Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1087
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1084

Følg bodybuilding.dk på

Hvorfor ikke maskinøvelser

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej :)

Jeg er startet i træningscenter igen, fordi jeg gerne vil have lidt markerede muskler. Jeg er 178 og vejer 56 kg - og det er ikke mit mål at blive større - bare at få en anelse markerede muskler. Jeg har fået lagt et program, som primært er maskinøvelser. Men det som bekymrer mig lidt er, om det er "spild af tid" med maskinøvelsere, da jeg har læst (bla. I den nye artikel af Bodylab) at maskinøvelser er spild af tid og en typisk begynderfejl.
Men jeg mangler lidt grunden dertil.
Nu er mit mål med træningen jo ikke at blive meget større vægtmæssigt, og hvis jeg ikke ligger i kalorieoverskud, er det jo begrænset hvor meget muskelmasse der kan komme på.

Giver det mening primært at træne i maskiner eller burde jeg lærer at træne andre øvelser?

Håber nogle kloge hoveder kan hjælpe ;)

Reputation point: 5

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Lad os først slå fast. Maskinøvelser er ikke spild af tid, men frivægte er langt mere optimalt.

Der er en masse stabiliserende muskler som du ikke får aktiveret ved brystpres i maskine, hvor du derimod vil få dem aktiveret i bænkpres. Det samme med squat og benpres osv.

Hvis du ikke har det nu, så ville jeg få lagt dødløft, squat, bænkpres og bent over rows ind i programmet. Derefter kan du supplere med maskinøvelser.

Reputation point: 15

Styrkeliste
- Bænkpres: 122.50
- Squat: 135.00
- Dødløft: 170.00

Tak for dit input. Det vil jeg tage med, når jeg skal have lagt et nyt program :)

der skal også langt flere maskiner til :) du kan mange gange klare dig med meget få basisøvelser f.eks et træningspas kunne bestå af: dødløft,squat og overhead press, men samme muskelaktivering ville kræve langt flere maskiner

Reputation point: 40

Træner her: Mana Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 125.00

Logbog: Vis logbog

Pas på med at få folk til at lægge et program til dig. Ofte er det folk uden nogen som helst viden omkring træning. Find et godt basis program fx BTB herfra siden.
Brugeravatar

Reputation point: 90

Styrkeliste
- Bænkpres: 152.50
- Squat: 202.50
- Dødløft: 227.50

Kostplan: Ingen kostplan

Darkthrone: når de tilbyder programlægning mod betaling i et træningscenter, så går jeg bestemt ud fra, at de ved lidt om hvad de gør :) og kan vise mig hvordan jeg udfører øvelserne korrekt...

Nanna480 skrev:Darkthrone: når de tilbyder programlægning mod betaling i et træningscenter, så går jeg bestemt ud fra, at de ved lidt om hvad de gør :) og kan vise mig hvordan jeg udfører øvelserne korrekt...

Det skal du nu ikke være så sikker på. Jeg har ofte set folk nede i den lokale FitnessWorld, som har købt et "program" (standardiseret liste med øvelser som primært foregår i maskiner), hvor de så skulle guides igennem programmet af en ansat, som så ofte ikke har den store træningsindsigt.

Jeg så f.eks. en middelaldrende herre sidde ved pulldown-stativet og lave nogle ret så hæslige repititioner (rundet ryg, ingen kontrol over stangen etc.). Han kigger derefter på hans "træner" og spørger, om de var gode nok, hvortil hun svarer "Ja, de var okay, lad os gå videre til næste sted".

Det at de tilbyder programlægning er ikke ensbetydende med kvalitet, desværre.

Edit: On-topic:
artikler/bodybuilding/bodybuilding/maskiner-frie-vgte-eller-kabler---hvad-skal-man-vlge.html
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus

Overførbarheden til den virkelige verden er meget større ved frie vægte.
Flere muskelgrupper trænes på samme tid ved frie vægte, da kroppens stabiliserende muskler bliver aktiveret.
Samspillet mellem kroppens muskler forbedres ved frie vægte og dermed trænes koordination og balance.
Kroppens stabilitet trænes, da man styrer hele kroppen i frivægtsøvelser, hvilket mindsker risikoen for skader i hverdagen.
Og sidst men ikke mindst er bevægebanen fri, fremfor et fastlåst bevægemønster i maskiner, hvilket er optimalt for kroppens led.
Så det vil i langt de fleste tilfælde være fordelagtigt at træne med frie vægte fremfor maskiner.

Dog har maskinerne også deres fordele:
Øget sikkerhed, da balance og koordinering sjældent bliver udfordret, hvilket mindsker skadesrisikoen.
De er gode at starte med for nybegyndere, der ikke kan huske detaljer og korrekt teknik i frie øvelser. På maskiner er der typisk en illustration af udførelse.
Så giver de desuden en form for tryghed for fitnessudøveren, da det er meget nemmere at køre med korrekt teknik ift. frivægtsøvelser.
Chayen Daniel Kashi
Fysioterapeut.
Brugeravatar

Geografisk sted: Lørenskog, Norge

Træner her: Fitness World - Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 240.00

Det er netop også pga. korrekt teknik, at jeg har lidt nemmere ved at overskue maskinerne.
Det er lidt svært at kaste sig ud i frivægtøvelser, når man er helt grøn og i princippet ikke aner, hvad det er man gør - og om man gør det rigtigt.
Det mest optimale ville helt klart være, at få hjælp af en som virkelig har styr på tingene og kan hjælpe en godt i gang. Min økonomi er desværre bare ikke til det. Men man kan købe 60 min programlægning til 175,- tror jeg det er, så hvis jeg undersøger om det er muligt at få lagt et program med frivægtøvelser og af en som har styr på tingene, så må jeg være lidt på vej.
Vil få undersøgt om det er deres personlige trænere de bruger til det programlægning - de må da have styr på tingene?

Nanna480 skrev:Det er netop også pga. korrekt teknik, at jeg har lidt nemmere ved at overskue maskinerne.
Det er lidt svært at kaste sig ud i frivægtøvelser, når man er helt grøn og i princippet ikke aner, hvad det er man gør - og om man gør det rigtigt.
Det mest optimale ville helt klart være, at få hjælp af en som virkelig har styr på tingene og kan hjælpe en godt i gang. Min økonomi er desværre bare ikke til det. Men man kan købe 60 min programlægning til 175,- tror jeg det er, så hvis jeg undersøger om det er muligt at få lagt et program med frivægtøvelser og af en som har styr på tingene, så må jeg være lidt på vej.
Vil få undersøgt om det er deres personlige trænere de bruger til det programlægning - de må da have styr på tingene?

Nu ved jeg ikke lige hvor du træner henne. Men du skal ikke regne med, at den almindelige personlige træner ansat i FDK eller FW, kan lærer dig korrekt teknik i forskellige øvelse. Men hvis du vil investere din tid i det, så kan du prøve at filme dine løft også vil folk her på siden hjælpe. Det bedste vil selvfølgelig være, at få en til at kigge på teknikken under træning. Så kan det i hvert fald anbefales, at du melder dig ind i en styrkeløfterklub. :)
Brugeravatar

Reputation point: 522

Geografisk sted: Lindø

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 212.50
- Dødløft: 270.00

Kiggede lige på det btb program, men det er jo 2-split.
Findes der et fullbody?:)

Vil prøve at undersøge vægtløftningsklubber i Vejle og se hvad det er for noget...

Nanna480 skrev:Kiggede lige på det btb program, men det er jo 2-split.
Findes der et fullbody?:)

Vil prøve at undersøge vægtløftningsklubber i Vejle og se hvad det er for noget...

http://news.bodylab.dk/sporg-ekspertern ... ygning-med
Chayen Daniel Kashi
Fysioterapeut.
Brugeravatar

Geografisk sted: Lørenskog, Norge

Træner her: Fitness World - Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Dødløft: 240.00

Atletklubben Odin, Idrættens Hus / biblioteket; 7100 Vejle :)

EDIT: Gør det til din 1. prioritet så er du godt på vej
Brugeravatar

Jeg har sendt en mail til klubben - vil gerne vide hvad det er for noget. Synes ikke der står noget.
Tænker om sådan en klub ikke er for lidt mere ambitiøse folk med evt henblik på konkurrencer?

Jo, der er mange ambitiøse i en sådan klub.

Netop derfor elsker de at løfte, om det er VL, SL eller kosmetik. Sådanne personer vil tit sætte en dyd i at hjælpe, fortælle og forklare. Samt det er super motiverende at se på ambitiøse atleter, så snart du træder ind i centeret.

Reputation point: 65

Det lyder jo godt - min bekymring går dog på, om der er "plads" til en amatør som mig uden de vilde ambitioner i sådan en klub ;)
Men nu må jeg se om jeg får et svar tilbage fra dem...

Jeg har tænkt lidt og er kommet frem til, at jeg også kan starte med fortsat at følge mit "ikke-optimale" maskinprogram og ved siden af øve én frivægtøvelse af gangen og løbende skifte maskinøvelserne ud med frivægtøvelser. Ser jeg et program med øvelser er det en stor gang kinesisk for mig, så tænker det er en god måde at komme ind i tingene med én ting af gangen. Så skal jeg bare til at vælge de vigtige ud først :)

Det er altså en dum tilgang, undskyld.

Hellere få styr på det basale, for så derfor at supplere med maskiner.

Reputation point: 65

Du skal bare gå i gang med at træne rigtigt fra start :) . Man kan ikke lære noget, ved ikke at gøre det. Mine løft var naturligvis også helt til rotterne i starten. Men man bliver bedre ved at øve sig.
Se og læs beskrivelser og gå ned i centeret og lav øvelserne. Vær opmærksom på din krop, se dig i spejlet, optag dig selv osv. Du kan sagtens lære forholdsvist simple øvelser som squat, bænkpres og dødløft. Det er heller ikke sådan, at man dør hvis stangen ikke kommer helt ned til brystet i bænk, eller hvis man ikke med det samme er opmærksom på et mindre buttwink i squat. Helt idiotiske bevægelsesmønstre vil heller ikke være behagelige, og du vil føle presset på led og sener fremfor i musklerne.
Mange af de fejl man ser, handler ikke så meget om uvidenhed eller inability som dovenskab. Man VED det jo godt, hvis man får vægten frem på fodballerne i sit squat, eller hvis man ikke spænder op i bænkpres. Man må mere eller mindre bevidst ignorere det for at lade det bestå.
Så er der selvfølgelig de tilfælde, hvor en person slet ikke har læst eller set instruktioner i øvelserne - men det har du jo.
Og så er der de få tilfælde, hvor en person ikke er i stand til at følge instruktion ](*,) . Men det er et helt andet problem, som mere har at gøre med dårskab. Det kan man ikke gøre meget ved alligevel.
Brugeravatar

Reputation point: 200

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Dødløft: 200.00

Super fedt med jeres råd! Tak.
Så må jeg vist til at sætte mig noget mere ind i basisøvelserne - og forhåbentligt ikke blive alt for meget til grin, når jeg begynder at stå og famle nede i centeret ;)

Tre gode råd

1) Lav squat
2) Spis mad og fornuftigt
3) Læs denne artikel og tjek siden ud

http://maxer.dk/artikler/faste-baller
Der Weg ist das Ziel

U mirin brah?

#TEAM HARDEN

BiggunzZ666 skrev:Hvis FW var et land, så var det Afghanistan.
Brugeravatar

Reputation point: 115

Geografisk sted: Fuarkistan

Styrkeliste
- Bænkpres: 25.00
- Squat: 40.00
- Dødløft: 65.00

Nanna480 skrev:Super fedt med jeres råd! Tak.
Så må jeg vist til at sætte mig noget mere ind i basisøvelserne - og forhåbentligt ikke blive alt for meget til grin, når jeg begynder at stå og famle nede i centeret ;)

De, der grinede af mig og gjorde nar af mine lyde (helt bogstaveligt talt og slet skjult), dengang jeg lå rød i hovedet og i smerter med 12 kg i hver hånd og bænkpressede, ser stadig ud ligesom de gjorde dengang. De griner ikke mere.
Brugeravatar

Reputation point: 200

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Dødløft: 200.00

Har du ikke fået svar fra Odin? (læs; klubben :mrgreen: )
Brugeravatar

Maxer.dk har nogle gode fullbody-programmer. Vær derudover opmærksom på, at du nemt kan blive skadet ved at træne i en maskine også. Enten via direkte brug, fordi maskinen er dårlig lavet eller fordi det er umuligt at lave en optimal maskine til alle slags kropslængder. Eller indirekte, fordi du udvikler muskelubalancer, da maskiner rammer meget isolerende.
Brugeravatar

Reputation point: 455

Jo, har fået svar fra Odin ;) og det lyder faktisk til at være en god og hyggelig klub. Nu har jeg bare lige meldt mig ind i FW og er bundet til det...

Har du undersøgt hvad et kontingent koster i Odin? Jeg tror at du bliver positivt overrasket, desuden havde du alligevel planer om at smide 175,- ud af vinduet til mere programlægning ved FW :) Hvis du har økonomi til det kan du træne i FW hvis der er dage hvor det passer bedre ind i din hverdag, og ellers træne i Odin så ofte du kan.
Brugeravatar

Det har du selvfølgelig ret i. Jeg ved bare ikke om jeg passer ind, men jeg kunne selvfølgelig prøve at komme derhen og snakke med dem, som jeg har fået tilbudt :)

Du har fået mig til at skifte mening nu - vil se hvad det er for en klub! :)

Hold fast i det :wink:
Brugeravatar

Jeg har trænet i Odin de sidste 2år ca. og jeg er rigtig glad for det. Stemningen i en sådan klub skal man ikke tage fejl af, og når først man har prøvet at træne med kvalitetsudstyr bliver man hurtigt træt af det elendige udstyr der kan findes rundt omkring i diverse andre centre.
Odin er dog meget småt og indeholder ikke skinnende maskiner eller andet unødvendigt bawl, men derimod det mest basale udstyr, i høj kvalitet. Der er mulighed for selv at medbringe musik hvilket jeg personligt synes er voldsomt lækkert.
Den eneste form for cardio udstyr der er, er en gammel kondicykel :)
De få garvede folk der træner der fast, er meget imødekommende og vil hellere end gerne hjælpe med korrekt udførelse af øvelserne, eller svare på spørgsmål osv. :)
Du skal ikke være bange for ikke at passe ind, uden at det skal få en negativ klang så kan forsikre dig om at folk ikke er super seriøse, og det er langt fra alle der stiller op til konkurrencer.
Kontingent koster 500kr for 6 måneder :)
Kig ned en dag.

Reputation point: 165

Geografisk sted: Vejle

Træner her: AK Odin

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 165.00
- Dødløft: 210.00

Tilbage til Fitness & bodybuilding