"
Brugeravatar

Reputation point: 75

Geografisk sted: København

Hej.
Du kan prøve at tjekke denne tråd:
squat-og-dodloft-t64229.html
Jeg har selv haft/har problemer med dødløft (og squat) og i ovenstående tråd er der flere videoer, der både viser, hvordan man ikke skal gøre og min vej til at gøre det bedre. Derudover indeholder den også mange gode råd fra venlige personer om hvordan, man kan blive bedre til at dødløfte (og squatte).
Brugeravatar

Reputation point: 104

Geografisk sted: Spanien

Træner her: Ullerslev motioncenter

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 185.00

Så hvad er konklusionen? Jeg synes, at der bliver snakket lidt udenom mit problem.
However, så mener I, at jeg skal træne en masse øvre ryg kombineret med øvelse på øvelse i at holde et spænd, hvor mine skuldre er tilbagetrukket og mit bryst skudt frem?

Har jeg forstået det rigtigt?

Styrkeliste

http://www.t-nation.com/free_online_art ... k_deadlift denne her hjælper nok på dine spørgsmål

Reputation point: 0

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 16 gæster