Jeg ser, der er en del som anvender forskellige former for intervaltræning på off-dagene i cutperioder. Det er typisk korte intervaller, fx 100m sprint eller 20 sekunders sprint efterfulgt af 10 sekunders pause.
Min meget simple logik siger at høj intensiv kardiovaskulær træning har større negativ indflydelse på muskelmassen, og det er vel også derfor mange bodybuildere benytter sig af powerwalking som deres kardio, fordi det er ved så lav intensitet.
Mit spørgsmål er så:
Hvorfor benyttes disse intervaller?
Hvad sker der rent fysiologisk?
Hvor lange bør intervallerne være?
Mit umiddelbare gæt ville være noget med at når intervallerne er så korte, så er det primært udvikling af type II muskelfibre under anaerob forbrænding, og derfor har det ikke den negative effekt som fx en høj intensiv løbetur på 10km har..?
Personligt kan jeg bedst lide at løbe 5-8km som kardio. Jo hurtigere des sjovere(konkurrerende), men udover at det er sundt for konditionen osv, så er det vel ikke særlig hensigtsmæssigt i forhold til bodybuilding uanset om man cutter eller bulker?
Det var en del spørgsmål

:
Derudover så er det jo ikke helt de samme energiprocesser ved lange løbeture som ved cirkeltræning i det foreslåede intervaller.