Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1257
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1254

Følg bodybuilding.dk på

Muskelmasse og kalorieunderskud?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej BB jeg har prøvet at søge hvorvidt det er muligt at gaine muskelmasse, samtidig med at man er i kalorieunderskud.
Jeg er har læst mig til at man kan, og at man ikke kan. Hvad skal jeg tro på???
Er det virkelig muligt at gaine under cut??

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 85.00
- Squat: 105.00
- Dødløft: 125.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Mobelz skrev:Hej BB jeg har prøvet at søge hvorvidt det er muligt at gaine muskelmasse, samtidig med at man er i kalorieunderskud.

Det er det, dog kun under optimale forhold. Dvs en rigtig god timing af måltider, træning, søvn osv.
Læs evt. artiklen .. "Cut Til Sommer" .. (mener jeg nok den hedder) .. Ligger her på siden.
Aldrig træt af at leve i skyggen?
Brugeravatar

Træner her: Lillerød Vægtløfter Klub

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Casper.S skrev:
Mobelz skrev:Hej BB jeg har prøvet at søge hvorvidt det er muligt at gaine muskelmasse, samtidig med at man er i kalorieunderskud.

Det er det, dog kun under optimale forhold. Dvs en rigtig god timing af måltider, træning, søvn osv.
Læs evt. artiklen .. "Cut Til Sommer" .. (mener jeg nok den hedder) .. Ligger her på siden.

Det er ikke rigtigt. Det har ikke noget at gøre med måltidstiming. Det kan lade sig gøre hvis man er begynder indenfor vægttræning, eller hvis man er meget overvægtig. For folk der er ude over begynderstadiet, og som er relativt trænet, så er man nødt til at være i kalorieoverskud, hvis man vil gaine muskelmasse.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

må man snart få en forklaring på det? syntes altid bare det er blevet sagt og ikke forklaret!?

Styrkeliste
- Bænkpres: 75.00
- Dødløft: 130.00

chris_f skrev:må man snart få en forklaring på det? syntes altid bare det er blevet sagt og ikke forklaret!?

Hvad er det du gerne vil vide ?
Redaktør

Styrkeliste

Hvis du tænker på hvorfor man normalt siger man kun kan gaine muskelmasse under kalorieoverskud og ikke kan i kalorieunderskud så er det fordi at du ikke giver din krop den tilstrækkelige mængde føde der skal til i forhold til dit ligevægtsindtag. Men din krop bruger den samme energi ligemeget hvor meget du giver den at spise og den vil derfor tære på fedt og muskler. Muskler tapper energi selv når de ikke er i brug og derfor vil kroppen selvfølgelig tage en del fra muskelvævet også da det vil bringe energiforbruget ned og vil give den energi.

Måske ikke den helt anatomisk rigtige forklaring, men kort sagt så kræver det næring for at din krop kan vokse.

Hey hey :D
For at gaine muskler er man nødt til at være i kalorieOverskud, og for at tabe sig, skal man være i kalorieUnderskud, så det er ikke muligt at gaine under cut.. hvis man er nybegynder, kan man dog være så heldig at have nogle "begyndergains" :)
Brugeravatar

Reputation point: 20

Geografisk sted: Haderslev

Træner her: fitnessone

Styrkeliste
- Bænkpres: 147.50
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

så forklaringen er at, for at musklerne skal reparere sig selv igen behøver den ekstra energi...?

Styrkeliste
- Bænkpres: 75.00
- Dødløft: 130.00

chris_f skrev:så forklaringen er at, for at musklerne skal reparere sig selv igen behøver den ekstra energi...?

Ja, men ikke nødvendigvis grunden til at man skal være i overskud.. Er du i underskud ryger du over i katabolsk stadie, du for mindre energi ind end du skal bruge til dit basale stofskifte + aktivitet, og der vil derfor ikke være energiressourcer til at gaine muskelmasse (groft sagt). Kroppen vil ogsaa være i et mere katabolsk stadie, altsaa lidt mindre niveauer af hormoner som ellers er fordelagtige for hypertrofi (insulin, testosteron etc.) Kroppen vil ogsaa arbejde mere paa at konservere energi end at bruge den til unødig vækst (for det er mere usmart at bruge en masse energi til at vokse med, hvis du ikke for energi nok udfra til det, det er simpelthen ikke fordelagtigt)..

Er du i overskud, saa har du et højere anabolsk stadie, du har rigelig med energi til at fylde energidepoterne, holde nitrogen-balancen oppe, holde et proteinsyntesen efter endt arbejde oppe og være lidt mere vedvarende og du løfter generelt ogsaa mere til træning.. Kroppen har alle muligheder for at give dig en adaption af systemet og saa længe energien kommer ind er det reelt set ogsaa fordelagtigt at lagre energi og øge muskelmassen..

alt dette er groft.. der er en række faktore man skal tage hensyn til ogsaa...
Danmarks Stærkeste Mand 2014 og 2015

Vil du være stærkere, så skriv en PM til mig, tilbyder personlig hjælp og træning :)

Facebook: Mikkel Leicht
IG: mikkelleicht
Brugeravatar
StrongMan

Reputation point: 45

Geografisk sted: Thisted

Styrkeliste
- Bænkpres: 260.00
- Squat: 330.00
- Dødløft: 400.00

Det skal dog lige nævnes at man på cut svinger mellem at være i anabolsk og katabolsk tilstand henover døgnet, og man er i praksis ikke i energiunderskud døgnet rundt

Så man vil både kunne forbrænde fedt og opbygge muskel på diæt - de 2 ting foregår bare ikke i organismen på samme tid

At det så er ret upraktisk, og mere ineffektivt end bulk/cut-approachen, for langt de fleste at tilrettelægge det så man gainer muskel og taber fedt henover samme tidsperiode, vha. "zig-zag dieting" er en anden side af sagen :wink:
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator

Reputation point: 675

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00

hmm zig-zag diet? vil det sige at du er i kalorieoverskud i en kort periode, og så er i underskud direkte efter? og er det skal intensiteten skrues ned når man cutter?

Geografisk sted: Skive

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 200.00

kr.pe skrev:hmm zig-zag diet? vil det sige at du er i kalorieoverskud i en kort periode, og så er i underskud direkte efter? og er det skal intensiteten skrues ned når man cutter?

Sådan som jeg har forstået det, er det at man er i kcal overskud på trænings dage og kcal underskud på ikke trænings dag. Dette gøres i et forsøg på at gaine lean masse. Altså masse i form af muskler og minimalt fedt (håber nogle retter, hvis det er helt væk)
Brugeravatar

Gaxe skrev:
kr.pe skrev:hmm zig-zag diet? vil det sige at du er i kalorieoverskud i en kort periode, og så er i underskud direkte efter? og er det skal intensiteten skrues ned når man cutter?

Sådan som jeg har forstået det, er det at man er i kcal overskud på trænings dage og kcal underskud på ikke trænings dag. Dette gøres i et forsøg på at gaine lean masse. Altså masse i form af muskler og minimalt fedt (håber nogle retter, hvis det er helt væk)

Som jeg har forstået zig-zag diæt, så er det bare korte perioder af cut og bulk. Fx 3-4 uger af hver skiftevis.
Brugeravatar
Månedens skribent: August 2009

Reputation point: 302

Moqensen skrev:
Gaxe skrev:

Som jeg har forstået zig-zag diæt, så er det bare korte perioder af cut og bulk. Fx 3-4 uger af hver skiftevis.

Det jeg kan se en tendens til, ved en hurtig google søgning, er at man skifter oftere. Altså som jeg skrev det. Se fx: http://www.rippednaturally.com/zig-zag-diet.html . Nu ved jeg godt, at det er en diæt som er beregnet på at man skal tabe sig. Så kan være din version er rigtig, hvis det er med masse opbygning for øje.
Brugeravatar

Gaxe skrev:
Moqensen skrev:
Gaxe skrev:

Det jeg kan se en tendens til, ved en hurtig google søgning, er at man skifter oftere. Altså som jeg skrev det. Se fx: http://www.rippednaturally.com/zig-zag-diet.html . Nu ved jeg godt, at det er en diæt som er beregnet på at man skal tabe sig. Så kan være din version er rigtig, hvis det er med masse opbygning for øje.

Nej, Mogensen har ikke ret. Traditionelt set skifter man ved zig-zag diæt ret hyppigt mellem over- og underskud. Der er ikke tale om længere perioder.
Redaktør

Styrkeliste

Vil ikke anbefale man laver ZigZag diæt.. Den dag man er i underskud er ens restitution ikke lige saa høj, og for mig at se, er det ufordelagtigt for en person der gerne vil bulke.. men vær mand for sig selv :D
Danmarks Stærkeste Mand 2014 og 2015

Vil du være stærkere, så skriv en PM til mig, tilbyder personlig hjælp og træning :)

Facebook: Mikkel Leicht
IG: mikkelleicht
Brugeravatar
StrongMan

Reputation point: 45

Geografisk sted: Thisted

Styrkeliste
- Bænkpres: 260.00
- Squat: 330.00
- Dødløft: 400.00