Bruger login







Tilbudsguide, uge 38, 2019
Vindruer og kylling!

Tilbudsguide, uge 37, 2019
Bacon og Juice!

Ugen der gik, uge 35, 2019
RIP Franco!

Tilbudsguide, uge 36, 2019
Mathilde og Angus!


Statistik

Vi har 55920 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er LkieAansCop

Vores medlemmer har i alt skrevet 2029702 indlæg i 86901 emner

0 nye indlæg i dag


Online
I alt: 364
Medlemmer: 4
Skjulte: 0
Gæster: 360

Følg bodybuilding.dk på

APROPOS

Få styr på prioriteringerne
Få styr på prioriteringerne
Thomas Jagd | Dato: 22. apr 2012, 18:52

Et gammelt ordsprog siger, ”at man ikke både kan blæse og have mel i munden”. Og det gør sig i den grad gældende indenfor træning. Langt de fleste er godt klar over, at man bør følge et velstruktureret træningsprogram, og en fornuftig diæt, hvis man vil nå sine mål med træningen. Og lige netop her går det galt for mange. Man kan fluekneppe sit program til ukendelighed, og finpudse sin diæt fra nu af og til jul, men hvis man ikke gør sig det helt klart hvad man vil med sin træning, så bliver resultaterne også derefter.

Som ordsproget forsøger at kommunikere, så kan man ikke få det hele på en gang. De fleste kender godt det, at man gerne vil være større, man vil gerne være mere markeret, og så vil man også gerne lige øge sit bænkpres med 15 kg. Og oveni hatten gør det ikke noget hvis man bliver lidt hurtigere på fodboldbanen. Der er helt fint, at man har en lang række mål med ens træning. Det er der ikke noget galt i. Problemerne opstår, når man forsøger at opnå det hele på en gang.

Det problem man oftest ser, er når folk gerne vil være større, men samtidig gerne vil være super markeret. Det er 2 modstridende mål, og forsøger man at opnå begge dele på en gang, så er det dømt til at mislykkes. Hvis man lige er startet med vægttræning, så vil man i starten have meget nemt ved at vokse, og ofte er det muligt at øge både ens muskelmasse og markeringsgrad. Men når begynderstadiet er overstået, så er der lidt andre spilleregler. Grundlæggende kræver forøget muskelvækst rigeligt med protein, samt et kalorieoverskud. Hvor markeret man er, handler om hvor meget underhudsfedt man har. Ønsker man at mindske fedtprocenten, så kræver det et kalorieunderskud. Man kan ikke være i kalorieunderskud og kalorieoverskud på et og samme tidspunkt. Så selvom det i teorien er muligt, at veksle mellem overskud og underskud henover ugen, så er det i praksis en meget ineffektiv måde at gøre det på. Det vidner folks frustrationer også om, når man ser antallet af indlæg på diverse fora, som handler om folk der ikke kan forstå deres krop ikke ændrer udseende. Når man forsøger at blive større, samtidig med at man forsøger at sænke sin fedtprocent, så bliver nettoresultatet som oftest status quo. Det er nu en gang bedre, at dele de 2 mål op i separate faser, hvor man først fokusere på at øge ens muskelmasse, og derefter forsøger at sænke fedtprocenten. Man når meget hurtigere sin ønskekrop, hvis man fokuserer på et delmål af gangen.

Et andet problem man ofte ser, er når folk både vil være stærkere i en specifik øvelse, og samtidig vil køre specialiseret bodybuilding for selvsamme muskel, der er involveret i øvelsen. Et konge-eksempel er bænkpres/brystmasse. Bænkpres er macho øvelse nummer 1, og alle vil gerne være nogenlunde habil i bænkpres, uanset om de træner for styrke eller masse. Man ser derfor ofte folk som egentlig primært træner af kosmetiske årsager, vælge en specialiseret styrkecyklus, med det formål at booste deres bænkpres. Det er der ikke noget forkert i. Problemet opstår, når man samtidig har svært ved at give slip på alle ens bodybuilding brystøvelser. Tager man en Sheiko bænkprescyklus, og fylder alskens flyes og cable crossovers på, så beder man om problemer. I værste fald ender det op i en skade, og i bedste fald en spildt styrkecyklus uden resultater. Det var langt bedre, at opmagasinere alle sine bodybuilding brystøvelser for en kort periode, og høste det maksimale af en specialiseret bænkpres cyklus. Der er absolut ingen risiko for at miste brystmasse, når man kører tung bænkpres 3 gange om ugen, som man eksempelvis gør i en Sheiko cyklus. I bedste fald kan det være den anderledes træning giver anledning til et hypertrofi respons. Igen, bør man gøre sig det klart hvad man vil, og fokusere på en ting af gangen.

Generelt bør folk fokusere mindre på ligegyldige detaljer, om hvorvidt de skal køre skrå bænkpres på en bænk der er 20 grader eller 30 grader, eller om de skal lave curls med stang eller håndvægte, og i stedet for tænke mere i overordnede baner. Og når vi snakker overordnede baner, så er noget af de vigtigste, at man har styr på hvad man vil opnå med sin træning, og hvordan man bedst muligt når disse mål. Og her kommer man absolut længst, hvis man deler sin mål op, og fokusere på forskellige ting i forskellige faser af ens træning.


Synspunkterne der præsenteres i dette indlæg tilhører forfatteren og afspejler ikke nødvendigvis synspunkter tilhørende bodybuilding.dk

Kommentarer


Helt i tråd med Jim Wendlers mantra: You can't sere two masters - at least not for very long". Jeg har selv været en stor synder på det her punkt før i tiden, men man bliver heldigvis klogere med tiden.
Brugeravatar
Admin
 
Indlæg: 10580
Tilmeldt: 3. maj 2007, 01:14
Geografisk sted: Copenhagen
 
Træner her: The Gym
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Er som altid meget enig i det du skriver, meget klogt!
 
Indlæg: 3294
Tilmeldt: 13. nov 2009, 21:28
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



TJ STRIKES AGAIN!
Brugeravatar
 
Indlæg: 20084
Tilmeldt: 23. maj 2008, 09:46
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Og til folk, som sætter sig et mål - her er en klassisk model for, hvordan sådanne sættes "bedst": http://en.wikipedia.org/wiki/SMART_criteria
Brugeravatar
 
Indlæg: 3255
Tilmeldt: 15. nov 2011, 01:43
 
Træner her: SPH GYM
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Keep it simple! Det er så vigtigt. På trods af at man selv ved det 100 %, så er det stadig imponerende hvor vigtigt det er at få det gentaget.
Tak for god læsning.
Brugeravatar
 
Indlæg: 696
Tilmeldt: 10. jan 2010, 14:56
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Gode pointer! Tak for mere godt læsestof ;)
 
Indlæg: 619
Tilmeldt: 30. nov 2010, 10:26
 
Træner her: AK Thor
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Please smid den på fb. evt. fra bodylabs side. Tror at RIGTIGT mange vil have gavn af at læse det her!

 
Indlæg: 818
Tilmeldt: 15. feb 2012, 17:43
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan




Tilbage til oversigten