Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1862
Medlemmer: 4
Skjulte: 0
Gæster: 1858

Følg bodybuilding.dk på

Erfaringer med køb af råmælk?

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Som titlen siger, vil jeg høre om der er nogle herinde der har erfaringer med køb af råmælk. Evt. fra bondemand, supermarket, internet eller andet..
KETO LOGBOG http://www.bodybuilding.dk/keto-log-t85693.html
TRÆNING LOGBOG http://www.bodybuilding.dk/logbog-for-tobias-t83964-60.html
Be regular and orderly in your life, so that you may be violent and original in your work.
Brugeravatar

Reputation point: 15

Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 180.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Nu er der rent juridisk forholdsvis strikse regler omkring salg af rå mælk, altså (upasteuriseret og næsten direkte fra koen) For du mener vel ikke råmælk som i colostrum?
Men hvis du finder en landmand som er autoriseret til at sælge rå mælk, er der også bestemte kvoter de må sælge, og de er efterhånde blev ret eftertragtet..

De gange jeg har hentet råmælk, har det været ved en bekendt. Jeg tror dog at hvis du tager kontakt til en lokal landmand, forklarer hvorfor osv. og selv medbringer en dunk, så vil de gerne sælge dig lidt.
Specielt hvis du giver mere end de 2.31 kr som Arla giver! :)

Reputation point: 65

Logbog: Ingen logbog

Riberrock skrev:Nu er der rent juridisk forholdsvis strikse regler omkring salg af rå mælk, altså (upasteuriseret og næsten direkte fra koen) For du mener vel ikke råmælk som i colostrum?
Men hvis du finder en landmand som er autoriseret til at sælge rå mælk, er der også bestemte kvoter de må sælge, og de er efterhånde blev ret eftertragtet..

De gange jeg har hentet råmælk, har det været ved en bekendt. Jeg tror dog at hvis du tager kontakt til en lokal landmand, forklarer hvorfor osv. og selv medbringer en dunk, så vil de gerne sælge dig lidt.
Specielt hvis du giver mere end de 2.31 kr som Arla giver! :)

Kolostrum ville være en fryd, men har på fornemmelsen at det er svært at skaffe? Medmindre vi snakker pulver som jeg kun har læst kort om, men jeg havde lidt en tvivl om kvaliteten i forhold til det rå produkt, er det noget du har erfaringer med / viden om?

Er det at spørge hver enkel mælkeproducent om de er autoriseret til at sælge, eller kan man se på nogen liste nogle steder?

Jeg bor i øvrigt (som mit brugernavn også antyder) i Falster's omegn, hvis andre læser med som evt. har erfaringer med køb herfra så skrev endeligt!

Tak for svaret indtil videre Riberrock!
Be regular and orderly in your life, so that you may be violent and original in your work.
Brugeravatar

Styrkeliste

Kolostrum ville være en fryd, men har på fornemmelsen at det er svært at skaffe?
Ja det er reserveret til kalvene, og så skal det også lige passe med at den pågældende landmand skal have en kalv ;)

Medmindre vi snakker pulver som jeg kun har læst kort om, men jeg havde lidt en tvivl om kvaliteten i forhold til det rå produkt, er det noget du har erfaringer med / viden om?
Jeg ville personligt ikke selv bruge colostrum.. Fordi jeg tænker at en afbalanceret kost er rigeligt..

Er det at spørge hver enkel mælkeproducent om de er autoriseret til at sælge, eller kan man se på nogen liste nogle steder?
Er faktisk ikke sikker på om det står på nette (GOOGLE?) men hvis jeg var dig ville jeg bare hive fat i en landmand. :)
- Og så sørg for at finde en økologisk, og hvis du er ude efter "GAINS" så skal det være en jersey besætning. Der er ca. +1-2% mere fedt i deres mælk. :)

Hvad er i øvrigt grunden til at du søger "rå mælk" ?

Reputation point: 65

Jeg har hentet upasteuriseret mælk.

Det fungerede meget nemt og smagte dejligt.

Jeg tror ikke at du er interesseret i rigtig råmælk da det indeholder blod og andre småting, men hvad ved jeg.
The World will look up and shout; "Save Us" and I'll whisper..."NO..."
Brugeravatar

Reputation point: 790

Geografisk sted: Migrant

Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 222.50
- Dødløft: 255.00

Der kan købes gårdmælk i Superbrugsen :)

Reputation point: 25

Jeg fik mælk fra gården af min svigerfar. Det var mega lækkert. Sødmælk, bare dejligere. (om muligt)

Lavede en kæmpe potion med risengrød af det. Vint3rGainz coming in!
Mvh Anders J, fysioterapeut.
LOG:
HAM DER BOR I NORGE
“Talent is God given. Be humble. Fame is man-given. Be grateful. Conceit is self-given. Be careful.”
Brugeravatar

Reputation point: 87

Geografisk sted: Skien, Norge

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00

Jeg har rimelig meget erfaring med køb af råmælk, da mine forældre igennem rigtig mange år efterhånden, har haft en aftale med en lokal farmer om at hente råmælk hos ham når det passede dem. Jeg forestiller mig ikke at han har nogen autorisation til at sælge det, men chancen for at det skulle blive opdaget og få konsekvenser >0 så det tror jeg de fleste landmænd er ret ligeglade med.

Personligt bryder jeg mig ikke specielt om smagen af råmælk, da der er så meget fedt i, men hver sin smag..

Reputation point: 5

Kostplan: Ingen kostplan

@Riberrock
Går på kur snart, hvor jeg vil skære ned på kulhydrater. Har ikke helt bestemt mig for hvornår endnu, men vil i den sammenhæng gerne have en del mere fedt i min kost.

@Jarlen fra aHA
(Thumbs up) - Læst

@Træningsduden
Fedt! Det vil jeg lige undersøge.

@b000t
(Thumbs up) - Læst

@KongBengtsen
(Thumbs up) - Læst

Tak for svarene allesammen.
Brugeravatar

Styrkeliste

Jeg er opvokset med forældre som var landmænd og vi drak aldrig andet end råmælk direkte fra mælketanken derhjemme. Vi havde det stående i store 3-liters dunke og jeg tror næsten jeg drak mere mælk dengang end jeg gør nu. Hold kæft hvor var det lækkert!
Som flere også har skrevet kan jeg kun forestille mig at det vil være til at få en aftale op at køre med en lokal landmand når det er i så relativt små mængder det drejer sig om, du er villig til at give en højere pris for det end arla, og selvfølgelig er fleksibel angående afhentningstidspunkter osv.

Hvis kolostrum er det mælkepulver man giver til kalve osv ville jeg ikke have så travlt med at få fat i det. Det lugter virkelig fælt opblandet, og jeg har svært ved at tro, at det smager meget bedre. Det ville ikke være noget jeg ville gå igennem for lidt ekstra proteiner, eller hva nu end årsagen er til at man sku indtage det.

Håber noget af det ka bruges :)
With dreams to be a King, first one should be a man

Træner her: Roskilde Atlet Klub - RAK

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 175.00

Det i får fra mælketanken er altså bare mælk, måske kaldet naturmælk, gårdmælk eller friskmælk.
Man sidder jo nærmest og får det lidt dårligt i maven når folk skriver om at drikke råmælk :sick: :D
MAKE
PEDRO
GREAT AGAIN
Brugeravatar

Reputation point: 285

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00

Det er igen blevet lovligt for landmænd at sælge råmælk i mindre omfang uden autorisation af fødevaremyndighederne (staldørssalg).

Og det smager fantastisk! Upastauriseret og uhomogeniseret mælk er epic til at lave risengrød af! :-P 5-6 % fedt de gange jeg har fået det:-D Glæder mig det til bliver jul igen :-P

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 36 gæster