Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

Kidd skrev:Mine 2 cents:
Jeg synes dine løft ser ganske fine ud. Dog virker dit tyngdepunkt lidt skudt foran i RDLs, men kan ikke se hvorfor det skulle forvolde dig så store smerter. Jeg oplever, for mig selv og andre, at det også kan være en handling uden for træningscentret, som forårsager noget irritation/smerte, og dette manifesterer sig ekstra når man træner.

M4ds skrev:Tænker du her på nogle specifikke handlinger, som jeg måske kan nikke genkende til? Jeg laver ikke alverden udenfor centeret disse dage. Min rengøringstjans sygehuset er specielt fysisk krævende og ellers befinder jeg mig som regel på gåben eller siddende foran computeren.
BigHungry skrev:

BigHungry skrev:Dine løft ser ok ud. Jeg kender mange der løfter som dig uden problemer, men kender også nogle, der får problemer med lænden.
Squat: Dine glutes er ikke nok på i din squat - især på vej op slipper de, og så buttwinker du. Hvorfor kan der være mange grunde til: Manglende smidighed, manglende styrke, manglende fornemmelse for, hvordan du aktiverer dem. Du ryger også forover i bunden af dit squat, især på den sidste rep.
RDL: Ser fint nok ud, men lad være med at hyperextende i toppen. Det er hårdt for lænden og det tager dine glutes ud af bevægelsen. Du kan også godt skubbe dine hofter mere tilbage i starten af sænkefasen, så stangen kommer tættere på dine skinneben. Igen, den thorakale den af ryggen har måske lidt problemer. Prøv at tænk over at få din lats mere spændte - lad dem "bøje" stangen.
Råd:
- Styrk dine glutes: Lunges, glute bridges og fokuserede og langsomme goblet squats er gode øvelser.
- Arbejd på mobilitet og stabilitet - dit problem er i bunden af din squat. Træn denne forkortet ROM. Candito har en video om det. Lær at kør op og under parallel uden at hoften flexer op eller ned. Det kræver muligvis at du prøver at lave nogle bw squats, hvor du holder øje med siden til i et spejl, da nogle simpelthen ikke har forståelsen for at aktivere ordentligt.
- Prøv i øvrigt lige at squat uden de høje hæle og se hvad der sker. Jeg har oplevet, at nogle faktisk har bedre stabilitet uden hælene, da de ellers ryger for meget forover på deres tær i bunden.
- Din thorakale del af ryggen er muligvis også problematisk, men jeg vil prøve at starte med de andre ting først.

Kidd skrev:M4ds skrev:Tænker du her på nogle specifikke handlinger, som jeg måske kan nikke genkende til? Jeg laver ikke alverden udenfor centeret disse dage. Min rengøringstjans sygehuset er specielt fysisk krævende og ellers befinder jeg mig som regel på gåben eller siddende foran computeren.
Du kan være obs på hvordan du sidder foran computeren? Mange sidder nærmest på lænden og ikke røven. Disse positioner akkumulerer alligevel en del tid.

Magicbox skrev:Det ligner, at du slet ikke bruger dine mavemuskler. Er det rigtigt?

M4ds skrev:Tusinde tak! Kan du eventuelt finde et link til Candito's video?
- Jeg har flere gange forsøgt at squatte uden de høje hæle, men mine ankler er simpelthen så stive. Jeg prøver dog lige at give det et skud mere.
- Vil du mene jeg skal boycutte de store compound-øvelser for en stund og fokusere på goblet squats, lunges og glute bridges indtil glutes er blevet styrket?

BigHungry skrev:M4ds skrev:Tusinde tak! Kan du eventuelt finde et link til Candito's video?
- Jeg har flere gange forsøgt at squatte uden de høje hæle, men mine ankler er simpelthen så stive. Jeg prøver dog lige at give det et skud mere.
- Vil du mene jeg skal boycutte de store compound-øvelser for en stund og fokusere på goblet squats, lunges og glute bridges indtil glutes er blevet styrket?
1. Jeg kan ikke huske, hvilken video det er. Men det er faktisk også ligegyldigt. Det er ret ligetil. Gense videoen af din squat og se, hvornår din hofte begynder at vrikke op og ned. Den del af ROM (det er i midten af løftet - før og efter parallel) skal du træne. Lær at kør op og ned uden den vrikken. Bare start med bodyweight. Husk selvfølgelig samtidig at have fokus på at du holder vægten på midten (dit que vil være på hælene) af foden. Du kommer formentligt til at ændre på en masse vinkler: din oprejsthed, åbning af hoften etc. Lunges og etbens squats kan også forbedre din stabilitet her.
2. Umiddelbart, vil jeg ikke stoppe med at køre squat. Men jeg ville nok deloade og forsøge at arbejde med de ting, der er skrevet her i tråden, samtidig med at du kører dine hjælpeøvelser.
3. Under din opvarming med stangen til din back squat, så prøv lige at arbejd med fodbredde, vinkler på dine tær og stangens placering på ryggen. Lad være med at tænk rigidt i high bar- eller low bar-stil. Men tænk på de enkelte dele som ting, du skal tilpasse til din krops, så du kan lave den bedst mulige squat. Det kan fx sagtens være, at du skal beholde din oprejsthed i squatten, men bare flytte stangen længere tilbage. Det er lidt atypisk, men det virker godt for nogle.
Dean Somerset siger også, at når man skal lære at squatte - eller forbedre sin stil - så skal man faktisk starte i bunden af løftet uden vægt. Kom ned under parallel og find et sted, hvor du har balancen på midten af foden og kom så op. Søg efter at ram det punkt, når du squatter med loaded bar.
I forhold til aktivering af mavemuskler og generel stabilitet kan du prøve at køre reps af 10-15 sekunders af planker og sideplanker, imens du squatter. Men sørg for at få lænden med, så din ikke hænger og du har et svej (som 90 % af alle laver en planke).

M4ds skrev:Magicbox skrev:Det ligner, at du slet ikke bruger dine mavemuskler. Er det rigtigt?
Jeg synes det er svært at få aktiveret min core under squat, men jeg forsøger virkelig på at spænde bedst muligt op i mave musklerne.

Magicbox skrev:M4ds skrev:Magicbox skrev:Det ligner, at du slet ikke bruger dine mavemuskler. Er det rigtigt?
Jeg synes det er svært at få aktiveret min core under squat, men jeg forsøger virkelig på at spænde bedst muligt op i mave musklerne.
Ud over det BigHungry skrev, så er det vigtigt, at du får aktiveret dine mavemuskler under løftet. For mig ligner det, at du svajer i ryggen under dine løft, så det i princippet 'kun' er lænden der arbejder (eller laver langt mere end den burde). Hvis du dødløfter vil det nok være endnu mere udtalt.
I takt med at dit lændesvaj udvikler sig til træning, så vil det højst sandsynligt overføres til din dagligdag, og du vil oparbejde en uhensigtsmæssig holdning - med lændesmerter som følgesvend.
Så træn dine mavemuskler (også de skrå) med fokus på at opnå kontakt til dem og sørg for at få aktiveret din core under løft!

ErikaMaria skrev:Prøv at tage fat i en af SL'erne nede i centeret, så du kan få noget hands on vejledning. Evt. kom ned til fællestræningen onsdag kl 16.30 eller lørdag kl 11, og mon ikke en venlig sjæl vil tage et kig på tingene.

M4ds skrev:Problemet er stadig aktuelt, men jeg skal tilse Jacob Iversen fra Movementlab på onsdag i håb på bedre.
Hvis årsagen til mine lower back problemer skal illustreres, er følgende så korrekt forstået? (+ Styrke af glutes også).
Mvh.
Mads :-)

RSI skrev:M4ds skrev:Problemet er stadig aktuelt, men jeg skal tilse Jacob Iversen fra Movementlab på onsdag i håb på bedre.
Hvis årsagen til mine lower back problemer skal illustreres, er følgende så korrekt forstået? (+ Styrke af glutes også).
Mvh.
Jeg synes du skal vente og se hvad Jacob siger til dig, og følge hans anvisninger. Jeg ved ikke hvor lang tid du har haft det, men hvis det begynder at være kronisk(over 3måneder) så vil jeg begynde at fokusere på andre ting end det fysiske.

holberg19 skrev:RSI skrev:M4ds skrev:Problemet er stadig aktuelt, men jeg skal tilse Jacob Iversen fra Movementlab på onsdag i håb på bedre.
Mvh.
Jeg synes du skal vente og se hvad Jacob siger til dig, og følge hans anvisninger. Jeg ved ikke hvor lang tid du har haft det, men hvis det begynder at være kronisk(over 3måneder) så vil jeg begynde at fokusere på andre ting end det fysiske.
Vil du uddybe?

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 20 gæster