Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1095
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1092

Følg bodybuilding.dk på

Hvordan kommer min krop så til at se ud?

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Jeg er nu begyndt at spise på en helt anden måde end hvad jeg har gjort. Før jeg valgte at ændre min livsstil spiste jeg meget usundt, og jeg tænkte ikke rigtig over hvad jeg egentlig spiste. Jeg er 17 år gammel, vejer 69 kg, og er 1.70 høj. Jeg har trænet i 4 måneder og taget 5-6 kg på i muskler. Problemet er bare nu at jeg vil fjerne alt det usunde, og begynde at spise mange flere proteiner og rugbrød. Jeg har lidt fedt på kroppen og har en knap så markeret mave, og det er grunden til at jeg vil ændre min måde at spise på. Jeg vil gerne vokse hurtigere ved at spise mere sundt, og indtage flere proteiner dagligt, men samtidig vil jeg gerne tabe lidt fedt, men hvad sker der med min krop hvis jeg spiser mere end før, men samtidig cutter alt fra slik, sodavand, chips og kage.. Kommer jeg til at vokse mere, eller kan det være jeg mister lidt fedt og vokser samtidigt?

Håber på nogle fornuftige svar, og jeg undskylder hvis det er postet et forkert sted.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Billeder ville være en rar ting - dog har du nok ikke lige taget 5-6 kg på i muskler :D
Life is like a coin. You can spend it any way you wish, but you only spend it once.
Brugeravatar

Geografisk sted: Hillerød

Træner her: FitnessWorld Hillerød

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 130.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (7)
Kostplan: Vis kostplan

Flyttet til vores begynderforum :)
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2008 Månedens skribent: Juli 2008
Moderator

Reputation point: 257

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 302.50
- Squat: 215.00
- Dødløft: 250.00

Galleri: Vis galleri (3)

JetonAliti skrev:Jeg er nu begyndt at spise på en helt anden måde end hvad jeg har gjort. Før jeg valgte at ændre min livsstil spiste jeg meget usundt, og jeg tænkte ikke rigtig over hvad jeg egentlig spiste. Jeg er 17 år gammel, vejer 69 kg, og er 1.70 høj. Jeg har trænet i 4 måneder og taget 5-6 kg på i muskler. Problemet er bare nu at jeg vil fjerne alt det usunde, og begynde at spise mange flere proteiner og rugbrød. Jeg har lidt fedt på kroppen og har en knap så markeret mave, og det er grunden til at jeg vil ændre min måde at spise på. Jeg vil gerne vokse hurtigere ved at spise mere sundt, og indtage flere proteiner dagligt, men samtidig vil jeg gerne tabe lidt fedt, men hvad sker der med min krop hvis jeg spiser mere end før, men samtidig cutter alt fra slik, sodavand, chips og kage.. Kommer jeg til at vokse mere, eller kan det være jeg mister lidt fedt og vokser samtidigt?

Håber på nogle fornuftige svar, og jeg undskylder hvis det er postet et forkert sted.

Fedt at du vil ændre din kost. Keep it up!
Sorry to say, men man kan ikke cutte fedt og gaine masse på samme tid. Har selv lige fundet ud af det, ja det er sgu pisse nederen.
Så du må vælge om du først vil bulke eller cutte. Altså om du vil tage muskelmasse på (kalorieoverskud) eller om du vil tabe fedt (kalorieunderskud)

Men kan se at du er nybegynder, så måske gælder der andre regler her. Det må en af eksperterne kommentere på.
Brugeravatar

Træner her: DGI Huset i Vejle
AK Odin

Styrkeliste
- Bænkpres: 55.00
- Squat: 112.50
- Dødløft: 120.00

Min fejl, selvfølgelig ikke. Men er ikke lige meget for at sætte billeder ind af min krop. Derfor håber jeg der er nogle der udfra mit opslag kan fortælle mig hvordan min krop kommer til at se ud når jeg spiser meget mere end før, men samtidig meget mere fedtfattigt end før.

Solosesso skrev:Billeder ville være en rar ting - dog har du nok ikke lige taget 5-6 kg på i muskler :D

Billeder har ikke en klap at gøre med hvad han spørger om.

Såfremt du fjerner alt det usunde og fokuserer på komplekse kulhydrater, frugt, grønt, umættet fedtsyrer og rigelig med proteiner, så vil du helt sikkert føle dig langt mere tilpas i hverdagen, og det vil såmænd også gavne din træning. Om du tager på eller ej kommer i sidste ende an på dit kalorieindtag. Hvis du spiser for meget i forhold til hvad du forbrænder, tager du på, og modsat. Læs nogle kost- og træningsartikler herinde på sitet, så er du godt kørende. Vi kan ikke give dig et absolut svar på om du vil tage muskelmasse på samtidig med at du smider lidt fedt, men prøv dig frem.
Brugeravatar

Reputation point: 160

Men burde jeg ikke miste bare lidt fedt, når jeg slet ikke spiser Chips, kage og slik mere? Det er det jeg synes der er det mærkelige her :) Ellers kan jeg ikke se en grund til at cutte det, da det ikke gør noget forskel! Ret mig hvis jeg tager fejl :)

JetonAliti skrev:Men burde jeg ikke miste bare lidt fedt, når jeg slet ikke spiser Chips, kage og slik mere? Det er det jeg synes der er det mærkelige her :) Ellers kan jeg ikke se en grund til at cutte det, da det ikke gør noget forskel! Ret mig hvis jeg tager fejl :)

Det eneste du vil miste så fremt dit kaloreindtag er det samme vil være det vand og affaldstoffer som den store mængder salt i fx chipsne.
Grunden til at folk tror man tager på af tingene er fordi de ikke bidrager til mæthedsfornemmelse, har meget lidt ernæringsværdi og kulhydraterne er hurtigt mobiliserende (dvs. fordøjet) - Derfor kaldes de tomme kulhyrater, men de gør dig ikke fed som sådan.
Du vil kunne tabe dig kun ved at spise slik og kage - så længe du er i kalorie underskud
Og du vil kunne tage på af kylling og brocolli (Selvom der skal meget store mængder til for at få nok kcal fra disse fødevarer)

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.00
- Squat: 145.00
- Dødløft: 187.50

Nu er jeg lidt forvirret. Slik, chips og kage gør at du har sværre ved at opbygge muskler ikke?

Hvad hvis jeg så indtager flere proteiner, og mindre kulhydrater?

Nææ, slik, chips + sodavand tror jeg endda du kan argumenterer for at det gør det NEMMERE at tage muskler på da de indeholder rigtig mange kalorier.
Såfremt du får nok protein, så er det ligegyldigt hvad du gør for at fylde de ekstra kalorier ud.

Men det er meget simpelt:
Vil du opbygge muskel og tage på i vægt så skal du være i et KALORIEOVERSKUD.
Altså du skal spise flere kalorier end du forbrænder
Vil du tabe fedt så skal du være i et KALORIEUNDERSKUD
Altså spise færre kalorier end du forbrænder.

Når du er i et kalorieoverskud kan det ikke undgås at du tager lidt fedt på, og når du er i et kalorieunderskud kan det ikke undgås at du taber lidt muskel.
Indtag ca. 1.8g protein pr. kg du vejer, så får du rigeligt.
Det gør ingen forskel om du spiser kulhydrater eller ej, så længe du har styr på dit kalorieindtag og dit proteinindtag.

Nielze skrev:
Solosesso skrev:Billeder ville være en rar ting - dog har du nok ikke lige taget 5-6 kg på i muskler :D

Billeder har ikke en klap at gøre med hvad han spørger om.

Såfremt du fjerner alt det usunde og fokuserer på komplekse kulhydrater, frugt, grønt, umættet fedtsyrer og rigelig med proteiner, så vil du helt sikkert føle dig langt mere tilpas i hverdagen, og det vil såmænd også gavne din træning. Om du tager på eller ej kommer i sidste ende an på dit kalorieindtag. Hvis du spiser for meget i forhold til hvad du forbrænder, tager du på, og modsat. Læs nogle kost- og træningsartikler herinde på sitet, så er du godt kørende. Vi kan ikke give dig et absolut svar på om du vil tage muskelmasse på samtidig med at du smider lidt fedt, men prøv dig frem.

og hvorfor har et billed så ikke det ???? , det er sku da svært at vurder om hvad man regner med vis man ikke ser lige et før billed .. kunne jo være han ikke havde sul på kroppen , eller omvendt har ... så det er da relevant
Life is like a coin. You can spend it any way you wish, but you only spend it once.
Brugeravatar

Geografisk sted: Hillerød

Træner her: FitnessWorld Hillerød

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 130.00

Galleri: Vis galleri (7)

Øv, Lothario, du kom lige før mig med et næsten identisk svar :P

I slipper dog ikke for at hører mit svar aswell :)

Det er faktisk meget enkelt :)

Kroppen skal være i overskud for at bygge muskelmasse lige meget hvad, Hvis du ikke er villig til at indtage flere Kcal end hvad du forbrænder, vil din samlede muskelmasse ikke vokse :)

Hvis du indtager flere Kcal end du behøver i dit ligevægtsindtag + Det som du forbrænder igennem din træning, vil du tage på, lige meget om det er Chips, Mac D, Broccoli eller Tofu :)

Så du skal simpelthen bare tage en beslutning om du vil indtage flere Kcal og vedligeholde din træning for så at øge din samlede Muskelmasse også kaldet at "Bulke", eller om du vil begrænse dit daglige Kcal indtag og øge din trænings intensitet, for så at tabe noget Fedt, Væske, og en lille smule muskelmasse og så ende med at fremstå Skarp om du vil, bliver også kaldet at "Cutte" :)

Det er slet ikke så svært som det er blevet gejlet op til i medierne :)
Brugeravatar

Geografisk sted: København NV

Styrkeliste
- Bænkpres: 88.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 200.00

Du vil have nogle klare fordele ved at skifte usundt ud med sundt. Det er IKKE ligemeget om du har en kost bestående af macD, chips, slik og cola, eller om den består af kød, fisk, frugt og grønt. For det første er det vigtigt ift. BB at få nok proteiner, hvilket der intet er af i chips, slik og cola. sund mad som kylling, fisk, fedtfattigt kød, grøntsager, nødder osv. har et langt bedre ernæringsmæssigt indhold. Den rette ratio af protein/kulhydrat/fedt er vigtigt for muskelopbygning, og den bør hedde noget i retningen af 40/40/20 i % af dit kalorieindtag. Husk her at protein og kulhydrat indeholder ca 4 kcal pr gram, og fedt ca 9 kcal pr gram. Derfor skal du spise mindre fedt end protein/kulhydrat for den samme mængde kcal. Alkohol tæller i øvrigt 7 kcal pr gram. Igen et argument for at droppe fed mad.
For at bygge muskler skal du i kcal overskud, og du kan derfor spise langt mere sund mad end fed, usund og kcal tæt mad. Dog er der også madvarer med et højt kcal indhold, som stadig er rigtig godt for dig. Det gælder bl.a. visse olier, nødder, peanutbutter o.lign.
Du har altså en klar sundhedsmæssig motivator for at skifte til sund mad.
MEN som de andre siger, så handler din vægt i bund og grund om dit kcal indtag. Og er vægten det eneste fokus, så er kroppen ligeglad med, om kcal'erne kommer fra en burger eller en kyllingefilet.
Brugeravatar

Reputation point: 25

Geografisk sted: 7500

Styrkeliste
- Bænkpres: 145.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 230.00

MakeMeMonster skrev:For at bygge muskler skal du i kcal overskud, og du kan derfor spise langt mere sund mad end fed, usund og kcal tæt mad. Dog er der også madvarer med et højt kcal indhold, som stadig er rigtig godt for dig. Det gælder bl.a. visse olier, nødder, peanutbutter o.lign.
.

Når du vil i kalorieoverskud er der ingen grund i ikke at spise kalorietæt mad, specielt hvis du har svært ved at spise nok.
Du modsiger lidt dig selv ved først at sige at man ikke skal spise fed mad osv.
Bagefter kommer du med en masse forslag til madvarer med højt fedtinhold. Hvis du mener mættet fedt du mener, så bør du sige det.
Men der er også folk som lever palio style - Ikke så mange kulhydrater men meget fedt også det mættede. (Palio er ikke decideret low-carb diæt, men de ting man må spise er ofte kulhydrat fattige)

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.00
- Squat: 145.00
- Dødløft: 187.50

Hvad sker der hvis man indtager rigtig mange proteiner, men få kalorier.. og er det 100 % at man mister meget ved at cutte. Problemet med min krop er at min mave er der meget fedt på.. også lidt på brystet, men næsten intet på armene... det er derfor jeg vil cutte min mave men uden at miste noget masse på armene

Alex789 skrev:
MakeMeMonster skrev:For at bygge muskler skal du i kcal overskud, og du kan derfor spise langt mere sund mad end fed, usund og kcal tæt mad. Dog er der også madvarer med et højt kcal indhold, som stadig er rigtig godt for dig. Det gælder bl.a. visse olier, nødder, peanutbutter o.lign.
.

Når du vil i kalorieoverskud er der ingen grund i ikke at spise kalorietæt mad, specielt hvis du har svært ved at spise nok.
Du modsiger lidt dig selv ved først at sige at man ikke skal spise fed mad osv.
Bagefter kommer du med en masse forslag til madvarer med højt fedtinhold. Hvis du mener mættet fedt du mener, så bør du sige det.
Men der er også folk som lever palio style - Ikke så mange kulhydrater men meget fedt også det mættede. (Palio er ikke decideret low-carb diæt, men de ting man må spise er ofte kulhydrat fattige)

Yes, meningen var bare at illustrere, at det ikke er sort/hvidt. At sunde madvarer godt kan være kcal tætte også. Jeg mener der bør være en overvejende mængde flerumættede fedtsyrer frem for mættet/transfedtsyrer. Og at de bør foretrækkes over en big mac fx. Dermed ikke sagt at det er "forbudt", og især når man vil bulke kan man naturligvis tillade sig mere end under cut. Jeg mener dog ikke man behøves at ty til chips og cola blot for at opnå et kcal overskud. Det kan sagtens gøres på bedre måder. Paleo er jo blot en anden måde at manipulere med sit kcal indtag til fordel for visse fødevarer. Manden bestemmer jo selv, men jeg ser ikke chips, alkohol, sodavand og junkfood i en 100% sund diæt. Jeg synder da også selv, men pointen er bare at det bør være mere undtagelsen end reglen, hvilket umiddelbart ikke var hvad topic starter lagde op til.

JetonAliti: Det vil mindske dit tab af muskelmasse under cut, hvis du får nok proteiner og træner hårdt. Du vil dog næsten altid miste lidt under et cut, men det er dog oftest mere fedt end muskel hvis man gør det rigtigt. Ellers var der jo ingen mening med galskaben ;) Du kan ikke punktforbrænde, så lad være med at lave 200 sit-ups om dagen i den tro at det vil fjerne dit mavefedt - det sker ikke! Kroppen bestemmer hvor du taber fedtet fra under cut, så du må bare tabe dig, træne, spise ordentligt, og håbe på det bedste. Du kan cutte ned til hvor du er tilfreds med mængden af fedt tabt, eller bulke til du får nok masse til at du vil cutte derfra. På det lange sigt er det et stort zigzag og hårdt arbejde. Så det vigtigste er nok bare at du får læst en masse artikler og indlæg, får noget viden, og går igang.
Brugeravatar

Reputation point: 25

Geografisk sted: 7500

Styrkeliste
- Bænkpres: 145.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 230.00

Nu er det heller ikke så slemt da min BMI er på 23.. Det er bare meget lidt fedt der skal væk, og det tror jeg, jeg vil vente til om nogle par måneder.. Men jeg vil lige prøve og se om jeg vokser hurtigere ved at få en masse proteiner ned om dagen, og ikke spise noget slik, chips eller kager :)

Tak for hjælpen

Punktforbrænding er ikke mulig, så at du vil forbrænde fedt væk fra mave og bryst kan ikke lade sig gøre.
Det er klart fordelagtigt at spise meget protein under et cut, du må gerne skrue ekstra meget op for den. Det gør at du taber knap så meget muskel og derfor taber mindre fedt. Der er en god artikel her på siden der hedder "Cut til sommer" som jeg vil anbefale du læser.

Det skal dog også nævnes at du er relativt ny til at træne og derfor stadigvæk nyder godt af dine "noob-gains" hvilket nogle mener at det er muligt både at gaine og cutte på samme tid, så klø du bare på.

Rent sundhedsmæssigt, så bliver det diskuteret frem og tilbage om mættet fedt er skidt og om flerumættet er at foretrække etc. etc. Spis nogenlunde varieret, sørg for at få nok protein, kcal, vitaminer og søvn så skal du nok se resultater.

Læg dig derudover en plan og find et program du kan følge. Mål din vægt løbende for at se om du får den fremgang du gerne vil have!

og sidst men ikke mindst så drop BMI, det er lort.

nybegyndere kan godt smide fedt og tage muskelmasse på samtidig.
There are people who say that they can and there are people who say that they cant

Both are usually right
Brugeravatar

Reputation point: 15

Nu er jeg lige blevet overbevist om at man ikke kan det.. Kan du så forklare mig hvordan. Resultater har ikke været problemet, jeg synes selv jeg er vokset meget, men nu er jeg overbevist om at jeg bare skal bulke videre, og når jeg er stor nok, cutter jeg.. Jeg har altid troet at en markeret krop kommer ved en lav fedt procent, og en lav fest procent kommer fra det sunde mad.. Så er jeg blevet klogere

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster