Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1335
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1332

Følg bodybuilding.dk på

Tungmetal For meget ???

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Min søster bliver ved med at sige at 1 dåse tun(natuna) samt 1 dåse makrel er alt for meget tungmetal om dagen. men er det det ??

Reputation point: 0

Træner her: Gundsø Vægttrænings Klub

Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 200.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Ja hvis du spiser det hver eneste dag, ville jeg også mene det er.

Kostplan: Ingen kostplan

Jeg har altid passet på med tungmetaller, men hvad er det egentlig at de gør?
Billede
Brugeravatar

hvor meget må man indtage ?? 1 dåse om dagen ?

Styrkeliste

Er der tungmetaler i makrel!? :?

Damn, spiser ellers en del makrel, da jeg er/var af den overbevisning, at det kun var tun der var rig på tungmetaler

ninjagrenen skrev:Jeg har altid passet på med tungmetaller, men hvad er det egentlig at de gør?

Er ikke 100% sikker, men mener, at det nedsætter lære- og huskeevnen
Sidst rettet af SweetLou 29. nov 2007, 19:37, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

nej alle fisk indeholder tungmetal :) tungmetallet ophober sig i levern og kan give nogle ikke gode bevirkninger.

Styrkeliste

Jeg vælger helt at undlade at spise tun da jeg netop ikke synes om risikoen for bivirkningerne selvom jeg selvfølgelig godt kunne spise det et par gange i ugen :)

Geografisk sted: Vejle

Arg, ok. Troede dog kun det var tun, der indeholdte en stor mængde tungmetaller - nogle der kan bekræfte/afvise?

Spiser selv én dåse makrel om dagen, så det var da en kedelig nyhed.
Brugeravatar

Mener ikke der er nogen fare ved at indtage en dåse makrel+tun om dagen, mht. for stor mængde tungmetaller. Prøver lige at finde noget, der kan bekræfte det.
Spiser selv 1 dåse tun og 1 dåse makrel (af og til mere) om dagen, som foreskrevet af min ernæringsvejleder, så skulle komme bag på mig, hvis det var for meget.
Brugeravatar

Geografisk sted: Hillerød, Danmark

sweetlou >>

Det ikke kun tun. Du skal huske på at vi forurener vores vand med tungmetaller, og det indtager de mindre fisk, som bliver spist af de større fisk og sådan fortsætter det.
Så alle dyr der kommer fra havet, indeholder en relativt stor mængde af tungmetaller.

Men jeg vil ikke bekymre mig om at få for mange tungmetaller igennem fisk. Så hellere bekymre mig om de mere kritiske tilfælde på det :-)

Det er da ihvertfald langt værre at sidde og knave i sin blyant end det er at spise 5 dåser tun.

Geografisk sted: Slagelse

Logbog: Ingen logbog

Der er ikke tungmetaller i blyanter...

Træner her: Fitness World Århus

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 160.00

bly er et tungmetal

Nu er der ikke bly i blyanter :lol: det er grafit man putter i blyanter. hehe
Brugeravatar

Træner her: Performance Gym

Galleri: Vis galleri (13)

Men der er ikke bly i en blyant. Det man kan skrive med kaldes grafit, og er en kulstofforbindelse.

Såvidt jeg har kunne undersøge mig frem til er der ikke en fare ved at spise en dåse tun om dagen, men det kommer an på mange ting. Fiskesteder osv.

Desuden modsiger mange kilder hinanden totalt og det gør det jo ikke lettere. :x
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Reputation point: 5

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Galleri: Vis galleri (4)

men ja bly er et tungmetal

Træner her: Fitness World Århus

Styrkeliste
- Squat: 120.00
- Dødløft: 160.00

dårligt eksempel.
nu må jeg også indrømme jeg ikke lige har sat mig ned og studeret en blyant og hvad den indeholder ;-)

Blyant komentarene fik mig til lige dit at synke min kaffe en gang ekstra. Haha keep it going. :wings:

Træner her: Anger Mangement

http://www.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2005208/Rapport.pdf

Fødevarestyrelsens samlede vurdering er, at den
ernæringsmæssige gevinst ved at spise fisk langt
overstiger ulemperne ved forureningerne, men man
bør veksle mellem fede og magre fisk, store og små
fisk og forskellige tilberedningsmetoder.
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: København

Miss N skrev:dårligt eksempel.
nu må jeg også indrømme jeg ikke lige har sat mig ned og studeret en blyant og hvad den indeholder ;-)

Blyant er en af carbons(kulstof) mange opbygninger, f.eks. består diamant præcis det samme stof nemlig carbon, men forskellen er måden de er bygget op på, grafit som er i blyanter er et meget blødt stof, og når du skriver brækkes bitte små flagre af grafitten og sætter sig på papiret. Hvorimod diamant er noget af det hårdeste man kender til.

Læs på jeres Kemi!

Man plejer at sige en halv dåse om dagen, eller ca. 4 dåser om ugen (mener jeg). Derover kan det begynde at blive rigtig usundt.
Brugeravatar
Månedens skribent: September 2007

Geografisk sted: København

Træner her: Tårnby Styrkeløfter Klub
Fitness World Lyongade

Styrkeliste
- Squat: 140.00
- Dødløft: 220.00

Galleri: Vis galleri (5)

puha en halv dåse om dagen det var ik meget tror jeg har kørt den stil med 1 dåse makrel og 1 dåse tun om dagen i snart ½ år og syntes ikke jeg virker dummre. og min lever har ikke stoppet med at virke :P

Styrkeliste

Så vidt jeg kan forstå er det ikke ligeså lsemt med makrel men jeg mener det er noget med at man skal holde sige under 100 gr. tun om ugen hvis man er under 14. Hvis man er ældre (og vejer mere kan man vel sagtens spise mere). Men jeg vil tro at 300 gr. pr. dag = 2,1 kg pr. uge er for meget. Jeg spiser selv maks 2 dåser pr. uge.

Du kan evt. se her for uddybende viden:
http://www.miljoeogsundhed.dk/default.aspx?node=5400

og her:
http://www.foedevarestyrelsen.dk/FDir/P ... ger_i_fisk

Alternativt kan du jo spise nogle sild, de indeholder ikke nær så meget tungmetal da de er nederst i fødekæden.

hvorfor ikke bare skære ned på forbruget og benyt "mere sikre" fødevare? problemet med tungmetallerne er jo at de ophober sig, de forlader aldrig kroppen igen´.. Desuden så påvirker tungmetallerne nervesystemet..
Danmarks Stærkeste Mand 2014 og 2015

Vil du være stærkere, så skriv en PM til mig, tilbyder personlig hjælp og træning :)

Facebook: Mikkel Leicht
IG: mikkelleicht
Brugeravatar
StrongMan

Reputation point: 45

Geografisk sted: Thisted

Styrkeliste
- Bænkpres: 260.00
- Squat: 330.00
- Dødløft: 400.00

Mikkel leicht skrev:hvorfor ikke bare skære ned på forbruget og benyt "mere sikre" fødevare? problemet med tungmetallerne er jo at de ophober sig, de forlader aldrig kroppen igen´.. Desuden så påvirker tungmetallerne nervesystemet..

Tjo, det passer nu ikke helt? Det har skam en biologisk halveringstid - vent et øjeblik og jeg laver et lidt mere indholdsrigt indlæg...
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2007

Geografisk sted: Ringkøbing

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 205.00

Galleri: Vis galleri (19)

Æd bare så mange dåser tun og makral i gider. Tungmetallerne ophober sig kun i større fisk som har været i fødekæden i længere tid. De fisk de bruger til dåser er oftes de mindste og de har derfor kun ubetydelige mængder tungmetaller i sig.

De eneste jeg helt vil fraråde dåsetun er kvinder især gravide da det i nogle meget uheldige tilfælde kan skade et barns hjerne under graviditeten

Reputation point: 10

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 180.00

Der findes flere forskellige tungmetaller, heriblandt kviksølv, som netop er det tungmetal, man bør orientere sig om, hvis er bange for kviksølvsforgiftning ved store indtag af tun!

Grunden til at tun indeholder store mængder af kviksølv skyldes, som allerede nævnt, at der sker en biomagnifikation, hvilket betyder at kviksølvet oplagres op igennem fødekæden! Kviksølv er, ligesom andre tungmetaller, fedtopløselige og vil der derfor akkumuleres i den organisme, som indtager stoffet! Det betyder altså, at det optagede kviksølv i planteplankton optages af dyreplankton, idet at denne organisme lever af planteplankton: således fortsætter det hele vejen op igennem fødekæden, og netop tun og makrel er højt placeret i fødekæden, hvilket betyder at de indtager store mængder af kviksølv, fordi at den relative koncentration af kviksølv stiger - at tun og makrel, så så også har en forholdsvis lang levetid gør det hellere ikke bedre, fordi at kviksølv udskilles meget langsomt fra kroppen - der er tale om en biologisk halveringstid på 70 - 120 dage! Længere levetid betyder at de skal have mere føde, og mere føde betyder jo som sagt, en større bioakkulamation!

Men hvorfor er kviksølv så farligt? Ja, faktisk så blev kviksølv brugt som lægemiddel tilbage fra Hippokrates og helt frem til midten af det tyvende århundrede, men heldigvis fandt man ud af, at kviksølvs effekt på eksempelvis syfilis blev overdækket af dens konsekvenser, som løse tænder, metalsmag i munden, ukoordinerede bevægelser, tale- og hørevanskeligheder, ukontrollable muskelkontraktioner og øget spytsekretion på helt op imod fem liter om dagen - foruden de personer, som selvfølgelig døde som følge af infektion eller lignende! Metallisk kviksølv, altså Hg, er ikke særlig giftigt, men det er derimod methylkviksølv, CH3Hg+, som netop er det der er at finde i tun, makrel og andre havpattedyr! Langt størstedelen af det methylkviksølv, som vi indtager bliver også optaget i kroppen - jeg mener vi taler om +90%, så man skal altså ikke fråse med det! Kviksølv er, ligesom andre tungmetaller, fedtopløselige og kan derfor passere over cellemembraner, som bekendt også består af fedt: derved påvirkes centralnervesystemet! Man kunne også komme ind på, hvordan tungmetaller blokerer et substrat for danne komplekser med enzymer, som derved sættes ud af spil?

Der findes såvidt jeg ved en grænseværdi for mængden af kviksølv (såvel andre tungmetaller), som fisk må indeholde, hvis de skal anvendes til fødevarer! Mængden for kviksølv er fastsat til 0,5 - 1,0 mg per kg af fødevarestyrelsen, og da tun på dåse i gennemsnit (ifølge nedenstående link) indeholder omkring 0,175 mikrogram/gram vil det svare til omkring fem dåser tun ugentligt! Men man skal selvfølgelig tage højde for variation, hvilket vil sige at man måske kun kan tillade sig at spise én dåse tun, hvis mængden er kviksølv er stor, eller omvendt måske ti dåser tun, hvis mængden er lille? Jeg henviser til en undersøgelse, hvor netop Natuna (tun på dåse) er blevet undersøgt blandt andre tun på dåse varianter! Natuna indeholder 0,43 mikrogram/gram, og hører altså til blandt topscorerne i denne ene undersøgelse!

http://miljoeogsundhed.dk/default.aspx?node=5513
Brugeravatar

Styrkeliste

BiggunzZ666 skrev:Æd bare så mange dåser tun og makral i gider. Tungmetallerne ophober sig kun i større fisk som har været i fødekæden i længere tid. De fisk de bruger til dåser er oftes de mindste og de har derfor kun ubetydelige mængder tungmetaller i sig.

De eneste jeg helt vil fraråde dåsetun er kvinder især gravide da det i nogle meget uheldige tilfælde kan skade et barns hjerne under graviditeten

Det er rigtig nok at man normalt benytter sig af mindre tunfisk, hvad angår tun på dåse! Men det betyder alligevel ikke, at man bare kan æde løs - se eventuelt det link jeg henviste til i forrige post! Hvad angår gravide, så er det jo ganske naturligt, at de skal være påpasselige, da kviksølv er fedtopløseligt og kan passere over moderkagen, hvilket er særligt bekymrende, da hjernen er særligt udsat omkring fem/seks uger inde i graviditeten...
Brugeravatar

Styrkeliste

Som nævnt tidligere kommet det jo an på mange ting. Blandt andet hvor fisken er fra, hvilken fisk osv osv..

http://www.alun.dk/helse-Tungmetaller.asp

der står en masse om det, og blandt andet også hvordan man reagere ved ophobet tungmetaller og en akut allergisk reaktion for tungmetaller.

Desuden står der også at en tungmetalforgiftning godt kan behandles.
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2007
EliteTeam

Geografisk sted: Frederikshavn

Træner her: FitnessFrederikshavn
Fitness World Frederikshavn

Galleri: Vis galleri (18)

Andersbr skrev:Som nævnt tidligere kommet det jo an på mange ting. Blandt andet hvor fisken er fra, hvilken fisk osv osv..

der står en masse om det, og blandt andet også hvordan man reagere ved ophobet tungmetaller og en akut allergisk reaktion for tungmetaller.

Er Alun ikke en ret dårlig kilde? Mener i hvertfald at der er blevet diskuteret, at det er det rene sludder han lirer af, i hans artikel om aspartam. (http://www.alun.dk/sund-Aspartam-din-cola-light-livet-af-dig.asp)
Brugeravatar

Reputation point: 5

SimonJ skrev:
Andersbr skrev:Som nævnt tidligere kommet det jo an på mange ting. Blandt andet hvor fisken er fra, hvilken fisk osv osv..

Er Alun ikke en ret dårlig kilde? Mener i hvertfald at der er blevet diskuteret, at det er det rene sludder han lirer af, i hans artikel om aspartam. (http://www.alun.dk/sund-Aspartam-din-cola-light-livet-af-dig.asp)

Det aner jeg intet om, faldt bare over kilden.
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2007
EliteTeam

Geografisk sted: Frederikshavn

Træner her: FitnessFrederikshavn
Fitness World Frederikshavn

Galleri: Vis galleri (18)

Næste

Tilbage til Kost & kosttilskud