R.L. skrev:På det punkt. TS kunne jo bruge to håndvægte, en stang, vest eller en anden løsning.
Og dog, det bagerste ben ligger på bænken og giver derfor en grad af balance.
Hvor mange BSS har du lavet? Det lyder nemlig ikke til at du er helt så velbevandret i mekanikken i øvelsen. Det kan være noget af en udfordring at starte på den, hvis man ikke fra naturens side er velsignet med en god balance og kropskontrol. Da jeg lavede den med Kb's (som IMO er db's overlegne i dette tilfælde, da deres balancepunkt ligger lavere og derfor gør dem nemmere at håndtere) havde jeg ofte problemer med, at min forreste fod mistede balancen. Det var et par gange ved at resultere i en temmelig akut knæskade, hvorfor jeg lidt lagde den på hylden. Indtil jeg fandt på at lave den i smith-stativet, som er så smart indrettet at det holder balancen for dig. Det betyder både mindre skadesrisiko og større træningsudbytte, da du ikke er tvunget til at stoppe et par reps inden failure af frygt for at komme til skade.
Manse_O skrev:Nu er det jo ikke en øvelse man bør køre særlig tungt i.
Hvorfor ikke? Eller rettere; hvorfor ikke køre så tungt som muligt?
Manse_O skrev:Jeg tænker i forhold til den fastlåste bevægelse smithstativet giver. Det er vel samme argument som standard smith squat?
Nej, jf.:
The Juice skrev:Hvorfor skulle man få knæskader af at bruge smithstativet til en øvelse som er næsten 100 % vertikal?
Et almindeligt back squat har sædvanligvis en j-formet kurve (som så mange andre frivægtsøvelser i øvrigt), som gør den særdeles uegnet at lave i et smith-stativ, da stativet vil modarbejde squattets naturlige bevægebane. Det er ikke tilfældet i bulgarian split squat. Her er bevægebanen ikke i nær så høj grad en j-formet kurve. Den er, som skrevet, tilnærmelsesvis 100 % vertikal. Altså skal man ikke tage hensyn til, at stativet modarbejder øvelsen. Stativets fastlåste bane betyder faktisk, at den eliminerer rigtig meget af det der ellers gør BSS til en teknisk svær øvelse.