Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

PeterK skrev:Military Press eller stående DB Press, Upright Rows til parallel og BB Rear Delt. Raise.

MortenFF skrev:Dumbbell side raises, barbell/dumbbell front raises, shoulder press og somme tider cable front raises. Blot som variation...

Anker skrev:PeterK skrev:Military Press eller stående DB Press, Upright Rows til parallel og BB Rear Delt. Raise.
Hvad mener du med upright rows "til parallel" ?

PeterK skrev:Anker skrev:Hvad mener du med upright rows "til parallel" ?
Jeg mener, at albuerne ikke skal komme højere op end til omkring skulderhøjde, hvilket ca. svarer til overarmene er parallelle med gulvet. Længere ROM forårsager væsentligt øget skadesrisiko.

Anker skrev:PeterK skrev:Anker skrev:Hvad mener du med upright rows "til parallel" ?
Jeg mener, at albuerne ikke skal komme højere op end til omkring skulderhøjde, hvilket ca. svarer til overarmene er parallelle med gulvet. Længere ROM forårsager væsentligt øget skadesrisiko.
Hvis albuerne kommer op til skulderhøjde er skadesrisikoen i høj grad allerede tilstede, da afklemningen af skulderleddet sker på et tidligere tidspunkt i løftet. Generelt er upright rows en sublim øvelse - hvis målet er at fremprovokere skader.

PeterK skrev:Da Thomas Jagd bedre kan argumentere for sagen end jeg, nøjes jeg med at henvise til følgende artikel:
http://news.bodylab.dk/nyt-fra-forskerne/1621-upright-rows
Hvis man allerede har problemer med impingement, er det muligt man skal stoppe bevægelsen endnu tidligere. Eksempelvis ved omkring 60-70 graders abduktion. Det er dog vigtigt, at udøveren lytter til sin krop, og undgår et bevægeudslag som giver anledning til smerter eller irritation.
Det er dog en øvelse som bør behandles med en vis forsigtighed. Specielt hvis man har tendens til skulderproblemer.

Anker skrev:Hvorfor så lave den i første omgang, når der findes andre øvelser til bagskulderen med væsentligt lavere skadespotentiale?

PeterK skrev:I begge citater tilrådes varsomhed, hvis man allerede har skulderproblemer. Ikke at være forsigtig og/eller lytte til sin krop under bodybuilding eller anden træning er idioti fra begyndelsen. Oplever man ubehag, gene el. lign., bør man selvsagt ikke fortsætte med øvelsen så længe, at en skade bliver en egentlig realitet.
Upright Rows er ikke en bagskulderøvelse. Argumentet for at udføre den trods potentielle risici er, at den er god. Den tillader at flytte en masse kilo, og den stimulerer samtidig en lang række synergister. Og derudover er jeg bare ikke fan af lateral raise.

marc0911 skrev:jeg laver:
db press 5 sæt
press bag nakken 4-5 sæt.
side lateral i cable.
men du skal nok lige spørge folk om hvilket program de kører. nogle kører jo FB og nogle køre 2-3-4-5-6-7 split... der er noget volume forskel ;)

SienZ skrev:Anker skrev:PeterK skrev:Anker skrev:Hvad mener du med upright rows "til parallel" ?
Hvis albuerne kommer op til skulderhøjde er skadesrisikoen i høj grad allerede tilstede, da afklemningen af skulderleddet sker på et tidligere tidspunkt i løftet. Generelt er upright rows en sublim øvelse - hvis målet er at fremprovokere skader.
Enig. Da jeg stoppede med den, samt Behind the neck press, forsvandt alle mine skulderproblemer. (Selvfølgelig blev der også kørt rotator)
Upright Rows er dog også en ret god øvelse til at opbygge masse på både side-delts og trapz, men den er slet ikke det værd i forhold til skadesrisikoen.
Og hvorfor er der næsten ingen som har rear-delt øvelser med!?
Skulderprogram:
Reverse Pec-deck/Seated Rear Delt Raise
Lying Rear Delt Raise
Lateral Raises ½ rom
Lateral Raises
DB Shoulderpress
(optional) Front Raises
Så får du ramt hele skulderen.

Anker skrev:Hov skrev forkert, det er ikke en bagskulderøvelse.
Min pointe er at hvis sandsynligheden for skader er større hvorfor så ikke droppe den i første omgang? Der findes andre øvelser som er lige så gode til at stimulere skulderen med mindre skadespotentiale.
Upright rows kan godt udføres sikkert, hvis man undgår en alt for udtalt abduktion, og holder sig et stykke under de 90 grader.

sebastiank58 skrev:SienZ skrev:Anker skrev:PeterK skrev:Anker skrev:Hvad mener du med upright rows "til parallel" ?
Enig. Da jeg stoppede med den, samt Behind the neck press, forsvandt alle mine skulderproblemer. (Selvfølgelig blev der også kørt rotator)
Upright Rows er dog også en ret god øvelse til at opbygge masse på både side-delts og trapz, men den er slet ikke det værd i forhold til skadesrisikoen.
Skulderprogram:
Lying Rear Delt Raise
Lateral Raises ½ rom
Lateral Raises
DB Shoulderpress
(optional) Front Raises
Okay, tak hvor mange reps og sæt tager du ?

Kevin. skrev:Tjek denne hjemmeside - http://www.exrx.net/Lists/ExList/ShouldWt.html
En liste over hvordan du fx. kan udføre forskellige skulderøvelser.

SienZ skrev:sebastiank58 skrev:SienZ skrev:Anker skrev:PeterK skrev:Anker skrev:Hvad mener du med upright rows "til parallel" ?
Skulderprogram:
Lying Rear Delt Raise
Lateral Raises ½ rom
Lateral Raises
DB Shoulderpress
(optional) Front Raises
Okay, tak hvor mange reps og sæt tager du ?
Det skal passe ind i dit program. Kører du 4-5 split så kør f.eks. 6-10 sæt i de store øvelser (øvelse 1, 3 og 5), og så 4-5 sæt i de andre. Kører du derimod fullbody, så skær øvelse 2,3 og 6 fra. Kører du 2-split kan det måske lige gå an, men kør måske 3 sæt af hver øvelse. 3-split vil det måske være 5-6 sæt i de store og 3-4 i de små.
Men det er bare forslag.

Louihansen10 skrev:Sådan en øvelse som military press er en super god øvelse der som primær træner skulderen. den trækker dog også i andre muskler på overkroppen. fx. skal man virkelig spænde op i lænd og mave for at lave øvelsen rigtigt...
øvelsen kræver noget teknik. så hvis du skal træne den, så få styr på teknikken før du begynder at træne tungt.
du kan se/høre lidt om øvelsen og dens teknik i nedstående video link.
http://maxer.dk/videoer/military-press
Held og lykke med træningen

ninjaen2800 skrev:Jeg kørte skulder i dag. Det så således ud:
Varmer op med en enkel øvelse til bagsiden af skuldren. Derefter pre exhaust sæts før presse øvelse.
I presse øvelsen smider jeg mere vægt på, for hvert sæt, for til sidst at slutte af med hvad jeg startede med.
Rope Pulley 4x12
Seated Lateral Raise 4x12
Smith Seated Overhead Press 1x12, 1x10, 1x8, 1x12
Cable Lateral Raise bag ryggen 4x12
Dumbell Front Raise 4x12
Hvis nogle undre dig over at bagsiden af skulderen ikke får de samme tæsk som resten, er det fordi de forskellige row øvelser på ryg dagen nok skal sørge for det.

sebastiank58 skrev:Hej jeg skriver lige mit program ind.
Det skal siges at jeg køre Bodylabs Massiv ryg program hver gang jeg træner skulder
DB press
Power Partials
Reverse Flyes
Reverse Flyes With External Rotation
Ved ikke lige hvad den her øvelse hedder, så prøver at forklar det
kable med håndtag tager den bag ryggen og køre den op, skriv hvis i ikke forstår det
har slet ikke nok til bagskulder ville jer tro

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster