Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1255
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1252

Følg bodybuilding.dk på

Holde vejret i dødløft vil øge hjertet for meget?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Snakkede forleden med en i centeret, som sagde, at der var risiko for hjerte problemer hvis jeg holder vejret i f.eks øvelser som dødløft for at holde spændet i hvert rep.

Jeg har ikke kunne finde direkte dokumentation på nettet omkring det, så håber nogle kan give et godt svar omkring det.

Reputation point: 0

Geografisk sted: Vejle

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Det er noget pjat.

Hvis du suger luften ned i maven, vil det give dig meget stabilitet.
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Kostplan: Vis kostplan

Bullshit. Du kan da heller ikke trække vejret mens du udfører en tung rep.

Få godt med luft ind, og hold det inde. :)
Brugeravatar

Reputation point: 300

Geografisk sted: Ebeltoft.

Træner her: Hulen

Styrkeliste
- Bænkpres: 220.00
- Squat: 315.00
- Dødløft: 325.00

Galleri: Vis galleri (1)

Altså hvis du holder vejret fra du starter et sæt til du har reppet færdig kan man måske snakke om skader på lunger osv fordi du holder vejret for længe, men hvis du puster ud efter hver rep er det jo ikke mange sekunder du holder vejret
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Jeg troede man skulle holde vejret for at opretholde "bug trykket"?
men det er måske os noget vås så?
IF you cant' squat everyday, lift heavy everyday then you are not OVERTRAINED, you are UNDERTRAINED!

Geografisk sted: Thisted

Når man holder vejret under et tungt løft, så laver man det som hedder valsalva manøvren. Det udløser en række fysiologiske fænomener i hjertekarsystemet, herunder en drastisk forhøjet blodtryk under selve løftet, som falder markant lige efter løftet, hvorfor mange kan blive svimle lige når stangen slippes og trykket slippes.

Der er dog INTET som tyder på at dette kortvarige forhøjede tryk er noget problem over hovedet. Det kan ikke dokumenteres at folk får hjerteproblemer af at løfte tunge vægte. Ej heller ved at anvende valsalva manøvren.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Logbog: Ingen logbog

Dingo skrev:Altså hvis du holder vejret fra du starter et sæt til du har reppet færdig kan man måske snakke om skader på lunger osv fordi du holder vejret for længe, men hvis du puster ud efter hver rep er det jo ikke mange sekunder du holder vejret

Hva bygger du det på? :)
Always getting better.
Brugeravatar
Månedens skribent: April 2009

Geografisk sted: Herlev

Træner her: Fitness World City
Fitness World Nørrebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 140.00

the-QB skrev:
Dingo skrev:Altså hvis du holder vejret fra du starter et sæt til du har reppet færdig kan man måske snakke om skader på lunger osv fordi du holder vejret for længe, men hvis du puster ud efter hver rep er det jo ikke mange sekunder du holder vejret

Det bygger på ren spekulation, for det er det rene nonsens :wink:
Redaktør

Styrkeliste

Thomas Jagd skrev:
the-QB skrev:

Mener at have læst, i de gode gamle (link slettet) dage, at man kunne i pricippet anskaffe sig en øjenskade. Pga det øget tryk i hovedet, under fx. Bænkpres.. Er dette også nonsens? Jeg er godt klar over, at det ikke er noget der sker specielt tit, men i princippet ?:)
Brugeravatar

Den sidste bog jeg læste om, blev der faktisk beskrevet at man ikke burde holde vejret ved løft for længe.. Det skabte et meget stort tilbage tryk til hjertet som kan gøre hjertet større over en lang periode..

Jeg vil gerne lige finde bogen frem, og citere direkte saa jeg ikke ender med at falme i blinde..

2 sek..
Danmarks Stærkeste Mand 2014 og 2015

Vil du være stærkere, så skriv en PM til mig, tilbyder personlig hjælp og træning :)

Facebook: Mikkel Leicht
IG: mikkelleicht
Brugeravatar
StrongMan

Reputation point: 45

Styrkeliste
- Bænkpres: 260.00
- Squat: 330.00
- Dødløft: 400.00

Mikkel leicht skrev:Den sidste bog jeg læste om, blev der faktisk beskrevet at man ikke burde holde vejret ved løft for længe.. Det skabte et meget stort tilbage tryk til hjertet som kan gøre hjertet større over en lang periode..

Jeg vil gerne lige finde bogen frem, og citere direkte saa jeg ikke ender med at falme i blinde..

2 sek..

Hjertet vokser ved vægttræning. Men sålænge man ikke indtager medikamenter, såsom AS, GH osv., så er den væskst tilsyneladende altid indenfor referencerammen for hvad der er normalt, og ikke-patalogisk.

Det er korrekt at trykket er større når man laver valsalva manøvren, end når man ikke gør, men det er over så kort tid, at det ikke betyder noget. Vi snakker jo ikke om at man skal opretholde valsalva manøvren over 5 reps. Vi snakker om 1RM forsøg og dets lige.
Redaktør

Styrkeliste

Gaxe skrev:
Thomas Jagd skrev:
the-QB skrev:

Mener at have læst, i de gode gamle (link slettet) dage, at man kunne i pricippet anskaffe sig en øjenskade. Pga det øget tryk i hovedet, under fx. Bænkpres.. Er dette også nonsens? Jeg er godt klar over, at det ikke er noget der sker specielt tit, men i princippet ?:)

Nu ved jeg ikke hvad du mener med øjenskade ? Det er jo ikke noget varigt. Man kan sagtens få en blodsprængning i øjet af at løfte tungt. Og selvom der ikke er synlig blodspræninger, så vil jeg vædde med at en øjelæge kan se små blodsprænginger inde i dit øje lige efter træning, hver gang du køre tungt. Det er jo immervæk en massiv trykforøgning der sker i karrene rundt omkring i kroppen når man løfter tungt. Zatsiorsky nævner i hans bog, Science and Practice of Strength Training, at man har målt blodtryk på elite vægtløftere under tungt squat, på helt op til 320/250. Det er betragteligt, når man tænker på at et normalt hvileblodtryk ligger i omegnen af 130/80.

Men jeg tvivler på at de bitte små blodsprængninger man uundgåeligt vil få, har nogen som helst betydning på sigt.
Redaktør

Styrkeliste

men lad mig nu lige citere bogen;

"Breathing, excessivly holding one's breath with a closed glotis (valsalva maneuver) during resistance training exercises is not recommended since blood pressure rises substantially (Her er så en henførsel til andet sted i bogen..) The blood pressure response to maximal isometric muscle actions during one-legged knee extensions. The blood pressure response during an isometric muscle action in which breathing was allowed is lower than the responses observed during either an isometric action performed simultaneously with the Valsalva Manueuver. elevated blood pressure increases the afterload on the heart; this requires the heart to develop more pressure to eject blood, which makes the work of the heart more difficult. Exhaling during the lifting of the resistance and inhaling during the lowering of the resistanceare normally recommended, although little difference in the heart rate and blood pressure response during resistance training is observed if exhaling occurs during lowering and inhaling during lifting of the resistance, respectively or vice versa (linsenbardt Thomas, and Madsen 1992) During an exercise using 1RM or during the last few reps of a set performed to momentary voluntary fatigue, performance of a valsalva maneuver will occur. However excessive breath holding should be discouraged.

Ud fra det maa jeg konkludere at ja, man skal holde spændet i core, men man skal heller ikke overdrive saa trykket bliver alt for stort for ofte.. Det simpelthen ikke sundt.. Dermed ikke sagt at man skal trække vejret under selve løftet ved tungere sæts (det kan være lige saa farligt naar man tænker paa skader), men man kan godt holde spændet i core ved at blæse luften ud stille og roligt saa man puster ud men samtidig bibeholder spændet i maven, og trække nyt luft ind i den position af øvelsen hvor der sker en "pause".. fx i toppen af squat, eller paa gulvet af dødløft etc.

Det med forstørret hjerte skal jeg ikke gøre mig klog paa, men hvis du flere gange i ugen i et par timer har et meget højt tryk i hjertet, saa har du vel en vis tendens til at der sker en vis adaption i hjertet, heriblandt lidt større kamre?..

Vil du være stærkere, så skriv en PM til mig, tilbyder personlig hjælp og træning :)

Brugeravatar
StrongMan

Styrkeliste

Thomas Jagd skrev:
the-QB skrev:

Hvilket af det? Om det måske kan give skader at holde vejret under hele sættet (hvilket jeg ikke tror nogen gør) eller at der ikke sker noget hvis man trækker vejret mellem vejr rep?

Og ja det er spekulationer, men der er for fanden vel ingen der hyperventilerer under hver rep, man vil jo i de fleste tilfælde holde vejret 1 sek (eller i et kort øjeblik), sandsynligvis mens man presser/trækker
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Ud fra det maa jeg konkludere at ja, man skal holde spændet i core, men man skal heller ikke overdrive saa trykket bliver alt for stort for ofte.. Det simpelthen ikke sundt..

Hvor konkluderer du det ? Der står jo ikke noget om patalogiske forandringer i hjertet, i respons på de fysiologiske ting der sker når man laver valsalva manøvren. Jeg er dog enig i at man ikke skal holde vejret unødigt. Jeg gør det kun ved 1RM forsøg.
Redaktør

Styrkeliste

Dingo skrev:
Thomas Jagd skrev:
the-QB skrev:

Hvilket af det? Om det måske kan give skader at holde vejret under hele sættet (hvilket jeg ikke tror nogen gør) eller at der ikke sker noget hvis man trækker vejret mellem vejr rep?

Og ja det er spekulationer, men der er for fanden vel ingen der hyperventilerer under hver rep, man vil jo i de fleste tilfælde holde vejret 1 sek (eller i et kort øjeblik), sandsynligvis mens man presser/trækker

Det er spekulation at lungerne tager skade. Hvis du skal være bekymret om noget, så skulle det da være hjertet. Men jeg har aldrig set noget dokumentation for at det tager skade, med mindre medikamenter er involveret, og/eller medfødte lidelser, som f.eks hypertrofisk kardiomyopati, er dokumenteret.
Redaktør

Styrkeliste

Det med forstørret hjerte skal jeg ikke gøre mig klog paa, men hvis du flere gange i ugen i et par timer har et meget højt tryk i hjertet, saa har du vel en vis tendens til at der sker en vis adaption i hjertet, heriblandt lidt større kamre?..

Nej, kammeret bliver faktisk ikke større. Det sker hovedsageligt ved konditionstræning, og anses som værende en positiv tilpasning. Ved vægttræning bliver venstre ventrikelvæg tykkere. Men det er som regel ikke et problem, da tykkelsen som regel altid holder sig indenfor referencerammerne, for hvad der anses for værende ikke-patalogisk. Desuden er det væsentligt også at se på hvordan kapillariseringen opfører sig. For når folk der krudter den får problemer med hjertet, er det ofte fordi væksten er så markant og hurtig, at kapillariseringen ikke kan følge med, og så har man det man kalder iskæmisk hjertesygdom, det vil sige et hjerte som ikke kan forsyne sig selv med nok ilt under arbejde, fordi hjertemuskulaturen ikke er kapillariseret tiltrækkeligt. Og det kan man nok godt tænke sig til ikke er særligt hensigtsmæssigt. Det kan give angina pectoris og andre alvorlige symptomer.

Men hos sunde og raske mennesker, som træner tungt, er der absolut ingen dokumentation for at hjertevæksten bliver så udtalt, at der er tale om en decideret patalogisk tilstand. Ej heller hos folk som kortvarigt bruger valsalva manøvren.
Redaktør

Styrkeliste

Thomas Jagd skrev:
Ud fra det maa jeg konkludere at ja, man skal holde spændet i core, men man skal heller ikke overdrive saa trykket bliver alt for stort for ofte.. Det simpelthen ikke sundt..

Hvor konkluderer du det ? Der står jo ikke noget om patalogiske forandringer i hjertet, i respons på de fysiologiske ting der sker når man laver valsalva manøvren. Jeg er dog enig i at man ikke skal holde vejret unødigt. Jeg gør det kun ved 1RM forsøg.

Maa indrømme at det ogsaa kun er min umiddelbare gæt saa konklusion er naar for meget sagt.. Men vil du virkelig afskrive muligheden fuldstændig?

Brugeravatar
StrongMan

Styrkeliste

Er det ikke korrekt forstået at man skal trække vejret ind, når man fx sænker stangen i bænkpres og så puster ud når den løftes?

Thomas Jagd skrev:Det er spekulation at lungerne tager skade. Hvis du skal være bekymret om noget, så skulle det da være hjertet. Men jeg har aldrig set noget dokumentation for at det tager skade, med mindre medikamenter er involveret, og/eller medfødte lidelser, som f.eks hypertrofisk kardiomyopati, er dokumenteret.

Men hvis man holder vejret unødvendigt, må det vel skabe et pres på lungerne? Om det er under dødløft, i svømmehallen eller til en drukleg til birgers 18 års fødselsdag?
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Mikkel leicht skrev:
Thomas Jagd skrev:

Maa indrømme at det ogsaa kun er min umiddelbare gæt saa konklusion er naar for meget sagt.. Men vil du virkelig afskrive muligheden fuldstændig?

Nej, jeg vil ikke afskrive muligheden. For det sker. Det kan du ikke undgå. Men det sker ikke i et sådant omfang, at det bliver et problem.

Jeg kan faktisk huske vi havde diskussionen på MOL engang for lang tid siden. Og der var en styrkeløfter fra Aalborg Styrkeløfts Klub (tror jeg det var), som fortalte at en gruppe styrkeløftere fra klubben var blevet undersøgt på sygehuset, og havde fået deres hjerte scannet i forbindelse med en undersøgelser som skulle kortlægge hjertets respons på tung vægttræning. Og der var vist sågar nogle imellem som havde krudtet den. Ingen af dem havde forstørret hjerte i et omfang der overskred retningslinierne for hvornår man siger det patalogisk forstørret.

Derudover har Fred Hatfield faktisk beskrevet et lignende forsøg i hans bog Power: a scientific approach. Det gik så ikke som det primære ud på at kortlægge vækst af hjertet, men at se om de tilpasninger der sker i hjertet i forbindelse med styrketræning, også havde en positiv effekt på EF, eller Ejaction Fraction, det vil sige hvor meget blod hjertet pumper ud pr. slag. Og Hatfields hjerte fungerede ligeså godt under en stress-test, hvor der både blev taget EKG, og hans hjerte blev scannet, som hos top atleter indenfor konditionstræning.
Redaktør

Styrkeliste

Dingo skrev:
Thomas Jagd skrev:Det er spekulation at lungerne tager skade. Hvis du skal være bekymret om noget, så skulle det da være hjertet. Men jeg har aldrig set noget dokumentation for at det tager skade, med mindre medikamenter er involveret, og/eller medfødte lidelser, som f.eks hypertrofisk kardiomyopati, er dokumenteret.

Men hvis man holder vejret unødvendigt, må det vel skabe et pres på lungerne? Om det er under dødløft, i svømmehallen eller til en drukleg til birgers 18 års fødselsdag?

Det er lige meget om du holder vejret eller ej. Når du løfter tunge vægte, så stiger trykket i karsystemet. Og det gælder også karsystemet i lungerne. Men hvorfor skulle lungerne tage skade af det ? Lungerne er ikke en pumpe som hjertet er det, og har derfor intet at gøre med de fysiologiske forandringer der sker når man holder vejret og laver valsalva manøvren. Det er forandringer som påvirker hjertet og ikke lungerne.
Redaktør

Styrkeliste

Er det ikke korrekt forstået at man skal trække vejret ind, når man fx sænker stangen i bænkpres og så puster ud når den løftes?

Jeg mener ikke du skal puste ud under løftet, men vente til du har fuldført løftet, altså holde vejret i selve løftet.
Min begrundelse er at når lungerne er fyldt med luft fylder brystkassen mere. Dette mener jeg er mere optimalt når brystmusklerne skal arbejde.
Hvis du puste ud under løftet vil din brystkasse blive mindre under løftet og der er du nød til at kompensere for ved yderligere sammentrækning af brystmusklerne.

Dingo skrev:Men hvis man holder vejret unødvendigt, må det vel skabe et pres på lungerne?

Nej.
This is your life and it's ending one minute at a time
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 710

Geografisk sted: Østerbro

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Dødløft: 225.00

Henning aa skrev:

Jeg mener ikke du skal puste ud under løftet, men vente til du har fuldført løftet, altså holde vejret i selve løftet.
Min begrundelse er at når lungerne er fyldt med luft fylder brystkassen mere. Dette mener jeg er mere optimalt når brystmusklerne skal arbejde.
Hvis du puste ud under løftet vil din brystkasse blive mindre under løftet og der er du nød til at kompensere for ved yderligere sammentrækning af brystmusklerne.

Interessant perspektiv. Jeg kører netop som JensL beskriver. Dog skulle jeg mene jeg holder vejret ved tunge løft. Men dengang jeg begyndte at tænke over vejrtrækningen hjalp det en hel del.

Mht. det at holde vejret, mener jeg incognito engang har skrevet det ligger i menneskers natur at holde vejret, når man skal yde noget ekstra. At det er en form for refleks?
"At hjælpe er at forstå" - Søren Kierkegaard

Træningstøj Proteinpulver
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 80

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Unifitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 190.00

Jeg vil mene man skal holde vejret indtil man er igennem sit sticking point i løftet.. Det er det jeg plejer :)
Always getting better.
Brugeravatar
Månedens skribent: April 2009

Geografisk sted: Herlev

Træner her: Fitness World City
Fitness World Nørrebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Dødløft: 140.00

Karl Æg skrev:
Dingo skrev:Men hvis man holder vejret unødvendigt, må det vel skabe et pres på lungerne?

Nej.
Ok ? Så siger jeg "jo" ?

Jeg mener jo heller ikke at det er usundt at holde vejret i 5-10 sekunder osv.. Jeg snakker at holde vejret lang tid generelt. Din krop er ikke lavet til at skulle stå og blive blå i hovedet, men få et konstant flow af ilt gennem blodet. Jeg snakker ikke om at holde vejret 5 sekunder under et løft, men længervarende mangel på ilttilførsel til blodet og derved generel skade.
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Dingo skrev: Jeg mener jo heller ikke at det er usundt at holde vejret i 5-10 sekunder osv.. Jeg snakker at holde vejret lang tid generelt. Din krop er ikke lavet til at skulle stå og blive blå i hovedet, men få et konstant flow af ilt gennem blodet. Jeg snakker ikke om at holde vejret 5 sekunder under et løft, men længervarende mangel på ilttilførsel til blodet og derved generel skade.

Det er da stadig ikke noget der påvirker dine lunger. Hvordan skulle de blive påvirket i så fald? Hvis man træner på en så ekstrem og unødvendig måde, er det højst noget der kan give blackout pga manglende ilttilførsel til hjernen.

Dingo skrev:
Karl Æg skrev:

Nej.
Ok ? Så siger jeg "jo" ?

Jeg mener jo heller ikke at det er usundt at holde vejret i 5-10 sekunder osv.. Jeg snakker at holde vejret lang tid generelt. Din krop er ikke lavet til at skulle stå og blive blå i hovedet, men få et konstant flow af ilt gennem blodet. Jeg snakker ikke om at holde vejret 5 sekunder under et løft, men længervarende mangel på ilttilførsel til blodet og derved generel skade.

At der kommer "pres" på lungerne betyder ikke at det er noget man tager skade af....

Der findes ingen dokumentation for at kredsløbet tager skade af det forbigående hje blodtryk under vægttræning, selvom man ofte finder påstanden selv i den faglige litteratur. Forsøger man at spore denne påstand tilbage til en egentlig undersøgelse eller anden form for kilde, løber man hurtigt hovedet mod muren, for den findes simpelthen ikke.

Er dog enig i at der ikke behøves holdes vejret OVERDREVET, men min definition af overdrevet er egentlig bare at man ikke gør mere end at følge sin naturlige refleks til at holde vejret under tungt arbejde og det er sådan set det....
Månedens skribent: November 2007
Redaktør

Reputation point: 55

Geografisk sted: Nørrebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00

Dingo skrev:Ok ? Så siger jeg "jo" ?

Du kunne sige "vinkelsliber", og det ville ikke ændre ved fakta. 2+2 bliver ikke 5 fordi du siger det :wink: Lungerne tager ikke skade af at du holder vejret. De er, som TJ skriver, ikke en pumpe. Jeg forstår i øvrigt ikke hvad al denne snak om at blive blå i hovedet og mangel på ilttilførsel i blodet har med lungerne at gøre?
This is your life and it's ending one minute at a time
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 710

Geografisk sted: Østerbro

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Dødløft: 225.00