Friche skrev:Thomas Jagd skrev:Bill Starr's programmer er jo bygget op på samme måde. Fordelen er jo at man kan have langt flere øvelser med i sit program, og så stadigvæk ramme alle muskelgrupper i hvert pas, som ved traditionelle FB programmer. Personligt kan jeg bedre lide at træne på den måde.
Ja, men hvorfor skulle det være en fordel at have mange øvelser med i programmet? Så vidt jeg er orienteret er der meget mere at hente i forhold til neurale tilpasninger hvis man holder sig til de samme øvelser. Jeg ville hellere holde mig til nogle få øvelser og så lege med forskellige set/rep kombinationer eller bare køre lineær progression, i løbet af en cyklus og så evt skifte lidt ud i øvelserne når jeg starter den næste cyklus.
Nu er tråden i jo i bodybuilding forummet, og jeg svarer derfor i henhold hertil. Hvis vi snakker om ren styrke, så er det selvfølgelig bedre at holde sig til ganske få øvelser, og lave dem hyppigt.
Snakker vi om bodybuilding, så kan man jo argumentere for at flere øvelser betyder at flere aspekter af musklen trænes, end hvis man bare vælger ganske få øvelser. Incline bænkpres rammer jo alt andet lige den øverste del af brystet bedre end almindelig bænkpres gør det.
Desuden kan det som nævnt for mange være bidende kedeligt at træne fullbody, hvis man laver de samme øvelser hver gang. Og den mentale tilgang til ens træning er mindst ligeså vigtig som selve træningsprogrammet. Hvis man kan holde motivationen højere ved at køre med variende øvelser, så er det jo i sig selv et plus.
Bill Starr's egen begrundelse er iøvrigt, at ved at køre varianter af de forskellige øvelser, så undgår man en ensartet udvikling af kroppen. Ikke på det kosmetiske plan. Men på det neuromotoriske plan. Han påstår, at folk der f.eks kun kører presseøvelser i et plan, er mere udsatte for skader, end folk der kører presseøvelser i mange forskellige planer (decline bænkpres, bænkpres, incline bænkpres, military press, dips etc.).