Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 926
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 924

Følg bodybuilding.dk på

Mening om trænningsprogram?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hey, jeg var nede i dag og få lagt et trænningsprogram af en instruktør i mit center...
Og vil sådan set bare hører om det er fornuftigt :)
jeg er 15 år og nybegynder
men det ser sådan her ud:

Benpres 3x10
Brystpres 3x10
Lænd (ved sgu ikke helt hva maskinen hedder... det træner i hvert fald lænden) 3x10
Side laterals (med håndvægte) 3x10
Triceps Pushdown 3x10
Biceps kabeltræk 3x10
Mavemuskler (billed af den her: http://www.ab-core-and-stomach-exercises.com/images/ab-machines.jpg) 3x10

det var det. ser det fornuftigt ud for en nybegynder eller mangler der noget ? hva syntes i? :)
Brugeravatar

Reputation point: 5

Geografisk sted: Odense

Træner her: Ålholm Vægtløfter Klub

Styrkeliste
- Bænkpres: 2.00
- Dødløft: 7.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Efter min mening skal et hvert program indeholde minimun Dødløft, squat og bænkpres - resten kan diskuteres - ingen af dem er med her - så vil helt klart sige skod program.

Men ved at nogle instruktører syntes at netop de 3 øvelser er for farlige og tekniske for en begynder - hvilket jeg ikke er enig i men de kræver selvfølgelig noget instruktion og øvelse.
Af skade bliver man klog - men sjældent stærk

Tjek min log - PR's side 1.
http://bodybuilding.dk/viewtopic.php?t= ... sc&start=0
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Frederiksværk

Styrkeliste
- Bænkpres: 108.50
- Squat: 170.00
- Dødløft: 191.00

Galleri: Vis galleri (12)

Hmm ja det kan jeg godt se... det vil jeg lige prøve at spørge om dernede... ellers nogen der har npoget at sige?
Brugeravatar

Styrkeliste

Flyttet
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Syraxz skrev:Hey, jeg var nede i dag og få lagt et trænningsprogram af en instruktør i mit center...
Og vil sådan set bare hører om det er fornuftigt :)
jeg er 15 år og nybegynder
men det ser sådan her ud:

Benpres 3x10
Brystpres 3x10
Lænd (ved sgu ikke helt hva maskinen hedder... det træner i hvert fald lænden) 3x10
Side laterals (med håndvægte) 3x10
Triceps Pushdown 3x10
Biceps kabeltræk 3x10
Mavemuskler (billed af den her: http://www.ab-core-and-stomach-exercises.com/images/ab-machines.jpg) 3x10

det var det. ser det fornuftigt ud for en nybegynder eller mangler der noget ? hva syntes i? :)

lænd øvelsen er måske "back extensions"?
og jeg ville smide militær pres ind samt squat og så få selvsamme instruktør til at vise dig øvelserne. Og selvfølgelig også dødløft hvis muligt.
du burde måske også lave noget nakke og læg.
There are people who say that they can and there are people who say that they cant

Both are usually right
Brugeravatar

Reputation point: 15

Var instruktøren en abe? For det forklare en del..
Brugeravatar

Logbog: Ingen logbog

Lad vær' med at lytte til instruktøren i de fleste centre hvis du virkelig vil se resultater.
Gå ind og læs en masse artikler og forstå dem, det skal nok sparke dig igang.
Jeg ville anbefale dem her til at starte med:
artikler/bodybuilding/vaegttraeningens-vigtigste-grundregler.html
artikler/bodybuilding/the-basics-of-hypertrophy-training.html
artikler/bodybuilding/de-grundlaeggende-aspekter-flugten-fra-det-komplicerede.html
artikler/bodybuilding/hemmeligheden-bag-traeningscyklusser.html

Og så få smidt nogle squat, dødsløft og bænkpres ind.
I live for this!
Brugeravatar

Geografisk sted: Svendborg

Tak for svarene :) Har læst det meste i de link du skrev og blev en del klogere, men de sagde ikke hva der præcist er bedst for en nybegynder, men det er nok fordi det ikke betyder så meet om det er fullbody eller 2-split, men hvad vil i anbefale? :-k har kørt det trænningsprogram jeg skrev i starten + bænkpress i 2 uger nu. :hihi:
Brugeravatar

Styrkeliste

Kører selv et godt begynder program fra en bog kaldet Practical Programming og indtil videre synes jeg da det virker ganske fortræffeligt!

http://startingstrength.wikia.com/wiki/ ... r_Programs

Kører selv det der kaldes Practical Programming Novice Program, men de er alle mere eller mindre variationer af hinanden.
Husk at sørge for at du løfter med en sikker teknik så du ikke kommer til skade!

Kostplan: Ingen kostplan

Der er intet som er "bedst" for en nybegynder eller øvet.

De store øvelser som bænk, dødløft, squat, etc, de er nødvendige da de træner dine store muskelgrupper.

Grunden til at instruktøren måske har undladt disse, er at det kræver den rette teknik, ellers kan det gøre ondt og du kan få skader. En måde af afhjælpe dette på, er at lave dem i stativ, hvor du vil være mere låst fast, men samtidigt vil du ikke opnå samme resultat som hvis det var i fri vægt.

Da jeg startede, brugte jeg et 2splits program herinde fra, og så lod jeg de instruktøre forklare de ældre personer hvordan cyklerne virkede, og gik igang for mig selv. Jeg fik meget ud af begynder gains, så vil helt klart anbefale dig at starte på et program herindefra, og få lavet de store øvelser :)
If the bar aint bending, you are just pretending!

http://www.bodybuilding.dk/you-got-to-pump-it-up-t61404-120.html#p1603747 - Min log!

Reputation point: 25

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Ultimate Gym
SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 127.50
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

Syraxz skrev:Tak for svarene :) Har læst det meste i de link du skrev og blev en del klogere, men de sagde ikke hva der præcist er bedst for en nybegynder, men det er nok fordi det ikke betyder så meet om det er fullbody eller 2-split, men hvad vil i anbefale? :-k har kørt det trænningsprogram jeg skrev i starten + bænkpress i 2 uger nu. :hihi:

Jeg vil foretrække fullbody, men er nok meget op til en selv.
Man skal bare op på en 5 gange om ugen før split er optimalt tror jeg.
I live for this!
Brugeravatar

Geografisk sted: Svendborg

Hill skrev:Efter min mening skal et hvert program indeholde minimun Dødløft, squat og bænkpres - resten kan diskuteres - ingen af dem er med her - så vil helt klart sige skod program.

Men ved at nogle instruktører syntes at netop de 3 øvelser er for farlige og tekniske for en begynder - hvilket jeg ikke er enig i men de kræver selvfølgelig noget instruktion og øvelse.

Der er forskel på begyndere.. Det er sku ikke alle du lige kan lære at sætte til at køre squat, bænk og dødløft, på under en time!

Hvis folk ikke har bevæget sig i livet, ville jeg helt ærligt hellere sætte dem i en maskine, og lade dem se om det her overhovedet er noget for dem. (nu bliver jeg formodentlig slagtet, men det handler også om i visse tilfælde at optræne mentaliteten til tunge frivægtsløft)
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C

Muligvis ikke, men sæt folk til at starte med nogen lette vægte og fokuser på at lære dem sikker teknik (ikke nødvendigvis mest effektiv).

Problemet med at sætte folk i maskiner er at det overhovedet ikke er den samme følelse som at lave et tungt sæt squat. Jeg tror ikke det optræner en mentalitet, men gør det tværtimod nemmere at smutte tilbage til maskinerne igen når frivægtene bliver for hårde.

TJ91 skrev:Muligvis ikke, men sæt folk til at starte med nogen lette vægte og fokuser på at lære dem sikker teknik (ikke nødvendigvis mest effektiv).

Problemet med at sætte folk i maskiner er at det overhovedet ikke er den samme følelse som at lave et tungt sæt squat. Jeg tror ikke det optræner en mentalitet, men gør det tværtimod nemmere at smutte tilbage til maskinerne igen når frivægtene bliver for hårde.

Hvad hjælper det at sætte folk uden en muskel i kroppen til at lave et halvhjertet forsøg på et dødløft, der gør langt mere skade end gavn?

Ved mange folk er der behov for at starte et andet sted, som jeg ved en del herinde vil give mig ret i. Tag ikke fejl jeg priorotere frivægte over alt andet, men det har imo aldrig skadet en dreng der aldrig har rørt sig, at starte med at prøve at aktivere msuklerne i maskiner, ved lav vægt. Ser hver dag ufattelige mængder begyndere der har læst på nettet de skal lave dødløft, men hverken har styrke eller smidighed til det de laver.

De færreste har råd til en personlig træner der kan følge op på tekniktræningen, og synes derfor man bør lære nogle styrketræningsprincipper først hvis man er 16 år og på helt bar bund.
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C

ryan har overvejende ret, at tonse en immobil, uvidende og svagelig nybegynder ud i diverse svært tekniske øvelser kan hurtigt blive en oversatsning; alternativet bør dog ikke være maskiner.

istedet for dødløft så start med hyperextensions, istedet for squat så prøv fronts, zerchers eller endnu bedre OH squats, kør let i rows (undgå for meget cheat i starten), drop barbell bænkpres før du har skulderstabiliteten til det... men prøv istedet med f.eks. db pres eller lignende.
Brugeravatar

Reputation point: 245

Hvis der er en anden person end den abe der kan vise dig teknikkerne så er det her måske en mulighed.

Snatch grip deadlift/ romainian deadlift
Front squat/zercher squat
Bænkpress bb/db
Millitary press/ seated db shoulder press
Pull ups
Face pulls
ISO til bi og tri.
Brugeravatar

Geografisk sted: Sæd

Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00