Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69649 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1439
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1436

Følg bodybuilding.dk på

Indtagelse af kaffe og sundhed

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Billede
Nedenstående er en artikel af Brian St. Pierre. Artiklen samler op på den nyeste forskning inden for kaffe og sundhed.

Drikker du kaffe? Hvorfor/Hvorfor ikke?
Hvis ja, hvor meget drikker du?

Orginal placering af artiklen:
http://www.ericcressey.com/coffee-consu ... d-health-1

Coffee is the second most popular drink in the world, trailing only water (and debatably, tea). As you all know, caffeine is a key component of coffee and is a compound of great debate. It is the world’s most consumed psychoactive drug, with 90% of North American adults consuming caffeine daily. However, is this such a bad thing?

Many health advocates would try to convince you to give up coffee and possibly even caffeine altogether. However new research has certainly raised the question, should we actually give up our beloved Cup o’ Joe?

Does Metabolism Matter?

There is a lot of conflicting research on coffee consumption, and it seems to be because people have different clearance rates for caffeine. On one hand, you have the “slow” metabolizers of caffeine: people who are adversely affected by caffeine, get the jitters, and are wired for up to nine hours. Then, there are those who simply have an increase in energy and alertness that wears off within a few hours; they are considered “fast” metabolizers of caffeine.

This seems to be a defining difference in whether or not coffee will help you or hurt you, as those who are slow metabolizers may be at an increased risk for a non-fatal heart attack, while the fast metabolizers may not.

If you are a slow metabolizer of caffeine and coffee, steer clear. It’s not for everybody, and it is not for you. In your case, it can do more harm than good, and this may explain why coffee consumption has been associated with:

Increased risk of miscarriage
Interference of normal sleeping patterns
Increased PMS symptoms
Increased blood pressure, even in people without hypertension
Non-fatal myocardial infarction
Fortunately, this seems to be a minority of the population. For those lucky enough to be fast metabolizers, there is good news – and lots of it.

Why Coffee Rules

Coffee has more antioxidants than dark chocolate or tea, and may make up as much as 50-70% of the total antioxidant intake for the average American!

A recent study found that men who drank the most coffee (6 or more cups per day) were nearly 60% less likely to develop advanced prostate cancer than non-coffee drinkers.

In fact, at least six studies have found that regular coffee drinkers have up to an 80% decreased risk for developing Parkinson’s.

In addition, other research has shown that when compared to non-coffee drinkers, people who regularly consume two or more cups per day may have a 25% decreased risk of colon cancer, up to an 80% decreased risk for cirrhosis, a 35% decreased risk of type 2 diabetes, and up to a 50% decreased risk for gallstones!

In terms of the gallbladder protection, it was only seen in people who drank caffeinated coffee. So, if you drink decaf, it’s not doing much for the gallbladder.

The final verdict on coffee and cancer is that coffee consumption is associated with a lower overall risk of cancer. Period. Specifically, coffee consumption has shown to be associated with a lower risk or oral, esophageal, pharyngeal, breast (in post-menopausal women), liver, colon, and aggressive prostate cancer. Sounds good to me!

Beyond the health benefits, there are many noted mental and physical performance benefits as well. Caffeine has been shown to reduce the rate of perceived exertion, so it doesn’t feel like you are working as hard as you really are. In addition, people who regularly drink coffee have been found to have better performance on tests of reaction time, verbal memory, and visuo-spatial reasoning.

Taking it a step further, another study found that elderly women over the age of 80 performed significantly better on tests of cognitive function if they had regularly consumed coffee over the course of their lifetimes.

In addition, many people think of coffee as increasing their risk for cardiovascular disease (CVD), but the reality is that coffee consumption has been found to moderately reduce the risk of dying from CVD. Another study, done in Japan, followed 77,000 individuals between the ages of 40 and 79. Researchers found that caffeine and coffee consumption were also associated with a reduced risk of dying from cardiovascular disease.

One other coffee/caffeine myth is the idea of dehydration. It is widely believed that caffeine-containing beverages like coffee and tea cause the body to expel more fluid than they provide, but does the research actually back this up?

Nope.

A recent review of 10 studies found that consuming up to 550mg of caffeine per day does not cause fluid-electrolyte imbalances in athletes and fitness enthusiasts. Another review the following year found that consuming caffeine-containing beverages as part of a normal lifestyle does not lead to fluid loss in excess of the volume of fluid ingested, nor is it associated with poor hydration status. Myth busted.

That seems like an awful lot of awesome with respect to coffee consumption, but does it continue? Check back soon for part 2 to find out!
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Jeg hiver gerne 3-4 kopper ned i løbet af en dag, den vigtigste er dog om morgenen, ellers kommer man da aldrig igang på denne årstid. I sommer månederne havde jeg ingen problemer med at holde mig helt fra det. Nu er det en nødvendighed
Brugeravatar

Reputation point: 15

Geografisk sted: 7100 Vejle

Træner her: DGI Huset i Vejle

Kostplan: Ingen kostplan

Jeg arbejder på en kommune, så inden jeg skal op og have kaffepause, drikker jeg ofte en kop kaffe. Efter kaffepausen går der ikke lang tid, før jeg tager en kop kaffe. Inden middag, hvor der ikke bliver serveret kaffe, drikker jeg gerne en kop kaffe. Det samme efter middag. Ved 2-tiden drikker jeg en kop kaffe, og inden jeg smutter ved 3-tiden drikker jeg også en kop kaffe. Så en 6-7-8 kopper kaffe hver dag er ikke utænkeligt.

Reputation point: 0

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Fitness World Aalborg
Unifitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 130.00

Personlig får jeg nok 2 kopper kaffe om dagen. De ligger begge som regel først på dagen for lige at komme ordentlig i gang.
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

0 kaffe til mig, drikker dog en enkelt kop lakrids te lige efter frokost pausen på jobbet.
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers

Træner her: Randers styrke og motionsklub (Fjeren)

JB skrev:0 kaffe til mig, drikker dog en enkelt kop lakrids te lige efter frokost pausen på jobbet.

Fordi du ikke kan lide det, eller ser du det som usundt at indtage?
Brugeravatar

Reputation point: 15

Geografisk sted: 7100 Vejle

Træner her: DGI Huset i Vejle

dh4nsen skrev:
JB skrev:0 kaffe til mig, drikker dog en enkelt kop lakrids te lige efter frokost pausen på jobbet.

Fordi du ikke kan lide det, eller ser du det som usundt at indtage?

Fordi det smager af ræve pis også har jeg ikke brug for at indtage substanser for at holde mig kørende.
Ser det lidt som en ond cirkel at folk skal have kaffe for at komme igang om morgenen/dagen
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers

Træner her: Randers styrke og motionsklub (Fjeren)

Jeg er dårlig til kaffe, men god til cola :mrgreen:
Brugeravatar

Jeg ELSKER kaffe. GOD kaffe vel og mærke! :´)

Har en kaffe-grinder og importerer kaffebønner fra eksotiske steder i verden for at få de gode sorter Jeg drikker mellem 0-2 kopper på en dag, da jeg ikke gider at hælde sort kaffe i halsen og nyder at lave et par gode kopper når jeg er hjemme istedet.

Mit dilemma er at jeg generelt ikke ønsker at indtage ko-mælk, og en Kaffe Latte er bare ikke det samme på Soya eller Ris mælk..

Logbog: Ingen logbog

JB skrev:Ser det lidt som en ond cirkel at folk skal have kaffe for at komme igang om morgenen/dagen

Det er vel kun en ond cirkel, hvis det fører til noget mere?

Personligt har jeg droppet morgen/formiddagskaffen til fordel for te. Jeg responderer ret godt på koffein og vil gerne begrænse mit indtag af det. Både af sundhedsmæssige hensyn og fordi jeg bruger kaffe som pwo-stimulans og derfor vil have maksimal effekt af det. Jeg har nemlig en tendens til at blive mindre sensitiv overfor det, hvis jeg indtager større mængder over en given periode.

Kaffe er en fantastisk opdagelse, og jeg har ondt af folk, der ikke kan nyde en kop kulsort americano.
This is your life and it's ending one minute at a time
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 710

Geografisk sted: Østerbro

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Squat: 155.00
- Dødløft: 225.00

Drikker vel 3 kopper god stempelkaffe hver morgen. men har bestemt ikke noget problem med at droppe kaffen, hvilket jeg også har gjort i perioder.

Det Gevalia-sprøjt, man kan få på arbejdet, kan jeg nemt undvære.

Noget af det bedte ved weekenderne er, at man har god tid til at nyde et par kopper god kaffe om morgenen.

På NFL dage drikker jeg typisk en kande hvis jeg sidder op til klokken 6 næste morgen, også hvis jeg har lyst til at se et par NHL kampe. Så på NFL dage og nogle NHL dage bliver det til 1 kande - 1½ kande kaffe. På "almindelige" dage drikker jeg typisk 2 kopper kaffer, en om morgenen og så en enkelt inden træning.
Brugeravatar

Reputation point: 20

Geografisk sted: Odense

Asomugha skrev:På NFL dage drikker jeg typisk en kande hvis jeg sidder op til klokken 6 næste morgen, også hvis jeg har lyst til at se et par NHL kampe. Så på NFL dage og nogle NHL dage bliver det til 1 kande - 1½ kande kaffe. På "almindelige" dage drikker jeg typisk 2 kopper kaffer, en om morgenen og så en enkelt inden træning.

+1. Jeg responderer også helt sindsygt på det møj :-/ Drikker det frem for alt fordi det er varmt og godt til de kolde morgentimer.
Brugeravatar

Geografisk sted: Allerød

Træner her: Lillerød Vægtløfter Klub

Galleri: Vis galleri (6)

På en arbejdsdag/døgn kan jeg sagtens få 3kander kaffe og det går desværre udover nattesøvnen så jeg ligner udskidt æblegrød når jeg endelig har fri.
Når jeg har fri så kan jeg sagtens gå flere dage uden kaffe, hvis ikke jeg får en sms med "Kaffe om ti" så er jeg kørt :D

Jeg elsker kaffe, dog er min mave ikke glad for de store mængder der sniger sig ned iløbet af en arbejdsdag.
dedikation, motivation, inspiration.
Brugeravatar

Reputation point: 5

Geografisk sted: viborg

Træner her: DIT Studie
Falkevejens Motionscenter

Styrkeliste
- Bænkpres: 168.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 260.00

Galleri: Vis galleri (4)

Jeg drikker typisk et par kopper med mælk om morgenen for hyggens skyld til morgenmad og morgen tv, jeg kan li kaffe men mærker intet til koffeinen så skulle det være for et energi boost skal der seriøse mængder ind.
Mr BB Statue siger, træn hårdt spis fornuftigt og sov godt.
Brugeravatar

Geografisk sted: DK

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 160.00

Nu skriver i en kop kaffe, er det så en størrelse som man bliver budt hos gamle mennesker med underkop og kransekage. eller er det en amerikanerstørrelse dvs. et stort krus?

Jeg drikker selv mellem 1-4 krus kaffe om dagen.
Christian bitz fortalte for et par uger siden i go morgen danmark at kaffe var sundt men jeg syntes holdninger til kaffe skifter meget.

Drikker nok 3-5 kopper dagligt, pga en gode smag og for at vågne om morgenen...

Reputation point: 5

De kopper kaffe, jeg drikker, er vel nærmest i traditionel dansk standard-størrelse.

Jeg undgår helst at drikke kaffe om eftermiddagen, da jeg ofte sover uroligt mok i forvejen. Halveringstiderne på koffein er længere, end de fleste sikkert tror.

Kaffebarer og lign. frekventerer jeg meget sjældent. Gider ikke give det samme for en kop kaffe, som jeg selv kan købe et helt pund for.

2 kopper om morgenen , også en 2-3 stykker i løbet af dagen på arbejdet for ikke at falde i søvn med de Demente jeg arbejder med :lol:
Photo 17-11-11 09.21.29.jpg
12oz citymug

min lille kop på 12oz
Sidst rettet af Solosesso 17. nov 2011, 10:28, rettet i alt 1 gang.
Life is like a coin. You can spend it any way you wish, but you only spend it once.
Brugeravatar

Geografisk sted: Hillerød

Træner her: FitnessWorld Hillerød

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 130.00

Galleri: Vis galleri (7)

2 kopper kaffe og en espresse med lidt mælk for jeg nok cirka om dagen, meeeen prøve nu at nøjes med en kop kaffe og en espresso. Jeg bruger nemlig også koffein inden træning plus min mave opfører sig dumt af kaffe.
"At hjælpe er at forstå" - Søren Kierkegaard

Træningstøj Proteinpulver
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 80

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Unifitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 190.00