Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 999
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 996

Følg bodybuilding.dk på

Træning af 12årig pige?

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej allesammen.
Hop over nedenstående forklaring og til programmet hvis i ikke orker det :D
Står lidt i et dilemma. Min søster er overvægtig. Er 165cm og vejer 63kg cirka. Har næsten en "ølmave" og store lår,lægge og arme endda. Det gør hende og derfor også mig (storebror) umådeligt trist. Pigerne i hendes klasse bliver nogen bitches inden alt for længe og det vil sikkert gå ud over hende, da hun falder uden for "normen". Jeg har i 6mnd plaget min mor (fra søster vejede 55 til nu 63kg) om at styre hendes kost og sætte hende igang. Men hun var overbevist om at det var hvalpefedt og det ville hun rende af sig. Jeg skulle ihverfald blande mig udenom! :(
Nu har mutter endeligt fattet det, men er stadig lidt naiv med "hellere en gåtur end at ligge på sofaen med chips" mentaliteten, når det er tydeligt dette ikke virker.
Jeg styrketræner nu 45-60min med hende i kælderen dagligt og skaffer nok en kondicykel.
Det skal tilføjes at min lillesøster selv vil og jeg presser hende ikke mere end hun kan. Det er hendes vilje og lidt min støtte der driver værket.

Vi har et squat/bænk stativ samt håndvægte, stang og flere kilo end hun skal bruge nogensinde.
Er dette program fornuftigt til en 12 årig så længe fokus er på teknik og ikke vægten?

Pas 1 Ryg/ben/biceps

Squat 3x12
Good morning 3x12
Calf raises 3x12
Yates rows 3x12
BOR DB albuerne vinklet 45-75grader 3x12
Rear delt raise 3x12

Så 15min cykling

Incline Bænkpres 3x12
Bænkpres 3x12
Military 3x12
Lateral raise 3x12
front raise 3x12
Weighted sit-ups 3x12
Weighted side bends 3x12

Så 15 minutters cykling

Er jeg for grov ved hende eller er det okay? Hun synes det er sjovt indtil videre hehe.
ALT HJÆLP BLIVER TAGET IMOD MED KYSHÅND!! :D
Hellere være anerkendt af få, end kendt af mange...
Brugeravatar

Reputation point: 105

Geografisk sted: Horsens, HSK

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 225.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Fedt du tager ansvar for din søster =D>

Det bedste vil jo være, hvis hun bliver bidt af en eller anden sportsgren, for jeg tror muligvis det er nyhedens interesse, når du "pisker" hende gennem træningsprogrammet... :)

Reputation point: 25

Geografisk sted: Fredericia

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 185.00

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Jeg forstår ikke, hvorfor fokus tilsyneladende primært ligger på styrketræning snarere end en fornuftig kostplan plus cardio, hvis målet er vægttab? :-k

Pænt af dig at støtte din søster i øvrigt :)
Brugeravatar

Reputation point: 5

Jeg er også bange for, at det er fordi det er nyt og spændende og meget kvalitetstiden med storebror. Hun gider ingen sport. Tror det er fordi, det er meget hårdt for hende og hun sveder jo bare hun går en tur. Det er sku for synd og skal der laves om på. MEN på en rimelig måde for hun er jo kun 12... :D
Brugeravatar

Styrkeliste

ntp9 skrev:Jeg forstår ikke, hvorfor fokus tilsyneladende primært ligger på styrketræning snarere end en fornuftig kostplan plus cardio, hvis målet er vægttab? :-k

Pænt af dig at støtte din søster i øvrigt :)

Selvfølgelig skal det primært være cardio, MEN jeg løb med hende, gad hun ikke. Jeg cyklede med hende, gad hun ikke. Tog sagår i svømmehallen men hun ville lege og helst ikke bevæge sig for meget. Så håbe kondicyklen vil kunne motivere hende lidt med et smæk i måsen fra mig.
Kosten ville jeg meget gerne have fingrene i men den styrer mor. Der bliver nægtet det værste og flødeisen bliver erstattet med vandis osv. Kan ikke gøre så meget der desværre.
Brugeravatar

Styrkeliste

Kenny Nickelman=GUNS skrev:Jeg er også bange for, at det er fordi det er nyt og spændende og meget kvalitetstiden med storebror. Hun gider ingen sport. Tror det er fordi, det er meget hårdt for hende og hun sveder jo bare hun går en tur. Det er sku for synd og skal der laves om på. MEN på en rimelig måde for hun er jo kun 12... :D

Enig med 1. poster..
Ellers lav noget motion hun ikke er klar over.. Gå ud og klatre i et træ, spil noget fodbold, gå en lang tur på strøget.. Find på noget mad som rent faktisk er spændende og smager godt for hende..
Når man er ung og hører ordet sundt tænker man kun på grønsager.. Det er der sgu heller ikke nogen der gider leve af...
Og nej, for guds skyld lad vær med at lave en kostplan til hende, så falder hun da først i.. Det er da så vitterligt deprimerende.
CLEAN AND ALWAYS WILL BE
Brugeravatar

Reputation point: 0

Træner her: Hulen

Galleri: Vis galleri (5)

Magic-MJ-Music skrev:
Enig med 1. poster..
Ellers lav noget motion hun ikke er klar over.. Gå ud og klatre i et træ, spil noget fodbold, gå en lang tur på strøget.. Find på noget mad som rent faktisk er spændende og smager godt for hende..
Når man er ung og hører ordet sundt tænker man kun på grønsager.. Det er der sgu heller ikke nogen der gider leve af...
Og nej, for guds skyld lad vær med at lave en kostplan til hende, så falder hun da først i.. Det er da så vitterligt deprimerende.

Har brækket armen så vi er i kælderen grundet min genoptræning af skulderen, overarm og underarm.
Hun begyndte selv at liste med ned og ville også løfte på det hele. Nu er det ligesom det hun "orker" så prøver at holde det der. Hun gider ikke spille fodbold eller andet sport for så skal hun jo løbe.. ](*,)
Brugeravatar

Styrkeliste

Kenny Nickelman=GUNS skrev:Selvfølgelig skal det primært være cardio, MEN jeg løb med hende, gad hun ikke. Jeg cyklede med hende, gad hun ikke. Tog sagår i svømmehallen men hun ville lege og helst ikke bevæge sig for meget. Så håbe kondicyklen vil kunne motivere hende lidt med et smæk i måsen fra mig.
Kosten ville jeg meget gerne have fingrene i men den styrer mor. Der bliver nægtet det værste og flødeisen bliver erstattet med vandis osv. Kan ikke gøre så meget der desværre.

Det er betydeligt nemmere ikke at spise et vist antal kalorier end det er at brænde dem af igen, så jeg vil anbefale dig at påvirke kosten alt det du kan. Køb ind sammen med din mor og kom med sunde forslag og prøv at begrænse mængden af kulhydrater eller tilbyd måske selv at lave mad i ny og næ.

Bare nogle få grundlæggende ændringer, da en decideret kostplan, som du beskriver det, næppe vil blive fulgt alligevel. Og er ved nærmere eftertanke nok også lidt meget at forvente af en 12-årig.

Og vil ikke anbefale en motionscykel. Det er noget af det mest kedelige cardio, som findes efter min mening, og det lyder som om hun har brug for at blive motiveret. Hun er ikke interesseret i nogen sportsgrene?

Edit: Så du havde svaret på dette. Men måske hun kan lokkes til at prøve nogle forskellige sportsgrene, hvis du gør hende følgeskab? Så kan det jo være hun bliver bidt af det, når først hun har prøvet det i praksis
Sidst rettet af ntp9 21. jun 2011, 21:20, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Nu ved jeg godt hun kun er 12 år, men har selv i omkring samme alder vejet for meget, og jeg løb og ændrede mine kostvaner væsentligt, fik meget støtte, men hun er ligesom mentalt gøre op med sig selv omkring det, og så dur det ikke noget hvis hun ikke vil lave motion, men vil dog også mene kosten er det vigtigste hvis hun så gerne vil styrketræne, nu kan jeg bare ikke helt få indblik i hvordan hendes kostvaner er, altså når man når den alder handler det jo også om at de får mulighed for at bruge deres lommepenge på slik osv. og der bliver det jo et problem, hvis hun vil tabe sig
Brugeravatar

Reputation point: 15

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Dødløft: 10.00

Hvis hun kun kan sættes i gang med at løfte vægte så er det da i gang med noget crossfit (undgå selvfølgelig de 1rm dagene :P). Ved godt mange her inden er meget kritiske for det, men du kan sige meget om crossfit, men sveden kommer hurtigt bankene, hvis du vælger de rigtige WOD´s.
Brugeravatar

Henr94 skrev:Hvis hun kun kan sættes i gang med at løfte vægte så er det da i gang med noget crossfit (undgå selvfølgelig de 1rm dagene :P). Ved godt mange her inden er meget kritiske for det, men du kan sige meget om crossfit, men sveden kommer hurtigt bankene, hvis du vælger de rigtige WOD´s.

+1
- My body is my weapon. The trigger is my mind -

Geografisk sted: Aalestrup, Nordjylland

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 145.00

Intet slik andet det "vi" giver hende.
Kosten er ikke så slem og hun har ligget stabilt på 62-63kilo et par mnd. Og hun er vild med badminton men klubben er fyldt og med 1-2 års venteliste er det jo udelukket :(
Jeg må jo bare vise denne tråd til den gamle så hun kan høre det direkte fra det magiske "indernet".
Angående crossfit, klatren i træer og lign. kunne det bestemt være en mulighed når min arm funker igen. indtil videre må det være noget styrketræning i høj rep. Vi har også en glimrende legeplads. Tor sagtens den kunne bruges med lidt fart over felt selvfølgelig. og evt. legen "tagfat" og boksning.. hun elsker at slå mig? :?
Brugeravatar

Styrkeliste

Kenny Nickelman=GUNS skrev:Intet slik andet det "vi" giver hende.
Kosten er ikke så slem og hun har ligget stabilt på 62-63kilo et par mnd. Og hun er vild med badminton men klubben er fyldt og med 1-2 års venteliste er det jo udelukket :(
Jeg må jo bare vise denne tråd til den gamle så hun kan høre det direkte fra det magiske "indernet".
Angående crossfit, klatren i træer og lign. kunne det bestemt være en mulighed når min arm funker igen. indtil videre må det være noget styrketræning i høj rep. Vi har også en glimrende legeplads. Tor sagtens den kunne bruges med lidt fart over felt selvfølgelig. og evt. legen "tagfat" og boksning.. hun elsker at slå mig? :?

Bliver der ikke udbudt badminton på hendes skole? Og er der kun den ene klub i nærheden?

Hvis hun skulle begynde på decideret boksetræning ud over at tæve løs på sin stakkels bror, vil I stensikkert også se hurtige resultater :)
Brugeravatar

Kenny Nickelman=GUNS skrev:
Magic-MJ-Music skrev:
Enig med 1. poster..

Har brækket armen så vi er i kælderen grundet min genoptræning af skulderen, overarm og underarm.
Hun begyndte selv at liste med ned og ville også løfte på det hele. Nu er det ligesom det hun "orker" så prøver at holde det der. Hun gider ikke spille fodbold eller andet sport for så skal hun jo løbe.. ](*,)

Inderst inde, er det så dit eller hendes eget ønske at hun taber sig?
Sport behøves ikke nødvendigvis være hårdt, så længe hun laver noget.
Cykel en tur over til moster Britta eller sådan.
Men hvis hun virkelig selv står inde for at tabe sig, så må du også forklare hende at det betaler sig når det er hårdt. Du kan kun gøre så og så meget for hende.
I sidste ende er det jo trods alt hende der står med det :)

Ang. kost så bare tag det stille og roligt. Cola skiftes ud med cola light.. Rundstykke med rugbrød... Cornflakes med havregryn etc. :)
CLEAN AND ALWAYS WILL BE
Brugeravatar

Konditionstræning er selvfølgelig vigtigt for at tabe sig, men jeg tror også på, at styrketræning er en vigtig del af ens vægttab.

Som vi jo ved, så forbrænder muskler mere end fedt, og der er derfor vigtigt at beholde sin muskelmasse. derfor syntes jeg også det er fornuftigt at styrketræne :)

Jeg tror dog at din søster ville have mere gavn af et fullbody program med fokus på de store øvelser. Jeg tror at dette vil være bedre, da man forbrænder mere energi hvis man aktivere 60% af kroppens muskler (fx squat), end hvis man kun aktivere 25% (fx curls). procenterne ved je ikke om der er hold i :D
Jeg tror også det vil være sjovere, da fremgang = sjov, og jeg vil mene det er nemmere at at få fremgang i starten af en kariere med et fullbodyprogram, da man bliver god til det man gør. (:

Styrkeliste
- Bænkpres: 55.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 1200.00

Det er hendes ønske at tabe sig. Igen tilføjer jeg at jeg motivere hende. Men hun har selv taget initiativ til at løbe med veninden 1km hveranden dag. Men hun hader at løbe så det er allerede gået i vasken efter 5 ture.
Jeg tager jeres råd til mig og viser tråden til den gamle så vi sammen kan finde en løsning. Hun vil forresten gerne sjippe så det begynder vi nok også på. :D
Igen tusind tak for rådene.. I har været en stor hjælp. :bowhay:
Brugeravatar

Styrkeliste

Angående badminton ntp9, så er det vist det eneste sted lige i nærheden men vil da undersøge det. Er Allerede pissed over at skolerne kun aktivere børnene 1 gang i ugen so don't get me started. :evil:
Hun er forresten en ret habil squatter af en 12årige tøs hehe. :D
Brugeravatar

Styrkeliste

Kenny Nickelman=GUNS skrev:Det er hendes ønske at tabe sig. Igen tilføjer jeg at jeg motivere hende. Men hun har selv taget initiativ til at løbe med veninden 1km hveranden dag. Men hun hader at løbe så det er allerede gået i vasken efter 5 ture.
Jeg tager jeres råd til mig og viser tråden til den gamle så vi sammen kan finde en løsning. Hun vil forresten gerne sjippe så det begynder vi nok også på. :D

Lige en sidste ting.. Hun er 12.. Hun gider højst sandsynligt ikke squat, dødløft, bænk etc. som andres foreslag er.. Uanset hvor godt det end er.
Seriously no offence...
CLEAN AND ALWAYS WILL BE
Brugeravatar

...
Spinning kan klart anbefales, der vælger hun selv tempo og man bliver presset af en instruktør. Det kan ikke blive meget bedre :)
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 150.00

BigSquare skrev:...
Spinning kan klart anbefales, der vælger hun selv tempo og man bliver presset af en instruktør. Det kan ikke blive meget bedre :)

Sikke noget sludder, "BigSquare".
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar

Reputation point: 2384

Geografisk sted: Island of Simonia

Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50

Magic-MJ-Music skrev:
Kenny Nickelman=GUNS skrev:Det er hendes ønske at tabe sig. Igen tilføjer jeg at jeg motivere hende. Men hun har selv taget initiativ til at løbe med veninden 1km hveranden dag. Men hun hader at løbe så det er allerede gået i vasken efter 5 ture.

Lige en sidste ting.. Hun er 12.. Hun gider højst sandsynligt ikke squat, dødløft, bænk etc. som andres foreslag er.. Uanset hvor godt det end er.
Seriously no offence...

Hendes yndlingsøvelser er squat og bænk :? (ligesom storebror :D )
Dødløft har hun meget svært ved og gav derfor hurtigt op men prøver med stifflegged istedet. (KV DL mener jeg dog er en kongeøvelse så det er trist.)
Angående spinning er det AAAAALT for hårdt og hun kan som 12årig nok heller ikke få lov. 15min på kondicyklen må kunne gøre det til at starte med. Små skridt, små skridt. :D
Brugeravatar

Styrkeliste

Kenny Nickelman=GUNS skrev:Hendes yndlingsøvelser er squat og bænk :? (ligesom storebror :D )
Dødløft har hun meget svært ved og gav derfor hurtigt op men prøver med stifflegged istedet. (KV DL mener jeg dog er en kongeøvelse så det er trist.)
Angående spinning er det AAAAALT for hårdt og hun kan som 12årig nok heller ikke få lov. 15min på kondicyklen må kunne gøre det til at starte med. Små skridt, små skridt. :D

Spinning er jo så hårdt som du gør det til... Er jo bare et svinghjul du styre i belastning. Der hvor jeg træner er det ok en 12årig piger kommer og danser noget Zumba (eller hvordan det nu staves) og andre liggende hold. Faktisk findes der specifikke hold til personer under 15.
Brugeravatar

Henr94 skrev:
Kenny Nickelman=GUNS skrev:Hendes yndlingsøvelser er squat og bænk :? (ligesom storebror :D )

Spinning er jo så hårdt som du gør det til... Er jo bare et svinghjul du styre i belastning. Der hvor jeg træner er det ok en 12årig piger kommer og danser noget Zumba (eller hvordan det nu staves) og andre liggende hold. Faktisk findes der specifikke hold til personer under 15.

Har måske misforstået spinning. Har trodsalt kun set de hold de havde i fitnessworld. De var ekstreme og man kunne høre træneren råbe helt ude i receptionen. Fedt for mig, skræmmende for hende.
Har faktisk anbefalet hende disse børnehold i eksempelvis fitnessworld. Det ville hun bestemt ikke. Tog hende så med op og viste hende holdene men instruktøren var mærkelig og de andre børn ville hun ikke være sammen med osv. osv. :(
Brugeravatar

Styrkeliste

Ja ok så er den svær.
Brugeravatar

Kenny Nickelman=GUNS skrev:
Magic-MJ-Music skrev:

Seriously no offence...

Hendes yndlingsøvelser er squat og bænk :? (ligesom storebror :D

Haha sweet, jamen så er det vel bare at go for det :)
CLEAN AND ALWAYS WILL BE
Brugeravatar

Kenny Nickelman=GUNS skrev:Hej allesammen.
Hop over nedenstående forklaring og til programmet hvis i ikke orker det :D
Står lidt i et dilemma. Min søster er overvægtig. Er 165cm og vejer 63kg cirka. Har næsten en "ølmave" og store lår,lægge og arme endda. Det gør hende og derfor også mig (storebror) umådeligt trist. Pigerne i hendes klasse bliver nogen bitches inden alt for længe og det vil sikkert gå ud over hende, da hun falder uden for "normen". Jeg har i 6mnd plaget min mor (fra søster vejede 55 til nu 63kg) om at styre hendes kost og sætte hende igang. Men hun var overbevist om at det var hvalpefedt og det ville hun rende af sig. Jeg skulle ihverfald blande mig udenom! :(
Nu har mutter endeligt fattet det, men er stadig lidt naiv med "hellere en gåtur end at ligge på sofaen med chips" mentaliteten, når det er tydeligt dette ikke virker.
Jeg styrketræner nu 45-60min med hende i kælderen dagligt og skaffer nok en kondicykel.
Det skal tilføjes at min lillesøster selv vil og jeg presser hende ikke mere end hun kan. Det er hendes vilje og lidt min støtte der driver værket.

Vi har et squat/bænk stativ samt håndvægte, stang og flere kilo end hun skal bruge nogensinde.
Er dette program fornuftigt til en 12 årig så længe fokus er på teknik og ikke vægten?

Pas 1 Ryg/ben/biceps

Squat 3x12
Good morning 3x12
Calf raises 3x12
Yates rows 3x12
BOR DB albuerne vinklet 45-75grader 3x12
Rear delt raise 3x12

Så 15min cykling

Incline Bænkpres 3x12
Bænkpres 3x12
Military 3x12
Lateral raise 3x12
front raise 3x12
Weighted sit-ups 3x12
Weighted side bends 3x12

Så 15 minutters cykling

Er jeg for grov ved hende eller er det okay? Hun synes det er sjovt indtil videre hehe.
ALT HJÆLP BLIVER TAGET IMOD MED KYSHÅND!! :D
,

Synes det er super fedt at du vil hjælpe din søster, men er det bare mig der synes at dødløft og 12 årig pige ikke hænger sammen og da slet ikke stivbenet. Har trænet masse af dødløft men aldrig stivbenet og goodmorning.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 202.50
- Dødløft: 210.00

maejer36 skrev:Synes det er super fedt at du vil hjælpe din søster, men er det bare mig der synes at dødløft og 12 årig pige ikke hænger sammen og da slet ikke stivbenet. Har trænet masse af dødløft men aldrig stivbenet og goodmorning.

Hvis hun kan udføre øvelserne med god form, har jeg ingen indvendinger. Jeg ville personligt have valgt en anden programmering, men ser bestemt ingen problemer ved, at de tre store løft indgår.

I øvrigt: Hvis hun har svært ved konventionelt dødløft, har hun så prøvet sumoudgaven, Kenny?
Brugeravatar

jeg synes det lyder som en super god ide så længe du har fokus på teknik og motivation

læs en masse pædagogik idræts psykologi

tænke i succes oplevelser... men holde balancen så det ikke bliver overdrevet
- alt målbart er sjovt, men være forsigtig med ting relaterede til vægten...

du kan skelne imellem:

proces mål. Del mål relaterede til det overordnet. f.eks. kom i bedre form, løfte mere osv.

og

resultat mål. Det overordnet mål

alt hvor meget fokus på resultatmålene kan virke de motiverende og fjerne fokus på processen.. hun skal synes processen er sjov. Få etablerede på jeres begge to lystavle at selv i resultatmålet ikke nåes har processen haft værdi i sig selv... formulere denne værdi for hende.. ofte

Reputation point: 50

Er dig og dine forældre også overvægtige? I så fald hjælper det nok ikke særlig meget at squatte 3x12 i kælderen.
Du nævner selv at hun har ligget "stabilt" på 62-63kg, det betyder vel at der skal laves noget om i jeres kost. At din søster lyder, undskyld, ret doven, gør jo ikke sagen nemmere.

Reputation point: 15

Næste

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 12 gæster