Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1415
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1412

Følg bodybuilding.dk på

Matematik i styrketræning

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Hej.

Jeg står og skal skrive SRP til december, og vi er så småt i gang med forberedelserne. Jeg har valgt Idræt B og har obligatorisk Matematik A på min studieretning, og havde store problemer med at finde et emne der passede mig. Jeg har valgt at skrive om styrketræning, men mangler at kunne indføre den matematiske del.
Derfor vil jeg spørge jer, om i har kendskab til, eller idéer til hvordan jeg får indført matematik i styrketræning. Yderligere er idéer til hvor jeg kan lægge mit overordnede fokus i forhold til idræt yderst velkomne!

På forhånd tak, og spørg endelig hvis i mangler svar på noget for at kunne hjælpe mig ordentligt :-)

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Prøv at anskaf dig Supertraining af Mel Siff. Der skulle du gerne kunne hente lidt inspiration.
Brugeravatar

Reputation point: 903

Geografisk sted: Atlas

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Mikkel_Fiil skrev:Hej.

Jeg står og skal skrive SRP til december, og vi er så småt i gang med forberedelserne. Jeg har valgt Idræt B og har obligatorisk Matematik A på min studieretning, og havde store problemer med at finde et emne der passede mig. Jeg har valgt at skrive om styrketræning, men mangler at kunne indføre den matematiske del.
Derfor vil jeg spørge jer, om i har kendskab til, eller idéer til hvordan jeg får indført matematik i styrketræning. Yderligere er idéer til hvor jeg kan lægge mit overordnede fokus i forhold til idræt yderst velkomne!

På forhånd tak, og spørg endelig hvis i mangler svar på noget for at kunne hjælpe mig ordentligt :-)

Vektorer?
Most everyone's mad here.
Brugeravatar

Reputation point: 192

peter n skrev:Prøv at anskaf dig Supertraining af Mel Siff. Der skulle du gerne kunne hente lidt inspiration.

Eller Science and Practice of Strength Training af Kraemer og Zatsiorsky. Den er en smule lettere at forstå.
Brugeravatar

Reputation point: 25

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 195.00
- Dødløft: 220.00

Formlerne for sted, hastighed og acceleration er differentialligninger for hinanden. v(t)=s(t)' osv. Skriv nogle relevante beviser for differentialligninger og udled de tre ligninger.
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg

Tænk biomekanik. Hvis du arbejder i kræfter, afstande, vinkler og momenter er det faktisk ufatteligt let at beskrive styrkeøvelser matematisk, ihvert fald ud fra et perspektiv der omhandler hvor meget vægt en given kraft kan flytte under indflydelse af forskellige variabler, eller meget kraft der skal til at flytte en given vægt under indflyddelse af samme variabler - særligt fordi lige præcis biomekanikken i de forskellige løft er essentiel for optimal performance.
Brugeravatar

Reputation point: 180

Træner her: Videbæk Styrkesport
SPH GYM

Kristian Lyng skrev:
peter n skrev:Prøv at anskaf dig Supertraining af Mel Siff. Der skulle du gerne kunne hente lidt inspiration.

Eller Science and Practice of Strength Training af Kraemer og Zatsiorsky. Den er en smule lettere at forstå.

Dem vil jeg lige prøve at opsnuse, tak! :)

w
oligam skrev:Formlerne for sted, hastighed og acceleration er differentialligninger for hinanden. v(t)=s(t)' osv. Skriv nogle relevante beviser for differentialligninger og udled de tre ligninger.

Tak!

Gormez skrev:Tænk biomekanik. Hvis du arbejder i kræfter, afstande, vinkler og momenter er det faktisk ufatteligt let at beskrive styrkeøvelser matematisk, ihvert fald ud fra et perspektiv der omhandler hvor meget vægt en given kraft kan flytte under indflydelse af forskellige variabler, eller meget kraft der skal til at flytte en given vægt under indflyddelse af samme variabler - særligt fordi lige præcis biomekanikken i de forskellige løft er essentiel for optimal performance.

Det er lige netop noget omkring forudsætningerne for optimal anvendelse/udnyttelse af styrkeøvelser jeg gerne vil ind på i idrætsdelen, hvor jeg gerne vil have matematikken til at understøtte. Så biomekanik, det skriver jeg lige bag øret - jeg takker for forslaget! :)

Du kan jo også passende inddrage lidt antropologi illustrere hvordan vinklerne vil ændre sig optimal kraftudvikling ifht. længden på ekstremiteter.
Brugeravatar

SPH GYM

Du skal bare huske, at det er matematik, som du skriver i og ikke fysik. Den matematiske metode og beviser bør være mere central i i opgaven end de udregninger, som du vil lave. Ellers, så kan man ikke se om du har skrevet i matematik eller fysik
Brugeravatar

Gormez skrev:Tænk biomekanik. Hvis du arbejder i kræfter, afstande, vinkler og momenter er det faktisk ufatteligt let at beskrive styrkeøvelser matematisk, ihvert fald ud fra et perspektiv der omhandler hvor meget vægt en given kraft kan flytte under indflydelse af forskellige variabler, eller meget kraft der skal til at flytte en given vægt under indflyddelse af samme variabler - særligt fordi lige præcis biomekanikken i de forskellige løft er essentiel for optimal performance.

Jeg tænkte det samme. Jeg kan anbefale Basic Biomechanics af Susan J Hall
Why can't a heterosexual guy tell a heterosexual guy that he thinks his booty is fly?
Brugeravatar

Reputation point: 924

Træner her: OBBC

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

Mikkel_Fiil skrev:Yderligere er idéer til hvor jeg kan lægge mit overordnede fokus i forhold til idræt yderst velkomne!

En disciplin der er nem at gå til er kuglestød. Så kan du antage at kuglen har en konstant startfart, og så udregne den optimale kastevinkel!
Vejen er vigtigere end målet
Brugeravatar

Geografisk sted: Nørresundby

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00

pHUMpK1Ns skrev:
Mikkel_Fiil skrev:Yderligere er idéer til hvor jeg kan lægge mit overordnede fokus i forhold til idræt yderst velkomne!

En disciplin der er nem at gå til er kuglestød. Så kan du antage at kuglen har en konstant startfart, og så udregne den optimale kastevinkel!

Jeg tænkte nu mere på hvor fokuset skulle ligge, inden for selve styrketræning, altså i forhold til problemformulering :)

Mikkel_Fiil skrev:
pHUMpK1Ns skrev:

Jeg tænkte nu mere på hvor fokuset skulle ligge, inden for selve styrketræning, altså i forhold til problemformulering :)

Jeg ville formulere noget omkring optimering af løfteteknik, dvs. ifht til indivduel antropologi hvordan vil teknikken så være ifht. til at udvikle mest muligt kraft, altså løfte med størst effekt?
Brugeravatar

SPH GYM

Gormez skrev:
Mikkel_Fiil skrev:
pHUMpK1Ns skrev:

Jeg ville formulere noget omkring optimering af løfteteknik, dvs. ifht til indivduel antropologi hvordan vil teknikken så være ifht. til at udvikle mest muligt kraft, altså løfte med størst effekt?

Lyder spændende. Men lyder også til at være på et niveau der ligger på de højere universitetssemestre. I hvert fald hvis man vil forsøge at beskrive en muskuloskeletal model der kan simulere skulderen
Brugeravatar

Styrkeliste

pHUMpK1Ns skrev:
Gormez skrev:
Mikkel_Fiil skrev:
pHUMpK1Ns skrev:

Lyder spændende. Men lyder også til at være på et niveau der ligger på de højere universitetssemestre. I hvert fald hvis man vil forsøge at beskrive en muskuloskeletal model der kan simulere skulderen

Det behøver det såmænd ikke at være, du kan forholde dig til problemet i 2-D og arbejde med det som et statisk problem - hvorfor det bliver noget mere ligetil. Det er klart det ikke vil give et komplet indblik i virkeligheden, men det er tilstrækkeligt til at illustrere de grundlæggende principper.
Brugeravatar

SPH GYM

Dit niveau skulle også gerne være lige omkring universitetsniveau hvis du vil score et 12-tal :)
Jeg skrev om ting, som min ven der læser medicin først læser om nu på sit 2. år. Det er nemt nok hvis du læser i fagbøger der er skrevet til universitetselever
Brugeravatar

Reputation point: 15

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 200.00

Galleri: Vis galleri (9)

Gormez skrev:
pHUMpK1Ns skrev:
Gormez skrev:
Mikkel_Fiil skrev:
pHUMpK1Ns skrev:

Det behøver det såmænd ikke at være, du kan forholde dig til problemet i 2-D og arbejde med det som et statisk problem - hvorfor det bliver noget mere ligetil. Det er klart det ikke vil give et komplet indblik i virkeligheden, men det er tilstrækkeligt til at illustrere de grundlæggende principper.

Det er muligt der er noget om det, men jeg tror din fremgangsmåde kræver lidt mere uddybelse, da der er lang vej fra en simpel statisk model, og til en teknikoptimering.

Kom i tanke på en anden mulighed, der er forholdsvis nem at gå til, hvis det skal indebære musculoskeletal modellering. Hvad er trykket på L5-lændehvirvlen i squat ved forskellige hoftevinkler, eller ved back squat vs front squat
Brugeravatar

Styrkeliste

Uden at have læst tråden kunne det foreslås

- Vektroer ( hvis ikke det mere er fysik)
- Regression ( at gætte sig til udviklingen over tid og så sammenligne senere)
- Komplekse tal( jeg forestiller mig noget med træk vinkler på et kabel tårn hvilket dog også kunne være trigonometri ?)
- Fourrier transformation( omdannelse af tids spektret til frekvens spektret)
- Korrelation ( brug af ovenstående til eventuelt at sammenligne 2 trænings programmer over længere tid med forskellig rep ranges for at se deres endelig udfald og måske kunne konkludere hvilken der har givet den største mængde gode løft)
...
...
..

Listen er jo nærmest uendelig du skal barel lige arbejdet i det..

Differential ligninger virker dog lidt svær at indkorperere..
Brugeravatar

Reputation point: 10

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 155.00

Crip'O skrev:Dit niveau skulle også gerne være lige omkring universitetsniveau hvis du vil score et 12-tal :)
Jeg skrev om ting, som min ven der læser medicin først læser om nu på sit 2. år. Det er nemt nok hvis du læser i fagbøger der er skrevet til universitetselever

arhh.. 12 får man nærmest for en velformuleret opgave med god struktur, uanset indholdet.

Reputation point: 25

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 140.00

Tilbage til Off topic

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 60 gæster