Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1138
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1136

Følg bodybuilding.dk på

Triceps pushdown varianter

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Når man kører rope pushdown kan man ikke bruge ligeså meget vægt som hvis man kører med en straigt bar. Jeg kan ihvertfald langt fra løfte det samme. Men rope pushdown får dog rigtig god kontakt til musklen, men har vægten noget at sige hvis man træner for muskelforøgelse? Rope pushdown udmatter jo stadig triceps - men som sagt bliver det gjort med langt færre kilo.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

hvis du "twister" hænderne udaf i bunden af rope pushdown får du en større ROM, hvilket kunne være en del af svaret :)
Brugeravatar

Reputation point: 15

Styrkeliste
- Bænkpres: 103.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 180.00

Hvis du bruger smalt greb og nærmest klemmer hænderne sammen kan du flytte mere vægt. Jeg bruger det som reelt efter et sæt almindelige rope pushdowns som en slags superset. Altså først almindelige pæne rope pushdowns og derefter nogle med smalt greb og samme vægt :)
Brugeravatar

Reputation point: 2

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Pallen skrev:Hvis du bruger smalt greb og nærmest klemmer hænderne sammen kan du flytte mere vægt. Jeg bruger det som reelt efter et sæt almindelige rope pushdowns som en slags superset. Altså først almindelige pæne rope pushdowns og derefter nogle med smalt greb og samme vægt :)

Har du fået god fremgang med rope pushdown? Jeg tænker lidt at mixe rope pushdowns lidt op med tungere pushdowns med stang, hvor du så kører tungere rope pushdowns :)

Selv kører jeg reverse grip push down, med en ez stang. Jeg squeezer i bunden, og det giver virkelig en super kontakt samtidig med at man kan flytte flere kg end med reb :)
Brugeravatar

Reputation point: 134

Træner her: FitnessDK Vallensbæk
Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.50
- Squat: 132.50
- Dødløft: 167.50

Positionen af hænderne, har en del at skulle have sagt ifht. hvilket af triceps hoveder der aktiveres mest. Ved rope-pushdowns aktiveres først og fremmest det laterale (ydre) hoved - der er det mindste, og ved straight-bar aktiveres i højere grad det lange (bagerste) hoved, som er det stærkeste. Det mediale (indre) hoved er omtrent lige aktivt ved begge varianter. Bruger du en V-bar fordeles aktiviteten mellem de to hoveder, hvorfor du (groft sagt) vil være stærkest med straight-bar, svagest med rebet og midt i mellem med V-baren. Kører du reverse grip, får du endnu mere fokus på lateral head, og vil derfor bruge endnu mindre vægt.

Her ser du triceps, med de tre hoveder pointet ud. Medial head gemmer sig på indersiden af armen.

Billede

Ovenstående beskrivelse er selvsagt meget forenklet, men jeg foretrækker at gøre mig helt forståelig frem for at rode mig ud i en længere videnskabelig/pædagogisk redegørelse. Kort fortalt, varier ml. øvelserne. Du kan også prøve at køre mechanical advantage dropsets, hvor du kører til failure med rope og går direkte videre til straight-bar (med samme vægt) og igen kører til failure. Så er du sikker på at få most alt ud af triceps, som en god lille finisher efter du har kørt dine basisøvelser.
.. eat, drink, fornicate, defecate, dream, dance, die.
Brugeravatar

Reputation point: 1244

Geografisk sted: The Perimeter

Hvilket hoved bruges primært ved bænk? Og hvilket primært ved dips?? Hvis du ved det?

Edit: Hvad er V-bar?
Brugeravatar

Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste

toto_G4M3R skrev:Hvilket hoved bruges primært ved bænk? Og hvilket primært ved dips?? Hvis du ved det?

Dips rekrutterer primært long head (og medial, i lidt højere grad end lateral), bænk hele møget - dog i mindre grad, såfremt der er tale om konventionel bænk. Ved smalt greb rammer bænk bredt, i hele triceps.

V-bar:

Billede
Brugeravatar

A Menace To Chicken skrev:
toto_G4M3R skrev:Hvilket hoved bruges primært ved bænk? Og hvilket primært ved dips?? Hvis du ved det?

Dips rekrutterer primært long head (og medial, i lidt højere grad end lateral), bænk hele møget - dog i mindre grad, såfremt der er tale om konventionel bænk. Ved smalt greb rammer bænk bredt, i hele triceps.

Så hvis man kun har en triceps øvelse i sit program, ville CG bænk så være at foretrække?
Brugeravatar

Reputation point: 65

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 200.00

Curlbro skrev:

Så hvis man kun har en triceps øvelse i sit program, ville CG bænk så være at foretrække?

Mnah, så enkelt er det ikke. Du har jo også andre pres-varianter med, f.eks. konventionel bænk og overhead presses. Jeg ville anbefale at man vekslede mellem close-grip bench og dips, som basisøvelser til triceps - i et hvilket som helst program. Og derudover supplerede med forskellig isolation, hvori man tager højde for både grebet og overarmens vinkel - pushdown varianter, skull crushers, dumbbell/EZ-bar overhead presses osv. I et fullbody vil det give mest mening at køre dips, da du allerede har konventionel bænk i samme pas, eller i hvert fald i programmet. Her kan man så passende følges op med f.eks. dumbbell OH-ext eller rope-pushdowns. De mere eksotiske varianter, hører hjemme i splitprogrammerne. Facit er; bread'n butter for pressekæden er (oh, quelle surprise) tunge basisløft som bænk, overhead presses og dips.
Brugeravatar

A Menace To Chicken skrev:Positionen af hænderne, har en del at skulle have sagt ifht. hvilket af triceps hoveder der aktiveres mest. Ved rope-pushdowns aktiveres først og fremmest det laterale (ydre) hoved - der er det mindste, og ved straight-bar aktiveres i højere grad det lange (bagerste) hoved, som er det stærkeste. Det mediale (indre) hoved er omtrent lige aktivt ved begge varianter. Bruger du en V-bar fordeles aktiviteten mellem de to hoveder, hvorfor du (groft sagt) vil være stærkest med straight-bar, svagest med rebet og midt i mellem med V-baren. Kører du reverse grip, får du endnu mere fokus på lateral head, og vil derfor bruge endnu mindre vægt.

Her ser du triceps, med de tre hoveder pointet ud. Medial head gemmer sig på indersiden af armen.

Ovenstående beskrivelse er selvsagt meget forenklet, men jeg foretrækker at gøre mig helt forståelig frem for at rode mig ud i en længere videnskabelig/pædagogisk redegørelse. Kort fortalt, varier ml. øvelserne. Du kan også prøve at køre mechanical advantage dropsets, hvor du kører til failure med rope og går direkte videre til straight-bar (med samme vægt) og igen kører til failure. Så er du sikker på at få most alt ud af triceps, som en god lille finisher efter du har kørt dine basisøvelser.

Tak for svaret! Hvis V-bar rammer lidt af det hele, og man samtidig kan flytte en del kilo i den, vil den så være fin som eneste isolerende triceps øvelse i et 2-split program? Mine skuldre er før begyndt at give problemer ved dips og albuerne ved skullcrusher. Pushdowns har dog aldrig givet problemer, hvilket vel også er værd at tage med i sine overvejelser.

Pumpingirondk skrev:
A Menace To Chicken skrev:Positionen af hænderne, har en del at skulle have sagt ifht. hvilket af triceps hoveder der aktiveres mest. Ved rope-pushdowns aktiveres først og fremmest det laterale (ydre) hoved - der er det mindste, og ved straight-bar aktiveres i højere grad det lange (bagerste) hoved, som er det stærkeste. Det mediale (indre) hoved er omtrent lige aktivt ved begge varianter. Bruger du en V-bar fordeles aktiviteten mellem de to hoveder, hvorfor du (groft sagt) vil være stærkest med straight-bar, svagest med rebet og midt i mellem med V-baren. Kører du reverse grip, får du endnu mere fokus på lateral head, og vil derfor bruge endnu mindre vægt.

Tak for svaret! Hvis V-bar rammer lidt af det hele, og man samtidig kan flytte en del kilo i den, vil den så være fin som eneste isolerende triceps øvelse i et 2-split program? Mine skuldre er før begyndt at give problemer ved dips og albuerne ved skullcrusher. Pushdowns har dog aldrig givet problemer, hvilket vel også er værd at tage med i sine overvejelser.

Du burde være udmærket dækket ind, med close-grip bænk og V-bar pushdowns som support. Dog skal du se at få adresseret dine skulder -og albueproblemer, istedet for bare at træne udenom dem. Slå et smut forbi din læge, og sørg for at kør noget pre-hab til skulderen (external rotations) og albuen (one arm dumbbell extensions, high-rep med langsomme eccentrics).
Brugeravatar

Er det nok at køre dips med BW, derefter overhead rope extension også tricep pushdown med en lige stang?

Kagemand123 skrev:Er det nok at køre dips med BW, derefter overhead rope extension også tricep pushdown med en lige stang?

Det kommer helt an på programmet.

.. vedr. dips, så kan du passende begynde at loade dem når f.eks. kan tage noget hen ad 4x12xBW uden problemer.
Brugeravatar

Kagemand123 skrev:Er det nok at køre dips med BW, derefter overhead rope extension også tricep pushdown med en lige stang?

.. vedr. dips, så kan du passende begynde at loade dem når f.eks. kan tage noget hen ad 4x12xBW uden problemer.

Barbell flat bench - 4 set 6-8 reps
dumbbell incline bench - 4 set 6-8 reps
dumbbell decline bench - 4 set 6 reps

Dumbbell shoulder press - 4 set 6-8-8 reps
dumbbell lateral raise - 4 set 6-8 reps

Dips 4 set 6-8 reps
Overhead rope extension 4 set 6-8 reps
tricep pushdown - 4 set 6-8 reps

:)

Kagemand123 skrev:

Dips 4 set 6-8 reps

IMO unødvendig meget triceps. Skær en af øvelserne fra.
Brugeravatar

Reputation point: 90

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 122.00
- Squat: 152.00
- Dødløft: 182.00

DjingsIt skrev:
Kagemand123 skrev:

Dips 4 set 6-8 reps

IMO unødvendig meget triceps. Skær en af øvelserne fra.

True, du kan roligt skrotte rope OH-ext, du rammer det lange hoved fint med dips, bænk og OH-press. Kør V-bar eller rope-pushdowns, som sidste øvelse. Så får du også straffet det laterale hoved godt.
Brugeravatar

Er du lige så klog på biceps området, Menace? :D
Brugeravatar

Reputation point: 5

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 155.00

Dulli skrev:Er du lige så klog på biceps området, Menace? :D

Øh...

Okay.

.. overordnet set ville jeg sige, at man som basisøvelser til biceps i et bodybuildingprogram, bør variere mellem let cheatede dumbbell curl varianter (f.eks. standing alternating, og seated incline) og barbell curls, også med moderat cheat. Derudover dumbbell hammer-curls, og hvis der så er plads til mere lir i programmet, kan man altid flippe rundt i mere isolerende øvelser, som dumbbell concentration curls, preacher-curl varianter og mere eksotiske tiltag som f.eks. Zottman-curls og 21's osv.

Nu vil nogle sikkert hoppe ind og bræge at jeg lykkeligt glemmer close-grip chinups, men uanset at den rammer biceps godt, og helt sikkert høre hjemme i et basisprogram udelukkende bestående af compound-øvelser, så er det i sidste ende en rygøvelse. Curls er nu en rar ting at have med, selv i et enkelt, solidt fullbodyprogram.
Brugeravatar

A Menace To Chicken skrev: og seated incline)

En øvelse jeg netop med stor glæde har genopdaget, da jeg ikke kan BB curle tungt for tiden. Jeg synes dog ikke det er muligt at cheate i den. Albuen lidt frem under udførelse og rotere lidt ud af i toppen. Fungerer rigtig fint.

Fin gennemgang du giver her i tråden tråden Menace. Tommeltot op.
"At hjælpe er at forstå" - Søren Kierkegaard

Træningstøj Proteinpulver
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 80

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Unifitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 190.00

8800 skrev:
A Menace To Chicken skrev: og seated incline)

En øvelse jeg netop med stor glæde har genopdaget, da jeg ikke kan BB curle tungt for tiden. Jeg synes dog ikke det er muligt at cheate i den. Albuen lidt frem under udførelse og rotere lidt ud af i toppen. Fungerer rigtig fint.

Fin gennemgang du giver her i tråden tråden Menace. Tommeltot op.

We aim to please, som 007 sagde.

.. hvis du vil cheate i incline dumbbell curls, så brug trapz. Jeg ved det lyder lidt bizart, men hvis du flexer trapz i bunden af vandringen og trækker skuldrene op mens du starter bevægelsen, så giver det en lille smule moment - der kan være afgørende for at hente de sidste to-tre reps hjem. Og så er det også bonus på carry-over kontoen, til den eftertragtede yoke! Jeg har længe brugt denne modus operandi, det fungerer fint når lige man har fanget teknikken.
Brugeravatar

Vil du ikke uddybe hvorfor du vil have curls med i et fullbody program?
Brugeravatar

Reputation point: 5

PumpToAchieve skrev:Vil du ikke uddybe hvorfor du vil have curls med i et fullbody program?

Af samme årsag som jeg vil have isolationsøvelser med til skuldre og triceps - i et fullbodyprogram. Hvor meget div. compound-presses end rammer triceps, synes jeg det er fint at bruge lidt tid på at fokusere lidt på f.eks. lateral head. Isolation til skulderen har sin plads, fordi samtlige compound press-varianter rekruttere front delts mere end side delts - hvorfor det er på sin plads at følge op med f.eks. dumbbell lateral raises. Og sidst men ikke mindst, så er der heller intet i vejen for at køre nogle få sæt curls efter basisøvelserne, da det trods alt kan føles begrænset hvor mange reelle tæsk biceps får hvis man i et pas kun har kørt wide-grip pullups. Har man derimod kørt close-grip chins, kan isolation til biceps i et fullbody-pas godt udelades.

.. husk, jeg snakker bodybuilding her. Træner man sportsspecifikt, eller bare for at komme lidt i form, så er der ingen egentlig grund til at flippe rundt i isolationsøvelserne. Så er det bare squat, død, bænk, pullups og rows bum færdig.
Brugeravatar

hold da kæft en gang bro science alt sammen.... bare sørg for at smadre musklerne igennem 2 gange om ugen 2split eller whatever stress max... fuldstændig ligemeget hvilke øvelser du bruger

spis ordenligt sov ordenligt...

bose skrev:hold da kæft en gang bro science alt sammen.... bare sørg for at smadre musklerne igennem 2 gange om ugen 2split eller whatever stress max... fuldstændig ligemeget hvilke øvelser du bruger

Billede
Brugeravatar

Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste

bose skrev:hold da kæft en gang bro science alt sammen.... bare sørg for at smadre musklerne igennem 2 gange om ugen 2split eller whatever stress max... fuldstændig ligemeget hvilke øvelser du bruger

Fantastisk råd. Mange tak. Du har sikkert helt ret.
Brugeravatar

an IT expert... what???? fint at bruge memes ellers, men kom lige ind i kampen :lol:

Utrolig mange tråde handler om 10 eller 12 gentagelser osv... :-({|=

triceps hoveder osv...griner ...... relevant for 1 % af brugerene her

put nu bare maximal stress på ... 4 eller 5 eller 8 set ....ligemeget......

an IT expert... what????

ja, et eller andet må du da kunne finde ud af :)?

Der er da intet galt i at folk forklarer hvilke muskler der bliver trænet ved forskellige varianter.
Brugeravatar

Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste

bose skrev:an IT expert... what???? fint at bruge memes ellers, men kom lige ind i kampen :lol:

Wow det må være det mest ukonstruktive indlæg jeg nogensinde har set...

Selfølgelig er øvelses valg altid noget som kan blive forbedret og man kan altid diskutere hvilke øvelser der er at foretrække i forskellige typer programmer..
Men igen, med din tilgang til tingene viser det måske også bare hvor seriøs du er med din træning..

Der er KÆMPE forskel på 4 og 8 sæt..

Nok om det..

Good day to you sir..

bose skrev:an IT expert... what???? fint at bruge memes ellers, men kom lige ind i kampen :lol:

Maximal stress, ja. Det må være svaret. Er du ikke sød at lægge en video op, hvori du både demonstrerer og forklarer din brug af maximal stress?

Billede
Brugeravatar

Næste

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 18 gæster