Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

Garik skrev:Lad være med at bruge en bænk. Brug en 10-15 cm "forhøjning" - det andet er ikke anbefalelsesværdigt.
Derudover så er Bulgarian split squat en meget svær variant, så hvis du ikke mester front foot elevated split squats og almindelige split squats (med barbell), ville jeg nok ikke begynde på Bulgarian endnu.

MadzP92 skrev:Kan være du blot skal lære at lave den rigtigt. Det er ikke meningen at din fod skal skøjte rundt på bænken

Nick9000 skrev:Garik skrev:Lad være med at bruge en bænk. Brug en 10-15 cm "forhøjning" - det andet er ikke anbefalelsesværdigt.
Derudover så er Bulgarian split squat en meget svær variant, så hvis du ikke mester front foot elevated split squats og almindelige split squats (med barbell), ville jeg nok ikke begynde på Bulgarian endnu.
Hvorfor er det ikke anbefalelsesværdigt? Ved 10-15 cm sker der jo knap nogen fleksion i det bagerste knæ, hvilket jeg netop vil mene er en af kendetegnene, og styrkerne, for bg split squat.
Jeg kunne også godt tænke mig at høre, hvorfor du mener bulgarians er sværere end almindelige split squats. Jeg synes man ser flere der kan finde ud at at bevæge sig "op og ned" i bulgarians end at træde "frem og tilbage" i almindelige splits.
Så mindre vægt kan samtidig anvendes.

Garik skrev:Nick9000 skrev:Garik skrev:Lad være med at bruge en bænk. Brug en 10-15 cm "forhøjning" - det andet er ikke anbefalelsesværdigt.
Hvorfor er det ikke anbefalelsesværdigt? Ved 10-15 cm sker der jo knap nogen fleksion i det bagerste knæ, hvilket jeg netop vil mene er en af kendetegnene, og styrkerne, for bg split squat.
Jeg kunne også godt tænke mig at høre, hvorfor du mener bulgarians er sværere end almindelige split squats. Jeg synes man ser flere der kan finde ud at at bevæge sig "op og ned" i bulgarians end at træde "frem og tilbage" i almindelige splits.
Angel Spassov som "opfandt" eller populariserede øvelsen tilbage i 80'erne (mente jeg), anbefalede en højde på 4-6" (altså 10-15 cm), for at have fokus på det forreste ben, men stadig give mulighed for at have den bagerste fods fodballe (hedder det det?) placeret i gulvet (i stedet for at lægge al vægt på fodryggen.
I mine øjne skal man så også tænke "rulletrappe" i stedet for elevator, når man laver split squats, så det er nok derfor, jeg vurderer, at Bulgarian er sværere (fordi det ikke er en anden bevægelse end split squats).
Tilføjet: Derudover reduceres stabiliteten og du overekstenderer rygraden, når du hæver bagfoden til ekstreme højderSå mindre vægt kan samtidig anvendes.

Garik skrev:
Tilføjet: Derudover reduceres stabiliteten og du overekstenderer rygraden, når du hæver bagfoden til ekstreme højderSå mindre vægt kan samtidig anvendes.

Garik skrev:Nick9000 skrev:Garik skrev:Lad være med at bruge en bænk. Brug en 10-15 cm "forhøjning" - det andet er ikke anbefalelsesværdigt.
Angel Spassov som "opfandt" eller populariserede øvelsen tilbage i 80'erne (mente jeg), anbefalede en højde på 4-6" (altså 10-15 cm), for at have fokus på det forreste ben, men stadig give mulighed for at have den bagerste fods fodballe (hedder det det?) placeret i gulvet (i stedet for at lægge al vægt på fodryggen.
I mine øjne skal man så også tænke "rulletrappe" i stedet for elevator, når man laver split squats, så det er nok derfor, jeg vurderer, at Bulgarian er sværere (fordi det ikke er en anden bevægelse end split squats).

Twinkypinky skrev:Garik skrev:Nick9000 skrev:Garik skrev:Lad være med at bruge en bænk. Brug en 10-15 cm "forhøjning" - det andet er ikke anbefalelsesværdigt.
Hvilken anden øvelse vil så være lige så god som Bulgarian er og som træner det samme?
Altså en anden øvelse jeg kan sætte ind i mit træningsprogram istedet for?

Garik skrev:Boris Eleiko: Enig i at det afhænger af hoftemobilitet.
Nick: Hvis de overekstenderer ryggen, får de jo netop ikke strukket rec. fem. og psoas, men kompenserer i stedet?

Garik skrev:Boris Eleiko: Enig i at det afhænger af hoftemobilitet.
Nick: Hvis de overekstenderer ryggen, får de jo netop ikke strukket rec. fem. og psoas, men kompenserer i stedet?

Twinkypinky skrev:Vil lunges være en lige så god øvelse som bulgarian split squats?

Jukkaboy skrev:Garik skrev:Boris Eleiko: Enig i at det afhænger af hoftemobilitet.
Det kræver vel bare at folk er selvkritiske og lader vær med at gå dybere end de kan holde en neutral ryg? Jeg går ud fra du taler om diverse poliquin variationer af split squat når du beskriver dem ovenover?
De er udmærkede til stræk og stabilitets træning, men hvordan er de nødvendigvis et bedre valg såfremt man lærer at udfører BSQ ordentligt? Jeg spørger fordi jeg er interesseret.
Og et split squat er jo til fuld dybde (ligesom et squat er). Jeg tænker blot på almindelig split squats, når jeg beskriver dem. Split squats er altid "rulletrappe" frem for elevator i min bog.

Garik skrev:[
Hvem har snakket om, at Bulgarian split squat er et bedre valg? De er fine som support, men er målet at blive god til at squatte, ville jeg, såfremt teknikken er god, squatte og så køre split squats eller lunges som support-øvelser

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 12 gæster