Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1485
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1482

Følg bodybuilding.dk på

Insulin og insulinsensiviten

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

hvad er og hvad gør insulin og insulinsensitiviten egentlig?

har forstået at hurtige optagelige kulhydrater er skidt for insulinsensiviteten da insulin så bliver spiket, problemer er bare at jeg ikke fatter hvad det skal sig?. er der en der kan skære det ud i pap for mig fra a-å? virkelig vil så gerne lære det. både hvad insulin er, og hvad insulin sensiviteten så gør. Hvis man nu har ødelagt sensiviteten er den så ødelagt for altid, eller er det bare dag til dag man kigger? for jeg har virkelig tit spist mange hurtige kulhydrater og gør det stadigvæk så det skal jeg nok stoppe med, vil bare vide om det er for sent nu hvis den er ødelagt. fortæl fortæl fortæl hvad den er og hvad den gør for træning og kosten osv tak.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Billede
Vane, Variation samt Vilje = Victory
Min logbog: project-swoleness-t56471.html

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 150.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Insulin er et af de primære hormoner der kontrollerer blodglukosen (blodsukkeret). Det har en antagonistisk (modsat) effekt ift. glukagon.

Lige når du spiser et måltid øges koncentrationen af insulin, der stimulerer cellerne til at optage næringsstof og 'lagre' det. Når du så har gået i noget tid, hvor du ikke har spist, vil glukagonkoncentrationen stige, der stimulerer cellerne til at frigive nogle af de næringsstoffer, som de har optager, således det kan forbrændes og du kan holdes i live :)

Dermed - når insulinniveauet er højt, så er glukagonniveauet lavt - og omvendt.

fatter det ike

Insulin er et hormon din bugspytkirtel laver når blodsukkeret stiger*.

Simpel udredning:
1) du spiser kulhydrater
2) de kommer ud i blodet
3) de kan ikke komme ind i cellerne, som f.eks. musklerne, af sig selv*
4) de skal bruge insulin til at tillade dem at komme ind
5) derfor stiger insulinniveauet i blodet
6) cellerne reagerer på insulinen, og lukker kulhydraterne ind

Hvis du har dårlig følsomhed for insulin, vil cellerne ikke reagere ligeså godt på insulinen, og det er sværere at få kulhydraterne til at komme ind. Det løser kroppen sædvanligvis ved at lave mere insulin.

*ja ja, ved det godt, men nu holder vi det lige simpelt.
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Reputation point: 5

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Galleri: Vis galleri (4)

Eller endnu mere forsimplet:

Insulin er en nøgle der åbner låsen i døren ind til dine celler, så sukkeret kan komme ind.

Er din insulinsensitivitet (dvs. følsomhed) dårlig, så passer nøglen (insulinen) dårligere i låsen (cellen), og sukkeret kan ikke blive lukket ligeså godt ind i cellen, og forbliver i højere grad i blodbanen

Billede
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

hvad ødelægger det så at sukkeret ikke kan komme ind i cellerne men forbliver i blodbanen?

og hvordan bliver insulin sensiviteten ødelagt, er det hvis man spiser mange hurtige kulhydrater hele tiden i løbet af dagen?

hvad har det med muskel opbygning at gøre og kan man rette op på en dårlig insulin følsomhed?

Venomancer skrev:hvad ødelægger det så at sukkeret ikke kan komme ind i cellerne men forbliver i blodbanen?

og hvordan bliver insulin sensiviteten ødelagt, er det hvis man spiser mange hurtige kulhydrater hele tiden i løbet af dagen?

hvad har det med muskel opbygning at gøre og kan man rette op på en dårlig insulin følsomhed?

1) Så kan det medføre en lang række metaboliske og kardiovaskulære forandringer
2) Insulinfølsomheden er til dels genetisk koblet. Derudover er fedme og inaktivitet stærke risikofaktorer for nedsat insulinfølsomhed, hvilket kan medføre diabetes. Sammensætningen af kosten har også en betydning, men dog mindre end de før nævnte.
3) Har du dårlig insulinfølsomhed, kan du rette op på risikofaktorerne.

Reputation point: 65

man hører bare tit at folk ikke spiser hvide ris f.eks for "insulinsensiviteten skyld" hvad sker der så hvis man nu lever af det hver dag til aftensmad, vil de anabolske processer så blive nedtrygt til sidst?

Syns den her artikel beskriver hvorfor det kan være problematisk med store mængder kulhydrater flere gange dagligt.

http://www.t-nation.com/free_online_art ... way_to_eat

andre bud og forklaringer?

Venomancer skrev:andre bud og forklaringer?

Nej det du har efterspurgt er vidst rimeligt godt belyst af ,Dingo, smeden og stenalt.

Mvh august
Sidst rettet af august 11. jun 2012, 06:18, rettet i alt 1 gang.

Geografisk sted: københavn

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 170.00

inaktivt forværre din insulin følsomhed
fedme forværre din insulin følsomhed

stor mængde kulhydrater gør ikke, men

1. man kan blive federe hvis man spiser for mange kulhydrater, fordi man indtager mere energi end man forbrænder. Dette er dog også gældende for fedt og protein. Dvs. protein kulhydrater og fedt kan forværre din insulin følsomhed, hvis du indtager større mængder end du forbrænder.

Reputation point: 50

nu bliver jeg endnu mere forvirret. Det jeg så det ud fra var der var en der ikke spiste et eller andet med sukker i, fordi "det var skidt for insulin sensiviteten at spise det fordi der var en del sukker i"

Venomancer skrev:nu bliver jeg endnu mere forvirret. Det jeg så det ud fra var der var en der ikke spiste et eller andet med sukker i, fordi "det var skidt for insulin sensiviteten at spise det fordi der var en del sukker i"

Et skud i tågen (uden at vide det), kan det være at insulin-receptorerne svækkes hvis de er aktive hele tiden. Dvs. der skal mere insulin til at opnå samme effekt. Det er det samme med steroider, og det er derfor doserne bliver højere og højere, eftersom receptorerne er blevet svækket.

Geografisk sted: København

Træner her: Anger Mangement

Syntes jeg skrev et indlæg igår, men det blev åbenbart ikke postet. Men altså,

Kroppen nedjusterer sædvanligvis sit respons på forskellige ting når der er meget af det, eksempelvis skal man løbende bruge mere heroin for at blive lige så påvirket som sidst. Det er det samme med insulin, hvor høje niveauer løbende sænker følsomheden. Med det i mente burde store mængder kulhydrater betyde insulinresistens, men det lader ikke til at være et problem i normalvægtige og aktive mennesker.

Store mængder af fruktose har en direkte negativ effekt på følsomheden fordi det laver noget rod i leveren. Det er ikke relevant for de fleste mennesker der lever nogenlunde sundt (det er formentlig først et problem ved +100g om dagen).

At folk sludrer lidt om hvide ris og insulinfølsomhed ved jeg ikke hvad jeg skal sige til. Spørg dem da hvad de mener. Med normal vægt og aktivitet er der ikke noget problem i hvide ris - jeg vil da endda tro at det er en fordel hvis man vil have store muskler.
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Galleri: Vis galleri (4)

BUMP :D
Jeg er igang med SRP og er igang med mit eget lille forsøg hvor jeg måler intermittent fasting blodsukker stigninger sammenlignet med de traditionelle måltider og snacks.
Der nævnes det at man er meget insulinfølsom ved det første måltid hvilket jeg også så. Betyder det således, at hvis vi tager Dingo's eksempel, at dørene bliver åbnet hurtigere grundet den 16 timers faste? Altså at lagrene indtager glukosen hurtigt grundet at den ikke har fået tilført glukose i lang tid?
Jeg målte det således. 200g fuldkornspasta + en appelsinjuice fra noget jeg ikke kan huske i hovedet :lol:
inden faste: 4,3
efter 25 min hvor fasten blev brudt og maden var spist: 9,9

Så da jeg spiste det næste måltid igen var den nede på 4,3 og havde en lille stigning bagefter på 4,9. Der var det 50g pasta og 4 æg så der er en stor forskel.
Så: Hvordan virker det at man er insulinfølsom? Insulinen frigives i store mængder eller hvorledes? går fra katabolsk til anabolsk tilstand?

TLO

Reputation point: 25

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 66 gæster