Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1141
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1138

Følg bodybuilding.dk på

Træning af mave?

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hvor tit er det bedst at træne maven? Jeg træner selv maven 3-4 gange om ugen, men kan man godt træne dem 4-5 gange om ugen, og hvilke øvelser bruger I selv, og som I mener er bedst? :D

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Denne artikel giver rimelig godt svar på dine spørgsmål :)

http://news.bodylab.dk/artikler/592-fla ... du-sixpack

Logbog: Vis logbog

Flyttet.

Derudover er isoleret mavetræning, efter min mening, stærkt overvurderet.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

Garik skrev:Flyttet.

Og hvad mener du med 'isoleret mavetræning'?

Higuain20 skrev:

Han mener øvelser der målrettet træner maven frem for øvelser som squat og dødløft :)

Er biceps og triceps træning så også dét? :)
De bliver jo også trænet en smule med bacis øvelser, men de fleste mener jo at det er nødvendigt med ekstra øvelser til disse.. Det samme må vel i bund og grund gælde mavemusklerne. Hvis man ønsker de skal blive så store som overhovedet muligt, bør man vel træne den direkte frem for udelukkende at træne den med "support arbejde" i squat og dødløft. Altså ja, kan godt mærke maven bliver brugt i squat og dødløft. Og ja, jeg kan da godt have en smule doms i den hvis jeg har kørt tung squat. Men føler ikke at den bliver trænet på samme måde som hvis jeg træner den målrettet.. Der er jo ingen der siger man skal lave en eller anden idiotisk mavetræning med 10 x 50 gentagelser.. Men fx 4 sæt á 6-10 gentagelser ville jo intet problem være, og må da også give mere muskelmasse på maven end hvis man ikke lavede det. Og så tager 4 sæt jo heller ikke mere end 5-6 minutter med mindre man kører ultra lange pauser hvilket jo ikke er nødvendigt på mavetræning.

EDIT: Fik da vidst fucket det quote fis godt og grundigt op :mrgreen:
Brugeravatar

Reputation point: 134

Træner her: FitnessDK Vallensbæk
Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.50
- Squat: 132.50
- Dødløft: 167.50

toto_G4M3R skrev:Er biceps og triceps træning så også dét? :)
De bliver jo også trænet en smule med bacis øvelser, men de fleste mener jo at det er nødvendigt med ekstra øvelser til disse.. Det samme må vel i bund og grund gælde mavemusklerne. Hvis man ønsker de skal blive så store som overhovedet muligt, bør man vel træne den direkte frem for udelukkende at træne den med "support arbejde" i squat og dødløft. Altså ja, kan godt mærke maven bliver brugt i squat og dødløft. Og ja, jeg kan da godt have en smule doms i den hvis jeg har kørt tung squat. Men føler ikke at den bliver trænet på samme måde som hvis jeg træner den målrettet.. Der er jo ingen der siger man skal lave en eller anden idiotisk mavetræning med 10 x 50 gentagelser.. Men fx 4 sæt á 6-10 gentagelser ville jo intet problem være, og må da også give mere muskelmasse på maven end hvis man ikke lavede det. Og så tager 4 sæt jo heller ikke mere end 5-6 minutter med mindre man kører ultra lange pauser hvilket jo ikke er nødvendigt på mavetræning.

Først og fremmest; lad være med at sammenligne arme og mave - det er ganske enkelt tåbeligt.

Ved at smide vægt på og træne sin ryg ind i fleksion med 6-10 gentagelser, udsætter man sin rygsøjle for de største kompressions- og forskydningskræfter du overhovedet kan. Det er selvsagt ikke noget man er interesseret i at gøre.
Brugeravatar

Reputation point: 903

Geografisk sted: Atlas

toto_G4M3R skrev:
Higuain20 skrev:

Han mener øvelser der målrettet træner maven frem for øvelser som squat og dødløft :)

Er biceps og triceps træning så også dét? :)

EDIT: Fik da vidst fucket det quote fis godt og grundigt op :mrgreen:

Okay, der fik jeg lige et meget bedre indblik i det. Tak for det! :dope:

Peter n, broseph, hvilke ab exercises kan du anbefale?

Som mange siger skal abs jo træne ligesom resten af kroppen - derved giver det ikke mening at eks. front squat skulle være den bedste øvelse, hvis man vil have store mavemuskler. Det kræver vel en form for kontraktion?

Selv kører jeg hanging leg raises, når jeg en sjælden gang husker/gider at træne mave.
"Det er fandeme fedt at være massiv når man knepper, man kan bare smadre piger fuldstændig"
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar

Reputation point: 1330

Geografisk sted: Mother Russia

Jmt skrev:Peter n, broseph, hvilke ab exercises kan du anbefale?

Som mange siger skal abs jo træne ligesom resten af kroppen - derved giver det ikke mening at eks. front squat skulle være den bedste øvelse, hvis man vil have store mavemuskler. Det kræver vel en form for kontraktion?

Selv kører jeg hanging leg raises, når jeg en sjælden gang husker/gider at træne mave.

Måske skulle folk holde op med at sige det. "Folk" siger også, at man træner markeringer med højegentagelser og at man kan omdanne fedt til muskler.

Hanging leg-raises og lign. burde også være mindre problematiske end eks. crunches.

Fra en gammel tråd (hvor jeg tilfældigvis også svarer toto):

toto_G4M3R skrev:Synes det ser godt ud.

Vil dog lige smide en kommentar til din mavetræning. Der er nogle der tror at den skal trænes med flere reps end resten af kroppen - det skal den ikke, det er en muskel som alle andre, og skal derfor ikke have flere eller færre reps.
Så find en øvelse du kan smide tilstrækkelig vægt på, til at du kun kan køre 6 reps :)

"Mavemusklerne" er ikke en muskel som alle andre. Mavemusklernes primære funktion er, at skabe stabilitet for rygsøjlen. Havde den primære funktion været, at trække brystkassen ned mod bækkenet, havde mavemusklerne været lange og ensartet muskler som eksempelvis hamstrings. Vil man være stærk og forebygge problemer med ryg og hofte, bør den primært trænes for stabilitet. Man kan selvfølgelig godt træne flexion, men med høje gentagelser. Ikke fordi det nødvendigvis er mere "effektivt", men fordi man ikke er interesseret i, at have meget belastning på, når rygsøjlen bøjes.
Brugeravatar

Først var det almindeligt at alle sagde, at maven skulle trænes med 20+ reps. Så kom der nogle gutter og sagde NÆH. Det er sgu heller ikke nemt.

Jeg har dog en ide om at alle, der har en meget stærk core og en lav fedtprocent vil have en ganske pæn sixpack uanset hvor mange - eller få - crunches og russian ab twists de har lavet. Fokus bør ligge andetsteds.

Jeg har ingen problemer med hanging leg raises. Blev der ikke skrevet en artikel på T-nation engang om, at folk har tendens til at gå ab-amok, hvilket kan give problemer mht. holdningen, grundet at coren kun trænes "den ene vej", eller noget i den stil? Lol, sikke en formulering.
"Det er fandeme fedt at være massiv når man knepper, man kan bare smadre piger fuldstændig"
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar

Reputation point: 1330

Geografisk sted: Mother Russia

Jmt skrev:Først var det almindeligt at alle sagde, at maven skulle trænes med 20+ reps. Så kom der nogle gutter og sagde NÆH. Det er sgu heller ikke nemt.

Jeg har dog en ide om at alle, der har en meget stærk core og en lav fedtprocent vil have en ganske pæn sixpack uanset hvor mange - eller få - crunches og russian ab twists de har lavet. Fokus bør ligge andetsteds.

Jeg ved det ikke.

Ud fra personlig erfaring kan jeg dog sige, at de tidspunkter jeg har oplevet synlig hypertrofi af mavemuskler, har det korreleret med fokus på squat og dødløft eller perioder med mange loaded carries.
Brugeravatar

peter n skrev:
Jmt skrev:Først var det almindeligt at alle sagde, at maven skulle trænes med 20+ reps. Så kom der nogle gutter og sagde NÆH. Det er sgu heller ikke nemt.

Jeg ved det ikke.

Ud fra personlig erfaring kan jeg dog sige, at de tidspunkter jeg har oplevet synlig hypertrofi af mavemuskler, har det korreleret med fokus på squat og dødløft eller perioder med mange loaded carries.

Hvad med træning i ab machines?

Jeg er blevet rimlig glad for en i anger management, jeg kan dog ikke finde et billede af hvordan den ser ud. Den er rund i ryg lændet og det føles som om det er mere benene som skal trækkes op ved hjælp af mavemusklerne... ved ikke hvordan jeg kan forklare det nærmere :-k

Billede

Den kunne ligne denne, men den har nogen andre "features" som kunne være vitale...

Reputation point: 5

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster