Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1083
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1080

Følg bodybuilding.dk på

Smerte i knæet under squat

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Jeg kommer lige nede fra centeret og har for første gang prøvet kræfter med squat.
Jeg valgte at forhøre mig hos en instruktør, men må indrømme jeg ikke blev ret meget klogere.
Fik afvide at jeg gik for langt forover, hvor efter han gik. Han vendte ikke tilbage.
Jeg prøvede et par gange selv med lav vægt og forsøgte at undgå at ryge frem, det fungerede okay.
Jeg vil dog gerne have yderligere hjælp da der helt sikkert er noget der skal rettes.
Jeg kan mærke mine lår har været i gang og under øvelsen kunne det mærkes i lænden. Om det er positivt skal jeg ikke kunne sige.

Jeg bor forresten i Randers.
Det skal siges at behovet for at lære øvelsen er enormt stor da jeg synes den er for lækker allerede =D>
Sidst rettet af BIF64 26. mar 2013, 14:55, rettet i alt 2 gange.

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Reputation point: 20

Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 240.00

Få fat i en instruktør der brænder for det han laver og ved hvad det drejer sig om.
Squat er en teknisk svær øvelse og du bliver nødt til at få noget hjælp fra start, da der er så mange ting man skal være opmærksom på. Men prøv at kig lidt på maxer.dk indtil du finder en instruktør.

Logbog: Ingen logbog

http://maxer.dk/videoer/back-squat

Se den video. Lær det udenad. Brug et spej til at se om din fodstilling og knæ bevæger sig korrekt. Lav en video, læg den her på forumet og få kritik.

Lyt generelt ikke til instruktører i kommicelle centre. Hvis du vil have personlig rådgivning, så opsøg den lokale vægtløfter klub.

Genrelt: Fødder let bøjet udad, med lidt over skulderafstand. Start ud med at skyde brystet frem og røven tilbage. Når du går ned, skal knæene gå ud i samme vinkel som dine fødder, og stangen skal cirka gå lige op og ned. Ass to the grass - hvergang.

Aldrig aldrig aldrig brug smith stativ.

Ja, og start selvfølgelig med let vægt, og gå langsomt op i vægt, sådan du får teknikken på plads

Reputation point: 5

At du går for langt forover, kan skyldes flere ting. Jeg er ikke ekspert, men døjer med samme problem. Kan være manglende mobilitet i ankler og hofter/hoftebøjere, men kan også skyldes andre ting.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

Garik skrev:At du går for langt forover, kan skyldes flere ting. Jeg er ikke ekspert, men døjer med samme problem. Kan være manglende mobilitet i ankler og hofter/hoftebøjere, men kan også skyldes andre ting.

Præcis. Tidligere fodboldspiller har ekstremt elendig mobilitet i hofte og ankler. Jeg døjede med det i et par uger :)

Det kan anbefales at strække dem ud.

Reputation point: 232

Styrkeliste
- Bænkpres: 102.50
- Squat: 210.00
- Dødløft: 220.00

Tak for alle svarene! Har den sidste uge øvet meget, men får ret ondt i stykket af benet under hoften og over lysken.
Er det normalt, eller squatter jeg for langt ud til siden?

Tag en video af dit løft fra siden og læg den herind. Så skal du nok få kommentarer.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 180.00

Kostplan: Ingen kostplan

Har nu fået taget to videoer af mit løft.

Bagfra: http://www.youtube.com/watch?v=VHMLfJ3d ... 1363039198

Fra siden: http://www.youtube.com/watch?v=boMdmtFt ... re=mh_lolz

Jeg får en rimelig stor smerte lige under hoften, stadigvæk. Jeg kan se at jeg i hvert fald helt sikkert skal længere ned. Ellers vil jeg bare meget gerne høre jeres mening og kritik. Alt vil blive modtaget med et smil, håber bare på at blive god til squat.

Mvh.

Opper lige tråden.

Det med at have ondt, er nok din adductors.. Hvis du får varmet op, lavet nogle sæt, og lavet lidt øvelser, så skulle den smerte gerne være væk, eller hvertfald så mild at det ikke gør noget. Har selv døjet/døjer med det, så nogle opvarmnignssæt, og eventuelt et par udstræk/mobilitetsøvelser gør underværker.
If the bar aint bending, you are just pretending!

http://www.bodybuilding.dk/you-got-to-pump-it-up-t61404-120.html#p1603747 - Min log!

Reputation point: 25

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Ultimate Gym
SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 127.50
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

BIF64 skrev:Har nu fået taget to videoer af mit løft.

Bagfra: http://www.youtube.com/watch?v=VHMLfJ3d ... 1363039198

Fra siden: http://www.youtube.com/watch?v=boMdmtFt ... re=mh_lolz

Jeg får en rimelig stor smerte lige under hoften, stadigvæk. Jeg kan se at jeg i hvert fald helt sikkert skal længere ned. Ellers vil jeg bare meget gerne høre jeres mening og kritik. Alt vil blive modtaget med et smil, håber bare på at blive god til squat.

Mvh.

Du har en fin form. Et par ting du kunne arbejde med:
1. At komme længere ned.
2. Når du har fået stangen fri fra racket så kig ned, og sikre dig at dine fødder er placeret korrekt. På videoen bagfra ligner det at du går skævt ned i hoften, og du lægger mere af vægten over på det højre ben. Når dine fødder er placeret korrekt ret hovedet op, og fokuser på et punkt lige over vandret.
3. Du laver en lille vandring fremad med stangen. Som udgangspunkt skal stangen være placeret lige over din midtfod under hele løftet. Prøv eventuelt at få albuerne længere ind under stangen når du squatter. Det hjælper dig til at holde overkroppen mere oprejst.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 180.00

Tak for svar!! Jeg vil helt sikkert arbejde med det.
Jeg vil udstrække før og efter da jeg faktisk oplever samme smerte under fodbold da jeg spillede det.

Jeg vil fokusere på teknikken og er super glad for jeres kommentarer.

Jeg har nu trænet med mindre kilo, opvarmning, men det gør stadig frygteligt ondt i hoften.
Jeg tror jeg går for langt ud, altså for bredt. Mobilitets problem måske?

Beklager jeg skriver igen igen i denne tråd, men efter hjælp herinde fra blev smerterne i hoften stort set ikke eksisterende hvilket jo er kanon. Det er så knæene der står for skud nu.
Det har altid sagt 'knæk' når jeg har bøjet mig ned i knæ, altså ligesom squat, men altid udem smerte.
Bare uden vægt i squat gør det ondt nu. Det er selvfølgelig enormt frustrende. Jeg overvejer om jeg simpelthen må lægge squat 'på hylden' og kun køre benpres for ben. Jeg tænker dog at det er for lidt.

Det skal siges der ingen problemer er i dødløft.
Måske jeg bør søge til en fys?

Jeg har det med at runde i lænden, er der nogen som ved hvad det kunne skyldes?

Reputation point: 5

Hvis du arbejder rigtig seriøst med hoftemobilitet, udstrækning af bagkæde og ankler, samt korrekt opspænd, så kan dit squat blive rigtig flot. Der findes en masse guf på youtube, fra folk der lever af det.

California Strength og Smitty Diesel på youtube har også nogle fantastiske drills/øvelser du kan lave.

Nu glæder jeg mig helt til bentræning bare af at skrive om det! Uha!
Brugeravatar

Reputation point: 235

Geografisk sted: Vesterbro

Styrkeliste
- Bænkpres: 9.00
- Squat: 18.00
- Dødløft: 27.00

Squad er ikke den letteste øvelse og det er virkelig vigtigt at du laver den rigtig. Du skal tjekkes før du fortsat laver den.

Indse, at du i starten ikke kan komme særlig langt ned. hellere få styr på knæet. det kan godt være afstanden mellem benene, at du går for langt ned i forhold til, hvad du lige nu har styrke til. eller andre ting.
er ingen ekspert, men det er virkelig vigtigt i denne øvelse, at knæene ikke gør ondt.

God fornøjelse

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster