Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1315
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1312

Følg bodybuilding.dk på

Små øvelser under cut?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Jeg er klar over den gængse retningslinje ang. at træne under cut, som man træner under bulk, fordi den bedste måde at vedligeholde musklerne på er tilsvarende den bedste måde at opbygge større muskler på.

Men i dag kom jeg til at tænke på, hvorvidt små isolationsøvelser til biceps, triceps og mave er overflødige under cut, fordi disse muskler stimuleres tilstrækkeligt gennem større compoundøvelser til ikke at nedbrydes mere end nødvendigt?
Normalt træner jeg netop disse muskler med håbet, om den ekstra træning vil resultere i øget vækst.

Eksempelvis har jeg ofte læst, at dødløft og squat er mere end rigeligt til at vedligeholde eller endda opbygge større mavemuskler.
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Aalborg

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Følger lige med :)
Brugeravatar

Træner her: FLEXfitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 175.00

Er helt overbevist om at squat og død (uden bælte) er nok til maven. Mht biceps og andre muskler, tjaa jeg kigger også med...
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn

Træner her: FitnessFrederikshavn
Fitness World Frederikshavn

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 180.00

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Jeg har netop oplevet det den anden vej rundt. Jeg har de sidste mange år kun trænet squat, dødløft, pull-ups osv. Ingen isolationsøvelser overhovedet, og altid omkring 5 reps. Samtidig med at jeg gik på cut for 5 uger siden gik jeg så i gang med en helt anden type træning nemlig et split program hvor alle musklerne bliver tæsket godt igennem og i nogle helt andre rep ranges. Det synes jeg allerede har gjort en del på trods af at jeg er i kalorieunderskud. Ved ikke om det vil have nogen negativ effekt hvis man gør det den anden vej rundt.

Kostplan: Ingen kostplan

"fordi den bedste måde at vedligeholde musklerne på er tilsvarende den bedste måde at opbygge større muskler på"

Nu ved jeg ikke meget om hvordan kroppen opbygger muskler. Men det er vel det relevante her; enten bliver musklerne udsat for en belastning, og derved vil kroppen ikke forbrænde dem istedet for fedt - det vil dog resultere i et forøget leptin-niveau, hvis jeg ikke er helt gal på den, hvilket styrketræning ikke forøger drastisk, så vidt jeg har forstået det?

Den anden tese må være at kroppen stadigvæk opbygger muskler, når man cutter, f.eks. spiser man 2500kcal for en dag, hvor man skal bruge 3000kcal for at opretteholde ligevægtsindtag, man går løbende fra at have kcal-overskud og underskud på dagen - deraf katabolsk og anabolsk. Såfremt man har trænet påvirker man vel musklerne mere i den anabolske periode i en positiv retning, hvor man i den katabolske periode vil miste muskel - samlet vil man altså miste mindre, såfremt musklerne er stimuleret til et forøget proteinsyntese i den anabolske periode?

Jeg synes bare det virker underligt, hvis muskler ikke bliver opbygget / nedbrudt, mens man cutter, da det alt andet lige må betyde forøget leptin-niveu(fedtforbrændende hormon), hvilket jeg mener, der er lavet mange studier med, der kun viser man kan øge med få procent vh.a. anaerob / aerob træning.

Dette er bare en tese, da jeg ikke har mange videnskabelig artikler til at understøtte det, udover leptin-niveauet. Men jeg vil da mene man alt andet lige vil bibeholde muskler bedre, hvis man træne dem ligesom, når man bulker.

Reputation point: 5

Træner her: OBBC

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 175.00

Jeg har hørt mange sige, at det går hårdt ud over armene når man cutter. Så jeg ville til en hver tid beholde isolationsøvelser under cut . Det er dog bare min subjektive holdning.
Venlig hilsen Thomas

Træner her: AK Thor

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 140.00

Træn også maven. Jo mere masse du kan beholde der på, jo højere fedt procent kan du have og stadig have 6 pack :)
Brugeravatar

Reputation point: 134

Træner her: FitnessDK Vallensbæk
Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.50
- Squat: 132.50
- Dødløft: 167.50

Tak for svarene, drenge. Men da de ikke ligefrem er entydige eller endegyldige, må der meget gerne komme flere bud!
Brugeravatar

PeterK skrev:Tak for svarene, drenge. Men da de ikke ligefrem er entydige eller endegyldige, må der meget gerne komme flere bud!

Hej Peter. Vil klart sige at du skal træne på næsten nøjagtig samme måde, som du ville have gjort under bulk. Det handler jo netop om at beholde størstedelen af den massefremgang du har haft, under din bulkperiode. Derfor ville det ikke give mening, ikke at træne de dele når du cutter. Derfor ville jeg samtidig stadig køre isolationsøvelser under cut, og selvfølgelig med et kompetent program, som er generelt masseorienteret, og ikke f.eks. "Større Arme På 12 Uger" eller "Stripped Down Hypertrofi" da disse eksempler på programmer, enten fokuserer på noget som ikke ville være essentielt, samt passer til sammenhængen.

Det andet eksempel ville heller ikke fungere væsentligt, da du under et program som SDH, netop giver kroppen brug for den ekstra søvn, hvile men ikke mindst af alt kalorieoverskud. Hvis du ikke har en ordentlig sammenkobling af disse, vil dette resultere i en forringet fremgang, og i sidste ende måske en mindre belastning af CNS i værste falde.

Kort Opsumering: Kør det på samme måde som du ville gøre under bulk, men fokuser på at få ALT med, find et program der fokuserer på hele kroppen og ikke har fokuspointer på de forskellige weakpoints. Udover det ville jeg endda tage det til overvejelse at lægge en ekstra træningsdag til, hvis man er under cut. Dit mål er jo netop at beholde så megen masse som muligt, og det bliver kun yderligere nemt, på f.eks. denne måde. Selvfølgelig ikke sagt hvis du allerede har 6 træningsdage om ugen.

Held og Lykke. Håber det var til hjælp.
Sidst rettet af Getbiggernow 1. apr 2012, 22:01, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark

Styrkeliste
- Bænkpres: 122.50
- Dødløft: 185.00

Getbiggernow skrev:
PeterK skrev:Tak for svarene, drenge. Men da de ikke ligefrem er entydige eller endegyldige, må der meget gerne komme flere bud!

Hej Peter. Vil klart sige at du skal træne på næsten nøjagtig samme måde, som du ville have gjort under cut. Det handler jo netop om at beholde størstedelen af den massefremgang du har haft, under dit cut. Derfor ville det ikke give mening, ikke at træne de dele når du cutter. Derfor ville jeg samtidig stadig køre isolationsøvelser under cut, og selvfølgelig med et kompetent program, som er generelt masseorienteret, og ikke f.eks. "Større Arme På 12 Uger" eller "Stripped Down Hypertrofi" da disse eksempler på programmer, enten fokuserer på noget som ikke ville være essentielt, samt passer til sammenhængen.

Det andet eksempel ville heller ikke fungere væsentligt, da du under et program som SDH, netop giver kroppen brug for den ekstra søvn, hvile men ikke mindst af alt kalorieoverskud. Hvis du ikke har en ordentlig sammenkobling af disse, vil dette resultere i en forringet fremgang, og i sidste ende måske en overbelastning af CNS i værste falde.

Kort Opsumering: Kør det på samme måde som du ville gøre under bulk, men fokuser på at få ALT med, find et program der fokuserer på hele kroppen og ikke har fokuspointer på de forskellige weakpoints. Udover det ville jeg endda tage det til overvejelse at lægge en ekstra træningsdag til, hvis man er under cut. Dit mål er jo netop at beholde så megen masse som muligt, og det bliver kun yderligere nemt, på f.eks. denne måde. Selvfølgelig ikke sagt hvis du allerede har 6 træningsdage om ugen.

Held og Lykke. Håber det var til hjælp.

sikke en gang vrøvl!
Brugeravatar

Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste

Lad mig høre hvorfor du finder det vrøvl, i stedet for bare at postulere irrelevant kritik. Vil gerne høre hvad du kritiserer, og så skal jeg se om jeg kan formlure mig til en lavere fællesnævner.
Brugeravatar

Styrkeliste

Getbiggernow skrev:Lad mig høre hvorfor du finder det vrøvl, i stedet for bare at postulere irrelevant kritik. Vil gerne høre hvad du kritiserer, og så skal jeg se om jeg kan formlure mig til en lavere fællesnævner.

kritiserer ikke din info. Mener bogstavelig talt at det er vrøvl. Du har valgt at omtale både bulk og cut med ordet "cut" :mrgreen:
Brugeravatar

Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste

toto_G4M3R skrev:
Getbiggernow skrev:Lad mig høre hvorfor du finder det vrøvl, i stedet for bare at postulere irrelevant kritik. Vil gerne høre hvad du kritiserer, og så skal jeg se om jeg kan formlure mig til en lavere fællesnævner.

kritiserer ikke din info. Mener bogstavelig talt at det er vrøvl. Du har valgt at omtale både bulk og cut med ordet "cut" :mrgreen:

Haha :lol: My apologies, har rettet det nu, så må du jo tjekke det efter, hvis du ellers føler behov for det. Mine tanker har da været et helt andet sted, medens jeg prøvede at formidle lidt. Tak for det.
Brugeravatar

Styrkeliste

Getbiggernow skrev:Hej Peter. Vil klart sige at ... Håber det var til hjælp.

Hej og tak for input! Så langt er jeg med. Mit spørgsmål lød dog på, hvorvidt mindre muskelgrupper som biceps, triceps og maven stimuleres tilstrækkeligt gennem andre øvelser som chinups, bænk, squat og dødløft til ikke at nedbrydes mere ned nødvendigt.
For jeg vil gerne undgå at bruge unødvendigt meget tid i centeret på øvelser, som potentielt er overflødige.

Da jeg endnu ikke synes, jeg har fået de svar, jeg søger, vil jeg prøve at gøre brug af Bodylabs 'Spørg Eksperterne' og vende tilbage hertil med deres svar, i tilfælde af andre var interesserede.
Brugeravatar

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 52 gæster