Bruger login







Ugen der gik, uge 28, 2018
Løb, Q&A og science!

Tilbudsguide, uge 29, 2018
Koldskål, grøntsager og kaffe!

Ugen der gik, uge 27, 2018
Forældre, vaner og CF!

Tilbudsguide, uge 28, 2018
Hel kylling, hakket kylling og kyllingebryst!


Statistik

Vi har 54940 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er xsulfurx

Vores medlemmer har i alt skrevet 2024193 indlæg i 86010 emner

2 nye indlæg i dag


Online
I alt: 511
Medlemmer: 5
Skjulte: 0
Gæster: 506

Følg bodybuilding.dk på

Sindssyg styrke

Udskriv emne


Resultater, billeder, anmeldelser, konkurrence vejledning, udveksle erfaringer, personlige tips mv.

Tilbage til Styrkeløft, stærkmand og vægtløftning





taler skrev:Spændende diskussion om forskellen mellem konventionel og sumo. Jeg synes det er svært umiddelbart at mene det ene eller det andet, men jeg mener det er et stærkt argument, at sumo er et meget kortere løft end konventionel. I et konventionel dødløft er der en startfase, et lock out og en mellemfase imellem de to. Det virker til at sumo kun har en start- og slutfase. Det er svært at være svag i midten af løftet, når man løfter sumo. :lol:

Jeg tendenserer til at være enig med Mark Rippetoe - afskaf lortet.


Jeg kan ikke se at Sumo er mindre reelt end konventionel. Personligt har jeg INGEN fordel i Sumo, tværtimod.

Jeg dødløfter en del mere konventionelt.

I min optik er det bare tuderi fra folk der kører konventionelt. Skal man også afskaffe low bar squat så?
Monsieur Baguette.
 
Reputation point: 110
 
Indlæg: 590
Tilmeldt: 25. dec 2016, 01:42
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



santaklausen skrev:I min optik er det bare tuderi fra folk der kører konventionelt. Skal man også afskaffe low bar squat så?

Og hvad med bænk?
Jo bredere man holder og bedre arch jo lavere ROM. Er det også snyd og alle bør closegrippe fordi det er sværest, i en konkurrence om at løfte flest kilo giver den argumentation ingen mening.

Men ellers må man jo bare konkurrere i Rippetoes Strengthlifting

https://1ibw5y3p817h119v2u1pfh2q-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2017/12/US-Strengthlifting-Federation-Rules-2017-12.pdf
 
Reputation point: 145
 
Indlæg: 667
Tilmeldt: 13. aug 2013, 20:01
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



santaklausen skrev:I min optik er det bare tuderi fra folk der kører konventionelt. Skal man også afskaffe low bar squat så?


Jeg mener, at forskellen er større på konventionel dødløft og sumo, end på high-bar og low-bar squat.

At denne grund mener jeg kun diskussionen er relevant ved dødløft, ikke de to andre løft.
 
Reputation point: 130
 
Indlæg: 1093
Tilmeldt: 13. mar 2015, 12:36
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



santaklausen skrev:
taler skrev:Spændende diskussion om forskellen mellem konventionel og sumo. Jeg synes det er svært umiddelbart at mene det ene eller det andet, men jeg mener det er et stærkt argument, at sumo er et meget kortere løft end konventionel. I et konventionel dødløft er der en startfase, et lock out og en mellemfase imellem de to. Det virker til at sumo kun har en start- og slutfase. Det er svært at være svag i midten af løftet, når man løfter sumo. :lol:

Jeg tendenserer til at være enig med Mark Rippetoe - afskaf lortet.


Jeg kan ikke se at Sumo er mindre reelt end konventionel. Personligt har jeg INGEN fordel i Sumo, tværtimod.

Jeg dødløfter en del mere konventionelt.

I min optik er det bare tuderi fra folk der kører konventionelt. Skal man også afskaffe low bar squat så?


Vil du mene at du har trænet de to varianter lige meget ?

der er selfølgelig også et forklarings problem vedr. lowbar squat, men jeg vil vove at påstå at biomekanikken ikke ændres i ligeså høj grad mellem et highbar/lowbar squat som mellem konventionelt/sumo dødløft.

en af pointerne med at vælge squat,bænkpres og dødløft er vel også at man ønske at teste 3 former for styrke: styrke i overkroppen (bænk), knæ-ekstension(squat) og hofte ekstension (dødløft). Der er selfølgelig også en del hofte ekstension i et lowbar squat.

her opstår der endnu et problem med sumo idet aktiveringen af knæ ekstensere er noget højere i et sumo end i et dødløft(1). Sumo opnår samme aktivering af hofte og lænde ekstensorer som konventionel, men en øget aktivering af vastus lateralis og medialis.

Dermed har man at gøre med et løft som dels er kortere i ROM, men hvor man også har muligheden for at rekruttere mere muskel ved at "squatte" vægten op.


1 - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11932579
Brugeravatar
 
Reputation point: 10
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: 14. nov 2013, 20:20
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Elfenben skrev:
santaklausen skrev:
taler skrev:Spændende diskussion om forskellen mellem konventionel og sumo. Jeg synes det er svært umiddelbart at mene det ene eller det andet, men jeg mener det er et stærkt argument, at sumo er et meget kortere løft end konventionel. I et konventionel dødløft er der en startfase, et lock out og en mellemfase imellem de to. Det virker til at sumo kun har en start- og slutfase. Det er svært at være svag i midten af løftet, når man løfter sumo. :lol:

Jeg tendenserer til at være enig med Mark Rippetoe - afskaf lortet.


Jeg kan ikke se at Sumo er mindre reelt end konventionel. Personligt har jeg INGEN fordel i Sumo, tværtimod.

Jeg dødløfter en del mere konventionelt.

I min optik er det bare tuderi fra folk der kører konventionelt. Skal man også afskaffe low bar squat så?


Vil du mene at du har trænet de to varianter lige meget ?

der er selfølgelig også et forklarings problem vedr. lowbar squat, men jeg vil vove at påstå at biomekanikken ikke ændres i ligeså høj grad mellem et highbar/lowbar squat som mellem konventionelt/sumo dødløft.

en af pointerne med at vælge squat,bænkpres og dødløft er vel også at man ønske at teste 3 former for styrke: styrke i overkroppen (bænk), knæ-ekstension(squat) og hofte ekstension (dødløft). Der er selfølgelig også en del hofte ekstension i et lowbar squat.

her opstår der endnu et problem med sumo idet aktiveringen af knæ ekstensere er noget højere i et sumo end i et dødløft(1). Sumo opnår samme aktivering af hofte og lænde ekstensorer som konventionel, men en øget aktivering af vastus lateralis og medialis.

Dermed har man at gøre med et løft som dels er kortere i ROM, men hvor man også har muligheden for at rekruttere mere muskel ved at "squatte" vægten op.


1 - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11932579


Men så er logikken da helt smadret?

Hvis dit argument er at folk kan "Squatte" vægten op, så er det da en endnu mindre fordel. Du har jo lige squattet 3 løft, så hvad skulle fordelen være i at "squatte" igen?

Men det er vel som alle andre ting, når nogen er gode til noget, vil andre have det gjort forbudt ;)

Dem der kører sumo, kunne jo ligeså godt klage over andres korte arme i bænk, eller korte Femur i squat? Skal man så til at forbyde folk at stille op hvis deres krop er for velegnet til sporten, eller give strafpoint ved "for korte arme" og "for korte lårben" ? :lol:
Monsieur Baguette.
 
Reputation point: 110
 
Indlæg: 590
Tilmeldt: 25. dec 2016, 01:42
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



taler skrev:
santaklausen skrev:I min optik er det bare tuderi fra folk der kører konventionelt. Skal man også afskaffe low bar squat så?


Jeg mener, at forskellen er større på konventionel dødløft og sumo, end på high-bar og low-bar squat.

At denne grund mener jeg kun diskussionen er relevant ved dødløft, ikke de to andre løft.


Det må du da også gerne mene :)

Jeg mener klart at low bar giver en enorm fordel. Highbar (som jeg selv kører) er meget hårdere, men jeg kan simpelthen ikke klare lowbar i skuldrende.

Det gør dog ikke at jeg mener andre skal forbydes at køre lowbar :)
Monsieur Baguette.
 
Reputation point: 110
 
Indlæg: 590
Tilmeldt: 25. dec 2016, 01:42
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Flot, i har ødelagt tråden :P

Her er en video der dukkede op på tuben da jeg skrev insane strenght

 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 512
Tilmeldt: 25. jan 2009, 22:45
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 252.50
- Squat: 230.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



santaklausen skrev:
Men så er logikken da helt smadret?

Hvis dit argument er at folk kan "Squatte" vægten op, så er det da en endnu mindre fordel. Du har jo lige squattet 3 løft, så hvad skulle fordelen være i at "squatte" igen?

Men det er vel som alle andre ting, når nogen er gode til noget, vil andre have det gjort forbudt ;)

Dem der kører sumo, kunne jo ligeså godt klage over andres korte arme i bænk, eller korte Femur i squat? Skal man så til at forbyde folk at stille op hvis deres krop er for velegnet til sporten, eller give strafpoint ved "for korte arme" og "for korte lårben" ? :lol:


Jeg forsøgte at tegne et billede af at Sumo er et løft som ligger i en fesen zone mellem et squat og et dødløft uden rigtig at være nogen af delene. Som skrevet opnår Sumo samme rekruttering af hofte og lænde ekstensorer som konventionel, MEN med et tilskud fra knæ ekstensorer. Således er Sumo et løft hvor udøvere potentielt kan rekruttere mere muskelmasse sammentidigt med at drage fordel af forkortet ROM. Jeg konkurrerer ikke selv, men jeg finder det dybt pinligt at man fra sportens side ikke kan indse at der et åbentlyst problem ved at ligestille de to (sumo og konventionel).
Brugeravatar
 
Reputation point: 10
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: 14. nov 2013, 20:20
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



santaklausen skrev:Jeg mener klart at low bar giver en enorm fordel. Highbar (som jeg selv kører) er meget hårdere


Problemet er bare, at det kan være svært at afgøre, hvornår noget er high bar, low bar eller noget midt imellem. Mellem high bar og low bar er der et kontinuum, en glidende overgang mellem et stadie til et andet. Det har du ikke i dødløft, enten er armene mellem benene (sumo), eller på den anden sige af benene (konventionel).

Der er altså ikke kontinuum, hvor indenfor du skal vurdere, om det er det ene eller det andet. Afgørende forskel.
 
Reputation point: 130
 
Indlæg: 1093
Tilmeldt: 13. mar 2015, 12:36
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Olsen fik nu os flyttet lidt kg i sine unge dage!

Mvh. Morten Jensen
Admin bb.dk
Bodyman Bodylab
Brugeravatar
 
Reputation point: 255
 
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19. maj 2011, 06:53
 
Træner her: SPH GYM
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Elfenben skrev:
santaklausen skrev:
Men så er logikken da helt smadret?

Hvis dit argument er at folk kan "Squatte" vægten op, så er det da en endnu mindre fordel. Du har jo lige squattet 3 løft, så hvad skulle fordelen være i at "squatte" igen?

Men det er vel som alle andre ting, når nogen er gode til noget, vil andre have det gjort forbudt ;)

Dem der kører sumo, kunne jo ligeså godt klage over andres korte arme i bænk, eller korte Femur i squat? Skal man så til at forbyde folk at stille op hvis deres krop er for velegnet til sporten, eller give strafpoint ved "for korte arme" og "for korte lårben" ? :lol:


Jeg forsøgte at tegne et billede af at Sumo er et løft som ligger i en fesen zone mellem et squat og et dødløft uden rigtig at være nogen af delene. Som skrevet opnår Sumo samme rekruttering af hofte og lænde ekstensorer som konventionel, MEN med et tilskud fra knæ ekstensorer. Således er Sumo et løft hvor udøvere potentielt kan rekruttere mere muskelmasse sammentidigt med at drage fordel af forkortet ROM. Jeg konkurrerer ikke selv, men jeg finder det dybt pinligt at man fra sportens side ikke kan indse at der et åbentlyst problem ved at ligestille de to (sumo og konventionel).


Jeg forstår slet ikke problemet? Det er valgfrit om man vil bruge sumo eller konv. stance i DL, så alle har lige muligheder. Nu handler sporten jo ikke om hvem der kan trække mest i konventionel, men om hvem der kan optimere teknik mest til at få maksimal kg ud af "varianterne" af squat, bænk og DL. Det er af samme grund der holdes utroligt bredt med psyko opspænd i bænk. Det er hverken underligt eller snyd, det er optimering af sporten. Sumo er stadig en variant af træk fra gulvet uagtet om det minder mere om et squat biomekanisk eller ej. Om man så kan li Sl, det må man selv rode med.
 
Reputation point: 15
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 21. aug 2006, 17:21
Geografisk sted: København
 
Træner her: AK Thor
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Ping en mod: Kan vi ikke hive sumo vs konv DL ud af denne tråd. Tak
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 512
Tilmeldt: 25. jan 2009, 22:45
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 252.50
- Squat: 230.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



cookie_sq skrev:Ping en mod: Kan vi ikke hive sumo vs konv DL ud af denne tråd. Tak


Done. Diskussionen om hvorvidt sumo er cheatz fortsætter her:
er-sumododloft-snyd-t89805.html
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator
 
Reputation point: 650
 
Indlæg: 11837
Tilmeldt: 13. mar 2007, 21:51
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: SPH GYM
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Brugeravatar
 
Reputation point: 465
 
Indlæg: 4220
Tilmeldt: 1. jun 2009, 22:38
 
Træner her: Ultimate Gym
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 3. jul 2018, 09:10
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Frissern skrev:https://www.youtube.com/watch?v=Oyf59-dPeXg


Har rettet dit indlæg. Vi gider ikke du laver en profil, udelukkende for åbenlys reklame.
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator
 
Reputation point: 650
 
Indlæg: 11837
Tilmeldt: 13. mar 2007, 21:51
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: SPH GYM
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Overload skrev:Olsen fik nu os flyttet lidt kg i sine unge dage!


Man kan have mange meninger om Olsen, men han var stor, og han var explosiv, og han kunne sku stødde en kugle.
Strongman u90. 1 års erfaring. 3 år med styrkeløft.
Yoke - 320kg, 11m. Log clean and press - 120kg Atlassten, 50" - 152kg
Dobbelt overhånd dødløft - 215kg FrontSquat - 195kg Farmer Walk - 270kg, 25m.
Brugeravatar
 
Reputation point: 50
 
Indlæg: 735
Tilmeldt: 3. sep 2013, 21:17
Geografisk sted: Aalborg
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 160.00
- Squat: 230.00
- Dødløft: 272.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan


Foregående

Tilbage til Styrkeløft, stærkmand og vægtløftning




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 24 gæster



cron