Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1334
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1332

Følg bodybuilding.dk på

Kostplan til Cut, kritik?

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hey bb.dk. Jeg er i den situation jeg for nogle måneder siden rev mit korsbånd over og flækkede min menisk i knæet, så har gået hjemme i adskillige måneder med næsten ingen aktivitet. Har derfor ikke turde skære ret meget ned på kosten, men nu kører træningen (i hvert fald overkroppen) på fuld skrue igen, og jeg trænger til et Cut. Jeg har forsøgt mig at putte mit bud ind i kostplanen her på siden, men kan godt selv se der er lidt rigeligt protein. Er det et problem? Jeg har det syn på det at kulhydrat kun er et fyldstof i en eller anden udstrækning, selvfølgelig er det velegnet som egentlig energikilde, men kan jeg klare mig med et minimum må det vel være fint. er der nogen af jer der har bud på fødevarer jeg måske kunne skifte ud så jeg fik lidt mere fedt med ind?
Inputs er mere end velkomne.
kostplan

Reputation point: 0

Geografisk sted: Massage og Motion

Træner her: Massage og Motion

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Nu spiser du allerede nødder til morgenmad, men du kunne yderligere erstatte vindruerne i dit late night meal med nogle mandler eller lignende :)

Logbog: Ingen logbog

Havde personligt nok ikke gået over 300g broteins, og puttet de extra kcal over på fedt. But thats just me. Kommer self også an på om du køre noget under dit cut, hvordan det skal struktureres.

Kostplan: Ingen kostplan

Dit omega 3:6 forhold er lort.

Skift evt. olivenolien ud med raps og paranød ud med valnød.

Reputation point: 5

Træner her: OBBC

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 175.00

Broseidon skrev:Havde personligt nok ikke gået over 300g broteins, og puttet de extra kcal over på fedt. But thats just me. Kommer self også an på om du køre noget under dit cut, hvordan det skal struktureres.

Jeg kører ikke nogle ulovlige substanser hvis det er det du mener :-) vil også gerne tilføje mere fedt, ved bare ikke hvordan jeg skal gøre det.
Oliverg skrev:Dit omega 3:6 forhold er lort.

Hvad gør at det forhold er lort, er det overvejende omega 6 der er i olivenolie og i paranød da? Laksen skulle vel gerne trække op med omega 3'en.

Styrkeliste

Havde nok også fordelt mit protein indhold mere ud, så fordelingen var mere lige. Kroppen kan jo kun optage så og så meget af en gang, og det at du indtager 88 et måltid og 24 et andet finder jeg lidt mærkelig anlagt. Havde personligt balanceret det mere ud. Også pga. hvis jeg får for meget begynder jeg at lugte ret surt, ved ikke om du har det på samme måde.

Broseidon skrev:Havde nok også fordelt mit protein indhold mere ud, så fordelingen var mere lige. Kroppen kan jo kun optage så og så meget af en gang, og det at du indtager 88 et måltid og 24 et andet finder jeg lidt mærkelig anlagt. Havde personligt balanceret det mere ud. Også pga. hvis jeg får for meget begynder jeg at lugte ret surt, ved ikke om du har det på samme måde.

Jeg troede det med kroppen kun kan optage x antal gram protein var blevet afkræftet efterhånden? :-)
Men har ikke med vilje lagt det sådan, har mere eller mindre holdt mig til hvad jeg plejer at gøre, især ved f.els. Morgenmad.
EDIT: har ikke oplevet at lugte surt ved højt proteinindtag, det må jeg sige :)

Styrkeliste

JesperN skrev:Jeg troede det med kroppen kun kan optage x antal gram protein var blevet afkræftet efterhånden? :-)
Men har ikke med vilje lagt det sådan, har mere eller mindre holdt mig til hvad jeg plejer at gøre, især ved f.els. Morgenmad.

Din krop kan vel kun udnytte så og så meget på en gang. Hvad er afkræftet, som jeg har forstået det, er de generaliseret udsagn som at: "du kan max optage X", når det jo er 100% individuelt alt efter hvor meget muskel du bære på osv.

Broseidon skrev:
JesperN skrev:Jeg troede det med kroppen kun kan optage x antal gram protein var blevet afkræftet efterhånden? :-)

Din krop kan vel kun udnytte så og så meget på en gang. Hvad er afkræftet, som jeg har forstået det, er de generaliseret udsagn som at: "du kan max optage X", når det jo er 100% individuelt alt efter hvor meget muskel du bære på osv.

Tja, det er svært at sige. Men man kunne da godt omrokere lidt.
Hvad er dit syn på fedtindtaget, navnligt hvad der kan tilføjes/fjernes for at få så fin en balance mellem omega 3/6 som oliverg skriver?

Styrkeliste

Ville have cuttet protein indtaget lidt ned og givet overskuddet til fedtet. Så vi cutter ned til 300g protein, så kan du få ca. 20g mere fedt indenbords. Og i forhold til omega 3/6 forholdene, så ved jeg virkelig ikke særlig meget om det.
Bruger du olivenolien til at stege i, eller putter du det bare på maden for at få fedtet?

Broseidon skrev:Ville have cuttet protein indtaget lidt ned og givet overskuddet til fedtet. Så vi cutter ned til 300g protein, så kan du få ca. 20g mere fedt indenbords. Og i forhold til omega 3/6 forholdene, så ved jeg virkelig ikke særlig meget om det.
Bruger du olivenolien til at stege i, eller putter du det bare på maden for at få fedtet?

Det var også det jeg regnede med. Jeg bruger det af og til i forbindelse med stegning, men er holdt lidt op fordi fedtsyrerne jo kan blive beskadiget. Men jeg er da en hel del interesseret i at høre om de paranødder og olivenolien ikke er sunde, set i forhold til omega 3/6, for det må jeg da sige at jeg troede.

Hvad ville du cutte væk, og tilføje? Sådan lidt mere konkret.

Styrkeliste

Lidt af kyllingen fra måltid 2
Væk med skyr fra måltid 5
Ellers bare lidt mindre af det hele så det passer.
Måske væk med lidt whey fra måltid 1

Broseidon skrev:Lidt af kyllingen fra måltid 2
Væk med skyr fra måltid 5
Ellers bare lidt mindre af det hele så det passer.
Måske væk med lidt whey fra måltid 1

Whey'en kan jeg godt stryge helt fra måltid 1, det vil også gøre der ikke er så meget protein på en gang.
Skyr'en er jeg svært glad for, tror godt den kan blive hvis whey'en ryger længere oppe, tror du ikke?

Styrkeliste

Ved det ikke, kan ikke se tallene ;P bare byt lidt rundt og skær lidt ned her og der osv., så skal det sku nok gå op

Venter bare stadig svar fra folket mht fordelingen af omega 3 og 6, jeg troede faktisk det var gode fedtkilder jeg havde.

Styrkeliste

Er jeg den eneste der tænker at der er tale om forholdvis mange kcal og carbs i denne plan i forhold til du gerne vil kører cut (og dermed regner jeg med lidt i vægt ved tab af fedt).... i mit hoved burde du kører med MAKS 100 gr kulhydrat, alt efter din nuværende muskelmasse, og altså dermed spise grønt så meget som muligt, og så spise dig med i magert kød eller fisk, for at skærer ned på carbs. men kan godt være jeg tager helt fejl.

MVH Kasper

Styrkeliste
- Squat: 142.50
- Dødløft: 180.00

Kasperhoff... skrev:Er jeg den eneste der tænker at der er tale om forholdvis mange kcal og carbs i denne plan i forhold til du gerne vil kører cut (og dermed regner jeg med lidt i vægt ved tab af fedt).... i mit hoved burde du kører med MAKS 100 gr kulhydrat, alt efter din nuværende muskelmasse, og altså dermed spise grønt så meget som muligt, og så spise dig med i magert kød eller fisk, for at skærer ned på carbs. men kan godt være jeg tager helt fejl.

MVH Kasper

Jeg mener selv kcal passer meget godt som et beskedent Cut, men det ved jeg jo først efter en uge eller to, taber jeg mig ikke må jeg fjerne lidt. Ved bare jeg normalt sagtens kan spise 35-3600 kcal og ligge ca ved ligevægtsindtag.
Mht kulhydraterne synes jeg ærlig talt ikke der kan skæres så meget mere, 25% Carbs synes jeg ikke er så
Voldsomt.

Styrkeliste

JesperN skrev:
Broseidon skrev:Havde personligt nok ikke gået over 300g broteins, og puttet de extra kcal over på fedt. But thats just me. Kommer self også an på om du køre noget under dit cut, hvordan det skal struktureres.

Jeg kører ikke nogle ulovlige substanser hvis det er det du mener :-) vil også gerne tilføje mere fedt, ved bare ikke hvordan jeg skal gøre det.

Hvad gør at det forhold er lort, er det overvejende omega 6 der er i olivenolie og i paranød da? Laksen skulle vel gerne trække op med omega 3'en.

Nævn en fødevare i din kost bestående af en relativ stor mængde omega 3 - derfor er forholdet lort.
Laks indeholder kun en smule omega 3, men spiser du det hver dag? Og svaret på dit første spørgsmål er Ja.

Denne tabel giver et godt overblik over omega 3 fødevarer, dog kun en bestemt fedtsyre:
http://www.foodcomp.dk/v7/fvdb_foodnutr ... ompId=0206

Styrkeliste

Oliverg skrev:
JesperN skrev:

Nævn en fødevare i din kost bestående af en relativ stor mængde omega 3 - derfor er forholdet lort.
Laks indeholder kun en smule omega 3, men spiser du det hver dag? Og svaret på dit første spørgsmål er Ja.

Denne tabel giver et godt overblik over omega 3 fødevarer, dog kun en bestemt fedtsyre:
http://www.foodcomp.dk/v7/fvdb_foodnutr ... ompId=0206

Jeg troede sådan set laksen ville bidrage positivt til den balance, det er måske ikke tilfældet? Og måske ikke hver evig eneste dag, men 3 gange om ugen vil jeg skyde på. Jeg napper også et par fiskeolie kapsler, kommer jeg i tanke om. Men jeg synes da ikke at have set så mange med kostplaner der bruger rapsolie og valnødder, er det "det nye"? :) vil det gøre balancen i orden hvis jeg blot udskifter oliven og paranød med raps og valnød? Mulighederne er vel ikke så store, er de?

Styrkeliste

Et lille spørgsmål mere, hvad vil i foreslå mig at gøre for at tage sulten? Jeg er ustyrligt sulten på denne plan. Kan lidt af det der fiber-HUSK gøre en forskel? Vil helst ikke få for meget af kornprodukter, da jeg ikke vil have for mange Carbs.

Styrkeliste

JesperN skrev:Et lille spørgsmål mere, hvad vil i foreslå mig at gøre for at tage sulten? Jeg er ustyrligt sulten på denne plan. Kan lidt af det der fiber-HUSK gøre en forskel? Vil helst ikke få for meget af kornprodukter, da jeg ikke vil have for mange Carbs.

Husk kan hjælpe på sultfornemmelsen, men ellers er grove grøntsager vejen frem.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

JesperN skrev:Et lille spørgsmål mere, hvad vil i foreslå mig at gøre for at tage sulten? Jeg er ustyrligt sulten på denne plan. Kan lidt af det der fiber-HUSK gøre en forskel? Vil helst ikke få for meget af kornprodukter, da jeg ikke vil have for mange Carbs.

Du har et stort hul i mellem din frokost, og din aftensmad hvor du ikke får fast-føde. For mig er vand ikke nok i 5-6 timer, specielt ikke inden eller efter træning.

Ville foreslå dig og skære lidt ned på nogle af dine kcal, så du kan få plads til et ordenligt mellemmåltid mellem din frokost og aftensmad. Jeg plejer selv og spise en skive rugbrød med en dåse tun/makrel/torskerogn/noget hurtigt pålæg, og lidt grøntsager ved siden af.
Brugeravatar

Reputation point: 152

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 117.50
- Dødløft: 157.50

JesperN skrev:Et lille spørgsmål mere, hvad vil i foreslå mig at gøre for at tage sulten? Jeg er ustyrligt sulten på denne plan.

prøv evt. intermittent fasting. der er ikke noget magisk ved det, men det gør det lettere (i hvert falde for mig) at holde et stramt cut :)

Garik skrev:

Husk kan hjælpe på sultfornemmelsen, men ellers er grove grøntsager vejen frem.

Jeg har et glas med det husk der, det er da et forsøg værd :)
Ellers må der blive mast lidt mere grønt ned som du siger.

DonKahle skrev:

Du har et stort hul i mellem din frokost, og din aftensmad hvor du ikke får fast-føde. For mig er vand ikke nok i 5-6 timer, specielt ikke inden eller efter træning.

Ville foreslå dig og skære lidt ned på nogle af dine kcal, så du kan få plads til et ordenligt mellemmåltid mellem din frokost og aftensmad. Jeg plejer selv og spise en skive rugbrød med en dåse tun/makrel/torskerogn/noget hurtigt pålæg, og lidt grøntsager ved siden af.

Det har du ret i, da jeg tilrettelagde planen så jeg ikke problemet, men allerede her på 3. Dagen er jeg ved at give op i netop det tidsrum. Jeg må prøve at pille lidt fra hist og her. Man kan næsten føle katabolismen på denne måde!

TheOpIdig skrev:
JesperN skrev:Et lille spørgsmål mere, hvad vil i foreslå mig at gøre for at tage sulten? Jeg er ustyrligt sulten på denne plan.

prøv evt. intermittent fasting. der er ikke noget magisk ved det, men det gør det lettere (i hvert falde for mig) at holde et stramt cut :)

Også et spændende bud, er sulten ikke ekstrem i fasteperioden?

Styrkeliste

JesperN skrev:Jeg troede sådan set laksen ville bidrage positivt til den balance, det er måske ikke tilfældet? Og måske ikke hver evig eneste dag, men 3 gange om ugen vil jeg skyde på. Jeg napper også et par fiskeolie kapsler, kommer jeg i tanke om. Men jeg synes da ikke at have set så mange med kostplaner der bruger rapsolie og valnødder, er det "det nye"? :) vil det gøre balancen i orden hvis jeg blot udskifter oliven og paranød med raps og valnød? Mulighederne er vel ikke så store, er de?

Laks bidrager også positiv til balancen, men jeg troede blot det var et tilfældigt aftenmåltid. Faktisk er forholdet omkring 1:10, hvilket er rigtig godt, men der er diverse artikler, som nævner at opdrættet laks indeholder meget mere omega 6, pg.a. det mad de får.

Forholdet skal være omkring 1:3-4, så du kan jo prøve at beregne for samtlige fødevarer du har i din kostplan vh.a. foodcomp.dk.

Styrkeliste

Oliverg skrev:
JesperN skrev:Jeg troede sådan set laksen ville bidrage positivt til den balance, det er måske ikke tilfældet? Og måske ikke hver evig eneste dag, men 3 gange om ugen vil jeg skyde på. Jeg napper også et par fiskeolie kapsler, kommer jeg i tanke om. Men jeg synes da ikke at have set så mange med kostplaner der bruger rapsolie og valnødder, er det "det nye"? :) vil det gøre balancen i orden hvis jeg blot udskifter oliven og paranød med raps og valnød? Mulighederne er vel ikke så store, er de?

Laks bidrager også positiv til balancen, men jeg troede blot det var et tilfældigt aftenmåltid. Faktisk er forholdet omkring 1:10, hvilket er rigtig godt, men der er diverse artikler, som nævner at opdrættet laks indeholder meget mere omega 6, pg.a. det mad de får.

Forholdet skal være omkring 1:3-4, så du kan jo prøve at beregne for samtlige fødevarer du har i din kostplan vh.a. foodcomp.dk.

Så er laks da super, det må jeg prøve at spise så ofte som muligt :)

Jeg må lige prøve en dag ved lejlighed at beregne på den side der :)

Styrkeliste

JesperN skrev:
TheOpIdig skrev:

Nej faktisk ikke, det tog 3 dage for mig at vende mig til det, men det er selvfølgelig forskelligt fra person til person. Som jeg har det lige nu, og som jeg kan forstå på de fleste andre herinde der har prøvet det, kunne jeg ikke forestille mig at vende tilbage til den almindelige diæt ( i hvert falde ikke før cuttet er slut ) :) før jeg hoppede på IF havde jeg svært ved at ligge på 2500 kcal, nu ligger jeg på 1900 og synes ikke det er særligt hårdt :) giv det et forsøg hvis du lyster

TheOpIdig skrev:
JesperN skrev:
TheOpIdig skrev:

Nej faktisk ikke, det tog 3 dage for mig at vende mig til det, men det er selvfølgelig forskelligt fra person til person. Som jeg har det lige nu, og som jeg kan forstå på de fleste andre herinde der har prøvet det, kunne jeg ikke forestille mig at vende tilbage til den almindelige diæt ( i hvert falde ikke før cuttet er slut ) :) før jeg hoppede på IF havde jeg svært ved at ligge på 2500 kcal, nu ligger jeg på 1900 og synes ikke det er særligt hårdt :) giv det et forsøg hvis du lyster

Tja, prøver lige på almindelig vis, hvis det ikke går må jeg prøve :)
Jeg synes stadig det er ufatteligt 3000kcal kan fremprovokere sådan en sult. Er virkelig spændt på at se om jeg taber mig på det!

Styrkeliste

Jeg har læst lidt rundt omkring, og læst om folk der mener deres urene hud er blevet fremprovokeret af for meget protein. Jeg har også en del bumser på ryggen/nakke/bryst, kan mit høje proteinindtag have noget med det at gøre? Nogle siger også nyrerne kan komme på overarbejde, det er jeg selvfølgelig ikke interesseret i.. Er der hold i disse påstande?

Styrkeliste

JesperN skrev:Jeg har læst lidt rundt omkring, og læst om folk der mener deres urene hud er blevet fremprovokeret af for meget protein. Jeg har også en del bumser på ryggen/nakke/bryst, kan mit høje proteinindtag have noget med det at gøre? Nogle siger også nyrerne kan komme på overarbejde, det er jeg selvfølgelig ikke interesseret i.. Er der hold i disse påstande?

Mejeriprodukter kan fremprovokere acne hos nogle individer. Prøv dig frem. Jeg tror næppe det er proteinindtagelsen.
Det skal lige siges at det ikke er laktosen der gør det, men hormonet IGF-1 (I må gerne rette mig hvis jeg tager fejl, men google evt. "dairy acne").

Reputation point: 25

Næste

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 48 gæster