Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 947
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 944

Følg bodybuilding.dk på

Cut - spild af tid?

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej BB'er :)

Jeg har et spoergsmaal, som jeg haaber I kan hjaelpe mig med, at finde svar paa.

Naar man er i en cut periode med kcal underskud, og taber sig, og gaar ud af perioden igen, naar man ser ud som man oensker, og kommer paa sit ligevaegtsindtag af kcal, vil man saa ikke tage det paa igen, som man har tabt, og ende ud med at se ud som inden cut perioden?

Desuden har jeg vaeret i cut periode i 4 uger nu, med kcal underskud paa 7-800 kcal om dagen, da det ikke virkede med kun 500 kcal i underskud. Men jeg har ikke tabt mig det mindste, kan I komme med en forklaring/hjaelp til, hvad jeg skal goere?

Paa forhaand tak for hjaelpen! :)

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Du taber dig hvis du ligger i kcal overskud. Du spiser sikkert flere kcal end du tror.
"The only way to make your dreams come true, is to wake up"
Brugeravatar

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Thegame skrev:Du taber dig hvis du ligger i kcal underskud. Du spiser sikkert flere kcal end du tror.

Fixed

Reputation point: 65

Hvis man efter en cut periode spiser efter sit ligevægtsindtag vil man, som navnet antyder, hverken tabe sig eller tage på, derfor vil man blive ved med at se ud som efter cut perioden, dog muligvis med lidt mere væske i kroppen, grundet et sikkert højere indtag af kulhydrater når man går tilbage til at spise lidt mere. Man tager kun på efter endt diæt hvis man ligger i kalorieoverskud.

Hvordan udregner du hvor mange kalorier du får om dagen? Det er ikke alle beregnere der er lige gode, og der kan være stor forskel på fødevare an på hvilken producent de kommer fra. Prøv at tæl efter et par dage og se om din beregner regner rigtigt.
Det kan også sagtens være, at dit ligevægtsindtag er lavere end du tror, eller at du ikke er god nok til at holde dig selv i ørene og kun spise det du skal. Det er dog svært, at give et godt bud da du ikke kommer med nogle oplysninger, så som alder, vægt, hvordan du har regnet dit ligevægtsindtag ud osv.

Håber noget af det kan bruges :)
With dreams to be a King, first one should be a man

Reputation point: 5

Træner her: Roskilde Atlet Klub - RAK

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 175.00

Pointen med cut er jo, at man taber det fedt som man har taget på under bulk. Vi kan lave et meget simpelt (læs: alt for simpelt) regnestykke:

Du starter med at veje 70kg. Du bulker derefter 10kg op, hvoraf 5kg er muskler, og 5kg er fedt. Altså vejer du nu 80kg.
Du beslutter dig nu for at cutte, og taber de 5kg fedt du har taget på, og 1kg muskelmasse. Du vejer nu 74kg, men med en større andel muskler.

Du vil naturligvis tage fedt på igen når du begynder at bulke, men din form skulle gerne blive bedre og bedre for hvert cut. Desuden er det jo ikke sådan at man med det samme erhverver sig en kæmpe vinter pels under bulk, lige med det samme, eller overhovedet.
Brugeravatar

Træner her: Enjoy Fitness, Gilleleje

D-D skrev:Hvis man efter en cut periode spiser efter sit ligevægtsindtag vil man, som navnet antyder, hverken tabe sig eller tage på, derfor vil man blive ved med at se ud som efter cut perioden, dog muligvis med lidt mere væske i kroppen, grundet et sikkert højere indtag af kulhydrater når man går tilbage til at spise lidt mere. Man tager kun på efter endt diæt hvis man ligger i kalorieoverskud.

Hvordan udregner du hvor mange kalorier du får om dagen? Det er ikke alle beregnere der er lige gode, og der kan være stor forskel på fødevare an på hvilken producent de kommer fra. Prøv at tæl efter et par dage og se om din beregner regner rigtigt.
Det kan også sagtens være, at dit ligevægtsindtag er lavere end du tror, eller at du ikke er god nok til at holde dig selv i ørene og kun spise det du skal. Det er dog svært, at give et godt bud da du ikke kommer med nogle oplysninger, så som alder, vægt, hvordan du har regnet dit ligevægtsindtag ud osv.

Håber noget af det kan bruges :)

Tusind tak for dit svar, det er ikke tit man faar noget saa uddybende :)
Mht. hvordan jeg udregner mit kalorieindtag, goer jeg det bare ved at veje mit mad, og derved udregne hvor mange kcal der er, efter det der staar paa emballagen. Jeg vidste ikke der var beregnere til dette? :) Mit ligevaegtsindtag er ca. 2400, ud fra to forskellige beregnere, jeg har benyttet mig af paa nettet. Mht. at holde mig selv i oererne, er det paa ingen maade et problem! Koen: pige, alder: 19, vaegt: 58, hoejde: 171 cm. Ligevaegtsindtag har jeg brugt denne: http://slettet af admin.dk/ligevaegtsindtag-beregner/ og denne http://www.bodylab.dk/ligev%C3%A6gtsind ... rbrug.asp#
I min cut periode har jeg saa levet fra 1400 kcal om dagen op til 1800-1900 om dagen, det har vaeret meget forskelligt, men har ihvertfald vaeret i et cut paa mindst 500 om dagen, hvis det hele er udregnet rigtigt, som du siger.
Endnu en gang tak for dit svar :)

Styrkeliste

Hvis du ikke tager dig må du spise for meget.
Min dame på 60 kg og 170 høj som jo næsten er det samme som dig spiser 1200 kcal under cut.
Det er på dage hvor hun cykler og går til fitness.
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederiksberg

Biiiit skrev:Hvis du ikke tager dig må du spise for meget.
Min dame på 60 kg og 170 høj som jo næsten er det samme som dig spiser 1200 kcal under cut.
Det er på dage hvor hun cykler og går til fitness.

De sidste to uger har jeg indtaget 1400 kcal, samtidig med jeg er i fitness hver dag - men jeg styrketræner ''kun'', jeg gør ikke så meget i cardio for tiden. Har hun en profil herinde med kostplan, som jeg kan bruge til hjælp? :)

Styrkeliste

SabineR skrev:Hej BB'er :)

Jeg har et spoergsmaal, som jeg haaber I kan hjaelpe mig med, at finde svar paa.

Naar man er i en cut periode med kcal underskud, og taber sig, og gaar ud af perioden igen, naar man ser ud som man oensker, og kommer paa sit ligevaegtsindtag af kcal, vil man saa ikke tage det paa igen, som man har tabt, og ende ud med at se ud som inden cut perioden?

Desuden har jeg vaeret i cut periode i 4 uger nu, med kcal underskud paa 7-800 kcal om dagen, da det ikke virkede med kun 500 kcal i underskud. Men jeg har ikke tabt mig det mindste, kan I komme med en forklaring/hjaelp til, hvad jeg skal goere?

Paa forhaand tak for hjaelpen! :)

Jeg går udfra at du kender dit ligevægtsindtag fra før du gik igang med cut.
Det er rigtigt nok som du skriver, at du vil tage på igen hvis du vel at mærke spiser efter dit gamle ligevægtsindtag.
Det du skal være opmærksom på er at du nu iforb. med dit vægttab har fået et nyt ligevægtsindtage som ligger lavere end dit gamle.

Derfor skal du lave en ny beregning som den anden bruger skriver, og holde øje med om du tager på.
Brugeravatar

Reputation point: 10

Stop med at skære endnu mere ned på maden!

1400 kcal er meget lavt, og har du kørt på så lidt i længere tid må dit stofskifte have slået bremsen helt i. Din krop reagerer jo på hvad du vænner den til, både mht. fysisk aktivitet og med hvad den får af næring. Din fysiske aktivitet er fin, men hvis du vænner din krop til et større næringsmæssigt underskud, vil den holde på de kalorier den får. Prøv at drille den lidt, spis en is eller noget andet "junkfood" den slet ikke er vant til, og så se om forbrændingen ikke pludseligt går op igen :)

Stritten skrev:Stop med at skære endnu mere ned på maden!

1400 kcal er meget lavt, og har du kørt på så lidt i længere tid må dit stofskifte have slået bremsen helt i. Din krop reagerer jo på hvad du vænner den til, både mht. fysisk aktivitet og med hvad den får af næring. Din fysiske aktivitet er fin, men hvis du vænner din krop til et større næringsmæssigt underskud, vil den holde på de kalorier den får. Prøv at drille den lidt, spis en is eller noget andet "junkfood" den slet ikke er vant til, og så se om forbrændingen ikke pludseligt går op igen :)

Okay, tak for svaret og hjælpen! :)
Hvor tit skal jeg ''drille'' den? Og jeg syntes jo heller ikke der skete noget med vægten, da jeg indtog de 1800 kcal, men det kan være det er fordi det er det forkerte mad jeg indtager mine kcal via? Lige for tiden lever jeg stortset kun af rudbrød med ost eller kylling pålæg, havregryn, protein shakes og nogen gange dåse beans samt et æg til aften - og det er meget ens kost hver dag. :)

Styrkeliste

Are you for real?

Det er Bullshit. Dit stofskifte sænkes ikke før du rammer en 3-4% i fedt.

SabineR skrev:

Okay, tak for svaret og hjælpen! :)
Hvor tit skal jeg ''drille'' den? Og jeg syntes jo heller ikke der skete noget med vægten, da jeg indtog de 1800 kcal, men det kan være det er fordi det er det forkerte mad jeg indtager mine kcal via? Lige for tiden lever jeg stortset kun af rudbrød med ost eller kylling pålæg, havregryn, protein shakes og nogen gange dåse beans samt et æg til aften - og det er meget ens kost hver dag. :)

1400 kcal for en pige behøver absolut ikke være for meget under en cutte periode.

Sabine du skal også huske at indtage sundt fedt under cut(nødder, olier, fede fisk, avocado).

Mvh august

Geografisk sted: københavn

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 170.00

Lad være med at drille den. Det kan den ikke lide.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

Prøv dig frem. En ligevægtsindtag udregner viser kun "med mere eller mindre" hvor meget du skal indtage. Den bruger nogle hoved faktorer til at regner din ligevægtsindtag ud med, men der er stadig en masse andre ting der stadig spiller en rolle.

Derfor: Husk at veje dig en gang om ugen og på samme dag/tidspunkt (helst om morgen, efter pis) det er fordi at du i løbet af dagen kan tage på i væske og det har meget at sige hvis du vil have nogle præcis tal.

En eksempel på hvad du skal gøre, hvis vi tager udgangspunkt i, at du vil have et underskud på 500 kcal. (det svar til at du taber dig en halv kilo om ugen)

Hvis du har taget 100 gram på, siden sidst du har vejet dig, så skal du spise 600 kcal. mindre
Hvis du vejer det samme skal du spise 500 kcal. mindre
Hvis du kun har tabt dig 200 gram, så skal du spise 300 kcal. mindre

Svære er det ikke, se matematisk på det.

Derudover så husk samtidigt at få tilstrækkeligt protein, vitamin, kostfibre, sunde fedt syrer og i det hele taget det gode næring.

Der er mange der undervurdere hvor vigtigt det er at kroppen også får tilstrækkeligt næring i forbindelse med træningen. Når man får masser af næring, så spiller det hele bare meget bedre.

Galleri: Vis galleri (31)

Hmm, rugbrød med ost, det kan man ikke spise ret meget af før man når 14-1800 kcal. Personligt fungerer jeg bedre med at tabe mig på proteinrige fødevarer som skyr, fisk og kød, suppleret med grønt og afmålte mængder fedt og kulhydrat. Der kan ryge mange ekstra kcal ind hvis man ikke vejer alt, også dressing på salat osv.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Squat: 80.00
- Dødløft: 105.00

Helt skudt i hovedet at bede en kvinde indtage mandler og andre kalorie tunge ting med lav mæthed på en 1400 kcal diæt.

Der er et par ting du kan gøre:

1. Du undervurdere måske hvor meget du spiser, hvilket kvinder ofte gør.

2. Bevæg dig mere generelt og sørg for at få i hvert fald en eller anden form for cardio.

3. Hver uge cutter du 100 kcal og tilføjer lidt ekstra cardio ind til du taber dig, det kan også bare være at du allerede er for tynd og mangler masse generelt og så er det rigtig svært at tabe sig.

4. Læg en plan og FØLG DEN TIL PUNKT OG PRIKKE

5. Det er irrelevant hvad du spiser så længe du får dine essentielle amino syre og fedt syre. Kylling og broccoli mætter en del tilgengæld og samme gør husk fiber tilskud som er fantastisk under cut.

Ps. husk at tage højde for din menstruelle cyklus og brug billeder eller lignende til sammenligning da vægten kan snyde hos kvinder oftere end hos mænd.

rugbrød med ost = 2 klapper med ost er 300 kcal, det løber hurtig op så man skal være opmærksom. Lav evt en kostplan og sæt den ind så kan vi andre give inputs.

Det er fint at du er gået ned på et kcal underskud på 7-800 efter 500 kcal ikke hjalp. Du burde dog også tabe dig ved -500 kcal, men måske har dit ligevægtsindtag været lavere end du troede. En anden forklaring er at du får flere kcal end du tror f.eks. skal du huske at regne drikkevarer og snacks med.

Hvis du har alt din føde med i dit kcal regnskab, så vær tålmodig og suppler evt. med noget ekstra cardio dvs. løb, svømning, cykling osv.

Tusind tak for svarerne allesammen! Det er utrolig god hjælp! :)

Min fedt procent er på 14%, af hvad jeg har fået den målt. Jeg har et overflødigt fedtlag på mave som gør at jeg har meget svært ved at få en six pack frem, samt mine arme driller også lidt mht. Triceps. Så lidt fedt er det altså at tabe, men det er den svære af slagsen, så jeg må åbenbart fortsætte med kcal underskud og fyre op for noget mere cardio. :)

Styrkeliste

14 % for en kvinde er altså ikke meget. Synes i stedet du burde få taget noget masse på. Man bliver ikke cut med minde man har en vis portion masse :)
Brugeravatar

Træner her: Fitness World
Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 200.00

SabineR skrev:Tusind tak for svarerne allesammen! Det er utrolig god hjælp! :)

Min fedt procent er på 14%, af hvad jeg har fået den målt. Jeg har et overflødigt fedtlag på mave som gør at jeg har meget svært ved at få en six pack frem, samt mine arme driller også lidt mht. Triceps. Så lidt fedt er det altså at tabe, men det er den svære af slagsen, så jeg må åbenbart fortsætte med kcal underskud og fyre op for noget mere cardio. :)

Du skal heller ikke have six packen frem, medmindre du da har planer om at stille op scenen, at lægge på så lav en fedtprocent som pige, er usundt.

Mvh august

Geografisk sted: københavn

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 170.00

Så må det være en forkert måling, for jeg har altså lidt mavefedt, som er i vejen, og jeg er sikker på det kan komme væk med den rette træning eller diæt.

Jeg er ikke ude på at skulle på en scene :) Men vi har alle vores personlige mål, og mit har været noget i denne retning: http://www.google.dk/search?tbm=isch&so ... h=356#i=78.

Og faktisk gerne en smule mere markeret muskelmasse - så som I kan se går jeg efter noget andet end de fleste kvinder. :)

Styrkeliste

SabineR skrev:Så må det være en forkert måling, for jeg har altså lidt mavefedt, som er i vejen, og jeg er sikker på det kan komme væk med den rette træning eller diæt.

Jeg er ikke ude på at skulle på en scene :) Men vi har alle vores personlige mål, og mit har været noget i denne retning: http://www.google.dk/search?tbm=isch&so ... h=356#i=78.

Og faktisk gerne en smule mere markeret muskelmasse - så som I kan se går jeg efter noget andet end de fleste kvinder. :)

Det ser ud til ved mig at linket fører til forskellige billeder for hver gang jeg går ind på det, så det er ikke sikkert det fungerer alligevel. Men uanset er mit mål ihvertfald at være meget markeret, og jeg har altså et ønske om noget tæt på en pack, selvom jeg ved det er utrolig svært for en kvinde at få.

Styrkeliste

SabineR skrev:
SabineR skrev:Men vi har alle vores personlige mål, og mit har været noget i denne retning: http://www.google.dk/search?tbm=isch&so ... h=356#i=78.
quote]

Det ser ud til ved mig at linket fører til forskellige billeder for hver gang jeg går ind på det, så det er ikke sikkert det fungerer alligevel.

Klik på billedet du vil linke til (så det bliver stort). Højreklik så her, egenskaber og så tag linket der. Det burde fungere den vej.
Brugeravatar

Reputation point: 15

Geografisk sted: 7100 Vejle

Træner her: DGI Huset i Vejle

Tak, det fungerede!

Her er linket, det er saadan jeg gerne vil se ud, og ja, jeg er klar over, at det vil tage tid :)

http://3.bp.blogspot.com/_kCtLh2C1n6o/T ... ason+1.jpg

Styrkeliste

SabineR skrev:Tak, det fungerede!

Her er linket, det er saadan jeg gerne vil se ud, og ja, jeg er klar over, at det vil tage tid :)

http://3.bp.blogspot.com/_kCtLh2C1n6o/T ... ason+1.jpg

Og så bare for at gøre det til punkt og prikke:
Billede
Brugeravatar

Reputation point: 15

Geografisk sted: 7100 Vejle

Træner her: DGI Huset i Vejle

Tilbage til Begynder forum

Brugere online