Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 993
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 990

Følg bodybuilding.dk på

Lats

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hvilke øvelser er gode til lats?

Jeg har prøvet Dumbell BOR og Barbell BOR, Chin Ups, Pull Ups, men syntes ik at de rigtig har givet mig noget masse på lats :(
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Bovrup

Træner her: Exerzice

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 135.00
- Dødløft: 130.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (11)
Kostplan: Vis kostplan

Patsche skrev:Hvilke øvelser er gode til lats?

Jeg har prøvet Dumbell BOR og Barbell BOR, Chin Ups, Pull Ups, men syntes ik at de rigtig har givet mig noget masse på lats :(

Ift de kilo, du løfter, kan der ikke rigtigt være sket så meget endnu - men det skal nok komme.

Ellers så kan du jo altid prøve med nogle trækgrebsdødløft/rackpulls ud over det, du laver i forvejen, samt at lege lidt med intensitet og rep range.
You can't really be strong until you can see a funny side to things

Personlig træning og fysioterapi
Følg bloggen på http://www.MoosFit.dk, Facebook eller Instagram #MoosFit
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2009 Månedens skribent: Februar 2010

Reputation point: 902

Geografisk sted: www.moosfit.dk

Galleri: Intet galleri

Istedet for "bare" at køre øvelserne som normalt, så kunne du overveje at krydre det lidt, som Stefan også siger, repranges og intensiteten. Du kunne også lave diverse dropsets, restpause, pre-exhaust eller post-exhaust.

Et eksempel på de to sidste kunne være

Pre-exhaust:

Pulldown: 4*8-10
SS
BOR: 4*6

Post-exhaust:

Machine-Row: 4*8
SS
Straight-Arm Pulldown: 4*8

Det bør selvfølgelig være klart, at ikke alle øvelser egner sig ligegodt til de forskellige metoder, og at det heller ikke er noget man bør "overbruge".
Aldrig træt af at leve i skyggen?
Brugeravatar

Træner her: Lillerød Vægtløfter Klub

+50 reps i WG OH Pull Ups gave utroligt gode resultater for mig efter kort tid.

Evt. tag dem som en trappe: 1 stk, 30 sek. pause, 2,3,4,5 osv.

Det har ihvertfald virket for mig og så er det jo også en maskulin badass øvelse.
Brugeravatar

Geografisk sted: Silkeborg

Closegrip UH cheat pulldowns + Widegrip OH strict pulldowns har gjort det for mig :)
- logze

SandyFrink skrev:Rallen, jeg vil gerne gøre det her 100% klart: Du er idiot.
Brugeravatar

Reputation point: 5

Geografisk sted: Århus

Styrkeliste
- Bænkpres: 87.50
- Squat: 45.00
- Dødløft: 55.00

StefanM skrev:
Patsche skrev:Hvilke øvelser er gode til lats?

Ift de kilo, du løfter, kan der ikke rigtigt være sket så meget endnu - men det skal nok komme.

Ellers så kan du jo altid prøve med nogle trækgrebsdødløft/rackpulls ud over det, du laver i forvejen, samt at lege lidt med intensitet og rep range.

Ja du har nok ret at det ikke er tungt nok endnu :)
Brugeravatar

Geografisk sted: Bovrup

Træner her: Exerzice

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 135.00

Galleri: Vis galleri (11)

Rope Lat Pulldown
Billede

fra http://www.tmuscle.com/free_online_arti ... ialization

Gjorde mig, uden pis, synligt bredere over ryggen på 1 måned. Det er én af de få øvelser hvor jeg har 'kontakt' til lats.

Jeg kan se i min log at jeg generelt har kørt 3 set af 8-12 reps som #2 ryg øvelse, fx. 5 set rows efterfulgt af 3 set Rope Lat Pulldown.
A Menace To Chicken skrev:Bortset fra det har jeg installeret en 250W pære ude på lokummet, så jeg bedre inspicere både nye gains og min afføring i ordentligt lys.
Brugeravatar

Geografisk sted: 2300 Kebab

Træner her: AK Thor
IK 99

tjr skrev:Rope Lat Pulldown

Gjorde mig, uden pis, synligt bredere over ryggen på 1 måned. Det er én af de få øvelser hvor jeg har 'kontakt' til lats.

Jeg kan se i min log at jeg generelt har kørt 3 set af 8-12 reps som #2 ryg øvelse, fx. 5 set rows efterfulgt af 3 set Rope Lat Pulldown.

Hm, kunne være jeg skulle prøve den i dag. :-k
Jeg har kørt en del på mine lats med CG og WG pulldowns, forskellige rep-ranges osv, og jeg kan sgutte rigtigt mærke det går i lats. Savner lidt fornemmelsen af at mærke musklen arbejde, og jeg har ellers forsøgt med nogle variationer for at se om ikke jeg kan ramme lidt bedre.

K.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 80.00

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Lav en masse V-pullups, men vil sige det mere "mind to muscle connection", idet jeg ser mange i mit center der bare svinger sig osv.. Ellers tunge DB rows.
Brugeravatar

Galleri: Vis galleri (1)

Drop nu det mind to muscle pis. Det er noget new age hippie-gejl og har intet med virkeligheden at gøre.

Og så længe ens stats hedder 180, 80 kg og et dødløftmax på 130 kg, er det altså evigt ligegyldigt at lave tres forskellige slags pulldowns. Den hurtigste vej til en vildere ryg er mere og tungere dødløft. Basta.
Ohh, it's the deep burn. Oh, it's so deep. Oh, I can barely lift my right arm 'cause I did so many. I don't know if you heard me counting. I did over a thousand.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 200.00

alfross skrev:Drop nu det mind to muscle pis. Det er noget new age hippie-gejl og har intet med virkeligheden at gøre.

Og så længe ens stats hedder 180, 80 kg og et dødløftmax på 130 kg, er det altså evigt ligegyldigt at lave tres forskellige slags pulldowns. Den hurtigste vej til en vildere ryg er mere og tungere dødløft. Basta.

Især hvis dine lats i forhold til resten er det en god idé ikke at isolere dem og bringe dem op på niveau med resten... Det er bedst at de holder dit dødløft tilbage nemlig.

K.
Brugeravatar

Styrkeliste

alfross skrev:Drop nu det mind to muscle pis. Det er noget new age hippie-gejl og har intet med virkeligheden at gøre.

Fuck yeah. Og curls er for bøsserøve.
A Menace To Chicken skrev:Bortset fra det har jeg installeret en 250W pære ude på lokummet, så jeg bedre inspicere både nye gains og min afføring i ordentligt lys.
Brugeravatar

Geografisk sted: 2300 Kebab

Træner her: AK Thor
IK 99

Yates Row combineret med noget Chin og Pullups synes at virke for mig :D
You will always fear, what you don´t understand.

Geografisk sted: Odense

Indtil sidste sætning i dette indlæg, gav det det du skrev rigtig god mening. Derefter bliver du ligeså dogmatisk som mind2muzle-hippierne.
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator

Reputation point: 675

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00

Nick9000 skrev:

Indtil sidste sætning i dette indlæg, gav det det du skrev rigtig god mening. Derefter bliver du ligeså dogmatisk som mind2muzle-hippierne.

Det er dog rigtigt langt hen af vejen, særligt for begyndere. Uanset hvem man er eller hvad man tror, så får man ikke store lats af at køre rows med 40 kg. Man får altid de hurtigste resultater ved de største øvelser, det vil netop være eksempelvis dødløft.

Dermed ikke sagt at isolationsøvelser er spildt, på nogen måde.
You can't really be strong until you can see a funny side to things

Personlig træning og fysioterapi
Følg bloggen på http://www.MoosFit.dk, Facebook eller Instagram #MoosFit
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2009 Månedens skribent: Februar 2010

Reputation point: 902

Geografisk sted: www.moosfit.dk

tjr skrev:Rope Lat Pulldown

skimmede lige artiklen meget hurtigt. den må lige få en gennemlæsning ved lejlighed. Ville da ikke skade med lidt ekstra bedre på ryggen :D

Geografisk sted: Frederikssund

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 145.00

Jeg tror ikke der findes nogle mirakeløvelser, men derimod at det bare kræver tålmodighed og masser af mad.

Jeg har stort set kun kørt rows, chins/pull ups og deads/rackpulls. Det har virket helt fint for mig, men det kom ikke efter kort tid - men et par år. Sådan er det nu bare :)
"Jeg lod de 15 reps kompensere for denne øvelse."
Brugeravatar

Reputation point: 150

Træner her: Fitness World Århus
Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 160.00

StefanM skrev:
Nick9000 skrev:

Det er dog rigtigt langt hen af vejen, særligt for begyndere. Uanset hvem man er eller hvad man tror, så får man ikke store lats af at køre rows med 40 kg. Man får altid de hurtigste resultater ved de største øvelser, det vil netop være eksempelvis dødløft.

Jeg opponerer heller ikke imod at dødløft er en rigtig god massebygger til ryggen. Men derfra og så til at sige at den altid (uden at tage højde for individuelle faktorer) er den øvelse man skal lægge fokus på, er snævertsynet og forkert.
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator

Reputation point: 675

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00

bent over rows og pullups, har altid og vil altid være vejen frem for ryg/lat masse :D
Min styrkeliste er all raw.

"There will always be a sore spot. If you wait till you feel good with no aches or pains to train, you will never be here." - John Broz
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers

Træner her: AK Frem

Styrkeliste
- Bænkpres: 122.50
- Squat: 200.00
- Dødløft: 225.00

Nick9000 skrev:
StefanM skrev:
Nick9000 skrev:

Jeg opponerer heller ikke imod at dødløft er en rigtig god massebygger til ryggen. Men derfra og så til at sige at den altid (uden at tage højde for individuelle faktorer) er den øvelse man skal lægge fokus på, er snævertsynet og forkert.

Det skrev jeg heller ikke. Hele sidste afsnit tager udgangspunkt i de nævnte stats, som er taget fra en vilkårlig fortaler for at "mærke" musklen arbejde her i tråden.

Men når det er sagt, så var min rant lige så møntet på trådstarter og alle andre, som tror de kan skabe mirakler med helt små dumbbells, bare de skifter øvelser to gange om ugen og sørger for at føle stresset rigtig godt i musklerne.

Jeg vil dog gerne nuancere min påstand lidt, da jeg selvfølgelig heller ikke selv mener at dødløft alene er vejen frem. Rows er geniale. Mind-to-muscle er bare dumt.
Sidst rettet af alfross 17. feb 2010, 12:20, rettet i alt 2 gange.
Ohh, it's the deep burn. Oh, it's so deep. Oh, I can barely lift my right arm 'cause I did so many. I don't know if you heard me counting. I did over a thousand.
Brugeravatar

Styrkeliste

alfross skrev:
Nick9000 skrev:
StefanM skrev:
Nick9000 skrev:

Det skrev jeg heller ikke. Hele sidste afsnit tager udgangspunkt i de nævnte stats, som er taget fra en vilkårlig fortaler for at "mærke" musklen arbejde her i tråden.

Rows er geniale, enig.

Giv mig da lig ret i at alt for mange begyndere nærmest laver kipping pullups?
Desuden er der mange begyndere, der ikke engang ved hvad muskler de aktiverer under øvelserne?
Brugeravatar

Jeg vil ikke give dig ret.

10 kipping pullups er bedre end 1 clean pullup.

Det er selvfølgelig en klar fordel, at vide hvilke muskler du træner i en given bevægelse, men derfra til at tro at du kan isolere stresset i én muskel - og at det overhovedet er en fordel - er der langt.
Brugeravatar

Styrkeliste

alfross skrev:Men når det er sagt, så var min rant lige så møntet på trådstarter og alle andre, som tror de kan skabe mirakler med helt små dumbbells, bare de skifter øvelser to gange om ugen og sørger for at føle stresset rigtig godt i musklerne.

Nu reagerer folk jo forskelligt på øvelser, rep-ranges, belastninger osv. Derfor er det ikke en dårlig ide at prøve lidt forskelligt af for at se hvilke variationer der rammer musklen bedst for dig.

Naturligvis skal man ikke skifte øvelser rundt konstant bare for at skifte dem ud, men man skal heller ikke lave en øvelse til bevidstløshed bare fordi andre siger de virker. Eller køre samme øvelser år ud og år ind.
Undtagelsen er måske de 3 store, men nu er et 2-split jo ikke bare dødløft og squat den ene dag og bænkpres og mili den anden. :)

K.
Brugeravatar

Styrkeliste

alfross skrev:Jeg vil ikke give dig ret.

Det er selvfølgelig en klar fordel, at vide hvilke muskler du træner i en given bevægelse, men derfra til at tro at du kan isolere stresset i én muskel - og at det overhovedet er en fordel - er der langt.

Du kan isolere langt hen ad vejen med de rigtige øvelser. Om det er nødvendigt varierer fra person til person, især når vi snakker bodybuilding og ikke styrketræning.

Hvad forholdet mellem "kipping" pullups og almindelige pullups lige er ved jeg ikke, men det er helt sikkert ikke 1:1, og jeg vil også påstå at hvis man primært er interesseret i at træne sine lats, så ville man nok få mere ud af at lave dem så clean man kan istedet for at lave en masse gynge bevægelser for at komme op. :P

K.
Brugeravatar

Styrkeliste

Vigtigt at mærke musklerne arbejde for faktisk at vokse maksimalt

Liggende straight arm cable pullovers med fuld ROM = perfekt iso-øvelse til lats

Man stiger hurtigere i en øvelse ved at køre den, fremfor at køre en anden.
(Man stiger hurtigere fra 40 kg rows til 150 kg rows fx ved rent faktisk at køre rigtig mange rows, og ikke ved at køre rigtig meget dødløft)

Dødløft er en lænd/baglår øvelse.

Selv tak.
Nubretpumper
Brugeravatar

Der er rigtig mange i denne tråd, som prædiker dødløft til lats, men når jeg læser om øvelsen (her: http://www.exrx.net/WeightExercises/Ere ... dlift.html), så står lats ikke engang nævnt som nogen form for "stabilizer" i denne øvelse. Hvordan hænger det samme?

wireframed skrev:
alfross skrev:Jeg vil ikke give dig ret.

Du kan isolere langt hen ad vejen med de rigtige øvelser. Om det er nødvendigt varierer fra person til person, især når vi snakker bodybuilding og ikke styrketræning.

Hvad forholdet mellem "kipping" pullups og almindelige pullups lige er ved jeg ikke, men det er helt sikkert ikke 1:1, og jeg vil også påstå at hvis man primært er interesseret i at træne sine lats, så ville man nok få mere ud af at lave dem så clean man kan istedet for at lave en masse gynge bevægelser for at komme op. :P

K.

Om det er nødvendigt varierer fra person til person... Come on. Det var dine stats jeg citerede i min post ovenfor. Du vejer 80 kg og løfter 130 kg i dødløft. Du er altså ikke skidestærk og har givetvis heller ikke en killer-krop. Ergo har du ikke det store empiriske grundlag at udtale dig på, når det kommer til hvilke øvelser der virker og hvilke der ikke gør. Foreløbig vil det altså være en god ide for dig - og alle andre med tynde arme - at lytte til folk med mere erfaring i stedet for selv at finde på træningsmetoder.

Og med hensyn til cheat i diverse øvelser, så er det en uendelig diskussion, men jeg hævder fortsat at det er bedre at kunne tage 10 pullups med cheat end 1 eller 2 pullups uden.

Jeg kan ikke basere min påstand på nogen form for dokumentation. Det er alene min fornemmelse af forholdet mellem volumen og intensitet når det kommer til hypertrofi, som siger mig at jeg har ret. Way to go med selvmodsigelse :)
Brugeravatar

Styrkeliste

Misterhamper skrev:Vigtigt at mærke musklerne arbejde for faktisk at vokse maksimalt

Liggende straight arm cable pullovers med fuld ROM = perfekt iso-øvelse til lats

Man stiger hurtigere i en øvelse ved at køre den, fremfor at køre en anden.
(Man stiger hurtigere fra 40 kg rows til 150 kg rows fx ved rent faktisk at køre rigtig mange rows, og ikke ved at køre rigtig meget dødløft)

Dødløft er en lænd/baglår øvelse.

Selv tak.

Jep, enig. Det er også vigtigheden af mindtomuscleconnection, altså at man virkelig forstiller sig musklen arbejde oppe i hovedet jeg mener er vigtigt. Og vigtigt at fokuserer på perfektform, men ved godt at når man kommer op omkring 100kg+ BOR, så man blive nød til at bruge legdrive osv..
Kan da self også anvendes i "basis" øvelserne.
Brugeravatar

pullupman skrev:Jep, enig. Det er også vigtigheden af mindtomuscleconnection, altså at man virkelig forstiller sig musklen arbejde oppe i hovedet jeg mener er vigtigt. Og vigtigt at fokuserer på perfektform, men ved godt at når man kommer op omkring 100kg+ BOR, så man blive nød til at bruge legdrive osv..

Ja man skal ihvertfald kunne mærke musklen arbejde i øvelsen for at vokse maksimalt.
Hvis der ikke kommer et godt pump fra en øvelse tvivler jeg også stærkt på at den rent faktisk har ramt godt, så så plejer jeg at skifte den ud med en anden.

Man behøver kun legdrive med 100+ kg rows hvis man ikke er stærk nok til at løfte dem uden. Dog er der intet galt i lidt cheat, hvis man har en grund til at bruge det og ikke bare gør det for egoet. De fleste pros bruger trodsalt tit lidt cheat.
Nubretpumper
Brugeravatar

Misterhamper skrev:
pullupman skrev:Jep, enig. Det er også vigtigheden af mindtomuscleconnection, altså at man virkelig forstiller sig musklen arbejde oppe i hovedet jeg mener er vigtigt. Og vigtigt at fokuserer på perfektform, men ved godt at når man kommer op omkring 100kg+ BOR, så man blive nød til at bruge legdrive osv..

Ja man skal ihvertfald kunne mærke musklen arbejde i øvelsen for at vokse maksimalt.
Hvis der ikke kommer et godt pump fra en øvelse tvivler jeg også stærkt på at den rent faktisk har ramt godt, så så plejer jeg at skifte den ud med en anden.

Man behøver kun legdrive med 100+ kg rows hvis man ikke er stærk nok til at løfte dem uden. Dog er der intet galt i lidt cheat, hvis man har en grund til at bruge det og ikke bare gør det for egoet. De fleste pros bruger trodsalt tit lidt cheat.

Har det på samme på som du nævner, men ikke fordi pumpet nødvendigvis er lig vækst, mere fordi det giver en følelse af musklen er aktiveret godt.

Ja mit eksempel med BOR var måske lidt dårligt :D
Brugeravatar

Næste

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 28 gæster