Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1184
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1182

Følg bodybuilding.dk på

Udstrækning..

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hvordan er de generelle holdninger til udstrækning herinde, hvad angår masse og styrke, er nemlig stødt på følgende undersøgelse.

http://www.ymcatwincities.org/assets/pdfs/aboutymcapdfs/stretching_for_strength.pdf

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Personligt tror jeg ikke det har noget med styrke at gøre, men før jeg begyndt at køre udstrækning efter cardio og sport, så var min squat pinligt ringe. Så udstrækning har hjulpet på mig, for bedre teknik og dybde, og derved bedre gains og styrke :)

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

Logbog: Vis logbog

Personligt syntes jeg også at udstrækning har hjulpet mig meget, især hvad angår min ryg / skuldre, hvor at jeg efter at være begyndt på ordentlig udstrækning ikke har ondt længere efter min træning
Brugeravatar

Reputation point: 5

Geografisk sted: Århus

Jeg er overbevist om at træning af musklen i en strukket position leder til mere masse. Dette bygger jeg på erfaringer fra gymnastikkens verden samt det at flere BB programmer såsom dogg crap og fst-7 ser ud til at have success med ens teknikker.

Træner her: Power Gym

Kostplan: Ingen kostplan

Razz skrev:Jeg er overbevist om at træning af musklen i en strukket position leder til mere masse. Dette bygger jeg på erfaringer fra gymnastikkens verden samt det at flere BB programmer såsom dogg crap og fst-7 ser ud til at have success med ens teknikker.

Dvs du strækker ud inden du træner?
Ejer og personlig træner ved Fisker Performance

http://www.fisker-performance.dk
Brugeravatar

Geografisk sted: Aarhus

Ja jeg strækker ud inden jeg træner men det er ikke der jeg mener fordelen er, udstrækning inden træning er af helt andre grunde. Det jeg mener er fx. at træne musklen i en udstrakt (strukken??) position såsom dybe flyes istedet for flyes til parallel vil give mere masse ved 10 reps til failure af begge øvelser. Der er også en del studier der tyder på at udstrækning har en betydning for styrke/masse, dermed ikke sagt at man ligepludselig skal begynde at prøve at strække alle muskler, bare endnu en variabel man kan ændre hver cyklus :)

http://muscleandbrawn.com/stretching-and-strength-the-real-reasons-heavy-lifters-cant-stretch/
Her er en god artikel om "The Real Reasons Heavy Lifters Can’t Stretch" - Jeg fandt den selv rimelig interessant

"Pavel on flexibility and Strongman Training:
“Old school strongmen instinctively avoided stretching. They felt they could lift more weight if they stayed ‘tight’. They were right. The stretch reflex fired sooner, making them more prone to an injury, but helping them to move more iron.”

Pavel on flexibility and Olympic Weightlifting:
“Russian Olympic weightlifters avoid full range movements of the muscles surrounding the hip and knee joints. Too much flexibility in that area makes the lifter sink too deep when he is getting under the barbell. The same is true for powerlifting.”"

EDIT: er der nogensinde nogen af jer der har set en MR. Olympia strække ud? eller en af de stærkeste stærkmænd? - faldt lige over tanken at det har jeg faktisk aldrig :o
Smid gerne link hvis du har noget :)
I dream of a perfect world, where people of all cultures, all nationalities, can come together, unite as one, and spot each other at the gym and smash protein shakes together.

Welcome to the new Brociety.

Billede
Brugeravatar

Reputation point: 65

Geografisk sted: Sydsjælland

Træner her: DTU fitness
Alcons Fitness
Motionskælderen
HGVS
Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

Flere top bodybuildere poserer da med splits og lign.. Ja hvis målet er max styrke i en given position så gælder det om at være så stram som muligt, som Pavel også nævner leder dette desværre til en større skadesrisiko..Det er også primært masse hvor jeg mener at udstrækning er gavnligt. Udover selvfølgelig mobilitet osv. men det er vel irrelevant i denne diskussion.

Razz skrev:Flere top bodybuildere poserer da med splits og lign.. Ja hvis målet er max styrke i en given position så gælder det om at være så stram som muligt, som Pavel også nævner leder dette desværre til en større skadesrisiko..Det er også primært masse hvor jeg mener at udstrækning er gavnligt. Udover selvfølgelig mobilitet osv. men det er vel irrelevant i denne diskussion.

Men ikke statisk udstræk inden træning. det hæmmer din kraft udvikling.
Imellem 'klog' og 'smart' skal der betales bompenge i form af tæsk!

Reputation point: 30

Styrkeliste
- Bænkpres: 3.00
- Squat: 1.00
- Dødløft: 2.00

Statisk udtrækning før træning kan jeg ikke se nogen grund til.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15292748 Dette studie viser også at man kna udøve mindre kraft i hvert fald i de parametre de testede.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19204571

Der findes mange studier omkring statisk udstrækning. Har flere liggende hvor det negativt påvirker vertical jump, squat jump, sprint osv.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19918196 Dete studie er også ret spændende og overraskende synes jeg.

Razz: Du mener udstrækning har en positiv effekt på hypertrofi, er det bare en mening eller har du nogle studier på det? For det lyder bestemt spændende. Men uanset hvad kan jeg ikke se nogen grund til at strække ud før træning. Hvis man ønsker mere mobilitet fordi man ikke kan udføre korrekt teknik i nogle af sine løft eller udføre de rigtige bevægelser i sin sportsgren, så burde man strække ud ja, men ikke før træning.

Brugeravatar

Mini-Fisker skrev:Statisk udtrækning før træning kan jeg ikke se nogen grund til.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15292748 Dette studie viser også at man kna udøve mindre kraft i hvert fald i de parametre de testede.

Der findes mange studier omkring statisk udstrækning. Har flere liggende hvor det negativt påvirker vertical jump, squat jump, sprint osv.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19918196 Dete studie er også ret spændende og overraskende synes jeg.

Razz: Du mener udstrækning har en positiv effekt på hypertrofi, er det bare en mening eller har du nogle studier på det? For det lyder bestemt spændende. Men uanset hvad kan jeg ikke se nogen grund til at strække ud før træning. Hvis man ønsker mere mobilitet fordi man ikke kan udføre korrekt teknik i nogle af sine løft eller udføre de rigtige bevægelser i sin sportsgren, så burde man strække ud ja, men ikke før træning.

Hvis man mangler mobilitet og flexibilitet til at udføre øvelserne, så ville det hjælpe med dynamisk udstræk og mobilitets øvelser inden træningen. ikke statisk, men det siger du jo også .
Imellem 'klog' og 'smart' skal der betales bompenge i form af tæsk!

Reputation point: 30

Styrkeliste
- Bænkpres: 3.00
- Squat: 1.00
- Dødløft: 2.00

THIBAUDEAU skrev:
Mini-Fisker skrev:Statisk udtrækning før træning kan jeg ikke se nogen grund til.

Hvis man mangler mobilitet og flexibilitet til at udføre øvelserne, så ville det hjælpe med dynamisk udstræk og mobilitets øvelser inden træningen. ikke statisk, men det siger du jo også .

Helt enig :)

Brugeravatar

båmph 2 sælph.
.. eat, drink, fornicate, defecate, dream, dance, die.
Brugeravatar

Reputation point: 1244

Geografisk sted: The Perimeter

Der er vist nogle studier omkring emnet men gider ikke til at søge :P Selvfølgelig anbefaler jeg ikke statisk udstrækning før træning medmindre man som gymnaster skal bruge statisk smidighed under sin træning. Gymnasters biceps kommer udelukkende fra det ekstreme pres der er på biceps i en udstrukken position under elementer på ringene og vi snakker jo immervæk 40+cm på små fyre på 160 med en fedt% under 10, som desuden aldrig kører bulk faser. Derfor tror jeg heller ikke det er tilfældigt at BB programmer som fst-7 og dogg crap har haft gode resultater med udstrækning+træning.

Razz skrev:Der er vist nogle studier omkring emnet men gider ikke til at søge :P Selvfølgelig anbefaler jeg ikke statisk udstrækning før træning medmindre man som gymnaster skal bruge statisk smidighed under sin træning. Gymnasters biceps kommer udelukkende fra det ekstreme pres der er på biceps i en udstrukken position under elementer på ringene og vi snakker jo immervæk 40+cm på små fyre på 160 med en fedt% under 10, som desuden aldrig kører bulk faser. Derfor tror jeg heller ikke det er tilfældigt at BB programmer som fst-7 og dogg crap har haft gode resultater med udstrækning+træning.

ah.. rolig nu - hvis du kan dokumentere det på nogen måde, så trækker jeg mig gerne, men de laver immervæk en del træk (for at komme op i ringene, bl.a.), og jeg nægter at tro på, at de aldrig rører nogle vægte/BW øvelser af nogen art.. - og derudover så ser de nok også en del større ud pga. de vises når de laver en aktivitet - samt den netop lave fedtprocent...
Always getting better.
Brugeravatar
Månedens skribent: April 2009

Geografisk sted: Herlev

Træner her: Fitness World City
Fitness World Nørrebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 140.00

Jeg vidste den ville komme, men har efterhånden en del erfaring fra gymnastikverdenen og det er først når gymnaster begynder på avanceret ringstyrke at man ser den voldsomme hypertrofi i armene. Målene er skam rigtige nok, men det får jeg nok svært ved at dokumentere og folk er da også velkomne til at tro hvad de vil :)

Razz skrev:Jeg vidste den ville komme, men har efterhånden en del erfaring fra gymnastikverdenen og det er først når gymnaster begynder på avanceret ringstyrke at man ser den voldsomme hypertrofi i armene. Målene er skam rigtige nok, men det får jeg nok svært ved at dokumentere og folk er da også velkomne til at tro hvad de vil :)

Jeg har en ting at sige Razz: LOL! :lol:
Flere af dem i min omgangskreds har været med til en del stævner, SM, DM, NM osv. og ingen af dem måler +40, der er selvfølgelig nogen få imellem, men der er altid nogen som har været heldig mht. fordelingen af genetik da gud valgte hvem der skulle have guns og hvem der ikke skulle, så målene er helt hen i vejret, det er noget fis at lukke ud! :)
Ud af de 47 jeg i ovenstående henviser til er der 2 hvis arme måler henholdsvis 42cm og 40cm, og langt de fleste supplere deres gymnastik med styrketræning..

Reputation point: 15

Træner her: S.A.T.S Frederiksberg Svømmehal

Styrkeliste
- Bænkpres: 10.00
- Squat: 20.00
- Dødløft: 30.00

Razz skrev:Jeg vidste den ville komme, men har efterhånden en del erfaring fra gymnastikverdenen og det er først når gymnaster begynder på avanceret ringstyrke at man ser den voldsomme hypertrofi i armene. Målene er skam rigtige nok, men det får jeg nok svært ved at dokumentere og folk er da også velkomne til at tro hvad de vil :)

Men tror du ikke det, bare muligvis, handler om at de trods alt laver en del træk-bevægelser i forbindelse med ringen, mere end det er det statiske arbejde?

FST-7 handler jo om, at forfatterne mener, at man udvider fasciahinden - og det er vel i grunden ikke det der sker med udstræk?
Always getting better.
Brugeravatar

Fitness World Nørrebro

Styrkeliste

Vesterling: God pointe, men hvor mange gode gymnaster er det lige vi har her i danmark? Vi lå sku sidst til VM.

QB:Nej det er helt klart på grund af det statiske arbejde. Var til seminar med USA's junior landsholdstræner (en af de dygtigste i verden) der også sagde han var 100% sikker på det er det statiske arbejde. Hans børn er sygt stærke, var øjenvidne til at en af hans middelmådige børn kravlede op af et reb ved hjælp af one arm chins skiftevis med hver arm.. 2x kropsvægt bænk er ifølge ham heller ikke unormalt af mere avancerede gymnaster.

folkens I kommer ikke til at overbevise mig om andet og i må meget gerne grine. Dem der griner har tit selv ingen erfaring med det overhovedet men fejer det bare af banen med 'det er sku da fordi de træner meget'.

Razz skrev:folkens I kommer ikke til at overbevise mig om andet og i må meget gerne grine. Dem der griner har tit selv ingen erfaring med det overhovedet men fejer det bare af banen med 'det er sku da fordi de træner meget'.

Det var da en god indstilling at have til tingene...
Aldrig træt af at leve i skyggen?
Brugeravatar

Træner her: Lillerød Vægtløfter Klub

QB:Nej det er helt klart på grund af det statiske arbejde. Var til seminar med USA's junior landsholdstræner (en af de dygtigste i verden) der også sagde han var 100% sikker på det er det statiske arbejde. Hans børn er sygt stærke, var øjenvidne til at en af hans middelmådige børn kravlede op af et reb ved hjælp af one arm chins skiftevis med hver arm.. 2x kropsvægt bænk er ifølge ham heller ikke unormalt af mere avancerede gymnaster.

Og hvad ligger til grund for hans postulat om det? - for i så fald skal jeg da til at hænge i ringe for at få store arme.. At han har succes med at være gymnastik træner er ikke det samme, som at han er ekspert i hvilke dele af træningen, der giver hvilke udsving i muskulaturen.. Du skriver at hans børn klatrede op ved hjælp af one arm chins - det er jo så netop en trække øvelse - som mig bekendt træner biceps dynamisk..

Jeg er på ingen måde ude på at nedgøre gymnaster - de kan jo finde ud af det de laver, og det kan jeg ikke.. Men jeg stiller blot spørgsmålstegn ved hvilke dele af deres træninger der er skyld i de forskellige udviklinger der sker med deres kroppe - og at det er statisk arbejde der gør at de har 40 cm arme strider bare imod logik, så vidt jeg lige kan gennemskue :)
Always getting better.
Brugeravatar

Fitness World Nørrebro

Styrkeliste

Jeg strækker ud efter træning, for at forhindre skader. Bl.a. har udstrækning hjulpet med en stram hoftebøjer. Jeg strækker også lidt ud til at starte med, men det er mest af hensyn til diverse bundstillinger der er i vægtløftning :)
Jeg kan ikke sige noget om hvor relevant det er, eller ej. Jeg er dog af den overbevisning at udstrækning er sundt, når kroppen er varm.
"DON'T HATE ME CUZ I'M STRONG & PRETTY"
Brugeravatar

Reputation point: 50

Geografisk sted: Næstved

Træner her: HGVS

Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 150.00

Du modsiger dig selv Razz, først siger du at du selv har en del erfaring fra gymnastikverdenen, hvorfra jeg antager at du mener i Danmark, senere hævder du at vi ikke har nogen dygtige gymnaster i Danmark, bygget på den påstand at deres arme ikke måler 40+, hvilket vil sige at du lige pludselig er blevet international expert indenfor gymnastik, jeg synes simpelthen det er så ringe argumentation du disker op med at jeg ikke orker at spilde mere tid på det..

Styrkeliste

Vesterling: Fint jeg prøvede at hjælpe og hvis folk ikke vil lytte er jeg ligeglad, erfaring kunne jo godt være fra fx. seminaret og det at snakke med elite gymnaster udenfor Danmark ;)

QB: Hans grundlag er 25år som landsholds gymnastiktræner hvor han har observeret det samme hver gang, altså at det er ringstyrken. Selvfølgelig hjælper rope climbs osv, men det er ikke der den største vækst sker.

Casper s: det er jo heller ikke den indstilling jeg har til alt, kun lige til dette emne.

Razz skrev:Vesterling: Fint jeg prøvede at hjælpe og hvis folk ikke vil lytte er jeg ligeglad, erfaring kunne jo godt være fra fx. seminaret og det at snakke med elite gymnaster udenfor Danmark ;)

Og hvordan er det helt præcis du mener at du hjælper til i denne debat? Dine bud på input til debatten er ikke meget værd før du kan begynde at argumentere uden at gøre det ud fra en Gymnastik => Epic Gunz" overbevisning, men i stedet tilegner dig noget brugbar viden om styrke- og hypertrofitræning..

Jeg nævner det endnu engang, de fleste gymnaster, særligt at nævne dem i toppen supplerer deres træning med styrketræning, og har ydermere dietister samt personlige trænere, så de kan slet ikke sammenlignes med os dødelige. Det ville kræve en masse penge og en helvedes masse fritid, som de færreste fritids bb'ere har.
Selvfølgelig kan du efter 10 års træning med dips, chins og pulls opnå massive arme, men hvis du er lidt mere til effektiv træning er dette på ingen måde vejen til store arme.

Sidst men ikke mindst synes jeg det er relevant at nævne at du paradoksalt nok anklager samtlige brugere af bodybuilding.dk for at være arrogante ignoranter, når det i virkeligheden er dig selv som er så snæversynet at du rent faktisk tror på at gymnastik er lig med kæmpe arme.

Det var sidste gang jeg nævner noget, det burde du også overveje Razz, hvis du vælger at gøre det alligevel synes jeg du burde komme med et, for en gangs skyld, velovervejet, velargumenteret og gennemtænkt indlæg i denne debat.

/Over and out =P~

Styrkeliste

Vesterling skrev:
Razz skrev:Vesterling: Fint jeg prøvede at hjælpe og hvis folk ikke vil lytte er jeg ligeglad, erfaring kunne jo godt være fra fx. seminaret og det at snakke med elite gymnaster udenfor Danmark ;)

Og hvordan er det helt præcis du mener at du hjælper til i denne debat? Dine bud på input til debatten er ikke meget værd før du kan begynde at argumentere uden at gøre det ud fra en Gymnastik => Epic Gunz" overbevisning, men i stedet tilegner dig noget brugbar viden om styrke- og hypertrofitræning..

Jeg nævner det endnu engang, de fleste gymnaster, særligt at nævne dem i toppen supplerer deres træning med styrketræning, og har ydermere dietister samt personlige trænere, så de kan slet ikke sammenlignes med os dødelige. Det ville kræve en masse penge og en helvedes masse fritid, som de færreste fritids bb'ere har.
Selvfølgelig kan du efter 10 års træning med dips, chins og pulls opnå massive arme, men hvis du er lidt mere til effektiv træning er dette på ingen måde vejen til store arme.

Sidst men ikke mindst synes jeg det er relevant at nævne at du paradoksalt nok anklager samtlige brugere af bodybuilding.dk for at være arrogante ignoranter, når det i virkeligheden er dig selv som er så snæversynet at du rent faktisk tror på at gymnastik er lig med kæmpe arme.

Det var sidste gang jeg nævner noget, det burde du også overveje Razz, hvis du vælger at gøre det alligevel synes jeg du burde komme med et, for en gangs skyld, velovervejet, velargumenteret og gennemtænkt indlæg i denne debat.

/Over and out =P~

Jeg har den brugbare viden iorden tak, men lader mig ikke begrænse til artikelarkivet her på siden for derefter at tro jeg ved alt. Så jeg er snæversynet når jeg siger det? Det er helt ok du tror det, men i virkeligheden er det nok snæversynet af dig ikke at tage mine forslag til den mindste test/eftertanke. Selvfølgelig har toppen diætister, men har toppen i andre sportsgrene ikke også det? Jeg ser stadig ikke mange atleter med samme størrelse overkroppe. Fortsæt du bare med dine curls, så fortsætter jeg min træning ;) Har ikke mere at sige i denne debat udover at folk burde prøve ting eller i det mindste undersøge det inden de konkluderer noget.

Og hvilken viden har du så om andre brugere herinde, siden du kan komme med udmeldingen om, at de ikke skal nøjes med artikelsektionen herinde? måske skulle du lære hvad kildekritik vil sige til tider... Hvis statisk træning i ringe var så effektivt, mon ikke det så var blevet praktiseret/prædiket mere, eller er det bare gymnastikverdenen der har fundet den hellige gral uden at andre har villet indse det?
Always getting better.
Brugeravatar

Fitness World Nørrebro

Styrkeliste

Razz skrev:
Vesterling skrev:

/Over and out =P~

1. Jeg har den brugbare viden iorden tak, men lader mig ikke begrænse til artikelarkivet her på siden for derefter at tro jeg ved alt. Så jeg er snæversynet når jeg siger det? Det er helt ok du tror det, men i virkeligheden er det nok snæversynet af dig ikke at tage mine forslag til den mindste 2. test/eftertanke. Selvfølgelig har toppen diætister, 3. men har toppen i andre sportsgrene ikke også det? Jeg ser stadig ikke mange atleter med samme størrelse overkroppe. Fortsæt du bare med dine curls, så fortsætter jeg min træning ;) Har ikke mere at sige i denne debat udover at 4. folk burde prøve ting eller i det mindste undersøge det inden de konkluderer noget.

Har valgt at nummerere de linier, hvori du kommer med en påstand uden egentlig at have den fjerneste styr på retorik.

1. Hvor har du den brugbare viden fra, vis mig gerne nogen studier, tal etc.

2. Det som primært er årsagen til at kroppen sætter gang i hypertrofi-processerne, er at musklen udsættes for en belastning den ikke er vant til. Det skal selvfølgelig ikke forståes sådan at muskler KUN vokser i respons på forøget belastning. Dertil er hypertrofi-processerne alt for komplekse. Men meget tyder på at den primære faktor for muskeltilvækst er spændingen på musklen. Bliver musklen udsat for et spændingsniveau den ikke er konditioneret til, så vokser den. Sammenfattende kan der dertil konkluderes at Gymnastik må siges at være en ineffektiv træningsmetode, såfremt man ønsker store arme hurtigt, men nyder man at spilde sin tid, er din form for træning vejen frem!

3. Hvor helt præcist har jeg sagt at andre top sportsudøvere ikke har det?

4. Som the-QB så fint fomulerer det, skal du nok ikke regne med at ringgymnaster har fundet den hellige gral, havde deres træningsmetoder vist sig at være de mest effektive, var det nok størstedelen af alle bb'ere der trænede derefter.

Skil tingene ad, der er to ting i bb verdenen: Broscience og facts. Det du fremstiller i aller fineste form er brosscience! =D>

Styrkeliste

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 56 gæster