Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

Dingo skrev:Altså hvis du holder vejret fra du starter et sæt til du har reppet færdig kan man måske snakke om skader på lunger osv fordi du holder vejret for længe, men hvis du puster ud efter hver rep er det jo ikke mange sekunder du holder vejret

the-QB skrev:Dingo skrev:Altså hvis du holder vejret fra du starter et sæt til du har reppet færdig kan man måske snakke om skader på lunger osv fordi du holder vejret for længe, men hvis du puster ud efter hver rep er det jo ikke mange sekunder du holder vejret
Hva bygger du det på?

Thomas Jagd skrev:the-QB skrev:Dingo skrev:Altså hvis du holder vejret fra du starter et sæt til du har reppet færdig kan man måske snakke om skader på lunger osv fordi du holder vejret for længe, men hvis du puster ud efter hver rep er det jo ikke mange sekunder du holder vejret
Hva bygger du det på?
Det bygger på ren spekulation, for det er det rene nonsens

Mikkel leicht skrev:Den sidste bog jeg læste om, blev der faktisk beskrevet at man ikke burde holde vejret ved løft for længe.. Det skabte et meget stort tilbage tryk til hjertet som kan gøre hjertet større over en lang periode..
Jeg vil gerne lige finde bogen frem, og citere direkte saa jeg ikke ender med at falme i blinde..
2 sek..

Gaxe skrev:Thomas Jagd skrev:the-QB skrev:Dingo skrev:Altså hvis du holder vejret fra du starter et sæt til du har reppet færdig kan man måske snakke om skader på lunger osv fordi du holder vejret for længe, men hvis du puster ud efter hver rep er det jo ikke mange sekunder du holder vejret
Hva bygger du det på?
Mener at have læst, i de gode gamle (link slettet) dage, at man kunne i pricippet anskaffe sig en øjenskade. Pga det øget tryk i hovedet, under fx. Bænkpres.. Er dette også nonsens? Jeg er godt klar over, at det ikke er noget der sker specielt tit, men i princippet ?:)

Thomas Jagd skrev:the-QB skrev:Dingo skrev:Altså hvis du holder vejret fra du starter et sæt til du har reppet færdig kan man måske snakke om skader på lunger osv fordi du holder vejret for længe, men hvis du puster ud efter hver rep er det jo ikke mange sekunder du holder vejret
Hva bygger du det på?

Ud fra det maa jeg konkludere at ja, man skal holde spændet i core, men man skal heller ikke overdrive saa trykket bliver alt for stort for ofte.. Det simpelthen ikke sundt..

Dingo skrev:Thomas Jagd skrev:the-QB skrev:Dingo skrev:Altså hvis du holder vejret fra du starter et sæt til du har reppet færdig kan man måske snakke om skader på lunger osv fordi du holder vejret for længe, men hvis du puster ud efter hver rep er det jo ikke mange sekunder du holder vejret
Hva bygger du det på?
Hvilket af det? Om det måske kan give skader at holde vejret under hele sættet (hvilket jeg ikke tror nogen gør) eller at der ikke sker noget hvis man trækker vejret mellem vejr rep?
Og ja det er spekulationer, men der er for fanden vel ingen der hyperventilerer under hver rep, man vil jo i de fleste tilfælde holde vejret 1 sek (eller i et kort øjeblik), sandsynligvis mens man presser/trækker

Det med forstørret hjerte skal jeg ikke gøre mig klog paa, men hvis du flere gange i ugen i et par timer har et meget højt tryk i hjertet, saa har du vel en vis tendens til at der sker en vis adaption i hjertet, heriblandt lidt større kamre?..

Thomas Jagd skrev:Ud fra det maa jeg konkludere at ja, man skal holde spændet i core, men man skal heller ikke overdrive saa trykket bliver alt for stort for ofte.. Det simpelthen ikke sundt..
Hvor konkluderer du det ? Der står jo ikke noget om patalogiske forandringer i hjertet, i respons på de fysiologiske ting der sker når man laver valsalva manøvren. Jeg er dog enig i at man ikke skal holde vejret unødigt. Jeg gør det kun ved 1RM forsøg.

Thomas Jagd skrev:Det er spekulation at lungerne tager skade. Hvis du skal være bekymret om noget, så skulle det da være hjertet. Men jeg har aldrig set noget dokumentation for at det tager skade, med mindre medikamenter er involveret, og/eller medfødte lidelser, som f.eks hypertrofisk kardiomyopati, er dokumenteret.

Mikkel leicht skrev:Thomas Jagd skrev:Ud fra det maa jeg konkludere at ja, man skal holde spændet i core, men man skal heller ikke overdrive saa trykket bliver alt for stort for ofte.. Det simpelthen ikke sundt..
Hvor konkluderer du det ? Der står jo ikke noget om patalogiske forandringer i hjertet, i respons på de fysiologiske ting der sker når man laver valsalva manøvren. Jeg er dog enig i at man ikke skal holde vejret unødigt. Jeg gør det kun ved 1RM forsøg.
Maa indrømme at det ogsaa kun er min umiddelbare gæt saa konklusion er naar for meget sagt.. Men vil du virkelig afskrive muligheden fuldstændig?

Dingo skrev:Thomas Jagd skrev:Det er spekulation at lungerne tager skade. Hvis du skal være bekymret om noget, så skulle det da være hjertet. Men jeg har aldrig set noget dokumentation for at det tager skade, med mindre medikamenter er involveret, og/eller medfødte lidelser, som f.eks hypertrofisk kardiomyopati, er dokumenteret.
Men hvis man holder vejret unødvendigt, må det vel skabe et pres på lungerne? Om det er under dødløft, i svømmehallen eller til en drukleg til birgers 18 års fødselsdag?

Er det ikke korrekt forstået at man skal trække vejret ind, når man fx sænker stangen i bænkpres og så puster ud når den løftes?

Dingo skrev:Men hvis man holder vejret unødvendigt, må det vel skabe et pres på lungerne?

Henning aa skrev:Er det ikke korrekt forstået at man skal trække vejret ind, når man fx sænker stangen i bænkpres og så puster ud når den løftes?
Jeg mener ikke du skal puste ud under løftet, men vente til du har fuldført løftet, altså holde vejret i selve løftet.
Min begrundelse er at når lungerne er fyldt med luft fylder brystkassen mere. Dette mener jeg er mere optimalt når brystmusklerne skal arbejde.
Hvis du puste ud under løftet vil din brystkasse blive mindre under løftet og der er du nød til at kompensere for ved yderligere sammentrækning af brystmusklerne.

Ok ? Så siger jeg "jo" ?Karl Æg skrev:Dingo skrev:Men hvis man holder vejret unødvendigt, må det vel skabe et pres på lungerne?
Nej.

Dingo skrev: Jeg mener jo heller ikke at det er usundt at holde vejret i 5-10 sekunder osv.. Jeg snakker at holde vejret lang tid generelt. Din krop er ikke lavet til at skulle stå og blive blå i hovedet, men få et konstant flow af ilt gennem blodet. Jeg snakker ikke om at holde vejret 5 sekunder under et løft, men længervarende mangel på ilttilførsel til blodet og derved generel skade.

Dingo skrev:Ok ? Så siger jeg "jo" ?Karl Æg skrev:Dingo skrev:Men hvis man holder vejret unødvendigt, må det vel skabe et pres på lungerne?
Nej.
Jeg mener jo heller ikke at det er usundt at holde vejret i 5-10 sekunder osv.. Jeg snakker at holde vejret lang tid generelt. Din krop er ikke lavet til at skulle stå og blive blå i hovedet, men få et konstant flow af ilt gennem blodet. Jeg snakker ikke om at holde vejret 5 sekunder under et løft, men længervarende mangel på ilttilførsel til blodet og derved generel skade.

Dingo skrev:Ok ? Så siger jeg "jo" ?
Jeg mener jo heller ikke at det er usundt at holde vejret i 5-10 sekunder osv.. Jeg snakker at holde vejret lang tid generelt. Din krop er ikke lavet til at skulle stå og blive blå i hovedet, men få et konstant flow af ilt gennem blodet. Jeg snakker ikke om at holde vejret 5 sekunder under et løft, men længervarende mangel på ilttilførsel til blodet og derved generel skade.

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 36 gæster