Jeg har i den senere tid været lidt splittet med hensyn til min træning. I forhold til at køre mellem let og tung vægt.
De fleste vil jo nok mene at den tunge vægt er vejen frem, dog føles det så meget voldsommere at køre med en lidt lettere vægt og virkelig fokusere og klemme så meget ud af musklerne som muligt.
For at komme med et eksempel kunne det være incline dumbbell press
Normalt når jeg kører "tungt" er det med 36kg i hver arm, og 10 vældigt pæne reps i et normalt og kontrolleret tempo, og så kommer vægten ikke op en eneste gang mere efter de 10.
Har så et par gange prøvet mig lidt frem med kun at køre med 30kg, udført i samme tempo, og samme ROM men med enormt fokus på at contracte mine muskler, og ikke bare at flytte vægten. Hvilket har resulteret i enormt respons smerte mæssigt og pump mæssigt, og med den teknik kan jeg stadigvæk kun flytte 10reps.
Så det store spørgsmål er, får jeg lige så meget ud af det selvom vægten ikke er så tung? -det føles voldsommere for kroppen, og begge sæt er min 10rm, så i princippet er det vel de 10rm der tæller, og ikke vægten jeg flytter? hvis man formår at gøre vægten "tungere" for sig selv?
Håber det er til at forstå. Vidste ikke lige hvordan jeg skulle forklare det