Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1007
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1004

Følg bodybuilding.dk på

Dødløft for nybegynder

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej

Jeg havde idag en ven med nede i centeret for at styrketræne, det er så godt som første gang han prøver det.

Mens vi var igang med første øvelse som så var dødløft spurgte en af de venlige fitness world receptionister/instruktører om hun måtte komme med nogle inputs, hvilket selvfølgeligt var velkomment.
Hun mente ikke han burde starte med dødløft af hensyn til at det ville ødelægge hans ryg pga manglende styrke, men at han istedet skulle starte med nogle hyperextensions og rows.
Det skal siges at han er en fyr på 23 i god fysisk form fra fodbold og at han kørte med 40 kg, han havde selvfølgelig ikke perfekt teknik men jeg holdte øje med det og kom med råd til at forbedre teknikken.

Kan det virkelig passe at han ikke kan starte op med dødløft?

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 125.00
- Dødløft: 180.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Jo, hvis hans teknik er til det.
At specifikt starte ud med øvelser som BOR og hyperextension istedet for dødløft, kan være passende hvis Erector Spinae er for svag.
Chayen Daniel Kashi
Fysioterapeut.
Brugeravatar

Reputation point: 90

Geografisk sted: Lørenskog, Norge

Træner her: Fitness World - Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 240.00

Alle kan starte ud med dødløft, hvis de kan lave den ordentligt. Det kan vi af gode grunde ikke svare på, men hvis han kan udføre øvelsen med god teknik, er hun en idiot.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

Ja det var også min holdning, så længe han starter på lave nok kilo burde der vel ikke ske noget ved det, og teknikken i dødløft kan han vel ikke lærer uden at køre øvelsen nogle gange..

Styrkeliste
- Squat: 125.00
- Dødløft: 180.00

Basisøvelser lige fra starten af. En af de største fejl som langt de fleste begår er at kopiere et eller andet vanvittigt program på internettet eller et tosset program fra en receptionist/"personlig træner".

Geografisk sted: Downtown Aalborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 200.00

Logbog: Ingen logbog

Lad ham evt. starte med lette stiff legged DL indtil smidigheden er på plads. Forsøg at få faciliteret ordentlig kontakt til røven.
"Det er fandeme fedt at være massiv når man knepper, man kan bare smadre piger fuldstændig"
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar

Reputation point: 1330

Geografisk sted: Mother Russia

Jmt skrev:Lad ham evt. starte med lette stiff legged DL indtil smidigheden er på plads. Forsøg at få faciliteret ordentlig kontakt til røven.

Stivbenet dødløft er da den variant, hvor det er sværest at holde ryggen neutral i udgangsposition.. medmindre du selvfølgelig snakker om RDL..
Brugeravatar

Reputation point: 903

Geografisk sted: Atlas

Jeg snakker stiff-legged deadlift. Af de jeg har set i det center, jeg træner i, har folk som udgangspunkt haft væsentligt nemmere ved SL DL fordi de ikke skal "sætte" sig tilbage i udgangspositionen.

Vi har muligvis hver vores opfattelse af hvordan øvelsen udføres. Jeg bøjer selv en smule i knæene når jeg udfører den.
"Det er fandeme fedt at være massiv når man knepper, man kan bare smadre piger fuldstændig"
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar

Jmt skrev:Jeg snakker stiff-legged deadlift. Af de jeg har set i det center, jeg træner i, har folk som udgangspunkt haft væsentligt nemmere ved SL DL fordi de ikke skal "sætte" sig tilbage i udgangspositionen.

Vi har muligvis hver vores opfattelse af hvordan øvelsen udføres. Jeg bøjer selv en smule i knæene når jeg udfører den.

Haha, jeg griner lige lidt. Altså, no offence, jeg gør det da også selv, men stivbenet dødløft med bøjede ben :P paradoks!
Konstruktiv kritik og hjælp modtages gerne!
Tag også endelig et kig i min logbog: http://www.bodybuilding.dk/littleguy-s-logbog-t60655.html
Brugeravatar

Reputation point: 5

Geografisk sted: Ry

Træner her: Ry Motions Klub

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

LittleGuy skrev:
Jmt skrev:Jeg snakker stiff-legged deadlift. Af de jeg har set i det center, jeg træner i, har folk som udgangspunkt haft væsentligt nemmere ved SL DL fordi de ikke skal "sætte" sig tilbage i udgangspositionen.

Haha, jeg griner lige lidt. Altså, no offence, jeg gør det da også selv, men stivbenet dødløft med bøjede ben :P paradoks!

Ikke decideret i benene, blot LIDT i knæene, så er de ikke er fuldstændig låst. Jeg øger selvfølgelig hoftens højde i takt med at jeg bliver mere smidig :)
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar

Dødløft er en meget farlig øvelse og eksperimentere med hvis teknikken ikke er iorden. Man oplever desværre alt for ofte at folk bliver anbefalet at gå igang med Squat og Dødløft mm. det er dog ikke altid det smarteste at gøre til at starte med. Jeg forslår altid folk der vil igang med tung styrketræning at istedet for at tage udgangspunkt i at træne de øvelser så skal de tage udgangspunkt i at træne OP til dem.. Det ses alt for tid at folk der enten er nybegynder eller har trænet rundt regnet et år måske, ikke har haft et struktureret program. Alt for tit har stramme glutes, svage harmstrings osv. været skyld i ikke korrekt udførsel..

Det korte af det lange er at hvis han KAN udfører et dødløft korrekt så skal i bare ignorere Fitness World instruktøren, men er der noget der ikke spiller ind så start med noget rack pulls, rigtig god alternativ til top styrken i et dødløft, for at fikse et bedre og mere rent dødløft for fremtiden så indfør noget mere koncenteret harmstring træning af GHR, Goodmornings, SLDL ..

Det handler vel bare om at starte på lave nok kilo og få indarbejdet teknik og smidighed inden man smider en masse kg på. Jeg dummede mig selv for en 3 ugers tid siden og trak 90kg (startede på træning fra scratch i August), og det har da resulteret i en mindre forstrækning i højre baglår, dog intet slemt, er næsten ovre. Så pas på med kiloene, for det er satme frustrerende at skulle springe en så lækker øvelse over!

Er dog stadig stolt af de 90kg, ret god proggresion for mit vedkommende, har tidligere døjet med rygproblemer og sådan.

Reputation point: 25

Geografisk sted: Fyn

Træner her: Fitness Syd

Altså hvor svært kan det være?

Selvfølgelig kan manden lave dødløft.

Alle Jer der siger "hvis teknikken er i orden så kan han selvfølgelig godt lave det, selvom han er nybegynder" - NO SHIT Sherlock!!! - hvis man ikke prøver kan man jo ikke se om teknikken er i orden (og jo der er en verden til forskel på at træne med stang/kosteskaft alene og så med skiver)

Han starter på 40kg det er dårlig nok svarer til 2 kasser øl! - Jeg vil vove at påstå alle kan lære det vigtigste omkring dødløft på 10 sekunder - det er trods alt et rimelig basic movement vi som mennesker udfører - at løfte noget op fra jorden.
Jeg har trænet med piger på ~60 kg der løftede 50kg for reps efter ganske let øvelse/teknik gennemgang (samme dag) - perfektion kræver ikke bare års træning, det kræver MANGE års træning.
Tænk over - hvad er det værste der kan ske når vi opererer med så lav vægt ?! - Det værste jeg har set i praksis er en smule ondt i ryggen (giv det et par dage så er alt i orden og så prøver man igen med anden til at instruere).

Hvordan lærte I selv at dødløfte? - ved at prøve det eller ved at træne i 10 uger alle mulige assist øvelser som har mindst lige så stort skades potentiale (som i forvejen er meget lavt), eller ved bare at prøve?

Min mening: træn nu bare, det kan ikke gå helt galt så længe man ikke smider vanvittige mængder af kg på.

God træning :)

mvh
Christian M
Sidst rettet af Christian M 13. dec 2013, 08:31, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Geografisk sted: København N

Styrkeliste
- Squat: 150.00
- Dødløft: 220.00

Kostplan: Ingen kostplan

Christian M skrev:
Tænk over - hvad er det værste der kan ske når vi opererer med så lav vægt ?! - D

mvh
Christian M

Der sker sindsyg mange skader med lav eller ingen vægt + uhensigtsmæssig bevægelse.
Imellem 'klog' og 'smart' skal der betales bompenge i form af tæsk!

Reputation point: 30

Styrkeliste
- Bænkpres: 3.00
- Squat: 1.00
- Dødløft: 2.00

#Boris Eleiko
Ja, uden tvivl, men overgår skadespotentialet og den periode man eventuelt så bliver skadet, det at man ikke skal træne dødløft?
(er den sætning skrevet korrekt? - håber I kan læse pointen :) )

I min optik så nej - alle almindelige mennesker burde være i stand til at lave dødløft.
:)

mvh
Christian M
Brugeravatar

Styrkeliste

Hyperextensions og rows som kombination er en fin måde at forberede folk til dødløft.
Hyperextensions kan lære folk at extendere ryggen, noget mange har problemer med.

Man skal ikke gå i gang med basisøvelser før man er klar til det. Folk der siger andet er idioter.
Jobs skrev:Du har verdens stærkeste muskler under verdens klogeste hoved.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Reputation point: 635

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 17.00
- Squat: 54.00
- Dødløft: 23.00

Christian M skrev:Altså hvor svært kan det være?
Han starter på 40kg det er dårlig nok svarer til 2 kasser øl! - Jeg vil vove at påstå alle kan lære det vigtigste omkring dødløft på 10 sekunder - det er trods alt et rimelig basic movement vi som mennesker udfører - at løfte noget op fra jorden.
mvh
Christian M

Nej.
Brugeravatar

Reputation point: 10

Styrkeliste
- Squat: 20.00

de 10 sekunder skal ikke tages bogstaveligt, men det er ikke langt fra.
http://www.youtube.com/watch?v=mJ0OSws9qtE
Her bliver brugt under 4 minutter og der er en masse fyld i form af at vise hvad man ikke skal, intro mv.

mvh
Christian M
Brugeravatar

Styrkeliste

Christian M skrev:de 10 sekunder skal ikke tages bogstaveligt, men det er ikke langt fra.
http://www.youtube.com/watch?v=mJ0OSws9qtE
Her bliver brugt under 4 minutter og der er en masse fyld i form af at vise hvad man ikke skal, intro mv.

mvh
Christian M

Det er et håbløst råd. Håbløst.

For mange mennesker tager det temmelig lang tid at opbygge den fornødne styrke til at dødløfte på fornuftig vis.
Jobs skrev:Du har verdens stærkeste muskler under verdens klogeste hoved.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Reputation point: 635

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 17.00
- Squat: 54.00
- Dødløft: 23.00

#Legend

Jeg tror ikke vi bliver enige - men det går jo også nok :)

mvh
Christian M
Brugeravatar

Styrkeliste

Christian M skrev:#Legend

Jeg tror ikke vi bliver enige - men det går jo også nok :)

mvh
Christian M

Det tyder på, at du ikke besidder den rette indsigt til at vurdere hvor lang tid det tager at lære løftet. Korrekt positionering af nakke, skulderblade og hofte tager for de flestes vedkommende flere pas at få på plads, selv hvis de har den fornødne mobilitet. Og her snakke vi altså kun det at indtage den rette udgangsposition.
Brugeravatar

Reputation point: 903

Geografisk sted: Atlas

#peter n
Jeg er helt enig i at det tager lang tid at lære løftet, som jeg også har skrevet tidligere så tager det ikke bare år, men nok mange år at perfektionere sit dødløft. Og ift videoen ville jeg også selv tilføje et par ting.
Men derfor ville jeg ikke fraråde folk at dødløft, som du selv skriver så tager det et par træningspas at lære det (med fornuftig teknik) = ergo man udfører et dødløft.

mvh
Christian M
Brugeravatar

Styrkeliste

Det er vel meget enkelt - lad være med at smide en ordentlig røvfuld kilo på til at starte med. Den første måneder (nok også de første to), skal det KUN handle om teknik. Dvs. der skal han ikke engang være tæt på failure. Og når hans teknik er god nok og er det konsistent, så kan han begynde at smide lidt mere på, men stadig fokusere på teknikken - teknikken er vejen til en god træning.

Og det er lidt noget pjat, at alle ikke kan starte på dødløft. Selvfølgelig er der nogle fysiske forudsætninger der skal være på plads: ikke alt for stramme haser og glutter. Men altså.. Som andre skriver - hvordan fanden skal man nogensinde lære at lave dødløft, hvis ikke man dødløfter?

- Og Christian, du skriver at det værste der kan ske er, at man får lidt ondt i ryggen. Det er jo ikke helt rigtigt. Hvis ikke man sørger for at holde ryggen ret, i hele bevægelsen. Og konsekvent krummer i ryggen når man laver øvelsen, vil man i høj grad kunne fremprovokere en discus prolaps. Det er noget værre end "lidt ondt i ryggen", og kræver en del genoptræning og for nogen en operation. Men igen, hvis teknikken er på plads, så krummer man heller ikke i ryggen :-)

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 150.00

Thomas vi er basal set enige :)
og ja selvfølgelig kan der ske værre ting end lidt ondt i ryggen, men som både du og jeg skriver så skal man selvfølgelig ikke smide mange kg på første gang man prøver det. og idet man ikke smider særlig meget på så vil jeg vove den påstand at sandsynligheden for en diskos er, ja lad os sige begrænset, selvom man gør næsten alt forkert, men ja uheld kan forekomme, er også selv kommet til skade ved dødløft. Men som du også selv siger, det at sige at man ikke skal dødløfte som nybegynder det er noget pjat.

mvh
Christian M
Brugeravatar

Styrkeliste

Christian M skrev:Thomas vi er basal set enige :)
og ja selvfølgelig kan der ske værre ting end lidt ondt i ryggen, men som både du og jeg skriver så skal man selvfølgelig ikke smide mange kg på første gang man prøver det. og idet man ikke smider særlig meget på så vil jeg vove den påstand at sandsynligheden for en diskos er, ja lad os sige begrænset, selvom man gør næsten alt forkert, men ja uheld kan forekomme, er også selv kommet til skade ved dødløft. Men som du også selv siger, det at sige at man ikke skal dødløfte som nybegynder det er noget pjat.

mvh
Christian M

Ja, vi er ret enige :-) Det med en discus prolaps. Det kan også komme ved lav vægt og mange gentagne forkerte løft. En discus prolaps kommer ikke ved ét forkert tungt løft, men over tid. Men selvfølgelig har du ret i, at jo lavere vægt, jo lavere belastning er det i rygsøjlen og derved også på disci :-)

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 150.00

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster