Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 985
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 982

Følg bodybuilding.dk på

Vægtløftersko - hvorfor?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Jeg har i lang tid trænet i mine Adidas Special - hvilket i og for sig er ganske udmærket - men jeg har længe overvejet at anskaffe mig et par vægtløftersko. Nok mest af alt, fordi mange bruger dem.

I købsøjeblikket slog det mig dog, at jeg egentlig ikke har forstået formålet med dem. Hvad er det fysiologiske rationale bag?
Her tænker jeg mest af alt på folks erfaringer med forbedret teknik og eventuel styrkefremgang? Og endvidere, hvorvidt de kan bruges i resten af træningen?

Det skal siges, at jeg hverken træner vægtløftning eller styrkeløft, men blot almindelig hobby bodybuilding med fokus på tunge basisøvelser.

Del gerne jeres erfaringer og viden på området.
Brugeravatar

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Jeg er sikker på at dette spørgsmål aldrig er blevet stillet før og er umuligt at søge på herinde.
Brugeravatar

Reputation point: 245

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
- Squat: 210.00
- Dødløft: 215.00

salt skrev:Jeg er sikker på at dette spørgsmål aldrig er blevet stillet før og er umuligt at søge på herinde.

Jeg har søgt, men ikke fundet noget jeg har følt brugbart. Derfor har jeg valgt at oprette en ny topic.
Men tak for dit bidrag, salt.
Brugeravatar

Det har vist noget at gøre med en hæl. Og en flad bund. Og hvordan skoen i det hele taget sidder på din fod.

Men jeg kan tage fejl.
"Det er fandeme fedt at være massiv når man knepper, man kan bare smadre piger fuldstændig"
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar

Reputation point: 1330

Geografisk sted: Mother Russia

'"Squatting" in a Smith machine is an oxymoron...'

Spartaner! http://www.spartanmentality.dk

Mit mål er at få en helkropsfigur!
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus

Træner her: Atletklubben Jyden
Fitness World Århus
Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit

Styrkeliste
- Squat: 160.00

Kostplan: Ingen kostplan

Horslund skrev:http://www.dynamic-eleiko.com/sportivny/library/farticles015.html

Jeg takker for linket. Det er absolut brugbart læsestof.
Brugeravatar

Arnold lavede altid squats og dødløft barfodet, han mener man kan løfte flere kilo.

Reputation point: 70

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 180.00

Logbog: Ingen logbog

dioxy8800 skrev:Arnold lavede altid squats og dødløft barfodet, han mener man kan løfte flere kilo.

Cool story.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

Malanichev klarer det OK. i flade sko.

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

dioxy8800 skrev:Arnold lavede altid squats og dødløft barfodet, han mener man kan løfte flere kilo.

Billede

VL-sko er et nyttigt redskab, og jeg squatter ikke selv uden, men der er også gået mode i dem. Gud og hvermand render jo rundt med VL-sko - uden at ane hvad de gør godt for.

Man kan få et fint squat med flade sko.
Brugeravatar

Reputation point: 55

El Patron skrev:Malanichev klarer det OK. i flade sko.

Han klarer det også fint i sko med hæl. What's your point? :)
Brugeravatar

Reputation point: 300

Geografisk sted: Ebeltoft.

Træner her: Hulen

Styrkeliste
- Bænkpres: 220.00
- Squat: 315.00
- Dødløft: 325.00

Galleri: Vis galleri (1)

Eksemplerne på personer der har løftet tungt uden VL sko er i bedste fald formålsløse.

Jeg kan også give eksempler på folk der har kørt spritkørsel, eller uden sele, masser af gange og stadig lever et godt liv. Det er irrelevant i forhold til spørgsmålet, hvor svaret er: Ja VL sko er en rigtig god idé. - Hvorfor er forklaret bl.a. i den artikel fra eleiko, der er blevet linket til.

Kodeordet stabilitet. Vil du f.eks. kunne squatte tungere og mere stabilt på en madras eller på et hårdt underlag? Sammenlignet med VL sko, er alm. træningssko madrasser for dine fødder, som du igennem hele løftet skal balancere på, frem for at fokusere på det vigtige.

Pointe 1: Med mindre nogle seriøst mener at det er bedre at løfte i spezials el. barfodet så er de eksemplerne bare støj på kanalen.
Pointe 2: VL sko er en god idé.
THE SUN NO LONGER RISES
Brugeravatar

Reputation point: 15

Geografisk sted: Odense

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Dødløft: 210.00

Det afhænger også i høj grad af træningsniveau, mobilitet og teknik, om VL sko er en "nødvendighed".
Brugeravatar

Reputation point: 30

Styrkeliste
- Bænkpres: 3.20
- Squat: 4.70
- Dødløft: 9.80

Spezials er i sig selv ikke 100% flade. De er faktisk hævet en lille smule i hælen.

Jeg kan sagtens squatte i spezials, men ikke i converse.
Why can't a heterosexual guy tell a heterosexual guy that he thinks his booty is fly?
Brugeravatar

Reputation point: 924

Træner her: OBBC

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

AlexUldahl skrev:

Det billede der er en ud af 10 hvor han ikke løfter barfodet, det så du nok også da du google'd det.

Styrkeliste

Grunden til jeg henviser til Malanichev er at det sagtens kan lade sig gøre at løfte i flade sko og det ikke er et must at bruge specials. Og så lad være med at sammeligne det med spritkørsel det er helt ude af konteksten. Og jeg tror ikke på der er et facit for hvordan og med hvilket udstyr der er bedst at løfte, det er meget individuelt.

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Jeg har en forholdsvis kort torso og lange lemmer og mit squat blev meget bedre så snart jeg smed dem på. Har arbejdet med mobilitet og teknik i lang tid, men de gjorde mit squat mere oprejst med det samme.
Brugeravatar

Reputation point: 235

Geografisk sted: Vesterbro

Styrkeliste
- Bænkpres: 9.00
- Squat: 18.00
- Dødløft: 27.00

dioxy8800 skrev:
AlexUldahl skrev:

Det billede der er en ud af 10 hvor han ikke løfter barfodet, det så du nok også da du google'd det.

Ja, men han har et bræt under hælene på forbavsende mange af billederne, og er vel for at give lidt samme effekt som vægtløftersko, gætter jeg på

El Patron skrev:Grunden til jeg henviser til Malanichev er at det sagtens kan lade sig gøre at løfte i flade sko og det ikke er et must at bruge specials. Og så lad være med at sammeligne det med spritkørsel det er helt ude af konteksten. Og jeg tror ikke på der er et facit for hvordan og med hvilket udstyr der er bedst at løfte, det er meget individuelt.

Enig. Det kommer an på hvad man vil. Vil man skabe hypertrofi i benene er jeg dog sikker på at langt de fleste vil have gavn af vl sko, da det kan give mere knævandring og mere oprejst torso.
Brugeravatar

Reputation point: 300

Geografisk sted: Ebeltoft.

Træner her: Hulen

Styrkeliste
- Bænkpres: 220.00
- Squat: 315.00
- Dødløft: 325.00

Galleri: Vis galleri (1)

Jeg squatter glimrende i både Adidas's VL og spezials; begge sko har en hård og fast sål med stram overside som man kan "rotere" ud mod, uden at skoen giver efter.
Nej de er ikke helt flade --> Spezials har en elevations forskel på 1cm.

Btw - Flotte sakse træk i det eleiko link. Hvis man vil se noget lignende i nutidsmode - så tjek Brian Møller ud fra SMV

Ps. Stop med at hype VL sko så meget ffs! tjek Tom Platz ud i Hack squat - Hvis det hele skal handle om quad development.
The World will look up and shout; "Save Us" and I'll whisper..."NO..."
Brugeravatar

Reputation point: 790

Geografisk sted: Migrant

Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 222.50
- Dødløft: 255.00

Candito snakker om sko her.

Sko faker en bedre ankelmobilitet ved at hæve hælen. I princippet behøver du ikke sko hvis du arbejder med din mobilitet - medmindre du konkurrerer eller lave oly træning

Mente ellers han squattede med sine fødder på vægtskiver, som i princippet gør det samme som sko.

Kidd skrev:Jeg har en forholdsvis kort torso og lange lemmer og mit squat blev meget bedre så snart jeg smed dem på. Har arbejdet med mobilitet og teknik i lang tid, men de gjorde mit squat mere oprejst med det samme.

Du skulle ikke tilfældigvis have købt skoene i en butik? Jeg ved man kan købe adidas power (eller whatever de hedder) på bodyman, men jeg vil da tusind gange heller prøve skoene først
Brugeravatar

Reputation point: 259

Styrkeliste
- Bænkpres: 75.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 155.00

Borumpas skrev:Du skulle ikke tilfældigvis have købt skoene i en butik? Jeg ved man kan købe adidas power (eller whatever de hedder) på bodyman, men jeg vil da tusind gange heller prøve skoene først

Ja. Nippon sport på Vesterbrogade bestilte dem hjem og fik lov at prøve dem :)

Jarlby skrev:Ps. Stop med at hype VL sko så meget ffs! tjek Tom Platz ud i Hack squat - Hvis det hele skal handle om quad development.

Hvad er meningen med dette? Skal droppe VL sko og squatte på tæerne?
Brugeravatar

Reputation point: 235

Geografisk sted: Vesterbro

Styrkeliste
- Bænkpres: 9.00
- Squat: 18.00
- Dødløft: 27.00

MasterYoda skrev:Eksemplerne på personer der har løftet tungt uden VL sko er i bedste fald formålsløse.

Jeg kan også give eksempler på folk der har kørt spritkørsel, eller uden sele, masser af gange og stadig lever et godt liv. Det er irrelevant i forhold til spørgsmålet, hvor svaret er: Ja VL sko er en rigtig god idé. - Hvorfor er forklaret bl.a. i den artikel fra eleiko, der er blevet linket til.

Kodeordet stabilitet. Vil du f.eks. kunne squatte tungere og mere stabilt på en madras eller på et hårdt underlag? Sammenlignet med VL sko, er alm. træningssko madrasser for dine fødder, som du igennem hele løftet skal balancere på, frem for at fokusere på det vigtige.

Pointe 1: Med mindre nogle seriøst mener at det er bedre at løfte i spezials el. barfodet så er de eksemplerne bare støj på kanalen.
Pointe 2: VL sko er en god idé.

Bare støj på kanalen? de sko jeg har fundet mig bedst tilpas i når jeg squatter er et par adidas specials. Det er den model jeg har følt mig klar mest stabil i, og også den model jeg har lavet mine tungeste squats i.. Lad nu være med at generalisere alt på den måde.. Du kan finde massere af folk der squatter nydeligt og meget både med og uden VL sko.. Så der er ingen grund til at fremstille dem som et must have
What doesn't kill you only makes you stronger
Brugeravatar

Reputation point: 45

Træner her: Sportshøjskolen

Styrkeliste
- Bænkpres: 295.00
- Squat: 340.00
- Dødløft: 327.00

AlexUldahl skrev:
dioxy8800 skrev:
AlexUldahl skrev:

Ja, men han har et bræt under hælene på forbavsende mange af billederne, og er vel for at give lidt samme effekt som vægtløftersko, gætter jeg på

Det er det sikkert.. Men grunden til han løfter barfodet er jo for at få så lidt som muligt afstand mellem gulvet og hans fødder. Vægtløftings sko vil have den samme effekt pga. den hårde sål, og jeg mener også det er en god idé at bruge dem, eftersom det er meget få trænings centre hvor man må smide skoene.

MasterYoda skrev:Kodeordet stabilitet. Vil du f.eks. kunne squatte tungere og mere stabilt på en madras eller på et hårdt underlag? Sammenlignet med VL sko, er alm. træningssko madrasser for dine fødder, som du igennem hele løftet skal balancere på, frem for at fokusere på det vigtige.
Sidst rettet af dioxy8800 22. dec 2013, 12:39, rettet i alt 1 gang.

Styrkeliste

Kidd skrev:
Borumpas skrev:Du skulle ikke tilfældigvis have købt skoene i en butik? Jeg ved man kan købe adidas power (eller whatever de hedder) på bodyman, men jeg vil da tusind gange heller prøve skoene først

Ja. Nippon sport på Vesterbrogade bestilte dem hjem og fik lov at prøve dem :)

Jarlby skrev:Ps. Stop med at hype VL sko så meget ffs! tjek Tom Platz ud i Hack squat - Hvis det hele skal handle om quad development.

Hvad er meningen med dette? Skal droppe VL sko og squatte på tæerne?

Dangit. Der er alligevel ret langt fra Holstebro til Djævleøen :P
Brugeravatar

Styrkeliste

Jeg købte et par i sidste uge, og blev ret overrasket over stabiliteten.
Specials var gode, men jeg kan godt mærke en markant forskel. Navnlig på de sidste sæt, hvor formen til tider kan have en tendens til at vakle en anelse, er de med til at skabe mere stabilitet. Jeg er glad for købet.
Brugeravatar

Ittams skrev:Jeg købte et par i sidste uge, og blev ret overrasket over stabiliteten.
Specials var gode, men jeg kan godt mærke en markant forskel. Navnlig på de sidste sæt, hvor formen til tider kan have en tendens til at vakle en anelse, er de med til at skabe mere stabilitet. Jeg er glad for købet.

med eller uden træsål? De to sko på bodyman ser begge ud til ikke at have træsål, og jeg ved ikke om det gør en signifikant forskel
Brugeravatar

Styrkeliste

Borumpas skrev:
Ittams skrev:Jeg købte et par i sidste uge, og blev ret overrasket over stabiliteten.

med eller uden træsål? De to sko på bodyman ser begge ud til ikke at have træsål, og jeg ved ikke om det gør en signifikant forskel

Jeg købte Adidas Powerlift II. Om der er træsål dér, aner jeg faktisk ikke. De er ihvertfald hårde i sålen.
Men jeg vil klart anbefale at prøve dem først, før de købes over nettet. Jeg havde oprindeligt besluttet mig for at købe Power perfect, men de sad elendigt på min fod, så jeg er rigtig glad for at jeg kunne prøve dem først.
Brugeravatar

Ittams skrev:
Borumpas skrev:

Jeg købte Adidas Powerlift II. Om der er træsål dér, aner jeg faktisk ikke. De er ihvertfald hårde i sålen.
Men jeg vil klart anbefale at prøve dem først, før de købes over nettet. Jeg havde oprindeligt besluttet mig for at købe Power perfect, men de sad elendigt på min fod, så jeg er rigtig glad for at jeg kunne prøve dem først.

Jep, jeg har ikke tænkt mig at købe sko uden at prøve dem først (lange og brede fødder). Jeg skal bare lige have fundet en forhandler, som ikke er flere timer væk :D
Men indtil videre er du godt tilfreds?
Brugeravatar

Styrkeliste

Næste

Tilbage til Fitness & bodybuilding