Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1287
Medlemmer: 1
Skjulte: 0
Gæster: 1286

Følg bodybuilding.dk på

Light-Sodavand som carbs?

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej BB,

Så vidt som jeg har forstået, er det selvfølgelig vigtigst for en at få carbs efter træning, da det fremmer dit insulinniveau, og derved kan kroppen optage proteinet hurtigere og bedre. Ret mig meget gerne hvis jeg tager fejl!

Mit spørgsmål lyder hermed på, om light sodavand ikke har samme effekt, i og med at det "snyder" kroppen til det samme (altså at "åbne" for insulinvejene?) Har gået og tænkt en del over det, men I må meget gerne belære mig! :)

Reputation point: 0

Træner her: Byens Fit

Styrkeliste
- Squat: 100.00
- Dødløft: 110.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Formålet med light sodavand er jo lige netop at det ikke indeholder sukker/carbs og dermed ikke påvirker dit blodsukker eller insulin niveau.
Brugeravatar

Reputation point: 490

Træner her: Ultimate Gym

Der er jo ingen carbs i light sodavand så det ville da være dumt :)

EDIT: Jeg er så kun 7 min for sent på den. Havde ikke set at Katouler havde svaret #-o
Logbog for gamle mænd - Persistence beats even talent!

Dtrip650 skrev:Jeg tænker ofte på, at prøve Jack3d eller kokain, tage det hver dag, så jeg kan gå amok og vise folk at jeg ikke giver en fuck... Men det virker bare forkert et eller andet sted.
Brugeravatar

Reputation point: 140

Geografisk sted: Aalborg

PPB92 skrev:Hej BB,

Så vidt som jeg har forstået, er det selvfølgelig vigtigst for en at få carbs efter træning, da det fremmer dit insulinniveau, og derved kan kroppen optage proteinet hurtigere og bedre. Ret mig meget gerne hvis jeg tager fejl!

Mit spørgsmål lyder hermed på, om light sodavand ikke har samme effekt, i og med at det "snyder" kroppen til det samme (altså at "åbne" for insulinvejene?) Har gået og tænkt en del over det, men I må meget gerne belære mig! :)

Foruden det katouler siger, så er der jo ikke nogen grund til at være carbforskrækket efter træning. Har du trænet tungt, har du også reduceret dine glykogendepoter i musklerne. Indtager du bare protein, vil kroppen anvende disse for at påfylde glykogenet, frem for at anvende dem til dannelse af nyt muskelvæv. Der er jo et ærgeligt spild.
Vejen mod 400 point.
Brugeravatar

Geografisk sted: Nakskov

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 240.00

Kostplan: Ingen kostplan

Tror det der bliver ment med spørgsmålet, er hvorvidt sødemidlerne i light-produkter, kan forårsage en insulinspike på trods af de ikke-tilstedeværende carbs.

Det var i lang tid teorier om at det var tilfældet, men det har i flere forsøg vist sig ikke at ske.

Altså: at drikke light sodavand =/= forhøjede insulin-niveauer.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 2.00
- Squat: 3.00

Logbog: Ingen logbog

Dunder skrev:Tror det der bliver ment med spørgsmålet, er hvorvidt sødemidlerne i light-produkter, kan forårsage en insulinspike på trods af de ikke-tilstedeværende carbs.

Det var i lang tid teorier om at det var tilfældet, men det har i flere forsøg vist sig ikke at ske.

Altså: at drikke light sodavand =/= forhøjede insulin-niveauer.

Lige præcis! Jeg er ikke selv så meget inde i de forskellige termer osv. men dette er hvad mit spørgsmål gik ud på.

Og takker for svaret! Nu ved jeg da at jeg ikke skal gøre det, men hellere drikke nogle carbs. :-)

Træner her: Byens Fit

Styrkeliste
- Squat: 100.00
- Dødløft: 110.00

Carbs og insulin eller ej så skal man holde sig fra light, de der stoffer de bruger skulle være nasty.

Leptos skrev:Carbs og insulin eller ej så skal man holde sig fra light, de der stoffer de bruger skulle være nasty.

Du vrøvler løs uden at vide noget som helst om emnet. Du vælger så at ignorere når folk retter dig, hvilket er decideret idiotisk. Man kan desuden høre på dine formuleringer, ordvalg (og manglende kommatering), at du ikke aner hvad du snakker om.

"de der stoffer de bruger skulle være nasty". Der er simpelthen så mange ting galt med det statement, at jeg ikke engang gider at starte. Hvis du har en holdning, så argumenter for den. Men hvis din holdning er bygget på, hvad du lige har skimmet i et ugeblad, så skal du ikke dele den med andre.

og nej. Det er ikke første gang, Leptos vrøvler.
There are people who say that they can and there are people who say that they cant

Both are usually right
Brugeravatar

Reputation point: 15

Ioxer skrev:
Leptos skrev:Carbs og insulin eller ej så skal man holde sig fra light, de der stoffer de bruger skulle være nasty.

Du vrøvler løs uden at vide noget som helst om emnet. Du vælger så at ignorere når folk retter dig, hvilket er decideret idiotisk. Man kan desuden høre på dine formuleringer, ordvalg (og manglende kommatering), at du ikke aner hvad du snakker om.

"de der stoffer de bruger skulle være nasty". Der er simpelthen så mange ting galt med det statement, at jeg ikke engang gider at starte. Hvis du har en holdning, så argumenter for den. Men hvis din holdning er bygget på, hvad du lige har skimmet i et ugeblad, så skal du ikke dele den med andre.

Uvidenhedens grimme ansigt lurer bag hvert et hjørne.. Denne gang fra Leptos, om lidt fra en anden..

Reputation point: 65

Ioxer skrev:

Sorry hvis jeg har ignoreret evt. kommentare, giv mig gerne et hint. De ting jeg siger, har jeg fra folk der lever af at rådgive i kost og bb, og som generelt bruger forskere som reference, så nej det er ikke lige noget jeg finder på. Men nej jeg forsker ikke selv i det, så du ved muligvis mere end mig, dit indlæg går meget efter manden og meget lidt efter bolden.
Jeg undskylder hvis det er en forudsætning at man skal være på phd niveau.

Mener du seriøst at light sodavand har sin berettigelse?

Leptos skrev:
Sorry hvis jeg har ignoreret evt. kommentare, giv mig gerne et hint. De ting jeg siger, har jeg fra folk der lever af at rådgive i kost og bb, og som generelt bruger forskere som reference, så nej det er ikke lige noget jeg finder på. Men nej jeg forsker ikke selv i det, så du ved muligvis mere end mig, dit indlæg går meget efter manden og meget lidt efter bolden.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12180494

Stenalt skrev:
Leptos skrev:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12180494

Her er et lidt nyere studie:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1964906/

Træner her: Dansk Fitness Holstebro
OBBC

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 200.00

Jeg linker til et systematisk review og du følger op med et lille rottestudie :? Forsøger du er være morsom?

Stenalt skrev:

Jeg linker til et systematisk review og du følger op med et lille rottestudie :? Forsøger du er være morsom?

Overhovedet ikke, det var ikke ment som et modargument. Det var mest af alt bare for at give lidt yderligere læsning, til dem der var interesseret :)

Træner her: Dansk Fitness Holstebro
OBBC

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 200.00

Stenalt skrev:

... Det, der linkes til, er sponsoreret af NutraSweet og er 11 år gammelt.

Ja, så må jeg hellere se om jeg kan finde min grundkilde frem. Det bliver nok først i weekenden, prik gerne til mig hvis jeg ikke får meldt tilbage.

På Poul Haackers blog er der også et letforståeligt indlæg om aspartam.

http://haacker.dk/aspartam-giver-dig-kraeft/

Reputation point: 60

Leptos skrev:De ting jeg siger, har jeg fra folk der lever af at rådgive i kost og bb, og som generelt bruger forskere som reference, så nej det er ikke lige noget jeg finder på.

Anne Bech rådgiver folk i træning og kost og hun siger der er gode kostfibre i kød, og at det er essentielt for vægttab at man spiser kød først og så grøntsager bagefter. Tilfældige kostvejledere er ikke et argument.

Og nej man behøver ikke være på PhD niveau; desværre. Ernæring er et af de fag hvor alle skal kloge sig på ting de ikke har nogen idé om, og hvor folk med reel uddannelse 'ikke ved noget' og de med weekendkurser ophøjes til orakler selvom de spytter vrøvl ud.

Argumenterne imod aspartam er desuden ofte helt uden hold i grundlæggende fysiologi. Ligesom stort set alle andre råd der har oprindelse fra speltspisende Ninka Bernadette kloner på Østerbro.

At rotter får cancer af at få ren aspartam sprøjtet direkte ind i hjernen siger desuden ikke særlig meget om virkeligheden.
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Omend titlen er lidt for konkluderende så er det her studie ganske fint

http://news.bodylab.dk/nyt-fra-forskern ... dseffekter
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Loumann skrev:

Fakta der ikke i sig selv kan belaste studiet. Peg på metodemæssige fejl, så kan vi snakke. Desuden er aspartam vel ikke blevet mere farligt de sidste 11 år...

Ok, hvis vi skal alle er det 600 studier/dataset igennem, regne statistikken efter og diskutere grundliggende erkendelsesteori, fænomenologi, hermeneutik eller hvad man nu er til, så vil jeg gerne på forhånd kaste håndklædet i ringen! Evt. lave en afvige manøvre og spørge hvad I synes om Stevia :-)

Og ja jeg har fattet budskabet at jeg skal holde mig væk fra det mondæne selskab, fair nok, jeg skal nok holde mig væk. Jeg vil dog lige poste det jeg havde fundet frem om emnet. Så kan I jo om ikke andet grine lidt af det :-)

Jeg har forsøgt at vedlægge pdf filen med brev fra Erik Millstone til EFSA.

Stenalt skrev:
Loumann skrev:

Fakta der ikke i sig selv kan belaste studiet. Peg på metodemæssige fejl, så kan vi snakke. Desuden er aspartam vel ikke blevet mere farligt de sidste 11 år...

"... i sig selv..." er et interessant forbehold, det er til tider nødvendigt at løfte næsen fra papiret/skærmen.

http://media.mercola.com/assets/images/ ... meline.jpg

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... q_LkOvPELk

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... n5slnNB8h0

Jeg skal ikke udelukke at det er popforskere, der blot vil have opmærksomhed.

Jeg citerer også lige et svar fra vores ven Soffritti, velvidende at hans studier er blevet kritiseret, men så fylder jeg tråden lidt ud :-) Han svarede dog ikke på de kritiske spørgsmål:

"Dear Leptos (red),
Thank you for your request of information on our studies on aspartame.
You can find our scientific publications on the Ramazzini Institute website http://www.ramazzini.it
Based on our studies, I am confirming you, without any doubts, that aspartame is a carcinogenic agent in rats and mice. This should be enough to avoid the use of aspartame in products containing aspartame, particularly for children and pregnant women.
Regarding the other artificial sweeteners you mentioned, in our opinion there are not adequate scientific information on their safety particularly concerning carcinogenic risks.
The fact that diet beverages are not useful to avoid overweight or obesity is well documented. So, my suggestion is to adjust the caloric intake without the support of dietetic beverages.
......
Best regards,

Morando Soffritti
Scientific Director
Ramazzini Institute"

Jeg har endnu ikke hørt om at Aspartam er blevet rost for sine helbredende og positive virkninger, jeg savner en legitim anledning, andet end holdningen om at det jo ikke er særlig farligt i små mængder.

Vedhæftede filer
EM_Letter_to_EFSA_on_Aspartame_22Feb2013.pdf
Erik Millstone to EFSA, 22 februar 2013
(478.65 KiB) Downloadet 147 gange
Sidst rettet af Leptos 21. maj 2013, 21:47, rettet i alt 1 gang.
Leptos af græsk: tynd. Har efterfølgende fundet ud af at der findes medicin med dette navn, har intet med det at gøre og tager afstand til det.

Dingo skrev:
Leptos skrev:De ting jeg siger, har jeg fra folk der lever af at rådgive i kost og bb, og som generelt bruger forskere som reference, så nej det er ikke lige noget jeg finder på.

Anne Bech rådgiver folk i træning og kost og hun siger der er gode kostfibre i kød, og at det er essentielt for vægttab at man spiser kød først og så grøntsager bagefter. Tilfældige kostvejledere er ikke et argument.

Og nej man behøver ikke være på PhD niveau; desværre. Ernæring er et af de fag hvor alle skal kloge sig på ting de ikke har nogen idé om, og hvor folk med reel uddannelse 'ikke ved noget' og de med weekendkurser ophøjes til orakler selvom de spytter vrøvl ud.

Argumenterne imod aspartam er desuden ofte helt uden hold i grundlæggende fysiologi. Ligesom stort set alle andre råd der har oprindelse fra speltspisende Ninka Bernadette kloner på Østerbro.

At rotter får cancer af at få ren aspartam sprøjtet direkte ind i hjernen siger desuden ikke særlig meget om virkeligheden.

Lol, det kunne være meget interessant hvis hun har referencer på det!

Uanset titel og baggrund, forsker eller ej, så har vi jo lært at man skal være kritisk, endog kritisk over at være kritisk... Forskere lukker til tider også lort ud.
Leptos af græsk: tynd. Har efterfølgende fundet ud af at der findes medicin med dette navn, har intet med det at gøre og tager afstand til det.

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 20 gæster