Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1728
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1726

Følg bodybuilding.dk på

Koffein, sammen med kreatin?

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hey.. Går for tiden og tager kreatin, hvilket giver fint udbytte.. Har hørt myter om at koffein og kreatin er en dårlig blanding, da koffeinen vil gå ind og fjerne kreatin effekten? nogle som kan af - bekræfte dette?

Kunne godt bruge lidt koffein engang imellem for noget energi..
Hjemmeside
:Commitment:

Reputation point: 0

Geografisk sted: Kbh s

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (7)
Kostplan: Vis kostplan

Rosendal skrev:Hey.. Går for tiden og tager kreatin, hvilket giver fint udbytte.. Har hørt myter om at koffein og kreatin er en dårlig blanding, da koffeinen vil gå ind og fjerne kreatin effekten? nogle som kan af - bekræfte dette?

Kunne godt bruge lidt koffein engang imellem for noget energi..

Jeg tror at det er rigtigt..Min fitness instruktør sagde det engang og tror oss at jeg har læst om det..

Er du i loudning perioden?? og er det begyndt at virke??
Ps. er selv i loudning 3 dag.

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Fra (link slettet)

Spm: Skader det at drikke koffein holdige drikke sammen med Kreatin?

WEBMASTER: Gennem længere tid har der været en generel teori indenfor sportsverdenen som sagde at man ikke måtte drikke kaffe, Cola etc. der indeholder koffein hvis man ville have noget ud af en kreatin kur.

Problemet med denne teori er imidlertid at der ikke har været noget som helst research, som kunne bakke teorien op.

Man må sige at internettet har mange fordele, men det har altså også sine ulemper. En af ulemperne er at mis-information kan spredes meget hurtigt, og denne her teori er vel et godt eksempel på netop dette.

Lad os prøve at se hvorfor så mange er hoppet med på teorien. I bund og grund stammer teorien fra et studie med følgende tests:

* Placebo
* Kreatin alene
* Kreatin samt koffein

Resultaterne fra dette studie var at den gruppe, der fik kreatin samt koffein havde et lavere præstations niveau end den gruppe, som fik kreatin alene. MEN studiet viste også at kreatin / koffein gruppen havde ligeså meget kreatin i musklerne (phospho-kreatin). Dette beviser at koffein ikke har en effekt på optagelsen af kreatin i muskelcellerne.

Hvordan kan præstationen så hæmmes?

Her skal det så siges at dette studie ikke blev udført 100% professionelt. Forskerne tillod f.eks. ikke tilstrækkelig tid til en "lager-udtømning" mellem hver test. Grupperne havde kun 3 ugers pause mellem hver test, og det er alment anerkendt at man stadig kan vise tegn på kreatin tilskud efter så få uger.

Et andet problem lader til at være at der minimum var 20 timer mellem den sidste koffein dosis og kreatin / koffein testen. De fleste vil vide at 20 timer er tilstrækkelig tid for koffein til at komme ind og ud af systemet, så resultaterne af testen er langt fra korrekte da det er meget muligt at koffein slet ikke var i kroppen da testen blev foretaget.

Der er imidlertid et "gammelt" studie hvor deltagerne blev bedt om at opløse kreatin monohydrat i te eller kaffe. Selvom kreatin altså blev opløst i kaffe blev der stadig observeret vægtforøgelse i 7 ud af de 8 test personer, og de havde alle forøget deres totale muskel-kreatin lagre. (1)

Selvom disse resultater indikerer at koffein ikke har en negativ effekt på kreatin tilskud vil jeg anbefale at folk holder forbruget på et rimeligt niveau. Drik eventuelt kaffe flere timer efter du har taget dit kreatin tilskud for at være sikker på at opnå optimale resultater.

1. Greenhaff PL, Bodin K, Soderlund K, Hultman E. Effect of oral creatine supplementation on skeletal muscle phosphocreatine resynthesis. Am J Physiol 1994;266:E725-E730.

Spm: Kan Kreatin bruges under genoptræning?

WEBMASTER: En ny undersøgelse offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Journal of Physiology viser at patienter med knoglebrud og idrætsskader kan blive genoptrænet hurtigere ved anvendelsen af kreatin.
Bag undersøgelsen står Center for Muskelforsknings afdeling på Institut for Idræt ved Københavns Universitet.
"Det er ikke værd at dø for, men det er bestemt værd at vove livet for" - General K.G. Hillingsø
Månedens skribent: August 2007

Træner her: Bjørns Wrestling, Træningscentret
Sportshøjskolen
SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 142.50
- Squat: 200.00
- Dødløft: 265.00

Har været oppe at vende før. Så vidt jeg ved står der ikke længere på kreatin produkterne at dette skulle være tilfældet. Men kan på den anden side heller ikke finde noget info/undersøgelser der modbeviser de gamle påstande.

Tjekker lige op på dette :wink:
Brugeravatar

Noget fis efter min erfaring. Har selv stor effekt af Kreatin og Koffein. Og aldrig selv oplevet de sku udligne hinanden
Månedens skribent: December 2007

jeg drikker massere af kaffe og tager kreatin samtidig.. jeg har prøvet at droppe kaffen, men jeg oplever ikke nogen mærkbar effekt, så nu tager jeg kreatin med det samme jeg står op og drikker kaffe 30-45 min senere.. ingen probs i det.
cutting.. cutting and cutting you fat bastard!
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2007

Reputation point: 15

Geografisk sted: aars

Træner her: Fitnessmaster Hadsund

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00

kuglen skrev:jeg drikker massere af kaffe og tager kreatin samtidig.. jeg har prøvet at droppe kaffen, men jeg oplever ikke nogen mærkbar effekt, så nu tager jeg kreatin med det samme jeg står op og drikker kaffe 30-45 min senere.. ingen probs i det.

Prøv at holde op med at drikke kaffe i nogle måneder...Jeg r ret sikker på teorien om krea og kofe..
min ven indtog under loudning både kofe og kreatin i 7 dage og fik ik noget ud af d.

Men vil gøre opmæerksom på at han ik er en nonresponder.
da han har træn før, for ca. 1 år siden og den gang indtog han kreatin og ku virkelig mærke det..MEN han tog det i overdrvne mængder uden pause.

curls skrev:Prøv at holde op med at drikke kaffe i nogle måneder...Jeg r ret sikker på teorien om krea og kofe..
min ven indtog under loudning både kofe og kreatin i 7 dage og fik ik noget ud af d.

jeg drak ikke kaffe i 5 mdr.. :wink:
Brugeravatar

Styrkeliste

curls skrev:
kuglen skrev:jeg drikker massere af kaffe og tager kreatin samtidig.. jeg har prøvet at droppe kaffen, men jeg oplever ikke nogen mærkbar effekt, så nu tager jeg kreatin med det samme jeg står op og drikker kaffe 30-45 min senere.. ingen probs i det.

Prøv at holde op med at drikke kaffe i nogle måneder...Jeg r ret sikker på teorien om krea og kofe..

da han har træn før, for ca. 1 år siden og den gang indtog han kreatin og ku virkelig mærke det..MEN han tog det i overdrvne mængder uden pause.

Der er intet videnskabeligt der kan bakke din teori op! Hvis du dog alligevel har fundet noget, så sig endelig til :wink:

Forresten, så hedder det loading og IKKE loudning, hvis du tænker på den indledende fase, hvor folk indtager store mængder kreatin...
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2007

Geografisk sted: Ringkøbing

Styrkeliste
- Squat: 160.00
- Dødløft: 205.00

Galleri: Vis galleri (19)

curls skrev:Prøv at holde op med at drikke kaffe i nogle måneder...Jeg r ret sikker på teorien om krea og kofe..

Måske din ven er blevet "immun" overfor mindre mængder kretin? Hvis han har taget ekstremt meget i en lang periode og så pludseligt tager normale doser, så vil kroppen næppe reagere på det.
Ellers kunne han måske være non-responder og kreatinen derfor udelukkende have haft en mental effekt?
Brugeravatar

Moderator

Reputation point: 55

Geografisk sted: København

Træner her: Tårnby Styrkeløfter Klub
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 302.50
- Dødløft: 292.50

Biiver skrev:[Måske din ven er blevet "immun" overfor mindre mængder kretin? Hvis han har taget ekstremt meget i en lang periode og så pludseligt tager normale doser, så vil kroppen næppe reagere på det.

det kan man ikke.... kroppen når på et tidspunkt til et stadie hvor den ikke kan ophobe mere kreatin i sine depoter, hvilket er grunden til at man skal stoppe med at tage kreatin i en periode ca hver 8 uge. her tømmer kroppen så de depoter den har fyldt og man er klar til at tage et tilskud igen.
om man tager 2g om dagen eller 20g om dagen vil ikke ændre på andet end den tid der går før kroppens max er nået.
Brugeravatar

Styrkeliste

Problemet med hans ven er jo han tog det i store mængder UDEN pause, så hans lagre blev jo aldrig tømt. Sådan forstod jeg i hvert fald "curls" :P
Brugeravatar

Moderator

The Gym

Styrkeliste

J-S-O skrev:
curls skrev:

Der er intet videnskabeligt der kan bakke din teori op! Hvis du dog alligevel har fundet noget, så sig endelig til :wink:

Forresten, så hedder det loading og IKKE loudning, hvis du tænker på den indledende fase, hvor folk indtager store mængder kreatin...

Jamen skal man altid dokumentere det med en eller andet videnskabligtest?

Dengang voksede han utroligt meget...På 6 måneder var han dobbelt så stor.
Han trænede sam med en anden makker, som havde været meget større end ham (eks. 48 cm i arme) og kørte AS.
Efter 6 måneder med krea, var han næsten ligeså stor som ham der tog AS.

Biiver skrev:Problemet med hans ven er jo han tog det i store mængder UDEN pause, så hans lagre blev jo aldrig tømt. Sådan forstod jeg i hvert fald "curls" :P

hans lagre skal nok blive tømt.. det kræver bare at han dropper kreatinen i en måned eller 2.. så kan han starte op igen
Brugeravatar

Styrkeliste

Biiver skrev:Problemet med hans ven er jo han tog det i store mængder UDEN pause, så hans lagre blev jo aldrig tømt. Sådan forstod jeg i hvert fald "curls" :P

Ja, du forstod det rigtigt :-)

curls skrev:Jamen skal man altid dokumentere det med en eller andet videnskabligtest?

Han trænede sam med en anden makker, som havde været meget større end ham (eks. 48 cm i arme) og kørte AS.

Måske din ven har taget AS? (ingen beskyldning)

Eller har han haft en masse begyndergains? Det første år man træner har man mulighed for at vokse ekseptionelt meget.
Brugeravatar

Moderator

The Gym

Styrkeliste

det kan man ikke.... kroppen når på et tidspunkt til et stadie hvor den ikke kan ophobe mere kreatin i sine depoter, hvilket er grunden til at man skal stoppe med at tage kreatin i en periode ca hver 8 uge. her tømmer kroppen så de depoter den har fyldt og man er klar til at tage et tilskud igen.

Er det virkeligt nødvendigt med en pause hver 8. uge.
Hvis der er overskydende kreatin i blodstrømmen, udskilles dette vel bare i lever/fordøjelsystem og ender i potten som ikke anvendt?.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 2.50
- Squat: 1.50
- Dødløft: 6.16

Biiver skrev:
curls skrev:Jamen skal man altid dokumentere det med en eller andet videnskabligtest?

Måske din ven har taget AS? (ingen beskyldning)

Eller har han haft en masse begyndergains? Det første år man træner har man mulighed for at vokse ekseptionelt meget.

Det er jeg ret sikker på at han ik har..
Han begyndte først at træne 1 år i fitness, der efter 6 md. der hjemme og efter det begyndt han at træne i fitness i de 6 md. hvor han bare blev stor..

[quote="curlsEfter 6 måneder med krea, var han næsten ligeså stor som ham der tog AS.[/quote]

enten har ham på aas været et tågehorn der ikke har haft styr på sagerne ellers overdriver du gevaldigt eller også har din kammi haft fingerne nede i kagedåsen :wink:
Brugeravatar

Styrkeliste

kuglen skrev:[quote="curlsEfter 6 måneder med krea, var han næsten ligeså stor som ham der tog AS.

enten har ham på aas været et tågehorn der ikke har haft styr på sagerne ellers overdriver du gevaldigt eller også har din kammi haft fingerne nede i kagedåsen :wink:[/quote]

Er næsten sikker på at han ik tog AS.
MEN, man ved jo aldrig....

kuglen skrev:[quote="curlsEfter 6 måneder med krea, var han næsten ligeså stor som ham der tog AS.

enten har ham på aas været et tågehorn der ikke har haft styr på sagerne ellers overdriver du gevaldigt eller også har din kammi haft fingerne nede i kagedåsen :wink:[/quote]

Ham der tog AS, havde trænet i 5 år og har styr på sagerne...(Da han går helt vildt meget op i det)
Han vil gerne stille op til en eller andet BB konkurrence...Han er nemlig begyndt med en kur igen :-)

Hmm lyder ikke til der er noget videnskabeligt om at koffein skulle udligne kreatin effekten..

Er ikke i loading periode mere.. kører 4gr dagligt..
Hjemmeside
:Commitment:

Geografisk sted: Kbh s

Galleri: Vis galleri (7)

Backbone skrev:Er det virkeligt nødvendigt med en pause hver 8. uge.
Hvis der er overskydende kreatin i blodstrømmen, udskilles dette vel bare i lever/fordøjelsystem og ender i potten som ikke anvendt?.

jo for meget kreatin bliver udskilt fra kroppen, men hvad er så iden i at fortsætte?
Brugeravatar

Styrkeliste

Nej men jeg mener bare man skal lægge sig på et niveau i indtagelse, ud fra de retningslinier man kan læse sig til, og så træne som man plejer. Så vil det, nogenlunde stabile(antager jeg) forbrug man har svare til indtagelsen, og der er ikke en grund til en tæmme depot-pause hver 8 uge.
Brugeravatar

Styrkeliste

det er nu den motode der anbefales fra alle sider..
Brugeravatar

Styrkeliste

kuglen skrev:det er nu den motode der anbefales fra alle sider..

Jamen d r godt nok så. Er det fordi at musklen kan rumme mere kreatin?, for så kan jeg godt forstå det.
Brugeravatar

Styrkeliste

de kan ikke rumme mere... derfor stopper man og kører en periode uden kreatin.
Brugeravatar

Styrkeliste

kuglen skrev:de kan ikke rumme mere... derfor stopper man og kører en periode uden kreatin.

Hmm, er du nu også sikker på det? Jeg mener bestemt at loadingfasen netop tages for at forhøje koncentrationen i muskulaturen så meget som muligt, og derefter benytter man sig af en vedligeholdsesfase (som navnet antyder) hvor man prøver at holde koncentrationen på samme niveau, nemlig så højt som muligt!

Grundlaget til at man bør holde en pause efter en bestemt periode skyldes ikke at ens egensyntese af kreatin falder, for denne stiger igen, så snart at man stopper med sit kreatinforbrug: hvad enten pausen kommer efter to måneder eller ti måneder. Bivirkninger ved kreatinindtagelse er vist kun relateret til personer, som allerede har en nyrelidelse eller lignende, så raske og velfungrende personer, har såvidt jeg ved, ikke noget at frygte!

Derimod menes der at ske en nedregulering af de transportører som sørger for at kreatinen kommer fra blodbanen og ind i muskulaturen ved et længerevarende forbrug af kreatin. Kurven stiger altså i starten, men efter en tid falder kurven tilbage til et lavere niveau igen, hvoror jeg tror man kan drage større nytte af kreatin ved at holde en pause ved foreksempelvis hver anden måned...
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2007

Geografisk sted: Ringkøbing

Styrkeliste
- Squat: 160.00
- Dødløft: 205.00

Galleri: Vis galleri (19)

Benytter selv kreatin og coffein.. Virkningen er den samme uden coffein..

Der er ikke nogen der tyder på at kreatin ikke skulle kunne tages med koffein. Bare se på din kropsvægt de første dage, stiger den eller ej? har du taget 2kg på på 5 dage samtidigt med din kreation og kaffe, er det nok meget rimeligt at sige at kreatinen "virker".

Og JSO har ret i det med pausen, det er for at få egensyntesen op igen, hvis den evt er faldet, og for at få opreguleret transportørene igen.
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Reputation point: 5

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Galleri: Vis galleri (4)