Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 975
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 972

Følg bodybuilding.dk på

FULD ROM i bænkpres er farligt?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

http://alun.dk/traening/pas-paa-baenkpr ... ldre.html#

Hvad mener I om det?
I mine øjne skal stangen sænkes så den rører det øverste punkt af ens bryst. Jeg føler ikke at det bringer skylderen i fare, men har Paul Chek ret?
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Sydney, Australien

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Hvis du ligger som en tumpe på bænken så ja. Så længe albuerne ikke går under den bænk du ligger på, så er der ingen fare for det, men somregel kommer skulderskaderne som resultat af dårlig teknik. Alt alt alt for mange smider sig bare fladt på bænken og begynder at presse.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

Puha... Tror der er ret delte meninger omkring det emne.

Min holdning er, at man skal lytte til sin krop. Så jeg er et sted i midten :D dejligt politisk svar...

Men altså ment på de måde, at hvis du personligt føler smerte, ubehag, eller bare ofte får skader i skulderen... Så er det sgu nok ikke så godt for dig - har du derimod trænet hele dit liv med fuld ROM og har du aldrig mærket noget som helst? Så bliv dog ved med at træne på den måde og få det fulde ud af øvelsen.
Brugeravatar

Geografisk sted: Hovedstaden

Kostplan: Ingen kostplan

Problemet er, hvis du ligger fladt og ikke trækker skulderbladene sammen, så er skuldrene lidt udsatte, hvis man laver et bette opspænd og trækker dem sammen, så burde det ikke give anledning til bekymring, med mindre der er noget i forvejen.
Brugeravatar

Reputation point: 300

Geografisk sted: Ebeltoft.

Træner her: Hulen

Styrkeliste
- Bænkpres: 220.00
- Squat: 315.00
- Dødløft: 325.00

Galleri: Vis galleri (1)

Er også af den mening at det er meget individuelt. Kender en del som hurtigt får skulderproblemer ved bænkpres, men ja svaret er nok er man skal have teknikken i orden og lytte til sin krop!
Brugeravatar

Geografisk sted: Sydney, Australien

Folk der bænker med ukorrekt teknik elle rhar meget lange arme (tænk volleyball spiller/basketball spiller) skal finde en anden øvelse.
De fleste der for skuldersmerter ved bænk har latterlig teknik. No surprise.

Btw: Paul Chek er en hat hvis højeste uddannelse er at han er Holistic Health practitioner. Hvorfor læse hans lort?
Mentor for personlige trænere.
Brugeravatar
Månedens skribent: Juli 2009 Månedens skribent: December 2009

Reputation point: 175

En hat... :lol:
Brugeravatar

Geografisk sted: Hovedstaden

poul hansen skrev:
Btw: Paul Chek er en hat hvis højeste uddannelse er at han er Holistic Health practitioner. Hvorfor læse hans lort?

Præcis, han er fuldstændig ubrugelig i forhold til fornuftig træning. Alun er iøvrigt lige en kilometers penge dummere så hold jer for guds skyld fra hans råd :)
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2008 Månedens skribent: Juli 2008
Moderator

Reputation point: 257

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 302.50
- Squat: 215.00
- Dødløft: 250.00

Galleri: Vis galleri (3)

Netop. Jeg er sådan set ligeglad med hvad uddannelse han har som sådan. Det største problem ved Paul Chek er, at han er den største copycat der findes. 99 % af hans materiale er direkte kopieret fra andre. Næsten alt hans teori omkring træning er kopieret direkte fra Charles Poliquin (som desværre heller ikke altid har ret i det han siger).

Men hensyn til det med at få dårlige skuldre af at bænke med fuld ROM, så er Poul inde på det rigtige. Med mindre man ikke fatter en skid af korrekt bænkpres teknik, eller har en ekstremt hensigtsmæssigt kropsbygning (læs: meget lange arme, og et fuglebryst af format), så sker der absolut intet ved at bænke med fuld ROM. Tricket er jo at lave et minimalt opspænd, holde brystet højt, og så sænke til det højeste sted på brystet, samtidig med at man holder armene ind til siden i omkring en 45 graders vinkel. Så vil skulderrotationen være minimal, og albueleddet vil ikke havne langt under bænken.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Logbog: Ingen logbog

Han burde have brugt kræfter på at skrive en artikel om ordentlig bænkpresteknik, i stedet for at skrive en artikel om, hvordan folk der i forvejen bænker med dårlig teknik, kan komme til at bænke med endnu dårligere teknik :D
Ellers er det meste nok sagt.
KIG FORBI MIN LOG ELLER SE HOMEMADE TRAINING FOOTAGE !
Brugeravatar

Geografisk sted: Nyborg

Træner her: Nyborg Motion

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 180.00

Thomas Jagd skrev:

Netop. Jeg er sådan set ligeglad med hvad uddannelse han har som sådan. Det største problem ved Paul Chek er, at han er den største copycat der findes. 99 % af hans materiale er direkte kopieret fra andre. Næsten alt hans teori omkring træning er kopieret direkte fra Charles Poliquin (som desværre heller ikke altid har ret i det han siger).

Han skriver nu også i sit materiale at styrketræningsdelen er skrevet af Charles Poliquin.
Det gjorde han ihvf i gamle dage?
Brugeravatar

Ifølge min erfaring er en god tommelfingerregel, at man lige tester hvor langt man kan køre ned "frivilligt" uden vægt, dvs. hvad smidigheden tillader og så køre dertil. Det er min betegnelse på en sikker ROM. Men som så mange af de andre skriver, så handler det om individuelle forskelle. Hvor stærke er de stabiliserende muskler omkring skulderleddet osv.

Jeg ved det lyder lidt pylrer, men at træne rotatorcuffen en gang imellem er aldrig en dårlig ide, hvis man kører bænk med fuld ROM, hvis ikke for andet, så bare for forebyggelsens skyld. Hvis man alligevel begynder at få smerter, så kør ned på sikker ROM og gå til en behandler og bliv tjekket om det er en overbelastning af det muskulære eller en betændt slimsæk.

Geografisk sted: Odense

NicklasPC skrev:Ifølge min erfaring er en god tommelfingerregel, at man lige tester hvor langt man kan køre ned "frivilligt" uden vægt, dvs. hvad smidigheden tillader og så køre dertil. Det er min betegnelse på en sikker ROM. Men som så mange af de andre skriver, så handler det om individuelle forskelle. Hvor stærke er de stabiliserende muskler omkring skulderleddet osv.

Jeg ved det lyder lidt pylrer, men at træne rotatorcuffen en gang imellem er aldrig en dårlig ide, hvis man kører bænk med fuld ROM, hvis ikke for andet, så bare for forebyggelsens skyld. Hvis man alligevel begynder at få smerter, så kør ned på sikker ROM og gå til en behandler og bliv tjekket om det er en overbelastning af det muskulære eller en betændt slimsæk.

Hvis du frivilligt ikke kan køre hele vejen, så gør du det forkert? ](*,)
Så skulle man måske lære at gøre det rigtigt, istedet for at acceptere sin dårlige teknik, og så ikke lave øvelsen korrekt :whistle:
Friends dont let friends LIFT LIGHT
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 205.00

Galleri: Vis galleri (2)

Når man lærer at lave korrekt styrkeløft opspænd og bruge ryggen belaster man skuldrene mindre og det er vanskeligere at få stangen til brystet i bænkpres. Det modsiger lidt den "passive bevægeligheds" tommelfingerreregel du kommer med.
Hypermobile vil også fint kunne tage armene langt ned/tilbage og vil være endnu mere udsatte i skulderleddet.
TIl sidst vil jeg pointere at rotator cuff træning (selv om det er væsentlig og fornuftig forbeyggende træning) sjældent IMO er lige så vigtigt som træning af muskulaturen og funktionen af musklerne omkring skulderbladet. Rhomboideus, lower/middle trap, serratus osv.
Man skal self ikke ukritisk køre fuld rom og høj volumen barbell bænkpres, men for mange kan det være en anstændig massebygger. Nu hvor jeg træner efter masse og æstetik, har jeg dog kun kørt flad bænk en gang på et halvt år.
Modsat har jeg kørt fuld ROM flad bænk i årevis minimum 2 gange om ugen og i perioder 4 gange om uden uden nogen seriøse skulderskader som følge heraf.
Brugeravatar

poul hansen skrev:
Thomas Jagd skrev:

Han skriver nu også i sit materiale at styrketræningsdelen er skrevet af Charles Poliquin.

Det ved jeg faktisk ikke noget om. Har kun læst online materiale og artikler i BB blade af Paul Chek, da jeg ikke rigtigt har set nogen grund til at investere i bøger af ham. Men så står han da om ikke andet ved, at han baserer hans træningsteori på Poliquin.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Thomas Jagd skrev:
poul hansen skrev:
Thomas Jagd skrev:

Det ved jeg faktisk ikke noget om. Har kun læst online materiale og artikler i BB blade af Paul Chek, da jeg ikke rigtigt har set nogen grund til at investere i bøger af ham. Men så står han da om ikke andet ved, at han baserer hans træningsteori på Poliquin.

Nok nærmere copy-paste :D
Brugeravatar

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 16 gæster