Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 873
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 870

Følg bodybuilding.dk på

HVor mange rebs ?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej mig og en af mine venner har tænkt os at starte på det her program artikler/traeningsprogrammer/hsthypertrophyspecifictraining.php

Men der står ikke hvor mange rebs man skal tage, kun sæt? Hvad tror i vil være passende hvis vi vil opbygge masse ?
håndvægte:)

Reputation point: 0

Geografisk sted: ikast

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

I traditionel HST afslutter man programmet med 2 ugers eccentrisk træning. I denne variation er disse 2 uger sløjfet, da den simpelthen er for upraktisk for de fleste, da de hverken har spottere eller udstyr til at lave den del. Derfor består programmet af en 6 ugers progressionscyklus, hvor man slutter på 5 reps med en vægt som ligger 5 kg over ens 5RM. Antallet af reps man laver henover ugerne bør vælges efter dagsformen, men man bør ALTID holde sig 1-2 reps fra failure. I starten bør man ikke lave mere end 15 reps. Så start med 15 reps i de første par træningspas, og lad rep antallet falde i takt med at vægtene bliver tungere. Det med de 15 reps er selvfølgelig underforstået at man stadigvæk holder sig 1-2 reps fra failure. Kan man ikke det ved 15 reps, så laver man eksempelvis 12 reps i stedet for.

Ergo:
Løft den angivne vægt så mange gange i kan, dog skal I holde jer fra failure.
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2010

Reputation point: 573

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

I den udgave er det:

uge 1+2 2x15

uge 3+4 2x10

uge 5+6 2x5

De to første uger: 2 sæt af 15 gentagelser.
De to midterste uger: 3 sæt af 10 gentagelser
De to sidste uger: 4 sæt af 5 gentagelser

Sådan ville jeg nok køre det. Ellers har jeg haft succes med:
Uge 1: 2 x 15
Uge 2: 2 x 14
Uge 3: 2 x 12
Uge 4: 3 x 10
Uge 5: 3 x 8
Uge 6: 4 x 6
Brugeravatar
Månedens skribent: August 2009

Reputation point: 302

Jeg er nået til 4. uge i netop den der version af HST. Jeg synes det er tåbeligt at holde sig til et bestemt antal reps, fordi de forskellige muskler har forskellig muskelfiberfordeling, og derfor ligger 15RM længere væk fra 5RM i nogen øvelser, end de gør i andre.
Da hele cyklussen er lavet ud fra 5RM, synes jeg klart det giver mest mening bare at køre 1-2 reps fra failure, da det ellers vil være for alt for let i nogen øvelser, mens jeg i andre øvelser faktisk ikke helt kan følge med i 15-10-5-rep-strukturen.

Tjek evt min logbog :0
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 115.00
- Dødløft: 145.00

hst er bygget over et antal principper og ikke faste regler. Men der er en ting der er for sure og det er at reprangen er fastlagt faserne igennem. Og nej du kører ikke reps på dagsformen, så ødelægger du progressionen. Så er det ikke længere hst, men dagsforms-træning, fb, med planlagt intensitetsstigning.
Billede
What doesn't kill you makes you stronger..

Log - http://www.bodybuilding.dk/viewtopic.php?t=8097
Brugeravatar
Månedens skribent: April 2007

Geografisk sted: Amager

Træner her: City Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 200.00

Galleri: Vis galleri (10)

Sniper skrev:hst er bygget over et antal principper og ikke faste regler. Men der er en ting der er for sure og det er at reprangen er fastlagt faserne igennem. Og nej du kører ikke reps på dagsformen, så ødelægger du progressionen. Så er det ikke længere hst, men dagsforms-træning, fb, med planlagt intensitetsstigning.

Det er simpelthen ikke korrekt. Det essentielle er intensitetsprogressionen. Om du kører 15 reps eller 14 reps i de første par uger, eller om du kører 5 reps eller 6 reps i de sidste par uger, betyder absolut intet. Jeg mener sågar det er blevet diskutteret på det officelle HST forum engang, og Bryan Haycock, som er ophavsmanden bag HST, sagde at det var en glimrende måde at gøre det på.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

så man skal bare tage så mange reps man kan med den givne vægt, uden at ramme failure?
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00

TheNextArnold skrev:så man skal bare tage så mange reps man kan med den givne vægt, uden at ramme failure?

Jeg vælger lige at citere mig selv:

Ergo:
Løft den angivne vægt så mange gange i kan, dog skal I holde jer fra failure.
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2010

Reputation point: 573

spørsmålet var mere til Thomas Jagd, for lige at sikre mig at jeg havde forstået det han skrev korrekt. det er jo ikke sikkert I har samme mening :)
Brugeravatar

Styrkeliste

TheNextArnold skrev:så man skal bare tage så mange reps man kan med den givne vægt, uden at ramme failure?

Hvis dine progressions-spring er passende hele vejen igennem cyklussen, så er det flintrende lige meget hvor mange reps du tager i det enkelte pas, bare du ikke rammer failure. 1-2 reps fra failure ville være meget passende. Dengang HST fik sin popularitet, var der flere på motiononline som kørte det på den måde, og fik rigtigt gode resultater med det.
Redaktør

Styrkeliste

Thomas Jagd skrev:

Hvis dine progressions-spring er passende hele vejen igennem cyklussen, så er det flintrende lige meget hvor mange reps du tager i det enkelte pas, bare du ikke rammer failure. 1-2 reps fra failure ville være meget passende. Dengang HST fik sin popularitet, var der flere på motiononline som kørte det på den måde, og fik rigtigt gode resultater med det.

okay, godt nok. det lyder jo også meget logisk :)
Brugeravatar

Styrkeliste

Thomas Jagd skrev:
Sniper skrev:hst er bygget over et antal principper og ikke faste regler. Men der er en ting der er for sure og det er at reprangen er fastlagt faserne igennem. Og nej du kører ikke reps på dagsformen, så ødelægger du progressionen. Så er det ikke længere hst, men dagsforms-træning, fb, med planlagt intensitetsstigning.

Det er simpelthen ikke korrekt. Det essentielle er intensitetsprogressionen. Om du kører 15 reps eller 14 reps i de første par uger, eller om du kører 5 reps eller 6 reps i de sidste par uger, betyder absolut intet. Jeg mener sågar det er blevet diskutteret på det officelle HST forum engang, og Bryan Haycock, som er ophavsmanden bag HST, sagde at det var en glimrende måde at gøre det på.

Så du mener ikke reprangen er fastlagt i de "normale" hst-principper..?! I henhold til de forskellige faser vel at mærke. Jeg siger ikke reprangen skal være 10 eller 12 i den enkelte fase, men at den ikke er variabel efter dagsformen, eller varierer med mere end 1-2 stykker i de enkelte faser. Dette mener jeg absolut ikke er fordelagtigt..! Og ja intensitets-progression er det mest centrale i programstrukturen, men hvor kommer det ind i billedet..?!
Billede

Brugeravatar

Styrkeliste

Sniper skrev:
Thomas Jagd skrev:

Så du mener ikke reprangen er fastlagt i de "normale" hst-principper..?! I henhold til de forskellige faser vel at mærke. Jeg siger ikke reprangen skal være 10 eller 12 i den enkelte fase, men at den ikke er variabel efter dagsformen, eller varierer med mere end 1-2 stykker i de enkelte faser. Dette mener jeg absolut ikke er fordelagtigt..! Og ja intensitets-progression er det mest centrale i programstrukturen, men hvor kommer det ind i billedet..?!

At rep-rangen er fastlagt i den måde HST principperne generelt beskrives på, betyder ikke at det står skrevet i sten. Som nævnt, så har Bryan Haycock selv ytret, at man sagtens kan vælge sine reps udfra dagsformen, hvis det passer en bedre. Det ændrer absolut intet. Det væsentlige er intensitetsprogressionen, og at man ikke går til failure.
Redaktør

Styrkeliste

hvorfor ikke gå til failure hver gang
Brugeravatar

Galleri: Vis galleri (1)
Kostplan: Ingen kostplan

rs2 skrev:hvorfor ikke gå til failure hver gang

Det stresser centralnervesystemet meget at gå til failure, især i de store øvelser, så undgå at gør det for meget :wink:
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2008 Månedens skribent: Juli 2008
Moderator

Reputation point: 257

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 302.50
- Squat: 215.00
- Dødløft: 250.00

Galleri: Vis galleri (3)

rs2 skrev:hvorfor ikke gå til failure hver gang

Man kunne vende spørgsmålet og spørge, hvorfor gå til failure hver gang ?

Men som Friche er inde på, så ligger problemet i, at når du træner meget frekvent, så er du nødt til at holde det systemiske stress nede. Du kan simpelthen ikke træne den samme muskel 3-4 gange i ugen (og det er hele ideen bag HST), hvis du forlænger din systemiske restitution ved at træne til failure hele tiden.
Redaktør

Styrkeliste

Thomas Jagd skrev:
Sniper skrev:
Thomas Jagd skrev:

At rep-rangen er fastlagt i den måde HST principperne generelt beskrives på, betyder ikke at det står skrevet i sten. Som nævnt, så har Bryan Haycock selv ytret, at man sagtens kan vælge sine reps udfra dagsformen, hvis det passer en bedre. Det ændrer absolut intet. Det væsentlige er intensitetsprogressionen, og at man ikke går til failure.

Det kan du have ret i, men det er der jo intet der i træningsverdenen der gør. Dertil vil jeg dog alligevel mene at det ikke er fordelagtigt hvis man ikke er fuldstændig inde i systemet og sin krop. At køre på dagsformen, reprange-mæssigt, har jeg svært ved at se hvordan progressionen på intensiteten kan bevares gennem hele cyklussen. Det jeg mener er at den træthedsakkumuleringen bliver større og "overskuddet" fra første del dermed er mindre som man nærmer sig 1RM. Jeg kunne godt forestille mig at toppunktet i henhold til intensitet og volume vil være lavere i slutningen af cyklussen enten i form af intensiteten eller volumen med den planlagte intensitet.
Billede

Brugeravatar

Styrkeliste

At køre på dagsformen, reprange-mæssigt, har jeg svært ved at se hvordan progressionen på intensiteten kan bevares gennem hele cyklussen.

Jeg kan på ingen måde se det er et problem, sålænge man holder sig 1-2 reps fra failure.
Det jeg mener er at den træthedsakkumuleringen bliver større og "overskuddet" fra første del dermed er mindre som man nærmer sig 1RM. Jeg kunne godt forestille mig at toppunktet i henhold til intensitet og volume vil være lavere i slutningen af cyklussen enten i form af intensiteten eller volumen med den planlagte intensitet.

Jeg kunne rent faktisk godt forestille mig at styrkeopbygningen igennem cyklussen bliver større, fordi man ikke har så mange træningspas, som ligger alt for langt fra ens dagsformsmæssige ydeevne.

Det eneste problem jeg kan se, med at gøre det på den her måde, har at gøre med disciplin. For dem som ikke formår at være ærlige overfor sig selv, og stoppe 1-2 reps før failure, men som istedet for rammer failure på regelmæssig basis, fordi de lige mener de kan tage 1 rep mere, er det måske bedre at følge den skemalagt model. Ellers kan jeg kun se fordele ved den dagsformsmæssige model.

Husk på at kroppen ikke er en linær organisme, og at det rent faktisk kan have udtalte fordele at inkludere et dagsforms-element i ens træningscyklusser.
Redaktør

Styrkeliste

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online