Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1548
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1546

Følg bodybuilding.dk på

Tun lige efter træning

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Ville det ikke give sige så godt hvis jeg spiste en dåse tun og en baban lige efter træning, som hvis jeg tog en shake (whay 95 30 g, 1 banan, 1dl vand og 100 jordbær) altså hvis man ønsker masse ???

Reputation point: 0

Geografisk sted: jylland

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.00
- Squat: 70.00
- Dødløft: 60.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

du behøver ikke alt det i din shaker, bare tag ca. 60gram med 3-400ml Mælk.

Tun er så vidt jeg ved langsomt til at blive optaget i kroppen så vil sige du måske skulle spise det før træning og så en banan og evt. mathilde kako mælk efter træning, medmindre du er på cut så er kako ikke så godt da der er mange kalorier? i den.

Men hvis du nu er igang med at bulke så wg lige efter træning skulle være godt, skal jeg selv have begyndt på, da der både er energi og protein i det. :)
Ingen har tid til træning, man tager sig tid!!

Geografisk sted: Viborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 160.00

Logbog: Vis logbog

60g whay 95 er det ikke lige i overkanten, og skal der ikke nogle kulhyldrater i til at optage protienerne bedre, og de kommer jo fra bananen.
Ok hvorfor mælk, har fået at vide at det sløver optagelsen af de hurtige protiner

Styrkeliste

Det bedste efter træning er noget protein og nogle hurtige kulhydrater. En banan virker rigtig fint. Mælk indeholder meget kassein (ligesom kakaomælk gør det) og derfor er det ikke en helt så god protein kilde som ren valleprotein er.
Brugeravatar

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Squat: 120.00
- Dødløft: 167.50

jamand skrev:Det bedste efter træning er noget protein og nogle hurtige kulhydrater. En banan virker rigtig fint. Mælk indeholder meget kassein (ligesom kakaomælk gør det) og derfor er det ikke en helt så god protein kilde som ren valleprotein er.

jeg er helt enig med dig men efter har læst den her artikel er det meget svært at beslutte for sig for hvad for en protein kilde er bedst.

http://www.gomotion.dk/artikler.asp?p_id=111&a_id=30&mode=detail&title=art

Reputation point: 5

Geografisk sted: Århus

så i siger drop tunen+banan og tag istedet shaken.....Men jeg vil helst have det der er sundest for kruppen og ikke alt muligt kunstigt stoffer !!

Styrkeliste

ruby1312 skrev:så i siger drop tunen+banan og tag istedet shaken.....Men jeg vil helst have det der er sundest for kruppen og ikke alt muligt kunstigt stoffer !!

Valleprotein er naturligt fremstillet af restproduktet ved mælke- og osteproduktion.

Lidt om whey:
artikler/kostogkosttilskud/wheyproteinkongenafproteinpulver.php
artikler/kostogkosttilskud/Hvadervalleprotein.php
artikler/kostogkosttilskud/ValleproteinIsolatellerkoncentrat.php

Derfor shake efter træning:
artikler/kostogkosttilskud/Thewindowofopportunity.php

Derfor ikke kakao:
artikler/kostogkosttilskud/Drikkakaomaelkogfaastoremuskler.php
Brugeravatar

Moderator

Reputation point: 55

Geografisk sted: København

Træner her: Tårnby Styrkeløfter Klub
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 302.50
- Dødløft: 292.50

ruby1312 skrev:Ville det ikke give sige så godt hvis jeg spiste en dåse tun og en baban lige efter træning, som hvis jeg tog en shake (whay 95 30 g, 1 banan, 1dl vand og 100 jordbær) altså hvis man ønsker masse ???

Nej det ville ikke være ligeså godt .. Valle protein er det hurtigeste protein, derfor skal du helst have det lige efter træning ..

Kroppen skal først bruge kræfter på at udskille andre stoffer fra tunen exempel vis. ..

Men du må ikke misforstå mig, tun er en fantastisk protein-kilde ! Bare ikke hurtig
Formålet er ikke at blive stor, det er styrke :)

Geografisk sted: Kbh

Kostplan: Ingen kostplan

ruby1312 skrev:så i siger drop tunen+banan og tag istedet shaken.....Men jeg vil helst have det der er sundest for kruppen og ikke alt muligt kunstigt stoffer !!

Så køb evt. den neutrale whey hvis du er anti-tilsætningsstoffer.
-- Smerte er svaghed der forlader kroppen --
Proteinpulver kreatin weight gainer
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 140.00

Lyst skrev:du behøver ikke alt det i din shaker, bare tag ca. 60gram med 3-400ml Mælk.

60g!!!! det er da alt for meget.. det vil kroppen på ingen måde få glæde af. det vil være laaangt mere effektivt at fordele det over 2 shakes på 30g eller sågar 3stk på 20g. dette giver en mere jævn tilførelse og holder insulinresponsen staiblt høj i længere tid. husk dog at smide nogen carbs i dine shakes. 30g i den første 0g 10g i nummer 2. nr 3 skal der ikke carbs i. tag dem med 1½-2 timers mellemrum.
cutting.. cutting and cutting you fat bastard!
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2007

Reputation point: 15

Geografisk sted: aars

Træner her: Fitnessmaster Hadsund

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00

60g!!!! det er da alt for meget.. det vil kroppen på ingen måde få glæde af.

Hej Kuglen - jeg er såmænd enig i dit synspunkt, samt din energifordeling, men i følge denne artikkel (påstand 8):
artikler/bodybuilding/10bodybuilding&fitnessmyter.php

Så skulle der ikke være noget bevis hverken for eller imod vdr. optagelse af protein.

Da det er et meget interessant område, kunne det være spændende hvis du har tid til at uddybe din påstand :)
Brugeravatar

Træner her: Fitness World Århus

Styrkeliste

Galleri: Vis galleri (4)

jeg kan da godt lige bruge 5min på at uddybe min påstand.. endnu engang :wink:

vi ved alle at det gælder om for en bb'er at holde kroppen i en anabolsk fase så meget af dagen som muligt. dette gøres lettest ved at tilføre kroppen de rette næringsstoffer på de rette tidspunkter hvilket er derfor en BB'er æder hele tiden :D

hvis man skal have fesk 160g protein pr dag er det en klar fordel at fordele disse over 5-7 måltider pr. dag. hvilket vil sige at der er 26,66g protein til hvert måltid hvis det skal være 6 måltider og man får det samme ved hvert måltid. men da man jo napper 1 shake efter træning med 30-40g protein (gør de fleste) eftelader det kun 120g protein til de 6 måltider så vi er nu nede på 20g protein pr måltid hvilket også er helt fint.

grunden til de mange måltider er netop at holde kroppen anabolsk frem for katabolsk og undgå alt for store udsving i blodsukker nivauet.

dette gør sig også gældende efter træning selvom kroppen reagere list anderledes lige der.

efter træning har man en meget forhøjet insulin respons og proteinsyntese hvilket gør kroppen super anabolsk! dette skal naturligvis udnyttes (andet ville da være utroligt dumt!) dette gør man så ved at hugge en shake bestående af feks. 50g carbs og 40g whey protien lige efter træning og tror at alt er godt. det er det for så vidt også men efter 2 timer er insulin responsen faldet drastisk (helt naturligt) og det samme gælder protein syntesen. her er mange så nået til aftensmaden og deres træning og post workout er over. men hvorfor ikke hæve insulin og protein responsen igen her? det er utroligt simplet og koster ikke mere end den normale læsning.
istedet for at tage alle 40+50g i en shake skal de blot fordeles i 2. shake nummer 1: 20g protein+ 40g carbs denne tages lige efter træning. 2 timer efter tager man så de sidste 20g protein og 10g carbs. her vil kroppen stadig reagere posetivt på de hurtige kulhydrater og raise insulin responsen igen(ikke lige så meget som lige efetr træning) og når insulin respones stiger,stiger kroppens evne til hurtigt at transportere protein ud i musklerne og derved opbygge masse. hvis man så samtidig tager 5-10g protein og 20g carbs 30min før træning giver man kroppen tæt på optimale forhold idet man så forebygger dannelsen af cortisol under træningen, giver sig selv ekstra energi og giver kroppen lov til at starte den opbyggende fase ellerede når man starter sin træning. så kan man igen fjerne lidt carbs fra sine post work out shakes (hvilket jeg ser som en fordel).

konklusion:
sådan er vist på sin plads for at gøre dette overskueligt.

samlet mængde protein og carbs (normalt) efter post workout: 40g/50g
fordeles således for optimalt udbytte:
30min før træning: 15g carbs og 5g protein (her vil de carbs blive brugt godt)

lige efter træning: 25g protein+20g carbs (her stiger insulin responsen)

2 timer senere: 10g protein+ 5g carbs (her har vi kun brug for de hurtige carbs til at raise insulin responsen. derfor er flere ikke nødvendigt og her vil kroppen stadig have gode forhold for at optage de hurtigt proteiner) der skal selvfølge spises et normalt måltid her omkring også.

var det uddybende nok? ellers må i sige til.
Brugeravatar

Styrkeliste

Ahh... Kender I det - man skriver et længere indlæg og så går explore selvfølgelig kold når man trykker på send :shock:

Men kort - tak for endnu et godt indlæg Kuglen :)

Der hvor jeg stadig rager uklart er:

Kunne en løsning ikke være:
1) 30min før træning: 15g carbs og 5g protein
2) lige efter træning: 50g protein+50g carbs
3) 2 timer senere: 10g protein+ 5g carbs

Om man får 160 eller 200 gram protein om dagen afhænger vel om man bulker eller kører cut (og/eller man benytter 2 eller 2,5 gram/kropsvægt som beregningsfaktor!).

Men du siger at man ikke vil få glæde af 50-60 gram protein lige efter træning!?
Fordi kroppen ikke kan optage sådan en mængde? og vil proteinen så blot blive udskilt som affaldsstof eller hur?
Brugeravatar

Styrkeliste

Chrisss skrev:Ahh... Kender I det - man skriver et længere indlæg og så går explore selvfølgelig kold når man trykker på send :shock:

Men kort - tak for endnu et godt indlæg Kuglen :)

Om man får 160 eller 200 gram protein om dagen afhænger vel om man bulker eller kører cut (og/eller man benytter 2 eller 2,5 gram/kropsvægt som beregningsfaktor!).

Men du siger at man ikke vil få glæde af 50-60 gram protein lige efter træning!?
Fordi kroppen ikke kan optage sådan en mængde? og vil proteinen så blot blive udskilt som affaldsstof eller hur?

I værste tilfælde vil proteinen blive udskilt som affaldsstof, men der er ingen direkte beviser for at der skulle være en maksgrænse for hvad kroppen kan indtage på en gang når vi snakker protein. Der har været meget snak omkring at man ikke må indtage for meget på en gang idet det ikke ville blive brugt, men netop blot udskildt som du så rigtigt skriver. Dette er der dog ingen undersøgelser som har vist er rigtigt og maksimumgrænsen af hvor meget protein der reelt kan bruges ved indtagelse på samme tidspunkt menes at være langt højerere end 60g, so no worries.. :wink: Skal gerne se om jeg kan finde en relevant artikel hvis det har interesse..?

Husk lige engang at det er mindst lige så vigtigt at få "nok" proteiner under cut som under bulk, dvs. mængden burde ligge nogenlunde fast hvadenten du bulker eller cutter.. :P
Billede
What doesn't kill you makes you stronger..

Log - http://www.bodybuilding.dk/viewtopic.php?t=8097
Brugeravatar
Månedens skribent: April 2007

Geografisk sted: Amager

Træner her: City Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 130.00

Galleri: Vis galleri (10)

Her var den. http://www.(link slettet)/vis_artikel.php?id=105..

P.s. Admins, I må lige sende mig en pm eller skrive hvis der ikke må linkes, så stopper jeg self.. :)
Billede

Brugeravatar

Styrkeliste

Chrisss skrev:

sådan kan du også gøre det. men det er ikke optimalt. det optimale er at fordele dit indtag jævnt. man siger man har et window off oppertunity 45min efter træning. det er her kroppen er meget modategelig for proteiner bla. her er kroppen katabolsk det stopper man så ved at tage en shake med carbs og protein. men ved at gøre som jeg har beskrevet ovenfor udvider du dette window off oppertunity fra 45min til ca 3 timer! det er da en mega fordel. der er mange andre faktore der spiller ind som ligger til grund for dette princip. bla noget med imunforsvaret og cns. men hvis jeg begynder på dette i denne tråd kører vi helt af sporet :D

lad mig stille dig et spørgsmål... hvorfor er 50g protein+50g carbs bedre efter træning end 25g protein+20g carbs? der er ikke nogen studier der viser bedre resultater ved så højt et indtag lige efter træning andet end dem kosttilskudfirmaerne står bag selvfølgelig.. wonder why :shock:

Chrisss skrev:Om man får 160 eller 200 gram protein om dagen afhænger vel om man bulker eller kører cut (og/eller man benytter 2 eller 2,5 gram/kropsvægt som beregningsfaktor!).?

det mest optimale protein indtag for en BB'ere er flere gange blevet bevist at være 1,8g protein pr kg. så jeg tror aldrig jeg lærer at forstå hvorfor folk lælgger sig helt op på 2½g? de eneste der kan udnytte dette optimalt er folk på krudt! selvfølgelig afhænger det også af hvordan resten af ens diæt er opbygget. for der er jo forskel på om ens energifordeling hedder 40/40/20 eller 50/30/20 eller en helt 3. mulighed. men summer sumarum er at 1,8g protein har vist sig gang på gang at give mindst ligeså gode resultater for sportsfolk som 2g og bedre end 2½g. her er selvf. tale om clean atleter. så et UG studie med folk på krudt.. der var nogen der indtog helt op til 5g protein or kg! men det mest optimale for dem var ca 3g. men det er en helt anden snak.

Chrisss skrev:Men du siger at man ikke vil få glæde af 50-60 gram protein lige efter træning!?

kroppen skal nok optage det.. protein bliver ikke udskilt gennem urinen som mange tror.. dette er også blevet dokumenteret i flere studier de sidste 3 år. det protein kroppen ikke bruger til muskler,væv osv. bliver nedrudt til glykogen og brugt som energi. hvis ikke der er behov for dette heller bliver det lageret som fedt. faktisk er det ret logisk. for så ville man jo bare skulle æde protein og protein så kunne man ikke tage på fordi kroppen bare pisser det ud hvis den ikke skal bruge det.. men sådan fungere det ikke. det ender som glykogen og til sidst som fedt hvis det ikke skal bruges othervise.
Brugeravatar

Styrkeliste

synes i glemmer en vigtigt ting folkens.... "fætter guf" havde du tænkt dig at ta en dåse tun efter hver gang du havde trænet

Geografisk sted: Vestbjerg

Styrkeliste
- Bænkpres: 85.00
- Squat: 85.00
- Dødløft: 122.00

kuglen skrev:
Chrisss skrev:

sådan kan du også gøre det. men det er ikke optimalt. det optimale er at fordele dit indtag jævnt. man siger man har et window off oppertunity 45min efter træning. det er her kroppen er meget modategelig for proteiner bla. her er kroppen katabolsk det stopper man så ved at tage en shake med carbs og protein. men ved at gøre som jeg har beskrevet ovenfor udvider du dette window off oppertunity fra 45min til ca 3 timer! det er da en mega fordel. der er mange andre faktore der spiller ind som ligger til grund for dette princip. bla noget med imunforsvaret og cns. men hvis jeg begynder på dette i denne tråd kører vi helt af sporet :D

lad mig stille dig et spørgsmål... hvorfor er 50g protein+50g carbs bedre efter træning end 25g protein+20g carbs? der er ikke nogen studier der viser bedre resultater ved så højt et indtag lige efter træning andet end dem kosttilskudfirmaerne står bag selvfølgelig.. wonder why :shock:

Chrisss skrev:Om man får 160 eller 200 gram protein om dagen afhænger vel om man bulker eller kører cut (og/eller man benytter 2 eller 2,5 gram/kropsvægt som beregningsfaktor!).?

det mest optimale protein indtag for en BB'ere er flere gange blevet bevist at være 1,8g protein pr kg. så jeg tror aldrig jeg lærer at forstå hvorfor folk lælgger sig helt op på 2½g? de eneste der kan udnytte dette optimalt er folk på krudt! selvfølgelig afhænger det også af hvordan resten af ens diæt er opbygget. for der er jo forskel på om ens energifordeling hedder 40/40/20 eller 50/30/20 eller en helt 3. mulighed. men summer sumarum er at 1,8g protein har vist sig gang på gang at give mindst ligeså gode resultater for sportsfolk som 2g og bedre end 2½g. her er selvf. tale om clean atleter. så et UG studie med folk på krudt.. der var nogen der indtog helt op til 5g protein or kg! men det mest optimale for dem var ca 3g. men det er en helt anden snak.

Chrisss skrev:Men du siger at man ikke vil få glæde af 50-60 gram protein lige efter træning!?

kroppen skal nok optage det.. protein bliver ikke udskilt gennem urinen som mange tror.. dette er også blevet dokumenteret i flere studier de sidste 3 år. det protein kroppen ikke bruger til muskler,væv osv. bliver nedrudt til glykogen og brugt som energi. hvis ikke der er behov for dette heller bliver det lageret som fedt. faktisk er det ret logisk. for så ville man jo bare skulle æde protein og protein så kunne man ikke tage på fordi kroppen bare pisser det ud hvis den ikke skal bruge det.. men sådan fungere det ikke. det ender som glykogen og til sidst som fedt hvis det ikke skal bruges othervise.

Glimrende forklaring Kuglen.. Dog vil jeg gerne have dokumenteret det i form af artikler som kan underbygge påstandene, specielt det med at udvide det såkaldte "window of opportunities" til 3 timer.. Det er altid godt at kunne udvide sin horisont, så hvis du lige kan smide nogle links vil du gøre mig en smule mere lykkelig :wink:

P.s. At overskydende protein bliver omdannet til energi i glykogendepoterne er helt korrekt og udskilles altså ikke fra kroppen.. :roll:
Billede

Brugeravatar

Styrkeliste

For at holde det simpelt laver jeg en tabel, hvor udgangspunktet er en person på 100 kg og som indtaget er 2,0 gram protein per kropsvægt => 200 gram protein per dag.

Morgenmad = 30 gram protein (15% af dagligt indtag)
    Formiddag = 20 g. (10%)
    Forkost = 30 g. (15%)
    Eftermiddag = 20 g. (10%)
    --------------------------------
    Præ. træning = 5 g. (2,5%)
    E. træning = 25 g. (12,5%)
    2 timer e. træ. = 10 g. (5%)
    --------------------------------
    Aftensmad = 30 g. (15%)
    Før sengetid = 30 g (15%)

Således er det samlede indtag i "forlænget window of opportunity = 40 gram protein => 20% af det daglige indtag.

Er dette rigtigt forstået eller skal der ændres på fordelingen?

man siger man har et window off oppertunity 45min efter træning.

Yes - er der i øvrigt noget i vejen for at indtage sin shake 15 min før træningen slutter? Dvs. efter basisøvelserne er veloverstået men før man køre fx. arme, mave...?

men ved at gøre som jeg har beskrevet ovenfor udvider du dette window off oppertunity fra 45min til ca 3 timer! det er da en mega fordel.

Det lyder bestemt som en skøn fordel :D
Har du eventuelt link, reference, personlig erfaring etc. med forlænger "window of opportunity"?

lad mig stille dig et spørgsmål... hvorfor er 50g protein+50g carbs bedre efter træning end 25g protein+20g carbs?

Tidligere indtog jeg kun 20-25 gram protein efter træning. Pt. har jeg forhøjet det til 40-45 gram og synes det har haft en positiv effekt. Der er selvfølgelig meget der spiller ind på denne fremgang, og jeg vil heller ikke ligget hovet på blokken ud fra min egnen simple observation. Men netop derfor synes jeg det er interessant at få belyst diskutionen :)

det mest optimale protein indtag for en BB'ere er flere gange blevet bevist at være 1,8g protein pr kg.

Interessant - tak for oplysningen. Har altid stilet efter 2-2,5gram per kropsvægt!

Glimrende forklaring Kuglen.. Dog vil jeg gerne have dokumenteret det i form af artikler som kan underbygge påstandene, specielt det med at udvide det såkaldte "window of opportunities" til 3 timer.. Det er altid godt at kunne udvide sin horisont, så hvis du lige kan smide nogle links vil du gøre mig en smule mere lykkelig

Enig med Sniper - god og interessant forklaring som vil blive forstærket af nogle referencer.

Generelt synes jeg det er et meget vigtigt emne, og det lader til at mange rygter/myter lever i bedste velgående. Hvis du har tid og overskud "kuglen" synes jeg du skulle overveje at skrive en artikkel om subj. i samarbejde med bodybuilding.dk og evt. Thomas Jagd
Brugeravatar

Styrkeliste

Så det I mener er altså, at man skal spise tun og en banan før træning pga. tun er "langsomme" proteiner.
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense

husk nu at det er usundt at spise for meget tun/fisk

Geografisk sted: Vestbjerg

Styrkeliste
- Bænkpres: 85.00
- Squat: 85.00
- Dødløft: 122.00

Hvis man træner 3 gange om ugen kan det da ikke være vildt usundt?
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense

det mest optimale protein indtag for en BB'ere er flere gange blevet bevist at være 1,8g protein pr kg.

Interessant - tak for oplysningen. Har altid stilet efter 2-2,5gram per kropsvægt!

I har fat i den lange ende, men den bedste mængde er nu engang 1,84524 gram protein pr/kg kropsvægt! Helt ærlig, så skal man altså ikke bekymre sig så meget over om man får 1,8 eller 2,0 gram protein pr/kg kropsvægt! I så fald er der mange andre faktorer man kan få meget mere ud af at fokusere på...
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2007

Geografisk sted: Ringkøbing

Styrkeliste
- Dødløft: 205.00

Galleri: Vis galleri (19)

Rambo-Ringsted skrev:husk nu at det er usundt at spise for meget tun/fisk

Hvis man træner 3 gange om ugen kan det da ikke være vildt usundt?

Ganske korrekt: der sker ikke noget ved at spise en dåse tun tre-fire gange om ugen! Det var noget andet, hvis der var tale om én/to dåser tun hver dag...
Brugeravatar

Styrkeliste

Rambo-Ringsted skrev:husk nu at det er usundt at spise for meget tun/fisk

Tja, og alligevel ikke for at gøre det kompliceret. Grunden er den at det tun vi spiser på dåse er generelt fra småtun, som ikke er store nok til at det kan betale sig sælge "hele". Dette betyder at det tungmetal som vi er "bange" for når der snakkes tun ikke har nået at ophobe sig til de store mængder man kender fra store tunfisk og indholdet er så meget mindre at du skal op på over 20+ dåser om dagen (tror faktisk det er mere) hvis vi snakker sundhed-risiko som følge af tungmetal-indholdet. Kilder kan højst sandsyndligt stadig findes hvis jeg tænker mig rigtig godt om og alt tungmetallet ikke har gjort mig for glemsom.. Øhh, hva var det nu vi snakkede om :wink:
Billede

Brugeravatar

Styrkeliste

Helt ærlig, så skal man altså ikke bekymre sig så meget over om man får 1,8 eller 2,0 gram protein pr/kg kropsvægt! I så fald er der mange andre faktorer man kan få meget mere ud af at fokusere på...

Til en vis grænse er jeg enig J-S-O men... :D

1) Vejer man 100 kg så svare forskellen på 1,8 og 2,0 gram protein til en passende shake/mellemmåltid med et indhold på 20 gram protein.

2) Synes der er en temmelig stor forskel på om man fokuserer på 1,8 eller 2,5. Tager vi igen udgangspunkt i en 100 kg tung person er det trodsalt 70 gram protein mere :shock:

3) Det der er interessant er, at "kuglen" fremhæver, at man ikke vil kunne udnytte proteinmængder større end ca. 1,8 gram per kropsvægt.

Når jeg ser på min egen kostlog, så har jeg haft fokus på at have et stabilt indtag på over 2,2 gram per kropsvægt. Specielt hvis jeg har haft et hårdt træningspas har jeg gerne indtaget lidt ekstra proteiner om aftenen, i den tro at mine muskler ville have mulighed for at udnytte de ekstra proteiner.
Men det betyder at jeg nok i højere grad skal have fokus på 1,8 som faktor og måske kigge lidt mere efter alt det "grønne" i min kost for at supplere op med mit eneri indtag!
Brugeravatar

Styrkeliste

[quote="sniper
Glimrende forklaring Kuglen.. Dog vil jeg gerne have dokumenteret det i form af artikler som kan underbygge påstandene, specielt det med at udvide det såkaldte "window of opportunities" til 3 timer.. Det er altid godt at kunne udvide sin horisont, så hvis du lige kan smide nogle links vil du gøre mig en smule mere lykkelig :wink:

[/quote]

jeg kan desvære ikke linke til nogen artikler omkrong dette, da disse ikke er tilgængelige på nettet. men hvis i invistere 109kr i den bog der hedder nutrient timing system står det hele forklaret der i incl. studier og undersøgelser.
Brugeravatar

Styrkeliste

Chrisss skrev:Generelt synes jeg det er et meget vigtigt emne, og det lader til at mange rygter/myter lever i bedste velgående. Hvis du har tid og overskud "kuglen" synes jeg du skulle overveje at skrive en artikkel om subj. i samarbejde med bodybuilding.dk og evt. Thomas Jagd

det kan vi da godt aftale.. jeg kan jo begynde at griffle noget ned som TJ så kan gennegå og rette det der nu evt. skal rettes.
Brugeravatar

Styrkeliste

Chrisss skrev:
Helt ærlig, så skal man altså ikke bekymre sig så meget over om man får 1,8 eller 2,0 gram protein pr/kg kropsvægt! I så fald er der mange andre faktorer man kan få meget mere ud af at fokusere på...

Til en vis grænse er jeg enig J-S-O men... :D

1) Vejer man 100 kg så svare forskellen på 1,8 og 2,0 gram protein til en passende shake/mellemmåltid med et indhold på 20 gram protein.

2) Synes der er en temmelig stor forskel på om man fokuserer på 1,8 eller 2,5. Tager vi igen udgangspunkt i en 100 kg tung person er det trodsalt 70 gram protein mere :shock:

3) Det der er interessant er, at "kuglen" fremhæver, at man ikke vil kunne udnytte proteinmængder større end ca. 1,8 gram per kropsvægt.

Når jeg ser på min egen kostlog, så har jeg haft fokus på at have et stabilt indtag på over 2,2 gram per kropsvægt. Specielt hvis jeg har haft et hårdt træningspas har jeg gerne indtaget lidt ekstra proteiner om aftenen, i den tro at mine muskler ville have mulighed for at udnytte de ekstra proteiner.
Men det betyder at jeg nok i højere grad skal have fokus på 1,8 som faktor og måske kigge lidt mere efter alt det "grønne" i min kost for at supplere op med mit eneri indtag!

1) Fokuserer du virkelig på om du får 20 gram protein mere eller 20 gram protein mindre? I så fald synes jeg du er for fanatisk, og vil umiddelbart tro der er andre områder du kan få meget mere ud af at lægge dit fokus på! De sølle 20 gram har ikke den store betydning, hvis du alligevel får hvad kroppen har brug for...

2) Jeg synes ikke at have nævnt noget om at man ikke bør overveje om man får 1,8 eller 2,5 gram protein pr/kg kropsvægt! Jeg skrev at man ikke burde bekymre sig om man fik 1,8 eller 2,0 gram protein pr/kg kropsvægt!

3) Ja, det er såmænd interresant! Der er sikkert også en grænse, men mon man kan sætte den så firkantet op? Hvem har mest brug for den maksimale mængde protein en krop på 120 kg kan optage: taler vi om bodybuilderen med en fedtprocent på 5 %, eller måske den nye bodybuilder med en fedtprocent på 40 %? Javist skal han tabe sig, men man anbefaler jo at holde proteinindtaget det samme bulk som cut...

PS: Jeg kunne også godt tænke mig at se nogle referencer på det hele! Jeg siger ikke at det er løgn og latin, men hvis undersøgelserne kun findes i én bog, så virker det lidt langt ude...
Brugeravatar

Styrkeliste

kuglen skrev:[quote="sniper

jeg kan desvære ikke linke til nogen artikler omkrong dette, da disse ikke er tilgængelige på nettet. men hvis i invistere 109kr i den bog der hedder nutrient timing system står det hele forklaret der i incl. studier og undersøgelser.[/quote]

Hmm, hvis det var tilfældet at det var muligt at udvide dette vindue til 3 timer tror jeg det ville have været en del mere omtalt end som så. Vil dog ikke udelukke at det kan lade sig gøre, men tvivler da jeg tror mange "store" BB'ere ville kunne drage nytte af dette, og det i alt fald denne vej ville være mere udbredt. Men det kunne da være jeg skulle smutte på biblioteket lige at tjekke op på det på et tidspunkt når jeg får tid og så kigge lidt på teorien.. :roll:
Billede

Brugeravatar

Styrkeliste