Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 872
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 870

Følg bodybuilding.dk på

Kan man nøjes kun med at træne?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Jeg har lige en spørgsmål...

Kan man godt komme ned i både vægt og fedtprocent, uden at motionere men bare styrketræne (jeg spiser selvfølgelig også sundt og tager rigelig med protein)? Jeg kan nemlig ikke lige at motionere så meget...

Reputation point: 0

Geografisk sted: Køge

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

@hmet skrev:Jeg har lige en spørgsmål...

Kan man godt komme ned i både vægt og fedtprocent, uden at motionere men bare styrketræne (jeg spiser selvfølgelig også sundt og tager rigelig med protein)? Jeg kan nemlig ikke lige at motionere så meget...

så skal du bare have rigtig god styr på kosten, men jeg vil helt klart anbefale at konditræne!
Brugeravatar

Geografisk sted: Vejle

Træner her: Fitness World Vejle

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 145.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Vil man så ikke miste en del muskelmasse...?

Geografisk sted: Køge

@hmet skrev:Vil man så ikke miste en del muskelmasse...?

du kommer ikke til at midste ret meget, tror ikke det er noget du kommer til at lægge mærke til.

du skal jo bare sørge for at ligge 500 kcal i underskud. for mit eget vedkommende ved jeg at jeg ikke taber mig ret meget med mindre at jeg konditræner. :)
Brugeravatar

Styrkeliste

Udover at det virker ekstremt overvældende og hårdt at begynde med at løbe, eller andre former for konditionstræning, er det ekstremt opløftende og bekræftende når man kan mærke fremskridtende.

Start i de små, sæt dig realistiske mål (eksempelvis kunne dit første mål være at løbe 1km uden stop), og tag det lidt med ro, resultaterne skal nok komme.

Jeg kan kun anbefale dig at veje dig selv inden du begynder, og så igen efterhånden, så man bliver bekræftet i at der er fremskridt.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Man kan sagtens mindske ens fedtprocent uden at dyrke kardiotræning. Hvis folk påstår modsat, så aner de ikke hvad de snakker om.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Thomas Jagd skrev:Man kan sagtens mindske ens fedtprocent uden at dyrke kardiotræning. Hvis folk påstår modsat, så aner de ikke hvad de snakker om.

det var det første jeg skrev, så forstår ikke hvad du mener med det?

Nikolaj P skrev:så skal du bare have rigtig god styr på kosten, men jeg vil helt klart anbefale at konditræne!
Brugeravatar

Styrkeliste

det var det første jeg skrev, så forstår ikke hvad du mener med det?

Det er da rimeligt nemt at forstå ? Det var bare en konstatering af at kardiotræning ikke er nødvendigt. Det kan være en hjælp, men det er på ingen måde nødvendigt. Jeg har ikke quoted dit indlæg nogen steder, så kan ikke forstå du føler dig truffet ?
Redaktør

Styrkeliste

Selvfølgelig kan man tabe sig uden at dyrke cardio. Det handler blot om at ligge i kalorieunderskud - ca. 500 kcal i underskud, dagligt, ville være at foretrække, for at holde på massen
Eat clen, tren hard
Brugeravatar

Reputation point: 135

Geografisk sted: Århus C

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

Det er svaret på det, men hvorfor nøjes? :)
Danmarks Stærkeste Mand 2014 og 2015

Vil du være stærkere, så skriv en PM til mig, tilbyder personlig hjælp og træning :)

Facebook: Mikkel Leicht
IG: mikkelleicht
Brugeravatar
StrongMan

Reputation point: 45

Geografisk sted: Thisted

Styrkeliste
- Bænkpres: 260.00
- Squat: 330.00
- Dødløft: 400.00

Mikkel leicht skrev:Det er svaret på det, men hvorfor nøjes? :)

Enig - hvorfor ikke dyrke lidt cardio? Kan være 20 minutter et par gange ugenligt?
Brugeravatar

Moderator

Reputation point: 55

Geografisk sted: København

Træner her: Tårnby Styrkeløfter Klub
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 302.50
- Dødløft: 292.50

Biiver skrev:

Enig - hvorfor ikke dyrke lidt cardio? Kan være 20 minutter et par gange ugenligt?

Jo, men hvis man decideret hader det ? Træning skal efter min mening være noget man nyder. Jeg nyder at løfte tungt vægte. Jeg hader at dyrke kardio træning. Derfor gør jeg det aldrig. Men jeg vil stadigvæk gerne have et minimum af kardio-vaskulær effektivitet, så jeg har fundet et alternativ som stadigvæk bringer mig glæde. Og det er forskellige former for cirkeltræning og cross-fit agtigt træning. Det er uendeligt sjovere end at løbe eller cykle en tur for mig. Og så har det en bedre overførlighed til vægttræningen :wink:
Redaktør

Styrkeliste

Thomas Jagd skrev:
Biiver skrev:

Jo, men hvis man decideret hader det ? Træning skal efter min mening være noget man nyder. Jeg nyder at løfte tungt vægte. Jeg hader at dyrke kardio træning. Derfor gør jeg det aldrig. Men jeg vil stadigvæk gerne have et minimum af kardio-vaskulær effektivitet, så jeg har fundet et alternativ som stadigvæk bringer mig glæde. Og det er forskellige former for cirkeltræning og cross-fit agtigt træning. Det er uendeligt sjovere end at løbe eller cykle en tur for mig. Og så har det en bedre overførlighed til vægttræningen :wink:

Det er der ingen der benægter, hader det da også selv.. Cirkeltræning og andet lignende interval træning er vel også det jeg vil kalde for cardio.. Specielt hvis det er lavet til hovedformål at øge ens kondition.. Jeg vil gerne anbefale slædetræk intervaller, eller bare almindelig slædetræks sprints, det er virkelig en øvelse er er effektivt på kort tid! :)

Vil du være stærkere, så skriv en PM til mig, tilbyder personlig hjælp og træning :)

Brugeravatar
StrongMan

Styrkeliste

Mikkel leicht skrev:
Thomas Jagd skrev:
Biiver skrev:

Det er der ingen der benægter, hader det da også selv.. Cirkeltræning og andet lignende interval træning er vel også det jeg vil kalde for cardio.. Specielt hvis det er lavet til hovedformål at øge ens kondition.. Jeg vil gerne anbefale slædetræk intervaller, eller bare almindelig slædetræks sprints, det er virkelig en øvelse er er effektivt på kort tid! :)

Hah, din slædehund! :wink: For mig ville det være lidt sært at lægge op til slædetræk. Så tror jeg folk i Århus C ville kigge lidt mærkeligt :D Men jeg tror bestemt det trækker tænder ud!
Eat clen, tren hard
Brugeravatar

Reputation point: 135

Geografisk sted: Århus C

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

Vi kommer bare ikke udenom, at længerevarende steady-state cardio virker langt mere fedtforbrændende end cirkeltræning og lignende. Ønsker man et effektivt vægttab er der imo ingen vej uden om cardio.
This is your life and it's ending one minute at a time
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 710

Geografisk sted: Østerbro

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 225.00

Thomas Jagd skrev:Og det er forskellige former for cirkeltræning og cross-fit agtigt træning. Det er uendeligt sjovere end at løbe eller cykle en tur for mig. Og så har det en bedre overførlighed til vægttræningen :wink:

Kan du prøve at give et eksempel på sådan en cirkel træning, der kunne få pulsen højt nok op til at kunne konkurrere med 25 minutter på cross-traineren?

Eller hvis du kender nogle sider du kan linke til med sådan noget træning?

Tror faktisk at jeg læste om det på muscleandfitness her den anden dag, er dette korrekt?

http://www.muscleandfitness.com/training/217

Generelt skriver de jo meget crap derinde :wink:
Brugeravatar
Månedens skribent: August 2009

Reputation point: 302

Moqensen skrev:
Thomas Jagd skrev:Og det er forskellige former for cirkeltræning og cross-fit agtigt træning. Det er uendeligt sjovere end at løbe eller cykle en tur for mig. Og så har det en bedre overførlighed til vægttræningen :wink:

Kan du prøve at give et eksempel på sådan en cirkel træning, der kunne få pulsen højt nok op til at kunne konkurrere med 25 minutter på cross-traineren?

Tror faktisk at jeg læste om det på muscleandfitness her den anden dag, er dette korrekt?

http://www.muscleandfitness.com/training/217

Generelt skriver de jo meget crap derinde :wink:

Det er udmærket måde at gøre det på. Man skal bare være opmærksom på at man nok ikke bliver helt vildt populær i centeret hvis man mener man skal optage 10 forskellige ting på samme tid. Så tag evt en masse øvelser der kun kræver en stang og et squatrack, så er du meget godt kørende :)
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2008 Månedens skribent: Juli 2008
Moderator

Reputation point: 257

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 302.50
- Squat: 215.00
- Dødløft: 250.00

Galleri: Vis galleri (3)

Karl Æg skrev:Vi kommer bare ikke udenom, at længerevarende steady-state cardio virker langt mere fedtforbrændende end cirkeltræning og lignende. Ønsker man et effektivt vægttab er der imo ingen vej uden om cardio.

Det er bare ikke korrekt. Det kan godt være at den relative fedtforbrænding under længerevarende kardio-træning er større end ved intervaltræning (ala HIIT), cross-fit agtig træning, cirkeltræning osv. Men den totale energiomsætning er LANGT større ved den højintense træning. Specielt hvis du medregner efterforbrændingen. Der er flere undersøgelser som viser at efterforbrændingen er forhøjet i helt op til et døgn efter et HIIT pas eller et højt vægttræningspas. Det samme gør sig ikke gældende ved længerevarende moderate kardiotræning. Her falder den tilbage til udgangsniveauet efter ganske få timer.

Så vil du måske spørge hvorfor bodybuildere som skal cutte ikke anvender HIIT og/eller cross-fit træning når de skal smide fedtet. Og det er simpelthen et spørgsmål om overtræning. Når man skal holde på muskelmassen, så skal man fortsætte den hårde tunge træning. Og på en lav-kalorie diæt kan det simpelthen være katastrofalt at smide 3-4 HIIT pas ind, hvis man restituere dårligt under sådanne ernæringsmæssige forhold. Der er dog bodybuildere som gør det, skal det lige siges. Så det er simpelthen fejlagtigt og mytebefængt, at påstå at længerevarende kardiopas er bedre til at smide fedtet.
Redaktør

Styrkeliste

Nu ligger effektiviteten jo ikke nødvendigvis i hvor højt pulsen kommer op. Men jo, kan da godt give et eksempel på hvad jeg selv laver en gang imellem.

Det kunne være så mange rotationer af nedenstående, som jeg kan nå på 15 minutter.

Clean and press (cleanes og presses hver rep) x 15 reps med 60 kg

Sandsæk på 60 kg op på nakken og løbe 50 meter

20 armbøjninger

20 bodyweight squats

De 4 ting lige i rap, efterfulgt af en meget kort pause hvorefter rotationen gentages. Så mange rotationer som man kan nå på 15 minutter. Det er tilladt at tage en lille "breather" fra tid til anden mellem hver øvelse. Men kan man lave det hele back to back giver det selvfølgelig flest rotationer på de 15 minutter.

Det kan iøvrigt sættes sammen på mange forskellige måder. Nogen gange smider jeg noget sjipning ind imellem. Eller korte spurter uden sandsæk. Mulighederne er uendelige.
Redaktør

Styrkeliste

Moqensen skrev:Kan du prøve at give et eksempel på sådan en cirkel træning, der kunne få pulsen højt nok op til at kunne konkurrere med 25 minutter på cross-traineren?

Lige for tiden kører kæresten og jeg efter programmet her:

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance_bodybuilding/destroying_fat_war_room_strategies_to_maximize_fat_loss

Jeg synes nok at pulsen kommer pænt derop på cirkel trænings dagene.

Geografisk sted: Ishøj

Træner her: NMI

Styrkeliste
- Squat: 130.00
- Dødløft: 140.00

Nu gik spørgsmålet på om man kan nøjes med vægttræning for at mindske fedt%..

Og ja, det kan man vel godt. Hvis man ligger i kalorieunderskud.

Men er det godt? Det tvivler jeg på. Alt motion er jo godt og forebygger blodpropper, hjerte-kar sygdommer osv. Alle skal have min. 30 minutters motion om dagen IMO (og sundhedsstyrelsens)

Løb, cykling, gang er jo godt og jeg syntes man skal passe på med at anbefale nogen IKKE at dyrke en eller anden form for motion..
Be good to yourself, 'cause nobody else, has the power to make you happy.
viewtopic.php?t=10842&postorder=asc&start=0#164985
Brugeravatar

Geografisk sted: Herlev, København

Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00
- Squat: 85.00
- Dødløft: 135.00

Galleri: Vis galleri (8)

Alle skal have min. 30 minutters motion om dagen IMO (og sundhedsstyrelsens)

Vægttræning er også motion. Det har ligeså mange helbredsgevinster som kardiotræning.
Redaktør

Styrkeliste

Thomas Jagd skrev:
Karl Æg skrev:Vi kommer bare ikke udenom, at længerevarende steady-state cardio virker langt mere fedtforbrændende end cirkeltræning og lignende. Ønsker man et effektivt vægttab er der imo ingen vej uden om cardio.

Det er bare ikke korrekt. Det kan godt være at den relative fedtforbrænding under længerevarende kardio-træning er større end ved intervaltræning (ala HIIT), cross-fit agtig træning, cirkeltræning osv. Men den totale energiomsætning er LANGT større ved den højintense træning. Specielt hvis du medregner efterforbrændingen. Der er flere undersøgelser som viser at efterforbrændingen er forhøjet i helt op til et døgn efter et HIIT pas eller et højt vægttræningspas. Det samme gør sig ikke gældende ved længerevarende moderate kardiotræning. Her falder den tilbage til udgangsniveauet efter ganske få timer.

Så vil du måske spørge hvorfor bodybuildere som skal cutte ikke anvender HIIT og/eller cross-fit træning når de skal smide fedtet. Og det er simpelthen et spørgsmål om overtræning. Når man skal holde på muskelmassen, så skal man fortsætte den hårde tunge træning. Og på en lav-kalorie diæt kan det simpelthen være katastrofalt at smide 3-4 HIIT pas ind, hvis man restituere dårligt under sådanne ernæringsmæssige forhold. Der er dog bodybuildere som gør det, skal det lige siges. Så det er simpelthen fejlagtigt og mytebefængt, at påstå at længerevarende kardiopas er bedre til at smide fedtet.

Studier påviser, at man ved HIIT hæver den basale forbrænding med ca. 20% og kan holde dette i så meget som 48 timer, hvis den vel at mærke er korrekt udført.
Det er meget vigtigt at kurven i intervaltræning ikke er faldende i intensiteten når man når mod slutning af træningen, men samme intensitet holdes fra start til slut.

Så jeg kan kun tilslutte mig Thomas med hans argument, - forholdt mod de studier der til dato er de gældende.
"Ydmyghed består ikke i at fornægte sig selv, men i at vedkende sig sin handling "
Antoine de Saint-Exupéry
Brugeravatar

Geografisk sted: Sorø

hvorfor er det så vigtigt med en lige kurve af intensitet hele vejen igennem? det har betydning, men vel ikke mere end at man er presset hårdt...

Brugeravatar
StrongMan

Styrkeliste