Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1080
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1078

Følg bodybuilding.dk på

Kulhydrater = ingen overtræning?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Læste en artikel som blev skrevet her for en måneds tid siden vil jeg tro, der omhandlede kulhydrater efter træning. (kan selvfølgelig ikke finde den... ](*,) ) Artikel skriveren påstod, at hvis man fik kulhydrater ind sammen med ens proteiner, efter ens styrketræning/konditionstræning, ville ens muskler og krop restituerer hurtigere og bedere.

Det må vel ses som en væsentlig faktor til og undgå over træning? Generelt synes jeg det er fis, mange gør det til mere end det er. Tre bryst øvelser også overtræner man åbenbart.. wtf?

Når men, jeg havde tænkt mig og smække nogle flere øvelser ind på mit B2B program i den meget lille ben serie der bl.a er. Så ville hører om en banan sammen med min shake efter træning ville gøre min restitutions tid kortere? Har godt nok nogle dages pause, men bruger også mine ben til konditionstræning ;-)

Vidste ikke lige hvor jeg skulle ligge den, så den røg herind :-)
Brugeravatar

Reputation point: 152

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 117.50
- Dødløft: 157.50

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

DonKahle skrev: at hvis man fik kulhydrater ind sammen med ens proteiner, efter ens styrketræning/konditionstræning, ville ens muskler og krop restituerer hurtigere og bedre...... Det må vel ses som en væsentlig faktor til og undgå over træning?

Det er rigtig, at kulhydrater efter endt træning er meget vigtigt at indtage sammen med sin protein.

Kulhydraterne gør to ting:
1. Det fylder dine glykogen depoter op, altså ny energi.
2. Det frigiver insulin som er et anabolsk hormon.

De rigtige næringsstoffer er selvfølgelig vigtigt for at undgå overtræning eller overreaching. Du kan dog sagtens overtræne alligevel, men det bliver alt andet lige sværere.

Så ville hører om en banan sammen med min shake efter træning ville gøre min restitutions tid kortere? Har godt nok nogle dages pause, men bruger også mine ben til konditionstræning ;-)

En banen er da en fin ide. Nogle påstår dog, at man bør have helt op til 1 gram kulhydrat per kilo lean muscle mass efter træning. Det er sikkert i overkanten, men en banan er godt, måske også hælde lidt alm. sukker i din shake. (alternativt maltrodextrin eller lignende.)
Brugeravatar

Reputation point: 10

Træner her: Sportshøjskolen

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

jensagv skrev:
DonKahle skrev: at hvis man fik kulhydrater ind sammen med ens proteiner, efter ens styrketræning/konditionstræning, ville ens muskler og krop restituerer hurtigere og bedre...... Det må vel ses som en væsentlig faktor til og undgå over træning?

Det er rigtig, at kulhydrater efter endt træning er meget vigtigt at indtage sammen med sin protein.

De rigtige næringsstoffer er selvfølgelig vigtigt for at undgå overtræning eller overreaching. Du kan dog sagtens overtræne alligevel, men det bliver alt andet lige sværere.

Så ville hører om en banan sammen med min shake efter træning ville gøre min restitutions tid kortere? Har godt nok nogle dages pause, men bruger også mine ben til konditionstræning ;-)

En banen er da en fin ide. Nogle påstår dog, at man bør have helt op til 1 gram kulhydrat per kilo lean muscle mass efter træning. Det er sikkert i overkanten, men en banan er godt, måske også hælde lidt alm. sukker i din shake. (alternativt maltrodextrin eller lignende.)

Perfekt tak for svar, det er alt jeg behøver at vide :dope:
Brugeravatar

Styrkeliste

jensagv skrev:

Dit svar kan ikke være mere forkert og misforstået.

Men det er snart moderne at være ph.d student i broscience og spredning af denne.
Houd's Multifunktionelle Logbog

90% af personlige trænere er tæt på ubrugelige. Overvej dit valg af evt. træner grundigt.

Reputation point: 55

Houd skrev:
jensagv skrev:

Dit svar kan ikke være mere forkert og misforstået.

Men det er snart moderne at være ph.d student i broscience og spredning af denne.

I stedet for at komme med en så tam og arrogant kommentar, så kunne du måske være til gavn i denne tråd, og oplyse om, hvad der så er rigtigt.
Brugeravatar

Reputation point: 5

Læs evt. denne artikel. Den hævder at "Dette er et uddrag af et resultat fra et videnskabelig forsøg."

http://www.(link slettet)/protein-og-kulhydr ... s-samtidig

Konklusionen:

Hvad betyder dette for dig?

Ovennævnte forsøg indikerer at du mindst skal have 100g kulhydrater sammen med 30g protein lige direkte efter træning. Dette vil resultere i meget hurtigere restitution og bedre muskelforøgelse. Både kosttilskud og almindelig mad kan bruges til at opnå ovenstående. Alt for mange glemmer kulhydraterne lige efter træning, men som dette forsøg viser er de meget vigtige.

Reference

Carbohydrate-protein complex increases the rate of muscle glycogen storage after exercise. Journal of Applied Physiology 72(5), 1854-1859, 1992.
Sidst rettet af jensagv 23. mar 2013, 16:47, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

s0enice skrev:I stedet for at komme med en så tam og arrogant kommentar, så kunne du måske være til gavn i denne tråd, og oplyse om, hvad der så er rigtigt.

Jeg glæder mig også til at høre, hvad han har at sige.
Sidst rettet af jensagv 23. mar 2013, 16:03, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Overtræning:
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

Sjov video :D

Han siger at: "Overtræning findes ikke", hvilket selvfølge er forkert. Hvis jeg må ændre hans udtagelse, så den bliver lidt mindre forkert vil jeg i stedet sige:

"Overtræning findes ikke.... hvis man spiser og sover nok" ;)

I hvert fald er det svært at overtræne/overreache hvis man er i kalorieoverskud og sover 8+ timer om dagen. :)
Brugeravatar

Garik skrev:Overtræning:

haha, er vild med den mand: http://www.youtube.com/watch?v=JHiKDa4ip_Q
Brugeravatar

Styrkeliste

Jeg har over flere tråde prøvet, da flere emner kommer ind på dette delemne.

Hvis vi tager udgangspunkt i dine svar Jens.

1. Glykogen depoter er som bb'er komplet irrelevant og skal ikke tænkes over. Studier viser, at ved HÅRD bentræning til failure, at ens glykogen depoter ikke engang kommer tæt på at være udtømt, og spørgsmålet derfor ikke er relevant.

Muscle metabolism during intense, heavy-resistance exercise.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3758035

Skulle være et studie fra University of Mexico City også, som jeg pt. ikke kan finde.

2. Det er rigtig at det er nødvendigt at sekrere insulin efter endt træning for at stoppe muskelnedbrydning, men protein(pulver) spiker insulin sekrering i høj grad og derfor og derfor er kulhydrat slet ikke nødvendigt.

Mht. de rigtige næringsstoffer - hvad mener du med det ift. overreaching/træning?

Når du siger nogle påstår? Er det så evidens baserede påstande?

Til TP.

Centrer lidt protein omkring din træning. Få dine macros, micros og fiber over en hel dag. Om du spiser 3 eller 6 måltider er tæt på irrelevant. Har dog et studie ved hånden, jeg kunne forstille mig ville overraske de fleste ph.d studerende, hvor 3 måltider er bedst.

Få din søvn og få din mad, så skal der uendeligt meget til at nå ud i overreaching.

90% af personlige trænere er tæt på ubrugelige. Overvej dit valg af evt. træner grundigt.

Houd -> Hvorfor skrev du ikke bare det i dit første indlæg?

Der er dog forskellige videnskabelige studer der viser noget andet. Se fx nedenstående studie fra The International Society of Sports Nutrition:

http://link.springer.com/article/10.118 ... 18?LI=true

Her kan man se, at typen af kulhydrat ikke er så vigtigt, men at der er stor forskel fra grupperne der tog kulhydrat og de der ikke fik kulhydrat. ( control group C)
Brugeravatar

Houd skrev:Jeg har over flere tråde prøvet, da flere emner kommer ind på dette delemne.

1. Glykogen depoter er som bb'er komplet irrelevant og skal ikke tænkes over. Studier viser, at ved HÅRD bentræning til failure, at ens glykogen depoter ikke engang kommer tæt på at være udtømt, og spørgsmålet derfor ikke er relevant.

Skulle være et studie fra University of Mexico City også, som jeg pt. ikke kan finde.

2. Det er rigtig at det er nødvendigt at sekrere insulin efter endt træning for at stoppe muskelnedbrydning, men protein(pulver) spiker insulin sekrering i høj grad og derfor og derfor er kulhydrat slet ikke nødvendigt.

Mht. de rigtige næringsstoffer - hvad mener du med det ift. overreaching/træning?

Til TP.

Centrer lidt protein omkring din træning. Få dine macros, micros og fiber over en hel dag. Om du spiser 3 eller 6 måltider er tæt på irrelevant. Har dog et studie ved hånden, jeg kunne forstille mig ville overraske de fleste ph.d studerende, hvor 3 måltider er bedst.

Få din søvn og få din mad, så skal der uendeligt meget til at nå ud i overreaching.

Se dét var lækkert, jeg siger mange tak :-)
Brugeravatar

http://vuir.vu.edu.au/1436/

CONCLUSION: Supplement-timing represents a simple but effective strategy that enhances the adaptations that are desired from RE-training. (resistance exercise training.)
Sidst rettet af jensagv 23. mar 2013, 16:18, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Banker mit hoved mod væggen konstant herinde.

Spørgsmålet går på om det er nødvendigt med kulhydrat efter træning for at sekrere insulin, det er det ikke. Jeg kan ikke oversætte til dansk, men Proteinpowder is highly INSULINOGENIC.

Har set studiet Jens. Hvad der er interessant i det er hvor stor forskel der er på kulhydrat kilde og insulin respondering.

Ang. timing. Så orker jeg simpelhen ikke emnet. Det er blevet diskusteret og uddebateret af ALLE der ikke er interessanter. Ang. frekvens og timing er der kun ÉN vinder. Supplement industrien.

http://www.leangains.com/2011/04/critiq ... -meal.html
Sidst rettet af Houd 23. mar 2013, 16:22, rettet i alt 2 gange.

Houd skrev:Jeg har over flere tråde prøvet, da flere emner kommer ind på dette delemne.

Til TP.

Så ifølge dig er kulhydrat efter træning ligemeget?

Houd skrev:Banker mit hoved mod væggen konstant herinde.

Trods dine teenage agtige formuleringer, vil jeg stadig forsøge at bevare den gode tone.

Houd skrev:Spørgsmålet går på....

For trådstarter går det på, hvorvidt han bør tage kulhydrat efter træning. Han forslår selv, at han vil tage en banan. Jeg fortæller ham at der er en god ide, jeg vedlægger sågar et studie der viser, at kulhydrat efter træning er godt. Han bør altså stadig følge det råd jeg gav ham i første post. ;)
Brugeravatar

Ripped. Nej.

Jeg har ingen mening. Jeg har ikke et religiøst forhold til hverken produkter og dogmer. Jeg videreformidler den evidens jeg selv finder eller oftest som andre finder for mig og videreformidler til andre, bl.a. mig.

Jeg ser objektivt på evidens. Udover at anekdoter fra folk der er større end dig selv eller har en position indenfor fitness industrien er fuldstændig ubrugelige, og folk der følger dem er idioter.

Jens. Jeg prøver igen. Det er fuldstændig ligemeget om han gør eller ej. Protein kan klare insulin sekreringen for ham. Hvis han vil have det der, så gør han det. Så længe han passer sine macros, micros og fiber.. Du sagde det var nødvendigt i forhold til insulin, det er det ikke.

Post gerne dine 1000 RELEVANTE og brugbare studier.
Sidst rettet af Houd 23. mar 2013, 16:29, rettet i alt 4 gange.

Så ifølge dig er kulhydrat efter træning ligemeget?

Det tror jeg ikke du finder nogen der vil påstå. Men det er altid "alt andet lige" betragtninger. Hvis du har spist et kæmpe måltid lige inden træning vil det have tæt på ingen effekt, eller ingen effekt.

Da vi her antager, at de færreste kan/vil træne på fuld mave, er det vigtigt at få kulhydrat efter træning, ikke mindst for at få et spike naturligt insulin. 1000 studer kan bekræfte dette.
Brugeravatar

Houd skrev:Så længe han passer sine macros, micros og fiber.

Hvad er dette?
Brugeravatar

Styrkeliste

Efter træning ønsker vi jo en høj stigning i blodsukkerkoncentrationen, og dermed en høj stigning i blodets insulinkoncentration. Vi skal altså have fødevarer med et højt GI. Uenig? Derfor er eksempelvis hvidt brød, sukker osv. langt bedre end protein.

Jeg er efterhånden i tvivl om, hvad du argumentere for?
Brugeravatar

DonKahle skrev:

Hvad er dette?

macros: Protein, fedt og kulhydrat.

micros: vitaminer og mineraler.

fiber: fiber ;)

P.s.: Skal man være lidt nørdet, så er kostfiber faktisk også en form for kulhydrat. ;)
Brugeravatar

Jeg argumenterer for at det er ligemeget om han får kulhydrat efter træning eller ej.

Og nej, i og med protein(pulver) sekrerer insulin så er kulhydrat ikke nødvendigt. Om det er high GI eller ej.

Og til TP. Hvis du vil have en banan efter træning, så gør det. Nødvendigt? Nej.
Sidst rettet af Houd 23. mar 2013, 16:41, rettet i alt 1 gang.

jensagv skrev:
DonKahle skrev:

Hvad er dette?

macros: Pretein, fedt og kulhydrat.

micros; vitaminer og mineraler.

fiber: fiber ;)

Så kan man vel spørge sig selv om at passe ens MMF, ikke også er og sørge for at få dem på de rigtige tidspunkter?

Tror desuden ikke I kommer længere med jeres snak om studier. Pisse fedt med noget konstruktivt snak for en gangs skyld, endelig nogle der underbygger med studier og troværdige kilder. :dance:

Jeg æder en banen efter træning, hvis det ikke har nogen indvirkning så smager det i det mindste godt sammen med en proteinshake :-)

Den artikel jeg læste beskrev desuden, at det kun var nødvendigt hvis man trænede samme muskel indenfor 24 timer.
Brugeravatar

Styrkeliste

Houd skrev:Jeg argumenterer for at det er ligemeget om han får kulhydrat efter træning eller ej.

Ok. Jeg læser en del på bodybuilding.com og her siger nedenstående artikel:

"There are really only two times of the day to take in simple carbohydrates: first thing in the morning and after your workout. Let's look at our options and the Glycemic Index of these options... "

http://www.bodybuilding.com/fun/post_workout_carbs.htm
Brugeravatar

Jeg ville råde dig til at læse studie reviews eller bare studier. Der er flere prominente navne der laver 'research reviews' heriblandt Alan Aragon, som jeg personligt ville anbefale. Ellers Lyle McDonald og Eric Helms. Layne Norton er også gud på mange områder, men han er forbundet med Scivation og dette skal der derfor tages højde for.

"So, whey protein is your best protein source at this time because it is absorbed quickly, what is the best carbohydrate source? Well, we want a high glycemic carbohydrate source. This term refers to carbs that are high on the glycemic index (70 and above rates as high)."

Bodybuilding.com er i sig selv en diskutabel kilde. Deres interesser er ikke vores interesse, ligesom alle andre indenfor supplement industrien.

Dette var første passage jeg læste. Glycemic index er i vid udstrækning TOTALT ubrugeligt, medmindre at du i ALLE dine meals kun spiser 1 macro af gangen. Hvis du spiser kulhydrater sammen med fedt eller protein(typisk måltid) har du et totalt andet, MEGET højere GI-index. Derfor er det ofte ligemeget om du får brune eller hvide ris, for du spiser typisk kød dertil? Der skal selvfølgelig tages hensyn til micros og lign i brune kontra hvide ris.

Ang. timingen.

THE EFFECT OF MEAL FREQUENCY ON ACCUMULATION OF MUSCLE MASS
AND STRENGTH DURING 12 WEEKS OF STRENGTH TRAINING

Truls Raastad1, Therese Fostervold1, Øyvind Hansen2, Ernst Albin Hansen1, Ina Garthe1,3, Per
Egil Refsnes3

1
Norweigan School of Sports Science, Oslo, Norway; 2Department of Nutrition, University of
Oslo, Norway, Olympiatoppen, Oslo, Norway

INTRODUCTION
Bodybuilders normally have a high frequency of meals because a frequent nutrient intake is
believed to have a positive effect on maintaining or increasing muscle mass. Support for this
assumption can be found in studies where the effect of nutrient intake on muscle protein synthesis
is investigated over a short period of time [1], and in a weight reduction study in athletes [2].
However, so far a beneficial effect of frequent meals in combination with strength training on
accumulation of muscle mass over a longer period of time has not been shown. Therefore, the
purpose of this study was to compare changes in muscle mass and strength over a 12-week
strength training period in a group eating six meals per day with a group having the same nutrient
intake distributed over three meals per day.

METHODS
Twenty six healthy men and women with at least one year experience with recreational strength
training were randomly divided into a group eating six meals/day (n=15, age 30±1 years) and a
group eating three meals/day (n=11, 24±1 years). The prescribed total dietary intake in both
groups were equal and calculated to give a positive energy balance of approximately 1200 KJ/day,
a protein intake of 1.5-1.7 g/kg/day and a carbohydrate intake of 5-7 g/kg/day. During the training
period the dietary intake was controlled by repeated 24-hours recalls. Changes in muscle strength
were measured as changes in 1 RM in six exercise and changes in muscle mass were measured as
changes in lean body mass (DEXA) and as changes in cross sectional area of thigh and upper arm
muscles (MRI). The strength training was organised as a 2-split program and training intensity
varied between 10 and 3 RM sets during the period, and 3-6 sets were performed in each exercise.

RESULTS
Table 1: Pretraining values for height, weight, lean body mass and strength in the two groups.
Variable 6 meals/day 3 meals/day
Height (cm) 176±3 176±2
Weight (kg) 75.4±5.0 73.5±3.1
Lean body mass (kg) 44.8±2.5 43.8±2.6
1 RM Squats (kg) 86.5±8.3 93.6±9.2
1 RM Leg-curl (kg) 71.0±5.3 67.7±5.3
1 RM Rowing (kg) 61.8±5.1 65.0±6.1
1 RM Bench press (kg) 63.0±6.5 64.5±9.0
1 RM Push down (kg) 34.0±2.7 33.0±3.1
1 RM Preacher curl (kg) 28.6±2.8 29.4±3.2

Both groups significantly improved 1RM in all six exercises (11-28%). In bench press and push
down the 3 meals/day group significantly increased 1 RM more than the 6 meals/day group (21%
vs. 11% in bench press and 29% vs. 16% in push down, p<0.05). No differences between groups
were found in the other 1 RM tests. Lean body mass increased significantly in both groups with
no significant differences between groups (figure 1).

Cross sectional area (CSA) of the muscles examined increased significantly in both groups (figure
2). The increase in upper arm muscles (biceps and triceps) CSA was significantly greater in the 3
meals/day group than in the 6 meals/day group (15% vs. 8%, p<0.05).

DISCUSSION
Surprisingly the 3 meals/day group increased strength and muscle cross sectional area in upper
body significantly more than the 6 meals/day group. In studies where the acute effect of meals on
muscle protein metabolism is studied, the general conclusion is that each time a minimum of
essential amino acids (6 g) and carbohydrates (30 g) are ingested, muscle protein synthesis is
maximally stimulated for a short time [3]. Hence, we hypothesised that 6 meals/day should be
superior to 3 meals/day, because of a more frequent stimulation of muscle protein synthesis. The
only study in which some support for few and larger meals can be found, is a study on older
women, where a more positive nitrogen balance was observed with a concentrated intake of
protein compared to protein intake equally distributed on 4 meals per day [4]. However, this effect
was not observed in younger adults [5].

CONCLUSION
We found no beneficial effect of eating 6 meals/day compared to 3 meals/day as long as the total
energy intake and the intake of nutrients is similar and above the requirements. On the contrary
we found indications in favour of 3 meals/day on both strength and muscle mass measurements in
upper body.

REFERENCES
[1] Paddon-Jones et al., Am. J. Physiol.Endocrinol. Metab. 288, E761-E7671, 2005.
[2] Iwao et al., Scand. J. Med. Sci. Sports. 6, 256-272, 1996.
[3] Tipton & Wolfe., J. Sporst Sci. 22, 65-79, 2004.
[4] Arnal et al., Am J Clin Nutr. 69 (6):1202-1208, 1999.
[5] Arnal et al., J Nutr. 130 (7):1700-1704, 2000.

Edit: Svar på dit: http://vuir.vu.edu.au/1436/ studie fra en der er meget klogere end mig.

Doesn't it seem strange to you that both groups consumed the same amount of calories and protein (relative to body-weight) yet the supplement-timing group GAINED nearly double the muscle mass compared with the 2nd group?

Energy intake was self-reported - subject recorded what they ate (nothing was actually measured) and macro/calories were ESTIMATED.

Also - Creatine's mechanism of action is independent of Timing.
Its effect comes from muscle-tissue saturation: taking it post/pre-workout is completely irrelevant

Hvad er meningen med denne tråd? At poste så mange studier, man har kendskab til? Det sidste der blev postet, har meget lidt med resten af diskussionen at gøre, og forvirrer jo mere end det gavner.
You don't get what you wish for, you get what you work for!
Follow my way to get armed:
http://www.bodybuilding.dk/my-way-to-get-armed-t42643.html
Brugeravatar

Geografisk sted: Rødekro, Sønderjylland

Styrkeliste
- Bænkpres: 147.50
- Squat: 202.50
- Dødløft: 260.00

Houd

Citat fra dit studie:
"Glycogen concentration decreased (p less than 0.001) from 160 to 118 mmol X kg-1 w. w. It is concluded that high intensity, heavy resistance exercise is associated with a high rate of energy utilization through phosphagen breakdown and activation of glycogenolysis."

Jeg kan ikke finde nogle studier der siger at kroppen først påfylder sine glykogen lagrer når disse er udtømt. Det giver heller ikke den store fysiologiske mening.

At antage en vis lødighed i at anvende carbs til at genopfylde glycogen lagrene, og anvende protein til den forhøjede proteinsyntese efter træning, er nok ikke helt forkert. Men det er naturligvis afhængig af flere faktorer. Træner man kun 30 min og har lige indtaget 5L cola, så er det nok ikke nødvendigt.
Vejen mod 400 point.
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Nakskov

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 240.00

DonKahle spørger om, en banan sammen med en proteinshake PWO, kan forkorte hans musklers restitutionstid - det tvivler jeg virkelig på :) Ihvertfald at det gør noget mærkbart for DonKahle.
You don't get what you wish for, you get what you work for!
Follow my way to get armed:
http://www.bodybuilding.dk/my-way-to-get-armed-t42643.html
Brugeravatar

Geografisk sted: Rødekro, Sønderjylland

Styrkeliste
- Bænkpres: 147.50
- Squat: 202.50
- Dødløft: 260.00