Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1495
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1492

Følg bodybuilding.dk på

Vente en halv time med at gå i vandet, efter du har spist

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Davs,

I dag havde jeg en diskussion med nogle venner om hvorvidt, man kan/bør gå i vandet lige efter man har spist. De mente, at man bør vente i hvert fald en halv time - argumentationen var som følgende (jeg har selv formuleret det, - ikke direkte citeret): "skulle man komme i vanskeligheder i vandet, ville kroppen, da man lige havde spist, bruge for meget energi på at fordøje maden, og derved forringe ens chancer for at overleve"

Selv mente jeg, at det var noget overvurderet pis.

Jeg vil gerne høre jeres mening omkring dette. Er det en myte eller ej, samt meget gerne noget argumentation dertil. (Jeg kunne nemlig ikke argumentere ordentligt, og vil derfor gerne være i stand til dette, næste gang)

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

"Raske personer kan sagtens bade lige efter, de har spist, mens særligt udsatte grupper (hjertesyge eller ældre, svagelige personer) bør vente med at bade efter et måltid. Om det at bade, efter man har spist" - Sundhedsstyrelsen (juni 2009):

Rådet for Større Badesikkerhed henviser dog til Sundhedsstyrelsens retningslinjer, som lyder at sunde og raske mennesker sagtens kan gå ud, men er man ældre, svag eller syg, skal man holde sig fra vandet i 1-2 timer efter måltider.

Nuvel, som dine venner siger, så bruger kroppen energi på at fordøje maden, hvorfor der samles blod omkring maven og tarmene. Altså vil der naturligvis være mindre blod til ben og arme end normalt, som teoretisk set kan give kramper (særligt i koldt vand). Men det skulle ikke det et problem for unge og raske mennesker, imo.
http://www.facebook.com/fitprojectdk - Matcher klienter med personlige trænere i hele Danmark
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens

Træner her: WT Center
Fitness World Vesterbro

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 235.00

a34 skrev:Davs,

I dag havde jeg en diskussion med nogle venner om hvorvidt, man kan/bør gå i vandet lige efter man har spist. De mente, at man bør vente i hvert fald en halv time - argumentationen var som følgende (jeg har selv formuleret det, - ikke direkte citeret): "skulle man komme i vanskeligheder i vandet, ville kroppen, da man lige havde spist, bruge for meget energi på at fordøje maden, og derved forringe ens chancer for at overleve"

Selv mente jeg, at det var noget overvurderet pis.

Jeg vil gerne høre jeres mening omkring dette. Er det en myte eller ej, samt meget gerne noget argumentation dertil. (Jeg kunne nemlig ikke argumentere ordentligt, og vil derfor gerne være i stand til dette, næste gang)

Nu har du fået det forklaret af Monin. Men som en sidebonus ved ikke at gå i vandet når man lige har spist er, at man ikke har oppustet mave, hvilket besværliggør muligheden for at opretholde en lækker six-pack :P Men ellers, som sagt, ingen problemer med at hoppe i vandet. Hvis du endte i en nødsituation ville kroppen nok også naturligt stoppe med at fordøje maden og bruge energi (hvilket alligevel udskilles i en nødsituation grundet Adrenalin) på at overleve.

Reputation point: 5

Geografisk sted: København

Træner her: Anger Mangement

SienZ skrev:Nu har du fået det forklaret af Monin. Men som en sidebonus ved ikke at gå i vandet når man lige har spist er, at man ikke har oppustet mave, hvilket besværliggør muligheden for at opretholde en lækker six-pack :P Men ellers, som sagt, ingen problemer med at hoppe i vandet. Hvis du endte i en nødsituation ville kroppen nok også naturligt stoppe med at fordøje maden og bruge energi (hvilket alligevel udskilles i en nødsituation grundet Adrenalin) på at overleve.

Som jo faktisk er den vigtigste pointe overhoved i den her sag! :mrgreen:
http://www.facebook.com/fitprojectdk - Matcher klienter med personlige trænere i hele Danmark
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens

Træner her: WT Center
Fitness World Vesterbro

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 235.00

Det er en myte på højde med, "mænd kan ikke lave mad" og "kvinder behæver en grund for at give et blowjob" :D
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 90.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Vis galleri (2)

Sienz har fat i noget af det rigtige. Vores krop er så smart indrettet at hvis vi kommer ud for en faretruende situation så tager det sympatiske autonome nervesystem over og blodet og energien kommer hen til der hvor der er brug for dem.

Jeg har ikke selv nogen problemer med at gå i vandet mindre end 1 time efter jeg har spist. Men jeg kender andre som er lige så gode til at svømme som mig (Og jeg er god) der får ubehag i maven hvis de svømmer på fuld mave. Men jeg tror ikke det har noget at gøre med at kroppen bruger energi på at fordøje maden.. :D

Geografisk sted: Vestjylland

Logbog: Ingen logbog

MaNyRa skrev:Jeg har ikke selv nogen problemer med at gå i vandet mindre end 1 time efter jeg har spist. Men jeg kender andre som er lige så gode til at svømme som mig (Og jeg er god) der får ubehag i maven hvis de svømmer på fuld mave. Men jeg tror ikke det har noget at gøre med at kroppen bruger energi på at fordøje maden.. :D

Jeg tror det er vigtigt lige at afklare hvorvidt vi snakker om at bade eller svømme. For mig lyder det som om topicstarter skal på stranden og bade, hvilket burde være temmeligt uproblematisk i forhold til decideret svømning som jo er ret krævende :)
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2008 Månedens skribent: Juli 2008
Moderator

Reputation point: 257

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 302.50
- Squat: 215.00
- Dødløft: 250.00

Galleri: Vis galleri (3)

SienZ skrev:Nu har du fået det forklaret af Monin. Men som en sidebonus ved ikke at gå i vandet når man lige har spist er, at man ikke har oppustet mave, hvilket besværliggør muligheden for at opretholde en lækker six-pack :P

Så er det jo bare med at komme i en fart, så kan man gemme sin vom under vandet ;)
Vh Johannes
Ejer af Tor Equipment - Magnetiske Bænkpres Boards
Brugeravatar

Reputation point: 50

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 307.50
- Dødløft: 292.50

Vi snakker om stille og rolig badning, samt lidt boldspil - intet mere.. Det var også derfor jeg mente, at det var fuldstændig overdrevet.

Så konklusionen er altså, er der intet problem er i, såfremt man er sund og rask, at bade lige efter man har spist?

.. Jeg mangler bare at kunne argumentere for det?
Sidst rettet af a34 10. jul 2011, 00:45, rettet i alt 1 gang.

SienZ skrev:Hvis du endte i en nødsituation ville kroppen nok også naturligt stoppe med at fordøje maden og bruge energi (hvilket alligevel udskilles i en nødsituation grundet Adrenalin) på at overleve.

Har du en kilde, der kan understøtte ovenstående? Eller et hint efter, hvad jeg bør søge efter?

EDIT: ROFL FORKERT TRÅD.
Sidst rettet af Bone-14 10. jul 2011, 00:49, rettet i alt 1 gang.
Uddannet Sportsmassør - Fra Frederiksberg.
250DKK/1 time fysiurgisk massage.
Skriv en PM hvis det har interesse.
Brugeravatar

Reputation point: 235

Geografisk sted: Frederiksberg

Træner her: TarGet Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 1337.00
- Squat: 1337.00
- Dødløft: 1337.00

Monin skrev:Nuvel, som dine venner siger, så bruger kroppen energi på at fordøje maden, hvorfor der samles blod omkring maven og tarmene. Altså vil der naturligvis være mindre blod til ben og arme end normalt, som teoretisk set kan give kramper (særligt i koldt vand). Men det skulle ikke det et problem for unge og raske mennesker, imo.

Er det ikke blevet modbevist, eller har jeg misforstået noget?

Det er meget nemt at modbevise, æd to dobbelt cheez burgrz og en gang fritter + en stor milkshake, og hop derefter i vandet og plask rundt og grin af dem.

Ca. samme modus operandi har jeg ofte brugt, til at overbevise vantro venner der stadig hænger fast i gammel overtro.
.. eat, drink, fornicate, defecate, dream, dance, die.
Brugeravatar

Reputation point: 1244

Geografisk sted: The Perimeter

Kostplan: Ingen kostplan

a34 skrev:
SienZ skrev:Hvis du endte i en nødsituation ville kroppen nok også naturligt stoppe med at fordøje maden og bruge energi (hvilket alligevel udskilles i en nødsituation grundet Adrenalin) på at overleve.

Har du en kilde, der kan understøtte ovenstående? Eller et hint efter, hvad jeg bør søge efter?

Vis du læser den nyeste artikel her på sitet er der en del tekst omkring det.

Styrkeliste
- Bænkpres: 52.50
- Dødløft: 70.00

a34 skrev:

Gider ikke til at rode mine bøger igennem for at finde det og tror heller ikke at det står decideret nogen steder, men jeg kan resonere mig frem til det på baggrund af medicin pensum.

A Menace To Chicken skrev:Det er meget nemt at modbevise, æd to dobbelt cheez burgrz og en gang fritter + en stor milkshake, og hop derefter i vandet og plask rundt og grin af dem.

Ca. samme modus operandi har jeg ofte brugt, til at overbevise vantro venner der stadig hænger fast i gammel overtro.

:D

Det lyder som en glimrende måde, at få sine pointer igennem på!

a34 skrev:

Personligt har jeg det fra The Ultimate Diet 2.0 af Lyle McDonald såvidt jeg husker. Og han er trodsalt guruen indenfor sportsernæring osv :)

Reputation point: 5

Træner her: Anger Mangement

a34 skrev:

Det er jo basal fysiologisk overlevelse. Kroppen lukker af for ting der ikke er nødvendige her og nu, feks fordøjelse. Hvis du befinder dig i kolde omgivelser får du også hurtigere kolde yderekstremiteter fordi kropen fører varmen til mere livsnødvendige steder som hjerte og lunger. En hånd eller fod kan Undværes, det kan et hjerte ikke.
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

a34 skrev:Vi snakker om stille og rolig badning, samt lidt boldspil - intet mere.. Det var også derfor jeg mente, at det var fuldstændig overdrevet.

Så konklusionen er altså, er der intet problem er i, såfremt man er sund og rask, at bade lige efter man har spist?

.. Jeg mangler bare at kunne argumentere for det?

Hvad skal du argumentere for? De siger noget gammel myte snak og så skal du pludselig kunne lege doktor Ventegodt i din lægelige argumentation for at de er forkert på den? Menace beskriver jo fint at det er ret ligetil at modbevise. På højde med hvis nogen sagde at en jernkugle falder langsommere end en fjer, så er det ret nemt lige at finde en af hver og slippe mod jorden samtidig og bum
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Dingo, det er nu heller ikke fordi jeg partout skal spille/lege klog overfor mine venner. Det kunne bare være sjovt, siden de, med opbakning fra to sygeplejersker, mente at de ownede mig, at kunne give dem igen.. - standard vennedrilleri.

(det var selvfølgelig i sjov, i en afslappet atmosfære - ikke en videnskabelig debat)

AMTCs post er skæg, men irrelevant ifht. den oprindelige påstand. Deres påstand går jo på, at det først er relevant, når man er i vanskeligheder:

"skulle man komme i vanskeligheder i vandet, ville kroppen, da man lige havde spist, bruge for meget energi på at fordøje maden, og derved forringe ens chancer for at overleve"

.. Jeg vil vove at påstå, at jeg er ikke er i vanskeligheder når jeg ligger og plasker rundt i vandkanten.

a34 skrev:Dingo, det er nu heller ikke fordi jeg partout skal spille/lege klog overfor mine venner. Det kunne bare være sjovt, siden de, med opbakning fra to sygeplejersker, mente at de ownede mig, at kunne give dem igen.. - standard vennedrilleri.

(det var selvfølgelig i sjov, i en afslappet atmosfære - ikke en videnskabelig debat)

AMTCs post er skæg, men irrelevant ifht. den oprindelige påstand. Deres påstand går jo på, at det først er relevant, når man er i vanskeligheder:

"skulle man komme i vanskeligheder i vandet, ville kroppen, da man lige havde spist, bruge for meget energi på at fordøje maden, og derved forringe ens chancer for at overleve"

.. Jeg vil vove at påstå, at jeg er ikke er i vanskeligheder når jeg ligger og plasker rundt i vandkanten.

Og jeg vil vove at påstå at din krop holder op med at fordøje, og slår over på adrenalin-drevet alarmberedskab hvis du kommer i vanskeligheder. Der er ingen påviselig fare ved at bade efter et måltid, med mindre du sætter dig for at slå rekorden i hundrede meter butterfly et minut efter du har spist to grillkyllinger og en jumboburger, det er klart.
Brugeravatar

A Menace To Chicken skrev:Og jeg vil vove at påstå at din krop holder op med at fordøje, og slår over på adrenalin-drevet alarmberedskab hvis du kommer i vanskeligheder. Der er ingen påviselig fare ved at bade efter et måltid, med mindre du sætter dig for at slå rekorden i hundrede meter butterfly et minut efter du har spist to grillkyllinger og en jumboburger, det er klart.

Jeg tror, vi taler forbi hinanden..

Det du beskriver, fik jeg jo også at vide længere oppe i tråden, og jeg spurgte såmænd ikke efter andet, end en kilde, der kunne dokumentere, og gerne også uddybe det (da det også er noget, jeg finder interessant)

.. Der er ikke noget dér :wink:

a34 skrev:
A Menace To Chicken skrev:Og jeg vil vove at påstå at din krop holder op med at fordøje, og slår over på adrenalin-drevet alarmberedskab hvis du kommer i vanskeligheder. Der er ingen påviselig fare ved at bade efter et måltid, med mindre du sætter dig for at slå rekorden i hundrede meter butterfly et minut efter du har spist to grillkyllinger og en jumboburger, det er klart.

Jeg tror, vi taler forbi hinanden..

Det du beskriver, fik jeg jo også at vide længere oppe i tråden, og jeg spurgte såmænd ikke efter andet, end en kilde, der kunne dokumentere, og gerne også uddybe det (da det også er noget, jeg finder interessant)

.. Der er ikke noget dér :wink:

I see yer point. Jeg har fedtet lidt rundt efter en valid kilde du kan smide i bærret på dine friends, og det bedste jeg kunne finde frem var denne:

http://livredning.dk/maaltid/svoemning-lige-efter-et-maaltid.html

Der foreligger ingen videnskabelig udredning, men hey.. - det er trods alt livreddere der fører ordet, så noget pondus må argumentet da have.

:drink:
Brugeravatar

A Menace To Chicken skrev:I see yer point. Jeg har fedtet lidt rundt efter en valid kilde du kan smide i bærret på dine friends, og det bedste jeg kunne finde frem var denne:

http://livredning.dk/maaltid/svoemning-lige-efter-et-maaltid.html

Der foreligger ingen videnskabelig udredning, men hey.. - det er trods alt livreddere der fører ordet, så noget pondus må argumentet da have.

:drink:

Tak for henvisningen! Jeg kan bruge den sammen med sundhedsstyrelsens, såfremt jeg ikke finder nogen form for videnskabelig argumentation.

Peace out, og tak for jer andres input!

Hvis man ikke skulle bade op til 2 timer efter man har spist; hvornår fanden skulle man så bade? Stort set alle mennesker har da spist et eller andet inde for de sidste 2 timer.... Om det så er et måltid eller en snack, det er vel ligemeget i denne optik.

Men vær hellere på den sikre side og følg Norges baderegler. Især punkt 3 i denne diskussion

Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Jeg er jo enig, men som du selv siger, er det ikke relevant ifht. deres oprindelige påstand.

.. Ellers kommer han jo meget godt omkring det, i videoen! :D

a34 skrev:Jeg er jo enig, men som du selv siger, er det ikke relevant ifht. deres oprindelige påstand.

.. Ellers kommer han jo meget godt omkring det, i videoen! :D

I know, men min pointe er blot at deres argumenter er jo ikke andet end "det har vi hørt", så hvorfor skal du kunne argumentere så voldsomt? Ved godt det kunne være lir, men deres argumentation er jo i forvejen tynd.
At de bakkes op af sygeplejersker giver jeg ikke så meget for, efter jeg blev spurgt af en sygeplejerske hvor hendes patient skulle få proteiner fra
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Dingo skrev:I know, men min pointe er blot at deres argumenter er jo ikke andet end "det har vi hørt", så hvorfor skal du kunne argumentere så voldsomt? Ved godt det kunne være lir, men deres argumentation er jo i forvejen tynd.

Det behøver jeg heller ikke, - det var skam kun, hvis jeg lige kunne finde noget. Jeg kan godt se din pointe, og det skulle som sagt også bare være fordi det kunne være lir, samt det faktum, at jeg begyndte at finde det interessant.

Dingo skrev:At de bakkes op af sygeplejersker giver jeg ikke så meget for, efter jeg blev spurgt af en sygeplejerske hvor hendes patient skulle få proteiner fra

Loool.. - Jeg håber sgu ikke at det, samt mine oplevelser, er repræsentative for resten af Danmarks sygeplejersker..

Tilbage til Off topic

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 82 gæster