Nå, nu hvor jeg har fornærmet jeres familie, må jeg hellere forklare mig selv ( Og samtidig advare jer mod en mur af tekst, men jeg garantere for, det er noget du som bodybuilder kan bruge)
Hvor mange af jer, hvis jeg spurgte jer hvorfor i havde så mange kulhydrater i jeres kost, ville kunne forklare hvordan det hjalp kroppen, med at bygge muskler, op imod f.eks. protein og fedt?
Når kulhydrat bliver indtaget, bliver det omdannet i leveren, til glukose (blodsukker), som bliver transporteret rundt i kroppen, ved hjælp af blodet. Når det sker, så udsender hjernen et hormon der hedder insulin.
Det er alt sammen fint, men hvad gør insulin?
For det første stopper det fedtforbrændingen, da kroppen nu har en anden form for energi at bruge, og kroppen vil allerhelst havde sine fedt celler bevaret. Forestil jer, at jeres krop altid tror vi stadigvæk lever i stenalderen, og den aldrig ved hvornår den får mad igen.
Tror i den vil beholde dens fedtceller, og istedet bruge den lette energi der er til stede, eller tror i den vil til at bruge unødvendig energi på at nedbryde fedtcellerne, og bare skide den lette energi ud? Kroppen brænder jo ikke fedt af så vi kan se vores muskler igen, den gør det for at få energi.
For det andet lagrer insulin alt den glukose, kroppen har fået fra leveren, hvis den energi ikke bliver brugt. Bliver den ikke brugt, skal du tænke at du er på en øde ø, uden mad: Har kroppen lyst til at smide god energi ud? Nej.
Derfor skal den lagres i kroppens celler. Kroppen har nogle Glukogen lagere i kroppen (Glukogen er glukose, omdannet så det kan bruges senere), som selvfølgelig ikke er uendeligt store, og når de bliver fyldt lidt op, hver gang du æder dine elskede rugbrødsmadder, så bliver de uundgåeligt fyldt, og hvad skal vores kære krop så gøre med den resterende energi? Den bruger energien til at lagre det fedt den nu har til rådighed.
Insulin gør dog også noget rigtigt dejligt ved vores muskler, som vi er helt tosset med:
Den smider protein ind i vores dejlige muskler, og stopper protein nedbrydningen. Dette gælder dog kun, hvis der er amino syre cirkulerende i blodet (protein). Det passer jo meget godt med den berømte regel, med at man skal æde et protein og kulhydrat fuldt måltid efter træning.
Hvor vil jeg så hen med dette, vil jeg havde hele verden til at stoppe med at indtage carbs?
Nej selvfølgelig ikke, jeg vil havde folk til at tænke over HVORNÅR de indtager dem. Har du virkelig brug for at spise havregryn om morgenen? Eller dine 2 rugbrødsmadder til middag? Høst fordelene ved at indtage kulhydrat før, imens og efter du træner, og undvig kulhydraters ulemper når du ikke træner.
Ved at "carb cycle" kan du lige præcis gøre det, og maksimere muskel vækst, og minimere fedtlagring, og er det ikke det alle gerne vil?
Staten har lavet en Anbefalet Daglig tilførsel, der siger 50-60% af din energi skal komme fra kulhydrater, men i skal bare huske at denne blev lavet med den gennemsnitlige dansker i tanke, der bevæger sig maksimum 10 minutter om dagen. Og, er vi den gennemsnitlige dansker, nej fandme nej, vi er stolte bodybuilders der kan løfte den gennemsnitlige dansker over hovedet
Kilder:
http://en.wikipedia.org/wiki/Insulin
http://www.tmuscle.com/free_online_arti ... bout_carbs
http://www.tmuscle.com/free_online_arti ... or_newbies nummer 6