Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 818
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 816

Følg bodybuilding.dk på

Usund mad

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Jeg spørger måske dumt, men har altid undret mig over hvorfor kalorier fra slik, chips eller bare generelt usund mad er dårligt for kroppen?

De mængder af kalorier fra chips kan vel ligeså godt være lige så godt som fra et styk kylling? Det er det højst sandsynligvis ikke, men jeg forstår ikke hvorfor, det er sådan. :-s

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Du skal jo også tage højde for vitaminer etc. - ikke kun tænke på kcal. Ifht. sundhed.
Sidst rettet af a34 16. dec 2011, 22:31, rettet i alt 2 gange.

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Michason skrev:Jeg spørger måske dumt, men har altid undret mig over hvorfor kalorier fra slik, chips eller bare generelt usund mad er dårligt for kroppen?

De mængder af kalorier fra chips kan vel ligeså godt være lige så godt som fra et styk kylling? Det er det højst sandsynligvis ikke, men jeg forstår ikke hvorfor, det er sådan. :-s

der er ik rigtig noget der hedder "usundt" og "sundt" hvis kcal fedt protien og cars passer til dine macros er det næsten lige så godt som alt andet
Brugeravatar

Måske i general sundhed, men hvad med i styrketræningsammenhæng? Ville det være dumt at spise junkfood under bulk?

livebig55 skrev:
Michason skrev:Jeg spørger måske dumt, men har altid undret mig over hvorfor kalorier fra slik, chips eller bare generelt usund mad er dårligt for kroppen?

der er ik rigtig noget der hedder "usundt" og "sundt" hvis kcal fedt protien og cars passer til dine macros er det næsten lige så godt som alt andet

Say wuut? Så 200g carbs fra Haribos vingummier er ligeså godt som en grøntsagsblanding?

Billede
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

Garik skrev:
livebig55 skrev:

Say wuut? Så 200g carbs fra Haribos vingummier er ligeså godt som en grøntsagsblanding?

jeg sagde næsten jo, det jo ik optimalt men self. er grøntsager bedre
Brugeravatar

Alt er jo relativt, så vil ikke ind på, hvorvidt "næsten" betyder det ene eller det andet.

Slik er bare ikke "næsten" lige så godt som grøntsager. Langt fra. På en skala fra et til en million, ligger det vel nærmest uden for skalaen.

Men at man spiser lidt slik eller junk i ny og næ, dør man ikke af.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

Garik skrev:Alt er jo relativt, så vil ikke ind på, hvorvidt "næsten" betyder det ene eller det andet.

Slik er bare ikke "næsten" lige så godt som grøntsager. Langt fra. På en skala fra et til en million, ligger det vel nærmest uden for skalaen.

var lidt min meget gemte pointe :P
Brugeravatar

usundt mad som chips og slik indeholder typisk store mængder mættet fedt og raffineret sukker. Derudover er det pumpet med tilsætningsstoffer og fattigt på næringsstoffer.
There are people who say that they can and there are people who say that they cant

Both are usually right
Brugeravatar

Reputation point: 15

selvfølgelig er det altid bedst at spise sundt dit energi niveau vil være meget mere stabillt desuden er der mange andrer faktorer såsom vitaminer og genérel sundhed. men med hensyn til kalorie oveskud bulke er det bedre at spise lidt usundt så du ligger i overskud end ikke nok kalorier og undeskud, men alt i alt så stil efter det sunde det holder bedst på den lange bane

Geografisk sted: kbh

Styrkeliste
- Bænkpres: 102.50
- Squat: 110.00
- Dødløft: 130.00

Synes egentlig det der med "as long as it fits your macros" bliver fejlfortolket på det groveste. En cola er ikke det samme som havregryn - det skal tolkes som fx forskellen mellem gode komplekse kulhydratkilder som kartofler, pasta, rugbrød etc. er minimale, og det er bedre at variere mellem dem, i stedet for at tro, at det ene er bedre frem for det andet og så udelukkende spise det.
Sidst rettet af Forcedreps 17. dec 2011, 12:21, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Reputation point: 65

Styrkeliste
- Bænkpres: 180.00
- Squat: 230.00
- Dødløft: 267.50

ja self kan du tabe dig på det så længe du ligger i kcal underskud .
men , Vis du er i et kcal overskud på 500 kcal .med en opsætning På 40/40/20
vil du jo tage markant mindre fedt på end vis vi nu antager du ligge i samme overskud
med en fordeling på 20/40/40 :)
Be excellent to each other!
Brugeravatar

Reputation point: 5

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00

The EctoLion skrev:

ja self kan du tabe dig på det så længe du ligger i kcal underskud .
men , Vis du er i et kcal overskud på 500 kcal .med en opsætning På 40/40/20
vil du jo tage markant mindre fedt på end vis vi nu antager du ligge i samme overskud
med en fordeling på 20/40/40 :)

Burde antagelsen så ikke være den samme fordeling med de "usunde" kalorier? I øvrigt bliver der lagt vægt på at det omkring ernæring og sundhed er endnu mere komplekst end som lige så. Og lige i dette forsøg er der ikke fokus på muskelopbygning, men sundhed.

Garik skrev:Alt er jo relativt, så vil ikke ind på, hvorvidt "næsten" betyder det ene eller det andet.

Hvad er årsagen til at folk generelt mener, herunder dig, at f.eks. 100 slik / raffineret sukker er dårligere end 100gram glukose fra en banan. Det er jo bygget op af de samme molekyler. I får det til at lyde som om, at slik er skadeligt for kroppen?

Jeg er klar over der en forskel i GI / micronutrients / andre kemiske stoffer. Men ligefrem at kalde tilsætningsstoffer for farlige, er vel lige i overkanten? Er er chokolade så også farligt?

Når man ser ekstremt overvægtige hører man da aldrig om "forhøjet tungmetal i hjernen, for meget farvestof i leveren". Det er da udelukkende fedtet, som er det, stærkt overvægtige lider af.

Tak for evt. informative svar :)

Træner her: OBBC

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 175.00

Når det nu var carbs du fremhævede, tror jeg lige du skal tjekke efter en ekstra gang, hvis du mener, forskellen er så stor, som du giver udtryk for.

Han omtale i øvrigt macros, hvilket ikke er at sige, at slik og grøntsager er lige sunde, eftersom de ikke indeholder samme macros.

Desuden er skalaens yderpunkter irrelevante, når emnet ikke engang befinder sig på skalaen ;)

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Squat: 135.00
- Dødløft: 171.00

Ioxer skrev:usundt mad som chips og slik indeholder typisk store mængder mættet fedt og raffineret sukker. Derudover er det pumpet med tilsætningsstoffer og fattigt på næringsstoffer.

Det kommer jo så an på den enkelte vare. F.eks er der stort set ingen chips på det danske marked, der indeholder nævneværdige mængder mættede fedtsyrer. Desuden forstår jeg ikke problemet i at indtage moderate mængder mættet fedt fra chips, hvis det indgår som en del af en normal sund diæt.

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Squat: 135.00
- Dødløft: 171.00

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster