Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69649 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

Casper.S skrev:Forskellige olier? Hørfrøolie?

Martin88 skrev:Jeg har fået indtrykket af at rå peanuts skulle være nemme at fordøje? Og der er samtidigt ganske gode med flest monoumættede fedtsyrer, fibre og protein, plus de smager ikke værst..Casper.S skrev:Forskellige olier? Hørfrøolie?

Casper.S skrev:Martin88 skrev:Jeg har fået indtrykket af at rå peanuts skulle være nemme at fordøje? Og der er samtidigt ganske gode med flest monoumættede fedtsyrer, fibre og protein, plus de smager ikke værst..Casper.S skrev:Forskellige olier? Hørfrøolie?
Peanuts er voldsomt saltede? Det kan vel næppe være godt i det lange løb.

Stubbe skrev:Hvor meget fedt skal jeg have?
De danske anbefalinger siger:
Max 30 E% fra fedt i kosten
Hårdt fedt (mættet fedtsyrer og transfedtsyrer) Max 10 E%
Enkelt umættet fedtsyrer (N-9) 10-15 E%
Flerumættet fedtsyrer (N-3 og N-6) 5-10 E%
- og deraf N-3 fedtsyrer ca 1 E%

Hippokrates skrev:Stubbe skrev:Hvor meget fedt skal jeg have?
Sundhedsmæssigt handler det altså ikke bare om at få umættet fedt, men også den rigtige type af umættet fedt. For meget eller for lidt af den ene eller anden type umættet fedt har også sine ulemper. Så det er ikke så enkelt, som at sige man skal have 1 gram fedt per kg kropsvægt, desværre.

Martin88 skrev:Hippokrates skrev:Stubbe skrev:Hvor meget fedt skal jeg have?
Sundhedsmæssigt handler det altså ikke bare om at få umættet fedt, men også den rigtige type af umættet fedt. For meget eller for lidt af den ene eller anden type umættet fedt har også sine ulemper. Så det er ikke så enkelt, som at sige man skal have 1 gram fedt per kg kropsvægt, desværre.
Tror du qouter ret forkert, to be honest, det der er ikke med i min posts.
Jeg har nogenlunde indblik i omega-3 vs. omega 6 balancer osv... Jeg synes dog stadig, at jeg mangler ca. 50g fedt for at jeg synes det er optimalt.. Jeg søger derfor en nem og let fordøjelig kilde til fedtstoffer, som jeg så kan afbalancere ift. omega 3 og 6 efterfølgende...
Så lad være at blande hele "Hvor meget fedt skal man have"-diskussionen ind.. Jeg ved også godt, hvad der er af forskelle på fedt osv....

Martin88 skrev:Og jeg bliver irriteret på dig, nu!, fordi jeg allerede har styr på den slags, og nok skal kompensere for eventuelle mangler, jesus-kristus..
Læs sågar da mit svar, der udpensler jeg det fint for dig, at jeg ikke har brug for den slags rådgivning, men bare skal finde fedtkilder....

Hippokrates skrev:Martin88 skrev:Og jeg bliver irriteret på dig, nu!, fordi jeg allerede har styr på den slags, og nok skal kompensere for eventuelle mangler, jesus-kristus..
Læs sågar da mit svar, der udpensler jeg det fint for dig, at jeg ikke har brug for den slags rådgivning, men bare skal finde fedtkilder....
Vil mene jeg nævner flere muligheder for gode fedtkilder? Peanutbutter er også en mulighed.

cots skrev:Hvordan fanden ved du at du ikke kan fordøje alm nødder, bare nysgerrig.

Kort og godt:
Det, som gør fiskeolie særligt interessant er, at det ser ud til at fremme muskelvækst, ved ikke blot at hæmme muskel-katabolisme (nedbrydning), men også ved at stimulere muskel-anabolisme (opbygning)*1. En anden anti-katabolsk virkning ved fiskeolie er, at det reducerer kortisol-niveauet. Kortisol er fint, men ved forhøjede niveauer nedbryder det muskelvæv, giver højt blodtryk, mindsker knogletætheden og flere andre skadelige virkninger*1,7,8.
Fiskeolie, og især EPA, modvirker altså ikke bare tab af muskelmasse i stressede og kataboliske tilstande, men det øger også den anabolske respons. Altså en positiv virkning, både katabolisk og anabolsk. Win-win.
Så uanset om du søger at opbygge muskler eller forhindre muskeltab under en diæt, understøtter te' zience at tilføjelsen af fiskeolie som supplement*1 effektivt hjælper dig med at komme i form *2.
....
How much fiskeolie?
Et dagligt fiskeolieindtag med mindst 1600 mg EPA og 800 mg DHA er anbefalet*2 = 16-18 fiskeolie-piller fra bodylab.dk - om dagen!*3. Kloge hoveder mener faktisk at der teoretisk set, ved højere dosis, 2400 mg EPA og 1600 mg DHA, er chance for endnu større fedttab.*2

Anmoho skrev:Skrev noget affald i min log. Du må gerne blive sur over at det ikke er nødder.

Anmoho skrev:Skrev noget affald i min log. Du må gerne blive sur over at det ikke er nødder.
Et styks uddrag.Kort og godt:
Det, som gør fiskeolie særligt interessant er, at det ser ud til at fremme muskelvækst, ved ikke blot at hæmme muskel-katabolisme (nedbrydning), men også ved at stimulere muskel-anabolisme (opbygning)*1. En anden anti-katabolsk virkning ved fiskeolie er, at det reducerer kortisol-niveauet. Kortisol er fint, men ved forhøjede niveauer nedbryder det muskelvæv, giver højt blodtryk, mindsker knogletætheden og flere andre skadelige virkninger*1,7,8.
Fiskeolie, og især EPA, modvirker altså ikke bare tab af muskelmasse i stressede og kataboliske tilstande, men det øger også den anabolske respons. Altså en positiv virkning, både katabolisk og anabolsk. Win-win.
Så uanset om du søger at opbygge muskler eller forhindre muskeltab under en diæt, understøtter te' zience at tilføjelsen af fiskeolie som supplement*1 effektivt hjælper dig med at komme i form *2.
....
How much fiskeolie?
Et dagligt fiskeolieindtag med mindst 1600 mg EPA og 800 mg DHA er anbefalet*2 = 16-18 fiskeolie-piller fra bodylab.dk - om dagen!*3. Kloge hoveder mener faktisk at der teoretisk set, ved højere dosis, 2400 mg EPA og 1600 mg DHA, er chance for endnu større fedttab.*2
Så æd evt. noget mere fiskeolie, hvis du ikke synes at du er dækket ind og ellers har tjek på det hele. (bro)Science vil åbenbart at det er godt for det hele alligevel.

Martin88 skrev:Anmoho skrev:Skrev noget affald i min log. Du må gerne blive sur over at det ikke er nødder.
Et styks uddrag.Kort og godt:
....
How much fiskeolie?
Så æd evt. noget mere fiskeolie, hvis du ikke synes at du er dækket ind og ellers har tjek på det hele. (bro)Science vil åbenbart at det er godt for det hele alligevel.
TAger den maksimale dosis af fiskeolie, så den er hjemme
Husk, at det er ikke uden risiko at gå over den maksimale grænse, og slet ikke dokumenteret, at der er nogen forskel ved ekstreme indtag og de basale indtag (Så vidt jeg husker har poul hansen og sandyfrink snakket om dette)
Og jeg bliver ikke irriteret, når man påpeger ting én gang, for så kan man ikke vide om jeg har tænkt på det. Men pludrer man løs om ting uden at høre på topicstarter fordi det er standard, så bliver jeg irriteret..

Martin88 skrev:cots skrev:Hvordan fanden ved du at du ikke kan fordøje alm nødder, bare nysgerrig.
Man kigger på sin lort og opdager, at der er enormt meget nød i den, som ligner fint, knust nød.. Derefter tester man ved at spise lidt, meget, tygge ihærdigt, tygge lidt, og finder deraf ud af, at de ikke fordøjes ret godt, hvis overhovedet..

mind_body_soul skrev:Spiser du nødderne med skallen på? Spiser du dem kun rå eller tilbereder du dem? Er de varmebehandlet, saltede, usaltede??
Er det smagen af avocado du ikke kan li eller konsistensen?
Du ved jo godt hvad gode fedtkilder er/kan være;nødder,frø kerner, frisk kokosnød, tofu, avocado, oliven, olier, laks/makrel/sild/sardin etc..

BRN skrev:Du er en rottweiler af styrke, chihuahua af sind.

Martin88 skrev:mind_body_soul skrev:Spiser du nødderne med skallen på? Spiser du dem kun rå eller tilbereder du dem? Er de varmebehandlet, saltede, usaltede??
Er det smagen af avocado du ikke kan li eller konsistensen?
Du ved jo godt hvad gode fedtkilder er/kan være;nødder,frø kerner, frisk kokosnød, tofu, avocado, oliven, olier, laks/makrel/sild/sardin etc..
Jeg har efter længere tids overvejelse givet mig til at smide mandler i vand natten over (10timer med en smule salt) og så pille dem efterfølgende (microovn og kort kogning) for at se om det kan hjælpe - det påstår en masse på nettet, at det skulle kunne.. Har indtil nu bare troet, at det var broscience, men nu får det et forsøg.. Kunne EFTER dette forsøg også stege dem lidt efterfølgende for at se, om det skulle hjælpe endnu mere..
Det er en kombination
Jah, jeg ved det godt, er bare doven og vil have alting serveret

mind_body_soul skrev:Det er noget vrøvl med enzymer i skallen nogle skulle ha sværere ved at fordøje end andre. Det er der sikkert mange andre der ved meget mere om. Personligt undlader jeg saltet når jeg smider dem i vand, men jeg gør det det også mest fordi jeg synes de bliver bedre i shaken, grøden, salaten, gryderetten af det. Stegning ville jeg nok ikke anbefale, medmindre vi snakker om en tørristning.
Det jo en smagssag men har du overvejet at blende avocadoen, det vil være en nem måde at skjule smag og konsistens på. Man kan også bage den, men det tænkter jeg nok vil være for avanceret ;)
Ja det er dejligt når man kan det.

Macu skrev:Har lige et spørgsmål. Hvordan kan det være, at man meget gerne vil undgå salten ved eksempelvis peanuts? Hvilken indflydelse har det på muskelopbygning og træning? Beklager det lettere off-topic spørgsmål, men det virker som om, der er en masse, der ved noget om nødder ;)

Macu skrev:Har lige et spørgsmål. Hvordan kan det være, at man meget gerne vil undgå salten ved eksempelvis peanuts? Hvilken indflydelse har det på muskelopbygning og træning? Beklager det lettere off-topic spørgsmål, men det virker som om, der er en masse, der ved noget om nødder ;)

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 48 gæster